Forum

Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-14 14.00

Nytt partiprogram

Diskussiontråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&p=12139#p12139

Tid: 20110314-20110321

Partiprogrammet ersätter det gamla i sin helhet. Teknik och andra referenser kan då uppdateras som fördjupningsdelar utan att partiprogrammet behöver ändras över tiden. Under omröstningstiden kan små språkliga förändringar göras eller rättelser av felaktigheter.
Annars kvarstår programmet och bör inte ändras under omröstningstiden.

Alla har fått vara med att lägga sina synpunkter i forum och i http://typewith.me/Mjvpi3ZEm3

Ett nej till nytt partiprogram i detta förslag innebär att det gamla partiprogrammet kvarstår tills vidare.

Det nya partiprogrammet börjar gälla omgående om det blir ett ja.

Eventuell diskussion om partiprogrammet ska föras i diskussionstråden http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&p=12139#p12139
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav fiddur » 2011-03-14 14.13

Det bör framgå av omröstningen vilket det nya partiprogrammet är. Jag ser här bara länkar till diskussionen och var alla har fått lämna sina synpunkter....

Vilket är det fasta dokumentet vi ska rösta in (ett typewithme-dokument är för flyktigt...)?
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-14 15.05

Länk till Revision 16 (eller revision 1420 som den länkade versionen anger) som Hans senast editerade och sparade:

http://typewith.me/ep/pad/view/Mjvpi3ZEm3/rev.1420

Dessutom som jag har begärt många gånger behöver vi en prioritetsomröstning:

1. Nej (Behåll det gamla partiprogrammet)
2. Byt ut enbart början av det nuvarande partiprogrammet(fram till "Nya sorters maktstrukturer")
3. Byt ut hela det nuvarande partiprogrammet.

Concordet modell bör tillämpas så man slipper oroa sig för att 34% Nej vinner över 33% för 2. och 33% för 3.

Dvs, jag anser att vi bör rangordna så många alternativ vi vill, t ex:
3. (Överst = Helst)
1. (Nästa favorit)
(Man kan utesluta fler alternativ än de man bryr sig om att rangordna, de andra alternativen blir då likvärdiga med att hamna längst ned i rangordingen för mig)
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-14 15.12

Hans: En genomläsning av det senaste förslaget i typewith.me (Revision 16) gör mig tveksam. Du skriver i chatten att du tagit bort att det ska vara tidsbundet eller bundet till teknik, men jag ser inga förändringar mot det jag senast skrev. Snälla bekräfta av Revision 16 är den version du promotat för omröstning.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-14 19.56

Jag anser inte att det här är en giltig omröstning eftersom det inte finns en fastställd version att ta ställning till.

Texten bör länkas till som ett pdf-dokumentet eller liknande när vi går till omröstning.

Oavsett detta så röstar jag nej till aktuellt förslag eftersom jag fortfarande tycker att det kan förbättras.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-14 23.11

Joakim, jag behöver någon form av nytt partiprogram för att våga gå vidare mot omgivning med trovärdighet, och jag vet att Hans behöver det för att kunna ställa upp i val. Så min ambition är att få igenom ett nytt icke-skäms förslag och sedan arbeta vidare med det till snar ny omröstning.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-14 23.38

Jag förstår. Men ett ofärdigt förslag känns väl inte heller så trovärdigt?
Jag förstår inte riktigt varför det plötsligt är så brottom. Det är jättebra att vi äntligen har kommit igång med att skriva nytt partiprogram. Det kunde gärna ha gjorts för 5 år sedan också. Men varför inte jobba på i ett par veckor till och sedan gå till omröstning när vi känner att vi har fått det ungefär så bra som vi kan för närvarande?

Jag röstar fortsatt nej.

För övrigt finns det ju inget som hindrar er att använda aktuellt förslag som kampanjmaterial, och tala om att det partiprogram som ligger på hemsidan har passerat sitt bäst-före-datum och att en ny officiell version är under utveckling.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-15 02.16

Uräkta att jag inte svarat tidigare men jag har inte kunnat pga jobb.
Joasi: Ett partiprogram som är trovärdigt och har stöd hos många i diskussionstråden är väl bra? Ett partiprogram är ett levande dokument som ska och kommer att ändras med tiden. Är det något speciellt du vill ha med i programmet som inte finns nu och i så fall varför har du inte skrivit om det tidigare i diskussionstråden. (Jag avvaktade för att se om någon var engagerad att skriva men ingen gjorde det mer än några få.) Nuvarande partiprogram är gammalt och inaktuellt, väldigt fientligt mot politiker och vissa partier. Det är inte bra.
Ska partiet ha få trovärdighet i omvalen så måste det finnas ett trovärdigt aktuellt partiprogram.
Jag hoppas komma igång med kampanjplanering så fort som möjligt, annars blir det för sent. Det gamla partiprogrammet kan inte vara kvar under valkampanjen. Alla har fått vara med och tycka tilll och ändra under tre veckor men väldigt få har velat kommentera det då eller ändra i Typewith.

Förslaget som det ska röstas om ligger i diskussionstråden som kan kan läsas i ett ordbehandlingsprogram (.rtf) det är mitt förslag, Gil Roittis omarbetning och min extra med få språkliga rättelser.
Det är få aktiva och i omröstningar. I Omröstningen vi skulle delta i valen var det bara 4 och 5 röstande förutom mig.
Gil:Jag vill inte ändra omröstningen nu och det är för få som röstar för att man ska dela upp det i flera alternativ.

