Forum

Nytt fokus: ett verktyg för småpartier

Nytt fokus: ett verktyg för småpartier

Inläggav jonas » 2011-08-28 10.49

Ska vi byta fokus från att vara ett parti till att vara ett verktyg för andra småpartier som de kan använda för att få igenom sin politik i riksdag och kommuner?

[Edit: För att vara tydlig. Jag pratar om marknadsföring. Vi ska fortfarande vara det vi alltid varit med samma koncept, osv.]

Se http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1527 för mer om detta.

Vet inte exakt var som detta kom upp. Kanske på facebook. Idén är iaf att istället för att pracka på vår lösning på dem så kan vi komma från andra hållet och lyssna på dem (småpartierna) för att se hur vi kan vara till deras hjälp.

Ett stort problem är hur partierna ska kunna behålla deras identitet och självständighet om de går till val under VÅRT parti.

Därav tanken att tona ned oss själv som ett parti och istället säga att vi är ett verktyg som de kan använda. Därav bytte jag ut texten överst på sidan på bloggen från "Partiet för kontinuerlig direktdemokrati" till "Ditt verktyg för en verklig demokrati".

Men vi kommer fortfarande tekniskt vara ett parti. Men inte i traditionell form. Vi ska försöka komma till den punkten där alla småpartier kan gå till val under sitt eget namn men sedan längst ned på sina plakat något i stil med "Vi går till val genom @ Aktiv Demokrati".

Och vi ska fortfarande även ha en egen valkampanj, men bara som komplement till småpartierna. Småpartierna kommer med de engagerande budskapen. Vi kommer med kopplingen och budskapet om att välja själv.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Re: Nytt fokus: ett verktyg för småpartier

Inläggav joasi » 2011-08-28 20.04

Nej jag tycker inte vi ska ändra inriktning på partiet.

Vi har en politik, nämligen att införa representativ direktdemokrati som styrelseskick i Sverige. Det är ett systemskifte, ett nytt paradigm och en alternativ frihetlig och liberal ideologi vi erbjuder väljarna.

Vår strategi är att få in så många knapptryckare i riksdagen som vi kan för att på så sätt föra över makt från riksdagen till väljarna.
Vår strategi är också att knyta så bra delegater till oss som vi kan. Genom våra delegater kan vi föra en attraktiv politik inför de väljare som inte endast är intresserade av ren direktdemokrati utan fortsatt vill ha politiker att rösta på.

När vi valsamverkar med andra partier bör valsamverkan i första hand gå ut på att vi erbjuder dem möjligheten att verka som delegat genom oss och i utbyte bidrar de till vår valkampanj istället för att kandidera själva som parti. Det kan vara intressant för partier som inte själva har möjlighet att komma in i riksdagen att valsamverka med oss för att på så vis ändå få ett reellt och direkt inflytande i riksdagen.

I andra hand kan vi tänkas kandidera till riksdagen på en gemensam lista med andra partier för att på så sätt undgå 4%-spärren. Jag är dock skeptisk till den idén eftersom vi då kan tvingas kandidera tillsammans med högst tveksamma partier för att ha en chans att nå upp till 4%-spärren. Jag tror inte att den typen av valsamverkan gynnar oss långsiktigt.

Vår strategi att införa representativ direktdemokrati genom att vara ett politiskt parti har legat fast sedan Aktiv demokrati grundades. Det är en tydlig strategi och jag ser inget skäl att tro att den inte skulle fungera om vi hade förutsättningarna att sätta den i verket. Jag ser inget tydligt alternativ till den strategin som skulle kunna vara bättre.

Jag föreslår att de som inte vill följa parti-strategin skapar ett parallellt direktdemokratiskt nätverk för att verka för direktdemokrati på andra sätt, eller varför inte blåsa liv i Direktdemokraterna som verkar ha somnat in helt vid det här laget. Det är nog bra att verka för direktdemokrati på många olika sätt, t ex verka för att öka det direktdemokratiska inslaget i befintliga partier, företag och organisationer. Men jag tycker inte att detta är Aktiv demokrati's roll. Aktiv demokrati är och ska fortsätta att vara ett politiskt parti med den strategi som har legat fast sedan länge.

Det är min åsikt.
joasi
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-17 20.34

Re: Nytt fokus: ett verktyg för småpartier

Inläggav jonas » 2011-08-28 20.28

Jag håller med dig i allt du skriver i ditt inlägg.

Det är dock inte det jag syftade på när jag skrev om nytt fokus. Jag pratar om hur vi ska närma oss småpartier på ett sådant sätt att de kan ta till sig det som är Aktiv Demokrati. Det är en fråga om marknadsföring. Och speciellt då vad vi vill förmedla med startsidan på webbplatsen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Återgå till Partiets utveckling