Forum

Välkomstbrev till medlemmar

Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav jonas » 2012-01-27 13.23

OMRÖSTNING: Välkomstbrev till medlemmar


Vi vill skicka ut välkomstbrev i papper till alla nya medlemmar och de som förnyat medlemskap.

Detta ska innehålla:
* Personlig kod för verifiering
* Kontaktuppgifter till lokalavdelning och kontaktperson
* Ett par broschyrer
* Knapp med AD-logga


För detta behöver vi beställa en bunt med AD-knappar, för att få ned priset per styck.

Omröstning kommer att ske om hur många knappar och broschyrer vi ska beställa.
Broschyrer: http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1286
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav dalaibo » 2012-02-11 23.53

Jag utgår ifrån att vi behöver vara ekonomiska.
Jag utgår ifrån att vi medlemmar är aktiva och vet vad vi vill.
Därför föreslår jag:

* Personlig kod för verifiering, varför inte bankid?

* Kontaktuppgifter till lokalavdelning och kontaktperson,
kan publiceras i medlemsarean.

* Ett par broschyrer, beställes och frakt betalas av beställande medlem.

* Knapp med AD-logga, beställes och frakt betalas av beställande medlem

Därför röstar jag NEJ.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav joasi » 2012-02-12 19.37

Jag röstar nej eftersom jag tror ett sådant välkomstbrev skapar förväntningar som vi inte kan infria i dagsläget.

Jag vill se att vi skapar mer substans i medlemskapet, knutet till det här forumet som central mötes-/arbetsplats, innan vi med ett välkomstbrev ger sken av att sådan finns.

Men jag håller med dalaibo om att det vore inte fel om det fanns möjlighet att beställa knappar och trycksaker för den som vill. Gäller det större beställningar inför t ex ett torgmöte så kan vi ju alltid rösta i det enskilda fallet om partikassan ska användas eller inte. Men det ligger kanske lite vid sidan av ämnet för den här omröstningen.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav jonas » 2012-02-12 19.46

Vi måste komma till nästa nivå. Vi kan inte fortsätta se på vad som har varit eller vad som är och förvänta oss att det är vad som kommer att bli. Se istället vad vi vill vara. Det finns en tendens att människor går in och förverkligar organisationens självbild. Passivitet föder passivitet. Aktivitet föder aktivitet.

Ett fysiskt medlemsbrev kan göra medlemskap verkligare och roligare. Och nya medlemmar är den mest värdefulla resurs partiet har. Det är personer som kanske vill göra något men inte är säkra på hur eller om de är välkomna eller förväntas göra något.

Vi behöver kontakta nya och gamla medlemmar för att leta nyckelpersoner för att bygga upp organisationen. Och när detta görs vill jag passa på att få så mycket ut av den processen som möjligt.

I dagsläget har medlemmen betalt minst 75 kr. Att skicka lite material fysiskt kan bjuda in dem till att värva nya medlemmar och kan vara en inbjudan till att ta kontakt för de som annars kanske inte skulle våga skriva på forumet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav joasi » 2012-02-12 20.17

jonas skrev:Vi måste komma till nästa nivå. Vi kan inte fortsätta se på vad som har varit eller vad som är och förvänta oss att det är vad som kommer att bli. Se istället vad vi vill vara. Det finns en tendens att människor går in och förverkligar organisationens självbild. Passivitet föder passivitet. Aktivitet föder aktivitet.

Jag håller helt med.

jonas skrev:Ett fysiskt medlemsbrev kan göra medlemskap verkligare och roligare.

Jag skulle snarare bli irriterad som ny medlem över att få hem glättiga broschyrer och sedan kommer till forumet och ser hur verkligheten ser ut. Och tycka att partiet lägger pengar och energi på fel saker.

Jag ser hellre att vi som individuella medlemmar välkomnar nya medlemmar på ett bra sätt och bjuder in till aktivitet. Lyssnar på de idéer som nya medlemmar kommer med och tar till oss och bemöter dem med öppenhet och respekt. Och att vi rent allmänt försöker odla enskilda initiativ, både från nya och gamla medlemmar.

jonas skrev:Och nya medlemmar är den mest värdefulla resurs partiet har.

