Forum

Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav jonas » 2012-01-15 15.52

Idag har vi krav på att nya medlemmar anger personnummer när de ansöker om medlemskap.
Behövs det? Kan vi ta bort kravet på personnummer?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-15 16.13

Hej igen...jag klistrar in mitt sista inlägg i frågan från "presentations-tråden"...
Ett annat förslag på hur man kan hantera denna frågeställning vore väl att varje medlem i föreningen/Partiet blev tilldelad eller fick välja ett "fejkat" personnummer, där det fejkade numret motsvarade dels medlemmen i föreningen/Partiet och även tillhörde ett eget fejkat valdistrikt...på så vis kan väl föreningen testa valsystemet utan att behöva testa med verkliga personnummer? Om allt fungerar och medlemsantalet i föreningen/Partiet växer, så är det väl sedan enkelt att med valmyndighetens hjälp "byta ut" de fejkade personnumren till medborgarnas riktiga...litegrann i stil med att byta från vänster till högertrafik?

Att det här med identiteter kan lösas på andra sätt framgår ju också t.ex. här:
http://dokumentarkiv.hh.se/hh_files/E679B65FAD9145B2.pdf/quote
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Svensk medborgare » 2012-01-16 04.29

Behövs det? - Nej, det är i nutid och nära framtid en säkerhetsrisk för enskild medborgare!

Kan vi ta bort kravet på personnummer? - Ja, men AD måste välja om AD vill, kan och vågar lära medlemmar och medborgare värdera, värdesäkra och välja partiorganisation, med hjälp av ny folkbildning och svaret på frågorna ABC:
A - Vill du lyda eller förstå?
B - Kan du lyda eller förstå?
C - Vågar du lyda eller förstå?

Om AD vill, kan och vågar ta bort kravet på att lyda Valmyndigheten, som maktcentrum u.p.a. och AD blir registrerat som ett EU-parti lokalt på den inre marknaden, får AD som politiskt parti minst EN ny medlem, som vill, kan och vågar förstå varför medborgare i nutid och nära framtid behöver rätt kunskap, tänk och handling för att i nästa val rösta på AD som partiorgan i miljön.
Svensk medborgare
 
Inlägg: 3
Registrerad: 2008-11-13 13.34

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-01-16 11.42

Detta handlar ju om att säkerställa electors list, dvs vallängden.
Använder vi inte personnummer på ngt sätt vid själva registreringen av en ny medlem (ej alltså vid medlemmens olika röstningar, detta kan o ska krypteras på olika sätt), så har vi ju ingen koll på om en medborgare med eller utan rösträtt i svenska val, registrerar en eller flera extra användare för att på så sätt manipulera omröstningar.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-01-16 11.46

Och om vi bara skulle droppa kravet ser jag stora risker med att illvilliga krafter registrerar ett stort antal fejk-medlemmar för att ställa till problem.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Josef Boberg » 2012-01-16 11.52

Principiellt så kan jag ej se några fördelar med anonymitet. Jag tycker alla i AD borde kunna "stå upp" för vad dom gör - eller inte gör - som dom borde göra osv - med sitt riktiga namn osv.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav jonas » 2012-01-16 13.15

Vad föreslår ni för alternativ till personnummer för att kontrollera att samma person inte registrerar sig flera gånger?

(Därmed inte sagt att personnummer är ett fullgott skydd, men det leder nog till färre falska registreringar.)

Implicit i kravet på personnummer ingår även att du behöver ha uppfyllt villkoren för att få ett personnummer. Dvs svensk medborgare eller liknande.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-16 15.03

