Forum

Inför omröstning av Nytt partiprogram

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-24 08.47

Hans Jangeby skrev:
Josef Boberg skrev:

AD´s partiprogram talar om i grunden något helt annat = Absolut FolkStyre - som jag ser det.

I o f s så kan jag ha fel i detta - men det "vet" jag att jag ej har.


Vet inte om jag uppfattat dig rätt Josef men jag ser det så här.
AD är för närvarande en liten grupp - en handfull "aktivister" som vill ha DD. Om vi lyckas i nästa val så är det som parti i ett system som finns, nu och i framtiden. AD behöver mogna och omvärlden också. Apropå Men som parti kan AD få 15-30% i valen 2014 och 2018 och bli ett av de största partierna i riksdag och i landsting och kommuner. Varför ska AD inte lyckas lika bra som knivsta.nu som fick 15,7% av rösterna och tredje största partu i kommunen?
Jag ser egentligen inga skäl, att inte lyckas på sikt. Det krävs "bara" att tydliggöra vad AD står för och få förmågan att kommunicera detta med omvärlden och få sympatier. Framtiden talar för AD. Men att få DD till nästa val eller före 2020 tror jag inte på som dessutom kräver grundlagsändring med val emellan.

Apropå: "Så småningom kan vi få -kanske ett DirektDemokratiskt styrelseskick. Men det tar tid. 15-40 år skulle jag tro."

Så länge som Wi ej har ett bättre fungerande röstningssystem internt i AD - som gör att ca 35 medlemmar kan vara med "i leken" - så tror jag snarare på 150-400 år - om ens någonsin.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-24 19.58

Hans Jangeby skrev:Joasi.
Jag funderar på hur Ad skulle kunna vara med i omvalen. Jag har för mig själv satt upp kriterier för o det skulle vara möjligt för AD att delta i omvalen. Tråden om partiprogrammet skapade jag innan det blev aktuellt med omval eller jag fick kunskap om det. Hade tänkt att förnyelsearbetet skulle ta den tid som behövdes cirka ett år för att få klart med grunderna för val 2014. Nu ser jag en enorm möjlighet fö AD i omvalen som jag skrivit m tidigare. Men jobbet med partiprogrammet har tagit alldeles för lång tid och Gov. Till 95% är det för sent at ställa upp i omval.
...
Jag kan bidra i en projektgrupp för att skriva ett nytt partiprogram men efter det är klart att partiet inte kan ställa upp i omval.
Men jag undrar varför inte mitt förslag (det korta partiprogrammet) kan läggas ut av webmaster eftersom inget formellt hinder föreligger. Men om jag skulle ändra partiprogrammet med länkar till den korta versionen kan någon ändra partiprogram dagen efter. Och så kan det fortsätta, ändring av partprogram varje dag. Hur seriöst är detta?
Jag har ju egentligen förlorat hoppet att gå vidare i omvalen pga att beslut om partiprogrammet dragit ut på tiden med tre avbrutna omröstningar och sedan en fortsatt diskussion och nu tillsättande av en projektgrupp.
Dessutom de andra önskemålen, t.ex. gratis medlemsskap, kräver diskussion och sedan 7 dagars omröstning. Tiden har då runnit ut för AD att ställa upp i omval, som jag ser det.

Jag har varit inblandad i AD sedan starten runt 2000 och formellt medlem sedan 2004 om jag minns rätt. Så jag är lite skeptisk mot brådskande åtgärder, eftersom jag sett så många sådana rinna ut i sanden redan. Jag tror mer på långsiktigt målmedvetet arbete. Men jag hoppas att jag inte hämmar ditt engagemang för det.

Personligen tror jag inte på att ställa upp i val så här snart, men det hindrar ju inte att andra som tror på det driver den frågan.

Mitt sikte är dock instället på valet 2014 och då vill jag se att en helt annan organisation än den vi har idag finns på plats. Att styra upp omröstningsprocessen, anta ett bra partiprogram och börja använda ett fungerande omröstningssystem ser jag som viktiga steg.

