Forum

Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januari

Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januari

Inläggav jonas » 2011-10-20 23.02

Ett förslag från Erika:

Erika skrev:Preliminär planering för Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januari

Start fre den 6 jan
Anländer kl 1700-1900
Enkelt fika eller kvällsmat. Presentation och lära känna varann tid.
Planering av sovplatser m.m

lör den 7 jan
Frukost kl 9.00

10.00-11.00 Uteaktivitet för barn och föräldrar. Pulka, bygga snölyktor eller bara se oss omkring.

11.00 -1300 Hur ser AD s framtid ut? Vad vill vi med partiet? Vad tror vi om partiets möjligheter? Hur når vi bäst uti media? Fika serveras till mötet. Barnen kan bygga lego, rita eller erbjudas nåt annat efer tips och förslag.


13.00-15.00 Mat som vi lagar tillsammans eller som var och en har med sig förberedd.

15.00-17.00 Vila eller spela sällskaps spel. Promenad och enskilda samtal.

!7.00-19.00 Fördelning av arbetsuppgifter i partiet. Kontakt listor och medlemshantering Vem kan skriva artiklar och göra reklamfilmer?

!9.00 Kvällsmat och utvärdering. Ev en familjefilm och lördagsmys.

Sön 8 jan
Frukost 9.00
10.00.-1200 Avslutande möte. Vad gör vi under sommaren och hur?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav robwe » 2011-10-21 15.38

Var är det tänkt någonstans?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav jonas » 2011-10-21 16.06

Är väl tänkt att detta ska funka för att hela landet ska kunna deltaga.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav gilroitto » 2011-10-21 20.44

Låter klockrent i mina öron. Svårt att som alltför mycket frånvarande familjemedlem lämna partnern med barnen för att åka iväg på partimöte över en helg. Detta skulle få mig att komma och min fru med.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Delvoriah » 2011-10-22 00.33

Jag föreslår att programmet börjar klockan 12 på lördagen, så blir det inte så stressigt för de som kommer långväga. Det blir även enklare för oss som är tillfrågade som värdar för helgen.

Schemat skulle med andra ord se ut på följande sätt:

Lör
12 - 13: Ankomst, fika och lära känna varandra. Snölekar om det finns barn eller vuxna med barnasinne. Gemensam städning av köket innan mötet startar.
13 - 15: Hur ser AD:s framtid ut? osv...
15 - 17: Mat. Gemensam matlagning och städning av köket. Alternativt om man har med sig egen mat (fast hjälper till med städning gör man ändå)
17 - 19: Fördelning av arbetsuppgifter osv
19 - : Kvällsfika, utvärdering, umgänge, sällskapsspel eller dylikt. Gemensamt ansvar för att städa i ordning efter dagens avslut.

Sön
Frukost kl 10 - 11. Gemensam bortplockning av frukosten.
11 - 13: Avslutande möte.
13 - : lunch? Städning.

(alternativa tider 9 - 10, 10 - 12, 12 - )

Hur hade ni tänkt lösa mat? Vem köper in? Hur betalas det?

Vi har inte direkt så många sovplatser - det finns ingen by här (ännu iaf). Vi har mer plats under sommaren när man kan tälta på gräsmattan. Det finns ett vandrarhem i närheten dock, men det tar ju en stund att köra.

Familjefilm är inte möjligt hos oss för närvarande. Det finns ingen tv och inte särskilt många sittplatser framför datorn.

Barn kommer inte att vara tysta och stilla bara för att de erbjuds att rita...

Det finns ingen buss ut dit vi bor - hämtning och lämning av personer som kommer med buss behöver då lösas.

Finns det någon som planerar olika delar?
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Erika » 2011-10-22 01.51

Ja här kommer lite vidare tankar och förslag kring det hela...

Ett alternativ är ju att hålla till på en lägergård om vi skulle bli fler än 20 (?) personer.
Eller gemensamt hålla till på ett vandrarhem.. fast det borde bli dyrare.

Kan kolla upp vad de här lägergårdarna kostar att hyra en helg, frågan är väl vilken kostnad vi har råd med. Och som vi sen får dela på.

