Forum

Facebook

Facebook

Inläggav Rikard » 2011-11-30 13.15

Hej,

Hur resonerar ni egentligen kring den hårda kopplingen till exempelvis det privatägda amerikanska företaget Facebook?

Jag ser att ni länkar vissa aktiviteter som "Facebook-event", vilka kräver inloggning (och medlemsskap) i facebook för att man ens ska kunna se dem?

Exempel:

"Möte den 5e september: Rådslag för direktdemokrati"

http://www.facebook.com/event.php?eid=187037734698990

(Sidan kräver inloggning och medlemsskap i facebook)

På sidan "Om aktiv demokrati" kan man bland annat läsa:

"Vi förespråkar fullständig transparens som en förutsättning för bra beslut. Vår organisation, ekonomi och aktivitet ska vara tillgänglig för våra medlemmar. Se menyn här i högerspalten. Säg till om det är något som saknas."

Om aktiviteterna ska vara tillgängliga för medlemmarna, och aktiviteterna bjuds in till via facebook, så krävs det med andra ord att medlemmarna är medlemmar även i facebook. Hur tänkte ni där?

I stadgarna hittar man vidare:

"§ 3 Kontinuerlig direktdemokrati

Partiets ambition är att styras med kontinuerlig direktdemokrati av sina medlemmar. Med kontinuerlig direktdemokrati menas att varje medlem vid varje given tidpunkt ska ha lika möjlighet att påverka varje gemensamt beslut. Dessutom ska partiets administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt. Denna paragraf beskriver partiets hela ideologi och vision."

Jag tänker särskilt på "partiets administration och organisation[ska] genomsyras av öppenhet och ärlighet".

Ingår det i öppenheten att det förväntas att man har konto på facebook?

Jag ställer detta som en ärlig fråga och vill inte framföra kritik. Däremot är jag väldigt intresserad av hur ni resonerar kring detta!

MVH

Rikard
Rikard
 

Re: Facebook

Inläggav joasi » 2011-11-30 19.51

Jag håller med om att integrationen med fb är ett problem, både principiellt och praktiskt för oss som inte har konto där
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Facebook

Inläggav jonas » 2011-11-30 20.03

Rikard skrev:Hur resonerar ni egentligen kring den hårda kopplingen till exempelvis det privatägda amerikanska företaget Facebook?


Aktiv Demokrati ska fungera för alla, vara politiskt oberoende och internt styras direktdemokratiskt. Det finns därför inte några fasta ståndpunkter. Det som står i partiprogram, stadgar och reglemente är framröstat men kan också ändras i framtida omröstningar.

Rikard skrev:Jag ser att ni länkar vissa aktiviteter som "Facebook-event", vilka kräver inloggning (och medlemsskap) i facebook för att man ens ska kunna se dem?


Jag har alltid varit noga med att annonsera alla event på vår egen hemsida så att man ska kunna deltaga även om man inte använder facebook.

Jag är själv förespråkare av fria alternativ. Samtidigt är det många fler som får reda på våra event via Facebook än via forumet, även om de är registrerade i forumet. Därför använder jag båda.

Jag skulle personligen välkomna initiativ till att utveckla och förbättra kalendariefunktioner för Aktiv Demokrati oberoende av aktörer så som Facebook, Google eller andra. Jag hjälper dig gärna med det jag kan om du vill engagera dig för detta.


Rikard skrev:Exempel:

"Möte den 5e september: Rådslag för direktdemokrati"

http://www.facebook.com/event.php?eid=187037734698990

(Sidan kräver inloggning och medlemsskap i facebook)


All information fanns även på bloggposten. Men de som har FB har chansen att göra mer reklam för mötet genom FB.

Rikard skrev:På sidan "Om aktiv demokrati" kan man bland annat läsa:

"Vi förespråkar fullständig transparens som en förutsättning för bra beslut. Vår organisation, ekonomi och aktivitet ska vara tillgänglig för våra medlemmar. Se menyn här i högerspalten. Säg till om det är något som saknas."

Om aktiviteterna ska vara tillgängliga för medlemmarna, och aktiviteterna bjuds in till via facebook, så krävs det med andra ord att medlemmarna är medlemmar även i facebook. Hur tänkte ni där?


Som sagt ovan. Det finns möjligheter att göra alla events helt tillgängliga på webbplatsen och samtidigt utnyttja FB för att nå flera. Säg till om du vill utveckla något sådant.

Rikard skrev:I stadgarna hittar man vidare:

"§ 3 Kontinuerlig direktdemokrati

Partiets ambition är att styras med kontinuerlig direktdemokrati av sina medlemmar. Med kontinuerlig direktdemokrati menas att varje medlem vid varje given tidpunkt ska ha lika möjlighet att påverka varje gemensamt beslut. Dessutom ska partiets administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt. Denna paragraf beskriver partiets hela ideologi och vision."

Jag tänker särskilt på "partiets administration och organisation[ska] genomsyras av öppenhet och ärlighet".

Ingår det i öppenheten att det förväntas att man har konto på facebook?

