Forum

Inför omröstning av Nytt partiprogram

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-20 16.08

Jag håller på med en version av partiprogrammet utan negativa formuleringar.
Jag har även sammanställt de andra förslagen jag hittat.

Jag siktar på att vi kommer att ha en prioomröstning med ungeför följande alternativ:

A. Ingen ändring (Status quo)
B. Inget partiprogram
C. "Nuvarande" partiprogram
D. HG 1 http://e2d.se/files/hans-1.html
E. HG 2 http://e2d.se/files/hans-2.html
F. HG 3 http://e2d.se/files/hans-3.html
G. Nuvarande men utan negativa formuleringar (jobbar på den)
H. G + inledningen från HG 1
I. G + inledningen från HG 2
J. G + inledningen från HG 3

Har jag missat någon?
Kanske skulle ha med Direktdemokraterna eller Tillit som alternativ också? :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-20 16.29

Bra att du jobbar med detta Jonas! :D och tar fram alternativ.

Har upptäckt lite språkliga fel i mina och gilroittos förslag HG1-HG2 som behöver rättas. Men det kanske vi göra efter omröstningen eftersom det inte förändrar partiprogrammet i sig. Annars blir det ju ännu flera varianter.... :?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-20 16.34

Hans Jangeby skrev:Bra att du jobbar med detta Jonas! :D och tar fram alternativ.

Har upptäckt lite språkliga fel i mina och gilroittos förslag HG1-HG2 som behöver rättas. Men det kanske vi göra efter omröstningen eftersom det inte förändrar partiprogrammet i sig. Annars blir det ju ännu flera varianter.... :?


Ändra nu och länka till typewithme så tar jag med dem.

Jag/vi blev brända av typewithme när flera dokument försvann. Därför jag valde att lägga upp en lokal kopia. De skriver även att de kan ta bort dokument som inte accessats på en vecka.


PS. Jag är fortsatt ganska så irriterad på den person som vandaliserat partiprogrammet med alla negativiteter. Jag förstår folks inställning till det då det mesta av detta ligger i början av texten. ... Jag skulle önska att vi hade kvar en tidigare version av programmet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-20 16.47

Hans Jangeby skrev:Jag vill därför uppmana att någon i styrelsen ändrar partiprogrammet som har större legitimitet att göra det, än jag som nybliven medlem har.
Fel. Styrelsen har inte större legitimitet att göra detta än du eller någon annan. Detta är en av grundprinciperna i AD.
Hans Jangeby skrev:Detta temporära partiprogram kan finnas finnas kvar, tills ett nytt tagits fram och fått majoritet i en omröstning. Att behålla nuvarande partiprogram är inte ett alternativ -det är en börda för AD som skrämmer iväg de flesta intresserade.

Instämmer.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-20 16.55

Jonas, skulle vi kunna ta med alternativet: "Skapa en arbetsgrupp för att ta fram nytt partiprogram, som ska läggas fram för omröstning. Använd näst högst rankade alternativ som temporärt partiprogram tills arbetsgruppen är klar".

Jag anmäler mig som frivillig till arbetsgruppen i så fall. (Men har bara begränsad tid per vecka att lägga på detta.)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-20 16.58

joasi skrev:Jonas, skulle vi kunna ta med alternativet: "Skapa en arbetsgrupp för att ta fram nytt partiprogram, som ska läggas fram för omröstning. Använd näst högst rankade alternativ som temporärt partiprogram tills arbetsgruppen är klar".

Jag anmäler mig som frivillig till arbetsgruppen i så fall. (Men har bara begränsad tid per vecka att lägga på detta.)


Frågan om att ta fram en arbetsgrupp anser jag är helt ortogonal till denna omröstning. Den kan/bör läggas upp som en helt oberoende omröstning.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-20 17.02

Ok, då går frågan till alla: Finns det intresse av att ha en arbetsgrupp som tar fram ett nytt (kanske mer genomarbetat) förslag, eller är ni nöjda med något av alternativen som finns på listan? Eller vill ni ha någon annan process för att ta fram nytt partiprogram?
Och finns det fler som är intresserade att delta i en eventuell arbetsgrupp?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-20 17.11

joasi skrev:Ok, då går frågan till alla: Finns det intresse av att ha en arbetsgrupp som tar fram ett nytt (kanske mer genomarbetat) förslag, eller är ni nöjda med något av alternativen som finns på listan? Eller vill ni ha någon annan process för att ta fram nytt partiprogram?
Och finns det fler som är intresserade att delta i en eventuell arbetsgrupp?