Jag har inte sett det som ett måste att barnen ska hålla sig tysta, utan tänkt att de ska ha roligt.
På en lägergård finns kanske även plats för dem att göra saker i annat rum.
Alla föräldrar har naturligtvis ansvar för sina egna barn, men mötena borde bli lättare att genomföra om barnen har kul.http://aktivdemokrati.se/forum/posting.php?mode=reply&f=7&t=1631#

Erika
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav joasi » 2011-10-22 10.49

Låter som ett bra initiativ. Partikassan borde väl kunna täcka en del av kostnaden och resten borde (vuxna) deltagare kunna dela lika på. Jag tycker det är viktigt att de som deltar i mötena och de som inte gör det (barn) inte är i samma rum när vi har möten så vi kan hålla fokus, så det är bra med en plats med bra alternativa aktiviteter. Vilka platser är det som har diskuterats hittills?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Delvoriah » 2011-10-22 22.55

Jag tycker definitivt att barnen ska ha roligt, men tror inte att man åstadkommer det genom att "erbjuda dem något att rita"... utan i så fall något mer engagerande, gärna med någon vuxen som medverkar. Min erfarenhet är att barn inte stannar i ett annat rum, utan att de vill vara där de vuxna är, och att de vill prata, men om annat... Fokuset riskerar att bli något splittrat och diskussionerna ganska ytliga. Därför tror jag att det är viktigt att hitta former där barnen kan ha roligt, och att mötet ändå kan vara konstruktivt.

Det finns ett flertal scoutgårdar man kan hyra som inte är särskilt dyra. Det brukar vara alkoholförbud, men om detta är en familjekonferens så borde inte det spela särskilt stor roll ändå...
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav jonas » 2011-10-23 01.10

Delvoriah skrev:Det finns ett flertal scoutgårdar man kan hyra som inte är särskilt dyra. Det brukar vara alkoholförbud, men om detta är en familjekonferens så borde inte det spela särskilt stor roll ändå...


Kan du hitta ett exempel som är åtkomlig från alla sveriges hörn?
Gärna med exempel på vad det skulle kosta.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Erika » 2011-10-23 15.57

Jag har ju som jag skrev i rubriken bara sett alltihop som en preliminär planering.. alltså är den ju till för att ändras och justeras så att den passar så många som möjligt.

Min son har älskat att rita, bygga lego och är just nu djupt inne i mangavärlden....
Det är ju vad jag och vi har som man kan bidra med. Sen har andra barn och föräldrar nåt annat som ni kan bidra med.. Som ett knytkalas.

Sen är det ju klart att det alltid är en fördel med vuxna som engagerar sig i barnen, alltså är väl min tanke att föräldrar kan turas om att dela på ansvar och ha insyn deras lek och förehavanden.
Alla vuxna kanske inte behöver vara med på alla möten och tycker kanske inte heller att allt är viktigt och intressant.

Sen är det ju olika vilken ålder barnen är i, vilka behov de har osv, men tidigare när jag har varit på familjekonferanser så har det här aldrig varit nåt problem.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Erika » 2011-10-23 23.26

Ja jag är ju lite engagerad i det här och tycker det är kul... så nu har jag kollat med
Tuva Scoutkår och deras lägergård. De har 20 sängplatser, med 20 extrabäddar fördelat på
tre små stugor. Gå in och läs mer på deras sida genom att besöka
http://www.gbgscout.se/tuve/vlanda.asp?text=allm
5 mil från GB och 8 km från lilla edet.
80 kr per natt, eller min 1200 per helg.

Det här ju inte precis nåt som ligger mitt i landet, men ni har ju flest medlemmar där nere
så det kanske får bli så här nu?

Till sommaren kanske vi kan ordna en bredare konferans och familjeläger.. om det här blir bra.
Erika
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav jonas » 2011-10-23 23.33

Erika skrev:Tuva Scoutkår och deras lägergård. De har 20 sängplatser, med 20 extrabäddar fördelat på
tre små stugor.
80 kr per natt, eller min 1200 per helg.