Vad gäller omröstning om partiprogram så är de formella reglerna inte oöverstigliga:
1) Diskutera frågan (vilket ju har gjorts ur alla möjliga vinklar redan)
2) Skapa en omröstning med en tydlig formulering om vad som ska göras så att väljarna vet vad ett JA innebär. När det gäller att byta ut ett partiprogram mot ett annat måste det t ex finnas ett dokument (som inte ändras under omröstningens gång) som visar vilket partiprogram man vill rösta in.
3) Länka till diskussionstråden/trådarna

Nu har vi ju en omröstning med flera alternativ, så den frågan bör vara avgjord inom några dagar.

Anledningen till att jag har startat en projektgrupp för att ta fram nytt partiprogram är att jag inte tycker att något av de liggande förslagen håller måttet. De som tycker det kan naturligtvis ignorera min projektgrupp och vara nöjda med det officiella partiprogram som vi med all sannolikhet snart har på plats.

Jag är tveksam till gratis medlemskap i nuläget eftersom jag tror det är viktigt att få in "rätt" människor snarare än många medlemmar i det här läget. Bara några få drivande medlemmar till kan göra stor skillnad och har vi väl en stark organisation på plats så kan vi öppna dörrarna för massinvation av nya medlemmar.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-24 20.12

joasi skrev:Att styra upp omröstningsprocessen, anta ett bra partiprogram och börja använda ett fungerande omröstningssystem ser jag som viktiga steg.

Jo... - Joasi - om det är jag helt enig med Dig om - fast i omvänd ordning = få till ett fungerande röstningssystem, styra upp omröstningsprocessen och anta ett bra partiprogram.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-24 20.36

joasi skrev: Jag har varit inblandad i AD sedan starten runt 2000 och formellt medlem sedan 2004 om jag minns rätt. Så jag är lite skeptisk mot brådskande åtgärder, eftersom jag sett så många sådana rinna ut i sanden redan. Jag tror mer på långsiktigt målmedvetet arbete. Men jag hoppas att jag inte hämmar ditt engagemang för det.

Personligen tror jag inte på att ställa upp i val så här snart, men det hindrar ju inte att andra som tror på det driver den frågan.

Mitt sikte är dock instället på valet 2014 och då vill jag se att en helt annan organisation än den vi har idag finns på plats. Att styra upp omröstningsprocessen, anta ett bra partiprogram och börja använda ett fungerande omröstningssystem ser jag som viktiga steg.

Vad gäller omröstning om partiprogram så är de formella reglerna inte oöverstigliga:
1) Diskutera frågan (vilket ju har gjorts ur alla möjliga vinklar redan)
2) Skapa en omröstning med en tydlig formulering om vad som ska göras så att väljarna vet vad ett JA innebär. När det gäller att byta ut ett partiprogram mot ett annat måste det t ex finnas ett dokument (som inte ändras under omröstningens gång) som visar vilket partiprogram man vill rösta in.
3) Länka till diskussionstråden/trådarna

Nu har vi ju en omröstning med flera alternativ, så den frågan bör vara avgjord inom några dagar.

Anledningen till att jag har startat en projektgrupp för att ta fram nytt partiprogram är att jag inte tycker att något av de liggande förslagen håller måttet. De som tycker det kan naturligtvis ignorera min projektgrupp och vara nöjda med det officiella partiprogram som vi med all sannolikhet snart har på plats.

Jag är tveksam till gratis medlemskap i nuläget eftersom jag tror det är viktigt att få in "rätt" människor snarare än många medlemmar i det här läget. Bara några få drivande medlemmar till kan göra stor skillnad och har vi väl en stark organisation på plats så kan vi öppna dörrarna för massinvation av nya medlemmar.


Jag förstår din inrikning och långsiktighet. Samtidigt ser jag tåget rulla iväg med en stor chans att etablera AD som parti. I ordinarie val har de etablerade partierna massor av styrka. Det har de inte nu. Många är missnöjda med de etablerade partierna.

AD har missat chansen och jag har testat med omröstningar hur det praktiskt går till i ett DD-parti som AD.

Jag håller med att föreslagna partiprogram behöver finslipas och kanske göra en del ändringar. Det är bra att kommnde omröstningsresultat kommer att gälla tills ett nytt kan komma på plats. Jag önskar därför delta i denna grupp. Det finns då gott om tid att göra det riktigt bra.

Gratis medlemsskap ger fler röster=>större parti=>mer bidrag. Men AD var (är) inte mogna för detta än så som det ser ut nu med avsaknad av fungerande omröstningssystem, fungerande partiprogram och organisation.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π