Forum

Inför omröstning av Nytt partiprogram

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-16 09.26

Jag har sammanfogat denna tråd med tidigare försök till omröstning.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-16 09.28

Appropå bifogade filer vill jag inbjuda er till att studera källkoden för att hitta en lösning.

Vi använder 3.0.7-PL1 av phpBB med ett antal modifieringar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-16 12.35

joasi skrev:I egenskap av valförrättare diskvalificerar jag den här omröstningen, som därmed får status av diskussionstråd.

Motivering:
* Otydlig formulering av vad omröstningen ska leda till:
Är tanken att nuvarande partiprogram ska ersättas av ett nytt partiprogram med en kort och en lång version? Det framgår inte.
* Länken till fastställt dokument som omröstningen ska ta ställning till fungerar inte
* Och framförallt: Frågeställningen som omröstningen gäller (kortversion av partiprogrammet) har inte diskuterats i länkad diskussionstrod (i god tid före omröstningen)
utdrag från reglementet:
3. Omröstningar
§3.1 Omröstningar ska föregås av diskussion. Diskussionstråd ska finnas länkad från publicerad omröstning.


Joasi:
* Det framgår att det varit för mycket motstånd till nytt partiprogram mha reglemente. Istället för att hjälpa till -har det varit motstånd.
*Kan inte rå för att forumet inte fungerar som det ska. Du avbröt förra omröstningen pga att dokumenten inte fanns tillgängliga. Men de fanns i diskussionstråden som jag korrekt hänvisade till.
* Står det något om andra versioner än kortversionen i denna omröstning? Partiprogrammet är ett levande dokument som kanske/borde uppdateras varje år.
§3.1 Partiprogram hade föregåtts av diskussion som jag också hänvisat till i denna omröstning

Summa:
Jag tycker inte skälen du uppgivit räcker för att avbryta omröstningen. Däremot upplever jag ett stort motstånd där din tolkning av regler får förträde.

Konsekvens:
Jag kommer inte att engagera mig i någon valrörelse eftersom jag inser att partiets inre motstånd är svårare att komma över mha formalia. Men också att direktdemokrati som vi just nu har utövat ger mig erfarenhet att det är för långsamt då det krävs mer snabba beslut som nu krävdes pga av den korta tiden till val, än att bedriva en extern valrörelse med en kampanj.
Att ändra partiprogram och de andra delarna var en förutsättning för att få mandat.
Jag har försökt hitta utvägar i problem som funnits och lyckats delvis. Jag hade hoppats på mer engagemang i förberedelsearbetet och kanske mer entusiasm inför omvalen. (Det är bara en handfull som är aktiva i AD med endast 35 medlemmar.) Det var kanske inte realistiskt, men det är inte heller speciellt realistiskt att bedriva en slags kampanj utan ett partis helhjärtade stöd och engagemang att jämna vägen för att ta mandat i omvalen.

Men om inget annat händer så har partiet pga formalia och andra intressen missat en alldeles fantastisk chans att få mandat i kommande omval med partibidrag och erfarenhet i kommande rikdagsval.

Jag ska nu gå lugnare fram i partiet och vara mer långsiktig som det var meningen med tidigare engagemang.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-16 15.05

Hans Jangeby skrev:Jag ska nu gå lugnare fram i partiet och vara mer långsiktig som det var meningen med tidigare engagemang.

Det tycker jag är ett klokt förhållningssätt.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-17 00.27

Hans Jangeby skrev:
joasi skrev:* Och framförallt: Frågeställningen som omröstningen gäller (kortversion av partiprogrammet) har inte diskuterats i länkad diskussionstrod (i god tid före omröstningen)


§3.1 Partiprogram hade föregåtts av diskussion som jag också hänvisat till i denna omröstning

Summa:
Jag tycker inte skälen du uppgivit räcker för att avbryta omröstningen. Däremot upplever jag ett stort motstånd där din tolkning av regler får förträde.


Jag måste nog ge Joakim rätt i detta. Diskussionen har inte behandlat kortversionen alls, så det blev lite kuppartat, och omröstningsformuleringen var otydlig.

