Forum

Planering lokalgrupperna

Planering lokalgrupperna

Inläggav gilroitto » 2011-05-16 22.03

Nu när mitt liv normaliserats något ville jag ta itu med min försummade uppgift som medlemssupport, och ville planera för hur samtalen skulle gå till för att det inte bara ska bli ett hej - lite info - hejdå samtal. Och jag insåg att överlägset viktigast är att knyta lokala och andra kontakter, dvs se till att mindre grupper bildas och ge support till det.

Kontakter
Så först skulle jag vilja ha konfirmation av de som anmält sig villiga att vara kontakpersoner för lokalgrupperna att det är ok om jag vidarförmedlar deras kontaktuppgifter till de som visar intresse för att gå med i de befintliga lokalgrupperna. Skriv här och maila mig kontaktuppgifter på gil@aktivdemokrati.se. Gärna telefon de som kan det men bara email går bra om ni föredrar det som en första kontakt (även Jonas, jag tappade ditt nummer vid ett telefonbyte). Jag kommer även vidareförmedla kontaktuppgifter från de som visar intresse för att vara med i en lokalgrupp men föredrar att bli kontaktade.

Stockholm - haja
Göteborg - Jonas Liljegren
Skåne - Hans Ingemansson, Gil Roitto
Linköping - Robert Wensman

Arbetsgrupper

Jag hittar 3 definierade arbetsgrupper:

Webgruppen - Jonas Liljegren
GOV - Jonas Liljegren
Partiprogrammet - Joakim Sigvald?

Vilka missar jag? Och vilka borde vi ha?

Och de finns inte listade någonstans, vi bör ha fina sidor även för dem, där all information om verksamheten finns samlad.

Idéer för lokalgrupper
Vad är en klok plan för en lokalgrupp? Om jag anordnar en tafatt hemmaträff utan någon plan är risken att det blir en väldigt isolerad företeelse. Om jag anordnar en superambitiös träff med 20 saker som ska göras på agendan, kanske jag skrämmer bort folk.

Min idé är att försöka anamma kulturen på forumet, dvs initiativdrivet med öppet för att gruppen som helhet ska komma med förslag och ge support och sluta upp bakom dem. Jag tänkte mig att först samla något sånär invigda personer till hemmiljö och ge en tydlig förmedling av den tanken och även betona vikten av att bara träffas över huvud taget, att det i sig är viktigt då en social samlingsplats kring något positivt är en magnet i sig för nya människor.

Vad har ni för tankar och idéer? Det vore väl bra att inspirera varandra.

Sen ska jag ska jag försöka uppmuntra till bildandet av nya grupper, t ex en "Norrlandsgrupp", "Höga kusten grupp" eller hur stora områden man nu behöver ta till för att det ska bli ett par stycken personer i gruppen.

Lokal Presentation
Lokalgrupper och arbetsgrupper bör presenteras med fin html med bilder iaf, inte bara ett inlägg i ett forum. Låter det bra? I sådana fall får första kreativa person ge ett förslag, och så kan vi andra ta rygg eller springa ikapp :) Sen så när träffar fotodokumenteras blir det ett super-tillskott på den sidan.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-03 00.33

Re: Planering lokalgrupperna

Inläggav jonas » 2011-05-17 00.12

gilroitto skrev:Skåne - Hans Ingemansson, Gil Roitto

Hans har inte velat bli medlem, så stryk honom som kontaktperson.

gilroitto skrev:Arbetsgrupper

Jag hittar 3 definierade arbetsgrupper:

Webgruppen - Jonas Liljegren
GOV - Jonas Liljegren
Partiprogrammet - Joakim Sigvald?

Vilka missar jag? Och vilka borde vi ha?

Har en rad uppgifter som gärna kan ingå i grupper.

Design: Broschyrer, bilder, filmer, knappar, etc.

Juridik: Leta upp bidrag från fonder och annat, och ta hand om formalia för regler och lagar och annat, inklusive PUL.

Journalist: Gör levande reportage inkluderande intervjuer och fotografier av medlemmar och aktiviteter. Ta även fram material som kan användas av lokaltidningar, radio och annan media för reportage om AD.

Aktevism: Planera och dra igång broschyrutdelning och liknande. Leta upp och tipsa om mässor, festivaler, med mera där vi kan medverka.