Jag är med på det. Hur ska vi göra för att fånga upp en liten grupp som garanterat vill
komma, så vi kan spika detta och gå ut och försöka få med många fler som vill bygga AD?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav joasi » 2011-10-24 17.18

Låter som ett bra ställe bortsett från att det är lite otydligt vilka samlingslokaler man får hyra:
"LILLSTUGAN och LADAN hyrs inte ut, inte heller bottenvåningen i Stora huset". Det vore ju bra med åtminstonde ett par större rum - ett för möten och ett för annat.

Annars kunde ju t ex Jönköping vara en mer strategisk plats för oss som bor i Östergötland/Stockholm.

Vi får väl ta en omröstning vartefter om och i så fall hur mycket av partikassan som ska användas.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav Erika » 2011-10-24 18.38

Kolla gärna om det finns nån scout gård el liknande där.. Kom gärna med bra förslag på aktiviteter för barn.

Tyck till om maten.. Ska var och en ta med sig sitt och vi endast gör gemensam frukost? Eller ska vi göra nåt gemensamt storkok?

Kan bidra med att gör en stor vegetarisk soppa eller gryta med bröd.
Till lunch eller kvällsmat.
Kom med förslag, ideer och alternativ.

Erika
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav gilroitto » 2011-10-27 21.12

Har prata med min fru och hon tyckte det lät roligt. Vi hjälper gärna till med barn och förberedelser såsom inköp, matplanering osv. Jag tror på gemensam mat om inte ambitionen är för hög. Var som helst ilandet går bra för oss.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav jonas » 2011-10-27 22.50

Toppen! Jag är också med.

Så vilka vill vara med att planera detta?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav fiddur » 2011-10-29 09.39

Det låter som en bra idé.

Lör-sön borde räcka, även om fredagen är ledig. Då blir det en övernattning istället för två, vilket ökar möjligheterna att delta och prata någorlunda fokuserat. Dessutom är jag upptagen den 6/1 :)

Jag tycker vi borde försöka hitta något uppåt hallsberg t ex, som är lätt att ta sig till med tåg från alla håll. Jag vet förvisso inte riktigt hur vi är utspridda över landet. Vi har aktiva i Stockholm, Göteborg, Linköpig och Malmö vad jag känner till; om det inte är några intresserade längre norrut kanske göteborgstrakten är enklare?
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav joasi » 2011-10-29 10.42

Ev. skulle man kunna boka stället två nätter så kan de som vill komma på fredagen bara för att umgås och förbereda för lördagen om det behövs.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav jonas » 2011-10-29 14.16

Jag tror det viktigaste är att vi har iaf 3 personer som vill ro det här i hamn. Exakt var det blir spelar inte så stor roll för mig. Bara vi får chans att träffas och bygga för framtiden.

Så om vi kan få en arbetsgrupp för detta så behöver vi inte undra om exakt vad vi måste rösta om. Det går ju att rösta på olika boendealternativ. Men ska vi rösta på något så borde det kanske snarare vara på hur mycket vi vill sponsra detta från partikassan och hur mycket det får kosta för deltagare.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Aktiv Demokratis helg- och familjekonferans 6-8 januar

Inläggav onni » 2011-10-29 18.31

Det är alltid bra att träffas "live".
MEN partikassan skall inte bekosta eller belastas med dylika utgifter.
Sådant har gett andra partier dåligt rykte, vi skall inte skapa sådant när vi nu börjar tänka i sådana banor.

Familjekonferens JA men alla betalar för sig antingen det eller så delas kostnaden lika på alla som deltager.
Jag anser att partikassan skall vara för administrativa saker, inte för våra personliga saker även om de har med partiet att göra. Om vi vill vara en ideell förening så skall inget av partikassan användas till dylikt. Var och en betalar fullt ut på något sätt. Det kallas edealitet, och är något jag tycker vi skall trycka mycket hårt på, så att de människor vi möter får förtroende för vårt parti och röstar på AD.
Vi skall inte göra om andra partiers misstag. Om möjligt.
onni
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2006-04-22 14.52
Ort: BJÖRKETORP

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π