Om man slopar personnummer och endast registrerar medlemmarnas namn och adress som i vilken annan idéell förening som helst, och även skickar någon slags registreringskod till den adressen via "snigelposten", för att på så sätt få en slags "försäkran" att det verkliga namnet och adressen stämmer med profilen på hemsidan, så löper man väl kanske risken att "illvilliga" medlemmar börjar skapa extra-profiler på nå´t sätt för att ställa till det, men vad spelar det för roll? Var det inte något ungdomsparti härom året som råkade i "blåsväder" för att de haft "fejkmedlemmar" i avsikt att höja partistödet? Om varje medlem, verklig eller påhittad, får ett "fejkat" personnummer, kalla det t.ex. "partinummer" eller "medlemsnummer", t.ex. S i början för Sverige, eller N för Norge etc., för att sedan följas av en länsbokstav t.ex....Bor man i Dalarna blir det då SW till att börja med...sen har man en siffra för att markera t.ex. kommun? SW18...? ännu en bokstav för att markera valdistrikt inom kommunen...SW18A...och sedan en siffra för att markera "könumret" till valurnan i det valdistriktet...SW18A13. till exempel...Sen spelar det väl ingen roll om den verkliga medlemmen bor i Dalsland någonstans, men har ett "fejkat" nummer som anger att han bor i Kiruna? Eller Thailand? På det viset kan man ju "pröva" valsystemet med ett obegränsat antal medlemmar, vilka t.o.m. "fejkat" kan ha ett nummer som säger att de bor i utlandet om de vill...på detta vis kan man ju bli medlem i Partiet, och få möjlighet att rösta i olika frågor som rör Partiet...partiprogram...stadgar... utan att behöva riskera att ens eget personnummer p.g.a. någon oförutsedd orsak kommer på avvägar, och medlemsantalet kanske t.o.m. kommer att växa till fler än nuvarande...vad är det...48 st.? Med detta system kan man ju dessutom ha omröstningar som endast gäller medlemsnummer inom begränsade områden...eller andra omröstningar som involverar alla i hela världen...? eller går jag för långt nu?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav joasi » 2012-01-16 17.48

Jag tror din argumentation bygger på ett missförstånd. Vi använder dels valsystemet som en testplattform och för det syftet hade nog din modell fungerat. Men vi använder dessutom valsystemet för att ta beslut internt, istället för att ha en styrelse med särskilda befogenheter. Och då är det viktigt att undvika valfusk så att vi inte blir kapade av illvilliga sabotörer. Jag tycker iofs att det nuvarande skyddet är för svagt och borde kompletteras med inröstning av medlemmar men det är bättre än ingen säkerhet alls.
Samtidigt kan jag förstå din tveksamhet att lämna ut ditt personnummer.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-16 19.45

Tjaaa...en idéell förening utan en styrelse?...det är ju t.ex. inte lagligt, ens...styrelsen är ju juridiskt ansvarig för föreningen, väl? firmatecknare och så...om styrelsen sedan tar sina beslut i enlighet med medlemmarnas beslut är ju gott och väl, samt att det sker öppet och transparent, men som framgår i inlägget ovan kan ju avgränsade grupper hålla val som endast berör den gruppen...t.ex. en regional grupp som skall rösta om utbyggnad av en älv, eller en vindkraftpark...men också en mindre grupp, typ styrelse...väl? Om den mindre gruppen tar sina beslut i enlighet med den större gruppens valresultat så är väl risken minimal för valfusk, eftersom medlemmarna som röstar är få?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-01-16 19.49

AD måste givetvis fungera på samma vis som en helt vanlig bank, gärna med en riktigt bra säkerhetsdosa. http://intelligentunion.wordpress.com/2010/12/21/what-is-a-dedicated-trusted-computer-voting-device/
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav jonas » 2012-01-16 21.02

Är det någon som vill formulera alternativ?

Kan vi ta upp till omröstning att slopa krav på personnummer vid medlemsregistrering?


Vi har diskuterat att skicka ut snigel-brev till nya medlemmar. Detta har dock fallit på att vi inte haft någon medlem som velat ta på sig den uppgiften.


Dock så har vi nu faktiskt pratat om att skicka ut ett vanligt brev och broschyr och välkomstbrev till nya medlemmar samt även en knapp med loggan. Och då kan vi ju även skicka ut en verifieringskod. Det är något jag tror på. :-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-16 21.36

Partiet kanske behöver komma upp i tillräckligt stort medlemsantal så att medlemsavgifterna räcker till att avlöna någon som utför "kansli-arbete" eller vad det heter...?...där inte enbart idealismen räcker till, s.a.s. Att slopa kravet på personnummer och släppa rädslan för "illvilliga valsabotörer" för att istället hantera dem på något konstruktivt sätt när och om de uppträder, kanske kan medföra en förenklad medlemsrekrytering och större medlemsantal...själv har jag jag ju t.ex. blivit tveksam till att lämna ut mitt personnummer till en förening vilken har så många språkliga fel i sitt officiella partiprogram, samt gamla adresser på sin officiella hemsida...fungerande tekniska lösningar i valsystemet och datorhanteringen är väl såklart det viktigaste, och om utvecklingen av det kräver aktiva Parti-medlemmar så får man väl "sänka trösklarna" för Parti-medlemskap lite...för övrigt reagerar jag även mot den uppenbara sammanblandningen av "medlem" på hemsidan och "medlem" i Partiet...att kalla människor "medlemmar" på hemsidan, när de i själva verket när det kommer till kritan är att anse som "prenumeranter"...detta kallas "vilseledning" i min bok...
Senast redigerad av Micke 2012-01-16 22.02, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav jonas » 2012-01-16 21.57

Micke skrev:Partiet kanske behöver komma upp i tillräckligt stort medlemsantal så att medlemsavgifterna räcker till att avlöna någon som utför "kansli-arbete" eller vad det heter...?...där inte enbart idealismen räcker till, s.a.s.


