Forum

Medlemmars anonymitet

Medlemmars anonymitet

Inläggav jonas » 2011-03-22 06.59

I samband med nya webbplatsen ändrade jag en rad texter för att bli mer inbjudande. Bland annat på sidan om medlemskap.

Jag har kontinuerligt berättat på forumet om vad som gjorts på webbplatsen. Jag kan dock inte hitta att jag skrivit om just detta, men jag borde ha nämnt det direkt eller indirekt vid några tillfällen.

Här är texten från gamla webbplatsen 2009:
Ytterligare information:

Det är tryggt att ge ut ditt personnummer. Det är offentligt. Var dock noga med att skydda ditt ID-kort samt kreditkortsnummer!

Om du har skyddad identitet skickar du skatteverkets personbevis till medlemsadmin.

Du kan vara anonym i forumet genom alias och en avatar.

Ytterligare anonymitet kan ges genom att skicka in medlemsuppgifterna i ett brev eller ett rekommenderat brev.

Skydd mot annan övervakning kan enkelt ske genom inloggning på anonym terminal, samt maskering mot övervakning med ex. burka, keps, schal, hatt och solglasögon.

Personnummer brukas av flera logiska anledningar, bland annat p.g.a. den demokratiska principen "en person, ett mandat", dessutom myndig(18), samt svensk medborgare, samt undvika dubbelregistrering.

Uppgifterna kontrolleras mot Skatteverkets offentliga registrering av personer.

Vi publicerar ej medlemmars e-postadresser, telefonnummer eller personnummer, ej heller ditt namn om du valt ett alias.

Dina medlemsuppgifter behandlas normalt av styrelse, medlemsadmin och forumsadmin. Det kan ta ett par dagar. Vid skyddad identitet har endast medlemsadmin uppgifterna.

Kommentera i bloggen, ring, maila eller skriv brev om du har funderingar!


Jag ändrade texten till detta:
Ytterligare information:

Vi använder olika metoder för att verifiera att medlemmarna är de de uppger sig för att vara. En enkel början är att begära personnummer.

Om du har skyddad identitet skickar du skatteverkets personbevis till medlemsadmin.

Du kan vara anonym i forumet genom att välja ett alias. Ytterligare anonymitet kan ges genom att skicka in medlemsuppgifterna i ett brev eller ett rekommenderat brev.

Uppgifterna kan komma att kontrolleras mot Skatteverkets offentliga registrering av personer.

Dina medlemsuppgifter behandlas normalt av styrelse, medlemsadmin och forumsadmin. Det kan ta ett par dagar. Vid skyddad identitet har endast medlemsadmin uppgifterna.

Kontakta oss om du har funderingar!


Jag tog även upp frågan igen under medlemsmötet 2011-02-10 där hasseing fick uppgiften att ta fram en ny text för personuppgiftshantering.

Vad gäller formuleringen "Vi publicerar ej medlemmars e-postadresser, telefonnummer eller personnummer, ej heller ditt namn om du valt ett alias"; Jag tog bort den i samband med ändringarna. Jag borde ha skrivit något om detta uttryckligen.

Jag hoppas det finns ett engagemang att ta upp denna frågan nu. Vi har inte publicerat några e-postadresser, telefonnummer eller personnummer.

Men i samband med möten har protokollen innehållit namn på personer utöver alias. För det mesta med direkt medgivande. Frågan har aktualiserats i samband med årsmötesprotokollet.

Jag tycker dessa frågor är besvärliga och ser gärna att någon tar tag i det. Vi behöver en partiorganisation där lokalgrupper runt om i landet har tillgång till e-post, telefonnummer och postadresser för att skicka vanliga brev. Hur bestämmer vi vem som får tillgång till vad?

Jag har givit prenumeranter och medlemmar möjlighet att explicit ange sin önskan till extra anonymitet genom en kryssruta i sin profil. Denna ruta har ännu inte någon formell innebörd, men ger iaf en indikation till medlemsadmin om personens önskan.


WP döljer alla uppgifter för de som inte skrivit ett blogginlägg. För de som skrivit ett blogginlägg så visas det namnet som de själva valt, vilket inte behöver vara dess riktiga namn och inte heller inloggningsnamnet. Alla andra uppgifter är dolda förrutom för de som är admins i WP, vilket för tillfället är 5 personer som alla har blivit valda till sina roller i AD.