Personligen välkomnar jag en arbetsgrupp för att ta fram ett nytt bättre partiprogram förutsatt att det finns minst två personer som vill, kan och har tid att göra detta på ett bra sätt.

Jag har förtroende för detta om åtminstone en av de aktiva medlemmarna är någon av joasi, gilroitto, robwe eller fiddur.

Å andra sidan ser jag inte att en sådan arbetsgrupp behöver röstas fram. Det nya partiprogrammet kommer ju ändå att röstas fram när det väl är dags.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-20 18.25

Här är gamla partiprogrammet i html:
http://e2d.se/files/gamla.html

Här är min version där tagit bort negativa formuleringar och i ett par fall lagt in kursiv stil på ett par ord:
http://e2d.se/files/jonas-1.html

Här är en något buggig diff mellan de två versionerna:
http://e2d.se/files/jonas-1-diff.html

Här är WPs diff mellan versionerna:
http://aktivdemokrati.se/wp-admin/revision.php?action=diff&post_type=post&right=3962&left=3965 (som du troligen inte har access till)

Jag lade in min version i WP delvis för att kunna göra denna diff:
http://aktivdemokrati.se/demokrati/2011/partiprogram-forslag-jonas-2/

Den är "privat" och kan därmed bara ses om du är inloggad.


Alternativet att byta ut inledningen innebär att texten under rubriken Inledning byts ut. (Men jag vill behålla bilden där, eller ersätta den med
http://aktivdemokrati.se/ordlista/2010/delegering/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-20 20.41

Hej här senaste versionen av det korta "partiprogrammet". Det blev så mycket ändringar att det är egentligen ett nytt. Och det är egentligen inget traditionellt partiprogram.
Men varför ska det vara traditionellt? Det viktigaste är väl att väljaren snabbt förstår vad AD vill och kan ta ställning direkt. Sedan kan väljaren (kunden) ta ställning.
Fördjupning ske i andra dokument. Jag har skrivit "partiprogrammet" så att det är mer personligt riktat till läsaren/väljaren/kunden -för att få handling. Dvs gå från Attention till Interest-Desire-Action-Satified. (AIDAS är en traditionell försäljningsmetod som också används inom marknadsföring.) Och vi säljer vår idé. :D
Så ett traditionellt partiprogram hör till gammelpartier, det förflutna, som ständigt förlorar partimedlemmar. Ska vi då i deras fotspår? Jag tror inte det. Jag tror att AD:s budskap måste vara kort, enkelt och kärnfullt för att ha en chans att passera individens informationsfilter i vårt snabba informationsflöde och informationshav. Det ställer nya krav från "avsändaren -dvs oss i AD. En annan aspekt är att vi kommunicerar mer än något annat parti via webb och då får man anpassa texten efter det mediat istället för "gammelpartiernas" tryckta partiprogram.
Det viktiga är; Action! för att få rösten.
jonas skrev: Ändra nu och länka till typewithme så tar jag med dem.

http://typewith.me/1k5EwKn70t
Så det blir ett alternativ till Jonas. Tyvärr. Alternativ H1. Enligt mig kan du ta bort HG3, men du gör som du vill.

Medan jag har skrivit denna text har det lagts till kommentarer i diskussionstråden. Jag har inte tagit ställning till dem men hoppas att nuvarande partiprogram är borta imorgon och att det i ersatts med ett temporärt eller med texten "Arbete pågår". Nuvarande partiprogram borde inte finnas kvar en dag till.
Här nedan finns det nya partiprogrammet, som också finns i typewith, anpassat för webb, kort jämfört med andra partiprogram, med mycket innehåll och som uppfyller AIDAS i försäljning och marknadsföring.

Partiprogram
Aktiv Demokrati (AD)
Aktiv Demokrati vill förstärka och utveckla demokratin
Aktiv Demokrati (AD) vill förstärka demokratin genom att ge alla röstberättigade möjlighet att påverka de politiska besluten fortlöpande mellan allmänna val.

Bakgrund
Aldrig någonsin i historien har människan kunnat dela med sig och ta emot tankar information och kunskap så lätt. IT är ett verktyg som frigör, befriar och ökar människors tankar idéer och frihet.
Vårt samhälle är nu väldigt olikt det samhälle som fanns bara för femtio år sedan. Det är totalt förändrat jämfört med hur samhället var för drygt hundra år sedan, då de flesta av dagens politiska partier och deras ideologier. Det var då det nuvarande politiska systemet grundades som en reaktion på industrisamhällets framväxt.