Forskning: Sammanställ VETENSKAPLIGT material om direktdemokrati och andra relevanta områden.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Josef Boberg » 2011-05-17 09.04

gilroitto skrev:Om jag anordnar en tafatt hemmaträff utan någon plan är risken att det blir en väldigt isolerad företeelse. Om jag anordnar en superambitiös träff med 20 saker som ska göras på agendan, kanske jag skrämmer bort folk.

Jo... - Gilroitto - hur Wi än vänder oss så har Wi ändan bak.

"Om jag anordnar en superambitiös träff med 20 saker som ska göras på agendan, kanske jag skrämmer bort folk." = typiskt för PartiKrati-partier = det gäller att HELA TIDEN övertyga såväl de befintliga som särskilt de nytillkomna medlemmarna om - att det redan färdiga PartiKrati-konceptet är lösningen på världens alla bekymmer = det är ju prövat i den s k demokratins namn i nu mer än 100 år. Dock... - det har ju visat sig ENBART leda till mindre och mindre medborgarstyre av nationer. Den svenska modellen är ju föregångslandet i I-världen som ett exempel på detta.

Jag behöver ej använda något av min fantasi - för att komma till slutsatsen - att dom som finner skäl för att "kliva in i AD" ej alls är intresserade av sådant.

Så jag är rätt säker på att konceptet - "Om jag anordnar en tafatt hemmaträff utan någon plan..." - är "rätt väg" - för det ger ju utrymme för att genom förutsättningsfria = FRIA interaktiva dialoger = kommunikation skapa något NYTT tillsammans.

I o f s så kan jag ha fel i detta - men det "vet" jag att jag ej har.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Registrerad: 2008-10-19 21.26

Inläggav gilroitto » 2011-05-19 05.38

Tack Josef :D Bra kommentarer. Men jag har i andra sammanhang ordnat tafatta träffar, och gillar iden men tycker det behöver kompleteras av en wödmjukt förmedlad vision och förslag för att en gemensam inspiration och riktning ska kunna växa fram.

Risken är att en inititativtagare, "gruppledare" eller liknande antingen tar på sig felsktiga förväntningar att han/hon måste sitta innen med en färdig plan, eller att han/hon målar upp vissa ambitioner för verksamheten och att man sen börjar pressa på vissa saker man tror behövs för att uppnå dessa ambitioner. Väl avvägd lyssnande visionering för vår tids moderna människor utan att ta på sig en klassiska ledarskapsstil är en svår men eftersträvansvärd konst anser jag.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Inläggav joasi » 2011-05-19 08.57

Vore det för övrigt inte dags med ett partimöte i sommar? Det var några år sen sist, om man inte räknar mer lokala möten i Göteborg.
joasi
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-17 20.34

Inläggav gilroitto » 2011-05-19 20.52

Ja!

* Hoppar upp och ner okontrollerat och klappar händerna *
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2011-05-19 21.25

:-)

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav gilroitto » 2011-05-21 14.38

Så tillbaks till första frågan:

Kan Hans, Jonas och Robert maila mig kontaktuppgifter och bekräfta hur de föredrar första kontakten. Om någon visar intresse för lokala träffar. Gil@aktivdemokrati.se
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2011-05-21 15.07

Du bör ha alla kontaktuppgifter i medlemsregistret.
http://aktivdemokrati.se/wp-admin/users.php

Jonas Liljegren
Parmmätaregatan 10
417 04 Göteborg
Hemsida: http://jonas.liljegren.org/myself/
Mobil: 070-670 85 68
E-mail: jonas@aktivdemokrati.se
ICQ-nummer: 5527705
MSN: jonas@liljegren.org
FB: aigan
Yahoo: jonasskipadbguse
Google: jonas.liljegren
Twitter: aigan
IRC: irc://alternativ.se:6667/aktivdemokrati

För kontakt via röstchatt använder jag gärna Mumble.

Jag har inte bestämt mig för någon semester men kan tänka mig att ta ledigt för nationell träff IRL. Just nu så jobbar jag måndag-torsdag varje vecka så jag har möjlighet att planera in annan fredag-söndag.

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2011-06-12 15.12

Hur går det med planeringen av lokalgrupperna?

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav gilroitto » 2011-06-15 22.37

Jag ska börja ringa runt och maila, först till kontaktpersoner och sen vidare. Jag gör det enkelt men utifrån ambitionen att informera, svara på frågor, få en personlig kontakt och uppmuntra till kontakt med lokala kontaktpersoner eller personer i samma område överhuvud taget.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2011-06-15 23.53

Jag har addat några till till Stockholm och Göteborg på FB...

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Återgå till Partiets utveckling