Jag ställer detta som en ärlig fråga och vill inte framföra kritik. Däremot är jag väldigt intresserad av hur ni resonerar kring detta!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Facebook

Inläggav jonas » 2011-11-30 20.28

Vi har fortfarande alldeles för lite trafik till webbplatsen. Men här är fördelningen bland de som främst refererar till oss:

facebook.com 1,459
en.wikipedia.org/wiki/Aktivdemokrati 223
humanisterna.se/forum/posting.php?mode=reply&f=13&t=152 160
politiskapartier.se/nyapartier.html 107
josefboberg.wordpress.com/2009/05/13/register-bloggrubriker 93
WordPress Dashboard 82
val.aktivdemokrati.se/?cas_session=1 73
parasitstopp.wordpress.com 60
dn.se/ekonomi/presidentveto-mot-icesave 56
mail.live.com 56
val.aktivdemokrati.se/about 54
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Facebook

Inläggav Gäst » 2011-12-01 16.46

jonas skrev:
Rikard skrev:Jag ser att ni länkar vissa aktiviteter som "Facebook-event", vilka kräver inloggning (och medlemsskap) i facebook för att man ens ska kunna se dem?


Jag är själv förespråkare av fria alternativ. Samtidigt är det många fler som får reda på våra event via Facebook än via forumet, även om de är registrerade i forumet. Därför använder jag båda.


Jag avsåg inte starta en tråd för/mot facebook ;-) Jag är också anhängare av fria alternativ (diaspora, appleseed, identi.ca osv). Men att ni använder och länkar till facebook, kan inte det bidra till att det är så många som använder just facebook som informationskanal? Det är ju möjligt att skippa facebook just av den anledningen, att man inte vill bidra till att det blir en (ofri) de facto-standard för kommunikation och information.

Men jag ville som sagt inte starta en debatt om detta, bara reflektera över det och jag är nöjd med svaren - med förbehållet ovan ;-)

Rikard
Gäst
 

Re: Facebook

Inläggav jonas » 2012-09-10 22.11

Ganska kul att se hur nya postningar på facebook tags emot.

Det mest virala inlägget var artikeln i Borås tidning;
http://aktivdemokrati.se/press/2012/parti-som-jobbar-for-demokrati/

Men statistiken pekar uppåt. Och FB har nyligen visat åter igen att BILDER funkar bättre än filmer. Jag lade upp en inskannad version av programpunkten för första talet i Almedalen från den officiella programtidningen. ... Man förstår varför så många poster i FB är bilder med text.

Dock har det gått rätt bra för vakna-filmen också.


Just nu är vi uppe i ca 550 i "Weekly Total Reach".
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Facebook

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-09-11 10.22

Kan du inte skriva ngt om göteborgskrisen på Facebook när du ändå håller på.
Hoppas vi kan få lite trafik från olika GP-artilar de senaste veckorna..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Facebook

Inläggav jonas » 2012-09-11 10.45

Magnus Gustavsson skrev:Kan du inte skriva ngt om göteborgskrisen på Facebook när du ändå håller på.
Hoppas vi kan få lite trafik från olika GP-artilar de senaste veckorna..


Jag har inte engagerat mig i det. Gör det gärna du. Eller skicka mig länk, bild och text så kan jag lägga upp det.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Facebook

Inläggav MrPerfect72 » 2012-09-11 11.03

AD kan få det bästa av båda världarna. En länk in från Facebook där människor kan gilla och få uppdateringar när artiklar skrivs eller saker sker samt att ingen behöver använda Facebook för att få exakt samma info.

Vi kan dessutom avråda människor från att föra in känsliga data i alla dessa amerikanska system. så även i gmail, youtube etc... och försöka få dem att använda ADs sida direkt för kommunikation om viktigare saker och inte bli distraherade av mindre intelligenta saker som pågår på dessa sidor.

Vi kan givetvis avråda från kommunikation via Facebook och dessa system helt, men då måste vi ge dem ett bättre alternativ och förklara varför det är bättre för dem.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Facebook

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-09-11 16.02

jonas skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Kan du inte skriva ngt om göteborgskrisen på Facebook när du ändå håller på.
Hoppas vi kan få lite trafik från olika GP-artilar de senaste veckorna..


Jag har inte engagerat mig i det. Gör det gärna du. Eller skicka mig länk, bild och text så kan jag lägga upp det.


Ska se om jag kan göra ett blogginlägg i kväll, har jag rättighet till det?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Facebook

Inläggav haja » 2012-09-11 16.06

Bra Magnus. Hade tänkt att göra det själv nu men det är bättre att du tar det som bor i Göteborg.
Jag kan ju komplettera senare kanske -om det behövs.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Facebook

Inläggav jonas » 2012-09-11 20.15

Alla medlemmar kan ju skriva bloggposter. ... Synd att inte många fler gör det oftare.

Men kontakta gärna mig innan ni publicerar ifall ni inte själv vill kolla upp och fixa rätt kategori, tags, utdrag och utvald bild som funkar bra med G+, FB och twitter.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Facebook

Inläggav MrPerfect72 » 2012-09-12 11.02

[quote="jonas"]Alla medlemmar kan ju skriva bloggposter. ... Synd att inte många fler gör det oftare.[/quote]

Det kan ju bero på att de som gör det riskerar att få alla sina länkningar förstörda eller att få inlägg raderade av en majoritet som resolut vill strypa alla radikala åsikter. Det är synnerligen komiskt att partiet inte tillåts ha radikala åsikter i bloggen, något som verkligen kan öppna för deliberativ diskurs och att vi tittar på fakta. Denna rädsla för diskurs är givetvis direkt skadlig för AD på lång sikt och gör narr av direktdemokratin.

Så, Jonas, gnäll inte på det problem du själv varit med och skapat! Du med anhang sa ju till mig, och därmed alla med egna åsikter, att skriva på min egen blogg. Var det inte så?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π