Nuläge
Med hjälp av IT har vi snabb och effektiv kommunikation av tankar och idéer. Informations och kunskapsöverföring sker blixtsnabbt utan gränser med hjälp av mobiltelefon och internet, i bloggar och Wikipedia, Twitter, email och sociala media som t.ex. Facebook.
Men det demokratiska systemen har inte utvecklats i takt med samhällets utveckling. Redan nu kan vem som helst skapa en kraftig opinion i aktuell politisk fråga. Men det blir en indirekt påverkan utan att kunna påverka det direkta beslutsfattandet i kommun, landsting,riksdag och EU.

Vad AD vill
AD vill förstärka och modernisera demokratin med representativ direkt demokrati. Det innebär att du kan med AD som parti kan rösta direkt i sakfrågor som engagerar dig. På så sätt slipper du ta ställning till paket av åsikter från olika partier vid val, där du inte har något inflytande alls i enskilda frågor nu, eller under hela mandatperioden. Med AD får du all makt att påverka beslut mellan val.

Varför rösta på AD?
Ju fler röster AD får i allmänna val, ju fler mandat får AD. Ju fler mandat, desto mer kan du direkt påverka sakfrågor som engagerar dig. I andra frågor som du inte vill rösta om eller inte har kunskap om för att ta ställning, kan du överlåta din röst till den du har förtroende för. Det kan vara miljöfrågor som du överlåter till naturskyddsföreningen eller annan privatperson.
Med AD kan du med din röst direkt påverka sakfrågor som engagerar dig. I AD kan du även själv ta fram förslag som sedan drivs vidare med AD:s direktvalda representanter. Med din röst kan du påverka flera sakfrågor samtidigt, oavsett om det är i kommun, landsting, riksdag eller EU.
AD är inget politiskt parti som drivs av traditionell politisk ideologi i en skala med höger-vänster eller rött-grönt-blått. AD vill bara förstärka demokratin och ge dig mer makt i politisk beslut så att du ska få vara med om att besluta i frågor som engagerar dig, när du vill och kan, på vilken nivå som helst.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-20 20.56

jonas skrev:
joasi skrev:Jonas, skulle vi kunna ta med alternativet: "Skapa en arbetsgrupp för att ta fram nytt partiprogram, som ska läggas fram för omröstning. Använd näst högst rankade alternativ som temporärt partiprogram tills arbetsgruppen är klar".

Jag anmäler mig som frivillig till arbetsgruppen i så fall. (Men har bara begränsad tid per vecka att lägga på detta.)


Frågan om att ta fram en arbetsgrupp anser jag är helt ortogonal till denna omröstning. Den kan/bör läggas upp som en helt oberoende omröstning.

Vet inte vad ortogonal betyder i detta sammanhang.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortogonal
"I vardagspråk är ortogonal samma sak som vinkelrät, dvs en inbördes vinkel på 90 grader mellan linjer (eller ytor)"
Är det denna definition du menar?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-20 21.07

joasi skrev:Ok, då går frågan till alla: Finns det intresse av att ha en arbetsgrupp som tar fram ett nytt (kanske mer genomarbetat) förslag, eller är ni nöjda med något av alternativen som finns på listan? Eller vill ni ha någon annan process för att ta fram nytt partiprogram?
Och finns det fler som är intresserade att delta i en eventuell arbetsgrupp?


Jag är nöjd med de flesta alternativen. JAG är för en omröstning snarast. Sedan så vill jag också ha ett ännu bättre program och kan hjälpa till i arbetsgrupp, men den bör vara öppen och jag tycker inte vi behöver "forma" arbetsgrupper så formellt då vi inte har en massa troll som riskerar att "sabba" en öppen redigering.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-20 22.45

jonas skrev:PS. Jag är fortsatt ganska så irriterad på den person som vandaliserat partiprogrammet med alla negativiteter. Jag förstår folks inställning till det då det mesta av detta ligger i början av texten. ... Jag skulle önska att vi hade kvar en tidigare version av programmet.

Har Du frågat Robert eller Magnus om dom har det :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-21 02.21

Josef Boberg skrev:
jonas skrev:PS. Jag är fortsatt ganska så irriterad på den person som vandaliserat partiprogrammet med alla negativiteter. Jag förstår folks inställning till det då det mesta av detta ligger i början av texten. ... Jag skulle önska att vi hade kvar en tidigare version av programmet.