Vi behöver fler aktiva medlemmar.
Vad vill du hjälpa till med?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-16 22.03

jonas skrev:
Micke skrev:Partiet kanske behöver komma upp i tillräckligt stort medlemsantal så att medlemsavgifterna räcker till att avlöna någon som utför "kansli-arbete" eller vad det heter...?...där inte enbart idealismen räcker till, s.a.s.


Vi behöver fler aktiva medlemmar.
Vad vill du hjälpa till med?

Tjaa...jag är ju inte partimedlem än... ?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-17 12.44

Josef Boberg skrev:Principiellt så kan jag ej se några fördelar med anonymitet. Jag tycker alla i AD borde kunna "stå upp" för vad dom gör - eller inte gör - som dom borde göra osv - med sitt riktiga namn osv.

Det handlar inte om "anonymitet", utan hur pass detaljerad personinformation skall finnas tillgänglig hos olika organisationers och föreningars datalistor...allt som finns i USA kommer så småningom också till Sverige, och i USA har jag sett på tv att det finns något som kallas "identitets-stöld", där människor blir rånade på både det ena och det andra när någon för dem okänd gärningsman har "kapat" deras identitet...om AD har en medlemslista bestående av personnummer, namn och adress, och den sedan blir "hackad" av nå´n Nigeriabrevs-avsändare eller någon annan med kriminella avsikter så tycker jag att den risken väger lika tungt, om inte tyngre, som risken att någon person registrerar sig flera gånger för att manipulera valresultaten ...vilket för övrigt kan försvåras genom att skicka verifieringskoder till en fysisk postadress via "snigelpost".
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-17 12.48

Magnus Gustavsson skrev:Och om vi bara skulle droppa kravet ser jag stora risker med att illvilliga krafter registrerar ett stort antal fejk-medlemmar för att ställa till problem.

De "stora riskerna" kan väl minimeras genom att skicka verifieringskoder via "snigelposten", samt kanske uppmärksamma utifall ett stort antal verifieringskoder skickas till samma adress??
Senast redigerad av Micke 2012-01-17 12.56, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Josef Boberg » 2012-01-17 12.52

Micke skrev:
Josef Boberg skrev:Principiellt så kan jag ej se några fördelar med anonymitet. Jag tycker alla i AD borde kunna "stå upp" för vad dom gör - eller inte gör - som dom borde göra osv - med sitt riktiga namn osv.

Det handlar inte om "anonymitet", utan hur pass detaljerad personinformation skall finnas tillgänglig hos olika organisationers och föreningars datalistor...allt som finns i USA kommer så småningom också till Sverige, och i USA har jag sett på tv att det finns något som kallas "identitets-stöld", där människor blir rånade på både det ena och det andra när någon för dem okänd gärningsman har "kapat" deras identitet...om AD har en medlemslista bestående av personnummer, namn och adress, och den sedan blir "hackad" av nå´n Nigeriabrevs-avsändare eller någon annan med kriminella avsikter så tycker jag att den risken väger lika tungt, om inte tyngre, som risken att någon person registrerar sig flera gånger för att manipulera valresultaten ...vilket för övrigt kan försvåras genom att skicka verifieringskoder till en fysisk postadress via "snigelpost".

Jo... - Micke - men undantagen bekräftar ju alltid principen.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Micke » 2012-01-17 12.58

Josef Boberg skrev:Jo... - Micke - men undantagen bekräftar ju alltid principen.

Har jag aldrig hört talas om... :) Att "undantaget bekräftar regeln" däremot, men det kanske är en annan sak?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Behöver vi personnummer till medlemmar i partiet?

Inläggav Josef Boberg » 2012-01-17 13.19

Micke skrev:
Josef Boberg skrev:Jo... - Micke - men undantagen bekräftar ju alltid principen.

Har jag aldrig hört talas om... :) Att "undantaget bekräftar regeln" däremot, men det kanske är en annan sak?

Samma sak, naturligtvis... :idea:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π