Och angående engagemang hade du mitt och många andras helhjärtade stöd, men bristande resurser och olika prioriteringar har gjort att insatser för att stötta ditt initiativ har saknats.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-17 01.46

Du har rätt gilroitto. Det senaste förslaget hade inte alls diskuterats och det upplevdes säkert kuppartat. Det var dock inte min mening men jag var tvungen att försöka få fram ett nytt partiprogram som skulle hinna godkännas i en omröstning för att hinna med andra aktiviteter inför omvalen. Alla verkade dessutom överens om att nytt partiprogram behövdes.
Jag poängterade flera gånger att partiprogrammet kunde ändras och finslipas senare och att det inte är "hugget i sten".
I stället kunde joasi gått vidare med hjälp och kontinuerlig omröstning om ett mycket viktigt dokument. Diskussionen kunde alltså fortsatt i hänvisad tråd och med hjälp eller rättelse av joasi för att uppfylla formalia om så behövdes, i stället för att helt sonika avbryta omröstningen för andra gången.

Konsekvensen att avbryta omröstningen är att nuvarande partiprogram kvarstår.

joasi skrev:T ex anser jag inte att det finns något beslut som hindrar webmaster att byta ut nuvarande länk till partiprogram mot ett annat eftersom nuvarande partiprogram inte har fastställts i en omröstning.


Tack joasi.
Men varför ska vi då ha omröstning om nytt partiprogram? Det är ju bara att be webmaster att byta ut det. :idea: :roll: :D (retorisk fråga eller inte?)
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-17 09.22

Hans Jangeby skrev:Alla verkade dessutom överens om att nytt partiprogram behövdes

Det är nog en ren missuppfattning ifrån Din sida, tror jag...

Däremot är som princip alla överens om att partiprogrammet behöver ändras något i vissa delar - ifall jag ej har fått någonting helt om baktassen.

Därtill tycker jag idén med en kort version av partiprogrammet är en god idé. Måhända skulle sen "kortversionen" kunna bli den nya inledningen av AD´s i vissa delar modifierade partiprogram, kanske... :idea:

Det känns ju mera "upp to date" att ha allt på samma länk - för att slippa hoppa hit och dit på AD-bloggen och/eller AD-forumet.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-17 21.43

Hans Jangeby skrev:I stället kunde joasi gått vidare med hjälp och kontinuerlig omröstning om ett mycket viktigt dokument. Diskussionen kunde alltså fortsatt i hänvisad tråd och med hjälp eller rättelse av joasi för att uppfylla formalia om så behövdes, i stället för att helt sonika avbryta omröstningen för andra gången.

Det är nog inte i första hand valförrättarens uppgift att utbilda och ge support. Jag tolkar min uppgift så att jag ska avsluta omröstningar efter omröstningen, räkna och publicera resultatet, samt avbryta omröstningar som inte följer reglementet. Men jag tar naturligtvis till mig av kritik och tolkar kanske något annorlunda nästa gång.
Hans Jangeby skrev:
joasi skrev:T ex anser jag inte att det finns något beslut som hindrar webmaster att byta ut nuvarande länk till partiprogram mot ett annat eftersom nuvarande partiprogram inte har fastställts i en omröstning.


Tack joasi.
Men varför ska vi då ha omröstning om nytt partiprogram? Det är ju bara att be webmaster att byta ut det. :idea: :roll: :D (retorisk fråga eller inte?)

Om vi har ett demokratiskt beslut bakom partiprogrammet så kan det inte bytas ut med mindre än med ett nytt demokratiskt beslut.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-19 13.45

Ok, trots valdeltagande eller inte är jag väldigt intresserad av att få ett utbytt partiprogram.

Så nu önskar jag att vi om 1 vecka startar en ny omröstning där nytt program röstas om. Jag driver det gärna om inte Hans önskar.

Personligen tycker jag det nuvarande programmet är bra. Kortversionen är snarare ett embryo till marknadsmaterial. Men alla förslag duger bra, och jag tycker vi kan hålla en prioritetsomröstning om flera förslag förespråkas.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-19 14.02

gilroitto skrev:Ok, trots valdeltagande eller inte är jag väldigt intresserad av att få ett utbytt partiprogram.


Instämmer.

Jag vill att det i ett alternativ bara tar bort de negativa formuleringarna som jag har för mig finns även en bit in i programmet.