Har Du frågat Robert eller Magnus om dom har det :?:


Nej. Kanske finns att hitta via Internet Archive också.

Kolla gärna upp med dem om vi har fler versioner av partiprogrammet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-21 02.51

Jag har lite problem med hur dessa förslag ska namnges på ett sådant sätt att inte namnet i sig självt styr valet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-21 09.28

Josef Boberg skrev:Jag tycker omröstningen bör innefatta den gamla versionen också - alternativt att denna omröstning tills vidare "skrinläggs".


Det är ett av alternativen du kan rösta på.

Alternativ A.

Så då vet du ändå något.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-21 10.07

fiddur skrev:Jag förstår inte skillnaden mellan A och C...


Josef Boberg skrev:Jag tycker omröstningen bör innefatta den gamla versionen också - alternativt att denna omröstning tills vidare "skrinläggs".


Det gör den, det är alternativ A.


Jag kan inte hitta en omröstning som säger att vi ska ha nuvarande partiprogram. En röst på C skulle innebära att partiprogrammet får ökad legitimitet.

Nuvarande partiprogram har ändrats en del av någon som lagt in en del negativa formuleringar. Jag hade också velat ha med gamla partiprogrammet utan dessa negativa formuleringar. Men det kan vi lägga upp för omröstning efteråt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-21 10.51

Det ska nu bli mycket intressant att följa omröstningen. Jag har inte varit med om att räkna och rösta på detta sätt tidigare. Jag slog upp "Condorcet rankade par" med länkningen från omröstningen som Jonas skrivit.

Jag har en viss invändning mott detta sätt att rösta.

För det första
Condorcet är näst intill obegripligt för gemene man att förstå.
Hur ska väljare och i framtiden förstå detta? Om nuvarande vitt skilda svenska, engelska, amerikanska valsystem är krångliga, så är detta ännu mer krångligt.

För det andra
Sättet att räkna röster måste vara trovärdigt och enkelt, annars förlorar detta sin legitimitet. Ingen orkar då rösta för ingen begriper hur resultatet räknas fram.
Detta i sin tur öppnar för misstankar att fusk vid rösträkningen, fast det inte skett.

För det tredje
Om inte gemene man förstår hur röster räknas så kommer man inte att rösta.

För det fjärde
I nuvarande omröstning så sker omröstningen helt öppet. Mig gör det inget men sedan i skarp läge bör omröstningen inte synas (vara hemlig) därför att:
Röstande påverkar vad andra har röstat.
Det öppnar för taktikröstning påverkan och press utifrån. Flera kan ändra sina röster senare och hålla på dem till sista minuten med ändringar. Utfallet kan då bli helt annat än förväntat med tidigare lagda röst.

I princip tycker jag att det borde vara en grupp som tar fram ett förslag, max två.
Då skulle medlemmar bara kunna rösta på ett av följande alternativ
1 behålla nuvarande program
Exempel: 2 rösta på ett långt program
Exempel: 3 rösta på ett kort program

En annan aspekt. Kan vi inte använda GOV i denna omröstning om ett nytt partiprogram?

Det ska bli intressant att få veta vad ni tycker om mina synpunkter/reflektioner.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-21 11.31

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Jag tycker omröstningen bör innefatta den gamla versionen också - alternativt att denna omröstning tills vidare "skrinläggs".

Det är ett av alternativen du kan rösta på.
Alternativ A.
Så då vet du ändå något.

Den gamla oredigerade menade jag - och den kommer Robert med ikväll (per email har han lovat idag på fm) till Dig, mig och Magnus, förhoppningsvis... :idea:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-21 11.53

Hans Jangeby skrev:Det ska nu bli mycket intressant att följa omröstningen. Jag har inte varit med om att räkna och rösta på detta sätt tidigare. Jag slog upp "Condorcet rankade par" med länkningen från omröstningen som Jonas skrivit.


Man behöver inte veta exakt hur det går till. Det räcker att förstå den grundläggande egenskapen: Vinnaren är det alternativ som skulle vinna över var och en av de andra alternativen i ett val mellan de två.

Condorcet eliminerar taktikröstning. Man behöver inte ta hänsyn till opinioner.

Det finns flera sorters Condorcet. Jag länkade till "ranked pair" dels för att jag tror det är den varianten som tagits upp och beskrivits i detalj i tidigare diskussioner, och dels för att det är den algoritm som är implementerad i GOV, och dels för att jag fått uppfattningen att den är enklare än exempelvis Schulze att använda när man räknar samman resultaten för hand.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π