Forum

Samarbete med andra grupper

Samarbete med andra grupper

Inläggav jonas » 2012-05-27 02.24

Mitt förslag är att

1. Ta personliga kontakter med nyckelpersoner från småpartier och organisationer med politisk vilja.

Det betyder att vi kan ta vara på de kontakter som medlemmar i AD redan har. Det betyder inte att skriva brev till partier i allmänhet eller att gå ut med erbjudanden om sammarbete.

Vad det betyder är att, som jag gjorde igår, ta en fika och berätta om vad flytande demokrati är och vad det skulle innebära för dem när AD har mandat.

Och detta, att så frön, behövs göras med många många. Jag har gjort det med Piratpartiet, Enhet, Vägval Göteborg, Kommunistiska partiet och nu Barnpartiet. Och de jag pratat med tycker det är intressant och är positiva. Jag har även propagerat för AD inom Occupy och Zeitgeist-rörelsen. Och jag vill göra det även i JAK och Omställningsrörelsen.

Men det är inte rätt att erbjuda något slags sammarbete i detta skedet.


2. Steg två är att vidareutveckla de kontakter som vi har genom att få ut information om vad flytande Demokrati är till partiets/organisationens medlemmar. Få in artiklar om flytande demokrati i deras medlemstidningar och bli inbjuden till att föreläsa om Aktiv Demokrati för dem.

Detta behöver göras med många. (Uppskattningsvis minst 50 organisationer.) Under denna process kommer vi få stöd från många och idéerna kommer att fortsätta spridas. Enstaka personer kan komma bli mer aktiva i AD och på så vis stödja vår uppbyggnad. Och det har redan skett. Så det är absolut något som ger effekt.

Fortfarande handlar det inte om att få till något formellt samarbete eller övertyga ledning eller liknande.


3. Steg tre handlar om att kommunicera om att vi är seriösa och att vi har ett stort stöd. Vi kan börja summera antalet medlemmar från de organisationer för vilka vi föreläst och som alltså på något vis visat intresse för idén. Vi visar på att vi har ett brett nätverk av kontakter.

Det är här som vi går ut med en ny omgång med artiklar och föredrag hos partier och organisationer där vi beskriver om att detta är något som är på väg och att respektive organisation har ganska mycket att vinna på att vara med.

För att detta ska vara troligt behöver vi redan ha väl fungerande lokalavdelningar och ganska stort medlemsantal och som sagt redan etablerad kontakt med många många partier och organisationer.


4. I steg fyra kan vi ta emot de som kommer till oss med en önskan om att vara med. När vi är redo behöver vi inte fråga. De kommer. Och när vi utvecklat hur relationen ser ut mellan dem och oss, för hur en valkampanj går till, så kan vi beskriva detta så att det blir tydligt för andra hur de kan vara med.

5. Nu kan vi gå ut med inbjudan till de andra partierna och organisationerna.



Vad gäller valsedeln, så är det ju inget som hindrar att den består av individer från flera av dessa partier och organisationer som valt att använda vårt system. De kommer såklart att fungera som knapptryckare/röstförmedlare, men det betyder inte att de inte kan komma från ett annat parti.


Se också vad jag skrivit om kommunpartier:
http://aktivdemokrati.se/nyheter/2011/aktiv-demokrati-i-hela-sverige-fran-norr-till-soder/
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete med andra grupper

Inläggav MrPerfect72 » 2012-05-27 21.45

Bra tänkt. Med sådan attityd blir AD ett slags Valsamverkansparti. http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/

Som jag ser det är detta ett avsteg från tidigare princip om att AD skall vara paraplyorganisation för deltagande grupper. Jag välkomnar det. Tidigare fanns den envetna iden om att inga andra partier behövs, vilket visserligen är sant, men föga realistiskt när man vill samverka.

Med sådana principer kan olika partier representeras på ADs lista i valet och agera knapptryckare i riksdagen via AD och folk kan då rösta på de personer de har tillit till som knapptryckare, vidare delegera till dem genom systemet, om jag förstått saken rätt, men samtidigt vara representanter för sina partier i diskussioner i riksdagen.

Vettigt, realistiskt och kreativt.

Aktiv Demokrati
1. Gudrun FI
2. Anna PP
3. Joakim GP
4. Jonas AD
5. Martin IU
osv.

Kan bli en dunderseger för oss allihop.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π