Om man sen vill byta ut mer tycker jag att vi bör tänka på vad vi vill ha i ett "partiprogram". Jag tycker det bör rikta sig till den som vill ha en fördjupning av det som presenterats i översikter i broschyrer och på andra ställen. Den bör ta upp de perspektiv som olika grupper anser är viktiga nycklar för en bättre demokrati. Vi behöver inte nödvändigtvis ta ställning till dessa perspektiv, men de bör belysas. Det bör vara sådant som många gånger tags upp i demokratiutredningar eller olika rörelsers program för förbättrad demokrati.

Punkterna från E2D manifesto bör vara med (Right to vote, Right to propose law, Political neutrality of the party, Political neutrality of representatives, Voting by proxy, Voting by (non)-members).

joasis lista på principer bör vara med. Majoritetsprincipen, Ekvivalensprincipen, Sundhetsprincipen, Reversibilitetsprincipen, Aktualitetsprincipen och Transparenskriteriet.

Det bör ta upp decentralisering eller Subsidiaritetsprincipen. Det är en central punkt i många DD-rörelser.

Det bör bemöta de vanligare frågorna, så som frågan om kompetens hos beslutsfattarna.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-19 15.16

Jag håller med Jonas om att vi bör gå grundligt tillväga när vi tar fram ett nytt partiprogram.
Jag känner hela tiden att det nya partiprogrammet stressas fram, att en omröstning måste fram så fort som möjligt.
Jag tror även här (liksom för frågan om regler för omröstningar) att det bästa vore att skapa en arbetsgrupp som gemensamt hittar formerna för hur det nya partiprogrammet ska tas fram. Kanske första steget är att fastställa en punktlista med allt vi vill ha med, sedan kanske ordna listan och vikta de olika punkterna (d v s hur mycket vi bör skriva om varje punkt) osv. Jag vet inte. Men att bara kasta fram ett utkast som efter lite filande ska upp för omröstning tror jag inte når hela vägen fram.

Samtidigt, som jag har sagt tidigare: Ni som inte kan leva med nuvarande partiprogram - var lite rebelliska! byt helt enkelt ut partiprogramslänken på hemsidan mot något ni kan leva med. Eller skriv om nuvarande partiprogram. Så länge det inte finns ett beslut bakom nuvarande partiprogram så finns det inget formellt som hindrar er. Och kanske inget praktiskt heller.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-19 15.32

1. Partiprogrammet ligger några steg in i webbplatsen. Det är inte det första eller andra eller tredje besökaren läser.

2. Det mesta som rör partiet har förändrats över tiden. Medlemmar har försvunnit och tillkommit. Jag tycker inte vi bör ifrågasätta legitimiteten i vad som existerar utan istället ändra på det om så önskas.

3. Vi har ett beslut på att behålla partiprogrammet som det är, även om det var få som deltog i det. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=801
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-19 15.43

jonas skrev:2. Det mesta som rör partiet har förändrats över tiden. Medlemmar har försvunnit och tillkommit. Jag tycker inte vi bör ifrågasätta legitimiteten i vad som existerar utan istället ändra på det om så önskas.
Att ifrågasätta legitimiteten hos nuvarande partiprogram är helt centralt för att avgöra om vi kan ändra det utan föregående omröstning eller inte. Vad jag har förstått så har MrPerfect ändrat det ganska radikalt i omgångar utan föregående omröstning, så jag ser inte varför vi inte kan fortsätta med den ordningen tills vi har ett beslut bakom en officiell fastställd version av partiprogrammet.
jonas skrev:3. Vi har ett beslut på att behålla partiprogrammet som det är, även om det var få som deltog i det. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=801.

Det var en omröstning som avslogs och har alltså ingen betydelse. En omröstning som avslås är detsamma som en omröstning som aldrig har genomförts.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-19 22.44

gilroitto skrev:Så nu önskar jag att vi om 1 vecka startar en ny omröstning där nytt program röstas om.

Jag tycker Wi skall lugna oss med det tills Wi har ett bättre fungerande röstsystem i drift.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-19 23.39

Fine, jag går med på vad som helst, nuvarande partiprogram med små förändringar, att vi bara byter ut partiprogrammet, att vi TAR BORT partiprogrammet tills vi har gjort en stor ansträning på nya partiprogrammet osv.