Nja, det var retoriskt fint sagt men jag håller inte med. Det är viktigare att vi får en liten kärna av kompetenta, intresserade och engagerade medlemmar som kan arbeta tillsammans än att vi får en stor tillströmning av medlemmar som inte kan bidra i någon större grad. Titta t ex vad "Riksdagsrösten" kunde skapa på 24 timmar. Titta på vad Björn, Robert och Egil lyckades skapa tillsammans när de byggde upp partiet under det första året. Titta på vad du och Fredrik har lyckats göra för partiet de senaste två åren. Jämför det med övriga medlemmars samlade bidrag under de senaste tio åren. Jag säger inte mer.

jonas skrev:Vi behöver kontakta nya och gamla medlemmar för att leta nyckelpersoner för att bygga upp organisationen. Och när detta görs vill jag passa på att få så mycket ut av den processen som möjligt.

Att uppmana till aktivitet fungerar helt enkelt inte. Det har du redan prövat. Aktivitet måste odlas fram genom att skapa en kultur och incitament som inbjuder till det.

jonas skrev:I dagsläget har medlemmen betalt minst 75 kr. Att skicka lite material fysiskt kan bjuda in dem till att värva nya medlemmar och kan vara en inbjudan till att ta kontakt för de som annars kanske inte skulle våga skriva på forumet.

Jag tror det är mer effektivt om vår medlemsansvarige (som väl håller på att röstas fram nu) mailar eller ringer nya medlemmar och ger ett lite mer personligt välkomnande som dessutom ligger mer i linje med den grad av organisation vi lyckats skapa så här långt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-12 20.20

Tror på verifieringskod och BankID.
Vad gäller broschyrer och knapp så tror jag mer på vit T-shirt med tryck.
Har blivit rekommenderad Vistaprint av två personer nu.
Jag har aldrig knappar på mig, ej heller sparar jag broschyrer och ej heller lägger jag märke till knappar så mycket, med ett undantag, MPs handmålade knappar....likväl bär jag inte dem. De försvinner.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav haja » 2012-02-14 12.12

Det är alltid roligt att få ett trevligt brev på posten. Det är värt mer och är ofta personligare än ett email eller annan elektroniskt meddelande.
Innehåller brevet också en "knapp" eller liknande så är det bra.
Det räcker med ett A4 i färg på en sida som hälsar medlemmen välkommen tillsammans med lite övrig info.
Det gör mycket för en god positiv upplevelse där det bevisar att det finns struktur och ordning i partiet och inte bara ett s.k. missnöjesparti som bara existerar på nätet.

Samtidigt önskar jag att medlemsavgiften kan höjas till 99 kr eller 100 för det är löjligt lågt nu -75 kronor. Men det får väl bli en annna tråd.....

Önskar att medlemsansvarig eller ekonomiansvarig också påminner alla medlemmar att betala sin medlemsavgift. (Kan göras via email med inbetlaningsuppgifter). Sänd in medlemsavgiften och avrunda gärna uppåt :lol: AD behöver verkligen pengarna! Jag gör det nu och har för 2012 slarvat/glömt bort detta. :o

Betala till plusgiro 1412890-4 eller Payson. Glöm inte skriva avsändare. Och till alla som inte betalat medlemsavgift men vill stödja direkdemokratiska tanken. Det är inte föbjudet att stödja AD med pengar. :shock: Gör en donation. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav jonas » 2012-03-15 20.32

Omröstningen slutade med JA, men med en knapp majoritet.

Att få ökad aktivitet är ju som hönan och ägget. Vi behöver fylla på överallt tror jag och vi behöver få kontakt med medlemmar på ena eller andra sättet.

Jag och divmediat kommer att arbeta vidare med att kontakta intresserade.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Välkomstbrev till medlemmar

Inläggav jonas » 2012-06-06 10.45

Genomförande av beslut tags nu upp i styrelsemöte:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1853
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π