Forumet phpBB ger däremot access till motsvarande uppgifter som WP inte ger. Där kan man se inloggningsnamn på alla som registrerat sig och dessutom andra uppgifter som man i forumet valt att visa, så som exempelvis ort och avatar.

GOV ger det publika namnet för alla partimedlemmar. Dvs det namn som man i WP väljer att ha som publikt namn.


Jag ämnar att snart knyta samman WP-kontot med Facebook, för de som så önskar. Det kommer göra det mycket enklare att registrera sig och kommer i längden att ge många fler partimedlemmar. Det kommer även att förenkla inloggning. -- Det vore bra att få en diskussion om detta i förtid.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav fiddur » 2011-03-22 08.36

Själv funderar jag på ett mötesprotokolls giltighet är när närvarolistan är en samling alias.

Om jag går till Nordea med årsmötesprotokollet för att få officiell tillgång till postgirot, skulle de godkänna ett protokoll genomröstat av ett gäng anonyma och kanske till och med justerat av anonyma?
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav MrPerfect72 » 2011-03-22 09.36

För banken:
Endast personer som signerar protokollet samt de med access till konton behöver ha med sitt personnummer, anser jag och jag tror banken håller med mig. Inga andra behöver deltaga med sitt personnummer. Ingen närvarolista behövs. (Bankonto innebär faktiskt en stor risk om partiet får en stor kassa. Kontrollera gärna bankens rutiner om tillfälle ges! Intelligent Union har valt att inte ha ett konto alls och att eventuella donationer sker direkt till privatpersoner där det finns tillit.)

För nätet:
Rimligt att enbart redovisa alias på hemsidan, anser jag, med tanke på texten ovan.
Även rimligt att ev. uppgifter om folk inte ligger alls i databasen på nätet av säkerhetskäl, anser jag, utan existerar i ett separat excel-dokument som är skyddat med lösenord och av användare som använder hög säkerhet och har hög kunskap om datasäkerhet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav Roger » 2011-03-22 22.04

Vi kan väl göra som förra årens protokoll? Det fungerade då.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav jonas » 2011-03-22 22.08

Roger skrev:Vi kan väl göra som förra årens protokoll? Det fungerade då.


Var är förra årets protokoll?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav MrPerfect72 » 2011-03-25 05.27

Den som utförde flytten borde rimligtvis ha dem för jag minns att det låg protokoll åtkomliga på nätet med personnummer skrivna som xxxxxx-xxxx. De var länkade till från forumet så att alla kunde läsa dem. Jag vet inte om Magnus fortsatte med denna goda rutin, men nu hittar jag alls inget sådant på detta forum.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav Roger » 2011-03-26 18.46

jonas skrev:Var är förra årets protokoll?

Jag vet inte hur protokollet ser ut som förra kassören visat för banken, men uppenbarligen har banken godtagit det.

Mitt förslag för årsmötesprotokollet är att vi stryker närvarolistan. Bara namnge de som hade/fick förtroendeposter. Banken behöver ju bara veta vem som är behörig som kassör. Medlemmarna kan granska att årsmötet gick demokratiskt tillväga här på vårt forum. Vad tycker ni?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav jonas » 2011-03-26 19.37

Roger skrev:
jonas skrev:Var är förra årets protokoll?

Jag vet inte hur protokollet ser ut som förra kassören visat för banken, men uppenbarligen har banken godtagit det.

Mitt förslag för årsmötesprotokollet är att vi stryker närvarolistan. Bara namnge de som hade/fick förtroendeposter. Banken behöver ju bara veta vem som är behörig som kassör. Medlemmarna kan granska att årsmötet gick demokratiskt tillväga här på vårt forum. Vad tycker ni?


Okej för mig.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav gilroitto » 2011-03-27 00.57

Absolut ok
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Medlemmars anonymitet

Inläggav Hassan » 2011-03-27 23.11

Det är ok för mig med.
Om det är ok för övriga kan jag updatera protokollet genom att ta bort närvarolistan.
/Hassan
Hassan
Medlem i partiet
 
Inlägg: 40
Registrerad: 2010-09-12 11.09


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π