Men det gamla partiprogrammet måste bort. Det finns inlänkat på många ställen och är inte alls svårt att komma till. Och det är sjukt pinsamt. Jag har ingen som helst lust att göra något innan det är borta, jag är glad att vi är så få idag och att vi inte har någon uppmärksamhet riktad mot oss, så pass pinsamt tycker jag det är. Det får oss att framstå som världsfrånvända och paranoida, och helt ute och cykla i superesoteriska resonemang som skulle få Ron L Hubbard att bli stolt.

Kan vi inte rösta om 1 vecka att ta bort det nuvarande partiprogrammet så att det inte är tilgängligt tills vi har ett nytt på plats?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-19 23.59

gilroitto skrev:Kan vi inte rösta om 1 vecka att ta bort det nuvarande partiprogrammet så att det inte är tilgängligt tills vi har ett nytt på plats?


Ser inte behov av att vänta en vecka. Vore ganska enkelt att göra en version av programmet utan negativa formuleringar.
Så kan vi ha en omröstning med alla alternativ som föreslagits fram tills nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-20 00.19

jonas skrev:
gilroitto skrev:Kan vi inte rösta om 1 vecka att ta bort det nuvarande partiprogrammet så att det inte är tilgängligt tills vi har ett nytt på plats?


Ser inte behov av att vänta en vecka. Vore ganska enkelt att göra en version av programmet utan negativa formuleringar.
Så kan vi ha en omröstning med alla alternativ som föreslagits fram tills nu.


låter bra
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-20 10.00

I så fall tycker jag nuvarande partiprogram ska vara ett av alternativen, samt Nej (inget av alternativen duger)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-20 14.39

gilroitto skrev:Fine, jag går med på vad som helst, nuvarande partiprogram med små förändringar, att vi bara byter ut partiprogrammet, att vi TAR BORT partiprogrammet tills vi har gjort en stor ansträning på nya partiprogrammet osv.

Men det gamla partiprogrammet måste bort. Det finns inlänkat på många ställen och är inte alls svårt att komma till. Och det är sjukt pinsamt. Jag har ingen som helst lust att göra något innan det är borta, jag är glad att vi är så få idag och att vi inte har någon uppmärksamhet riktad mot oss, så pass pinsamt tycker jag det är. Det får oss att framstå som världsfrånvända och paranoida, och helt ute och cykla i superesoteriska resonemang som skulle få Ron L Hubbard att bli stolt.

gilroitto: Kul det där med liknelsen med Scientologerna.
Den avbrutna omröstningen pga formaliafel innebar att nuvarande partiprogram är kvar.

När jag startade diskussionstråden den 12 februari trodde jag att det var ett så viktigt dokument att det krävdes omröstning. Men så är det tydligen inte. Så det är ju bara att lägga in vilket partiprogram som helst utan OK från resten av medlemmarna. Konstigt.
Men jag vill inte ändra länkningar och partiprogram helt själv, jag vill att det ska vara en form av koncensusbeslut precis det som AD står för i sina grundvärderingar. Kan därför inte anta joasi uppmaning att vara rebellisk fast jag kanske skulle ha lust att göra det..
joasi skrev:Samtidigt, som jag har sagt tidigare: Ni som inte kan leva med nuvarande partiprogram - var lite rebelliska! byt helt enkelt ut partiprogramslänken på hemsidan mot något ni kan leva med.

Följderna kan bli kaotiska med ständigt utbytta partiprogram av olika medlemmar.
Jag vill därför uppmana att någon i styrelsen ändrar partiprogrammet som har större legitimitet att göra det, än jag som nybliven medlem har. Detta temporära partiprogram kan finnas finnas kvar, tills ett nytt tagits fram och fått majoritet i en omröstning. Att behålla nuvarande partiprogram är inte ett alternativ -det är en börda för AD som skrämmer iväg de flesta intresserade.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-20 15.13

Hans Jangeby skrev:Att behålla nuvarande partiprogram är inte ett alternativ - det är en börda för AD som skrämmer iväg de flesta intresserade.

Därvidlag tror jag att Du är "ute på åtta famnar djupt vatten utan att kunna simma".

Som jag ser det så är det PartiKrati-inriktade personer i AD - som har skrämt bort de flesta till att bli medlemmar i AD + ej minst att Wi "snackar runt" - men "agerar skittunt" - enär Wi ej har ett bättre fungerande röstningssystem i drift.

I o f s så kan jag ha fel i detta - men det "vet" jag att jag ej har.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π