Partiprogrammet kan diskuteras hur mycket som helst men det är nu till omvalen det måste vara klart. Alltför mycket tid har gått åt där ingen gjort några kommentarer i diskussionstråden. De sker här i omröstningen istället och då tycker jag det är för sent. Det är antingen ja eller nej till förslaget nu. Blir det nej kvarstår nuvarande partiprogram. Röstas det ja kan partiprogrammet vidareutvecklas och vi kan ha flera omröstningar om det. Men nu måste till ett beslut för at kunna gå vidare i omvalen.

Ett nej i omröstningen innebär att jag inte tror det allra minsta på att AD kan få mandat i kommande omval. Det har jag skrivit i tidigare inlägg. Likaså att webb måste uppdateras i inehållsstruktur + design och ett omröstningssystem måste fungera. Kampanjen borde starta den 1:a april och då borde mycket av detta vara klart.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-15 02.43

joasi skrev:Jag anser inte att det här är en giltig omröstning eftersom det inte finns en fastställd version att ta ställning till.


Kan vi flytta detta till diskussionstråden nu?

En ny omröstningstråd kan skapas som länkar till ett fast alternativ.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-15 10.18

jonas skrev:
joasi skrev:Jag anser inte att det här är en giltig omröstning eftersom det inte finns en fastställd version att ta ställning till.


Kan vi flytta detta till diskussionstråden nu?

En ny omröstningstråd kan skapas som länkar till ett fast alternativ.


Jonas:
Flytta denna tråd.
Jag ber alla att diskutera själva partiprogrammet i avsedd tråd som jag skrivit tidigare i första inlägget i denna omröstning.
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&p=12139#p12139

Omröstningsformalia kan diskuteras i denna tråd snart flyttade tråd och omröstningen i den nya tråd som jag ska skapa strax.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-15 10.42

joasi skrev:Jag anser inte att det här är en giltig omröstning eftersom det inte finns en fastställd version att ta ställning till.

Texten bör länkas till som ett pdf-dokumentet eller liknande när vi går till omröstning.

Oavsett detta så röstar jag nej till aktuellt förslag eftersom jag fortfarande tycker att det kan förbättras.


Okej, Joasi. Jag förstår dig. Partiprogrammet kan alltid förbättras. Det kommer alltid att finnas viljor att ändra i partiprogrammet. Men är det värt priset, med att ha kvar nuvarande partiprogram? För det nya är väsentligt bättre än tidigare. Risken är att inget nytt partiprogram kommer att antas inom ett par år eftersom tiden rinner iväg och ingen vad jag vet kommer att driva det i fortsättningen. Dessutom krävs all energi att gå vidare för omval i stället för att fasställa förslaget nu.
-Men diskussionen kan fortleva och nya förslag kan tas fram i diskussionstråden. Men tåget för omvalet går nu. Inte om en månad. Då är det för sent.

joasi skrev:Jag anser inte att det här är en giltig omröstning eftersom det inte finns en fastställd version att ta ställning till.

Texten bör länkas till som ett pdf-dokumentet eller liknande när vi går till omröstning.

Oavsett detta så röstar jag nej till aktuellt förslag eftersom jag fortfarande tycker att det kan förbättras.


Texten finns i diskussionstråden som rtf-fil. Ska fixa en PDF och lägga förslaget som .PDF och .rtf-filer. Omröstningstiden kvarstår eftersom man kan rösta ja eller nej under omröstningstiden och kan ändra sig under denna tid. Naturligtvis är det var och ens naturliga rätt att rösta ja eller nej under omröstningstiden och det behöver inte vara konsensus. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav hasseing » 2011-03-15 11.28

fiddur skrev:Det bör framgå av omröstningen vilket det nya partiprogrammet är. Jag ser här bara länkar till diskussionen och var alla har fått lämna sina synpunkter....

Vilket är det fasta dokumentet vi ska rösta in (ett typewithme-dokument är för flyktigt...)?

enl. fredrik.instämmer
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Inför omröstning av Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-15 12.53

Hans:
Vad jag vet har inte det nuvarande partiprogrammet fastställts i en omröstning så det har då samma legitimitet som nu liggande förslag. Vilkat jag i sin tur tolkar som att man skulle kunna byta ut nuvarande partiprogram mot ditt ligande förslag utan föregående omröstning.
- löser det det akuta läget i samband med omvalet?

Jag vidhåller att vi inte ska rösta in ett ofärdigt utkast till partiprogram som officiellt nytt partiprogram, utan istället lägga energin på att färdigställa det - sedan är jag övertygad om att det bara är en ren formalitet att få det godkänt av partiet.

Jag har för övrigt gjort lite små ändringar och tänkte fortsätta se över utkastet ikväll.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

[Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-15 13.04

Nytt kort lättläst partiprogram!

Jag har tagit med det viktiga och gjort partiprogrammet mer lättläst.
Bilagor medföljer denna omröstning i pdf och rtf-format för att ta ställning till förslaget om nytt partiprogram.

Tid: 20110315-20110322

Diskussionstråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&p=12183#p12183

Diskussiontråd i tidigare omröstning:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1438)

Ändringar:http://typewith.me/Mjvpi3ZEm3
Bilagor
Kort nytt partipogram.rtf
(7.57 KiB) Nerladdad 123 gånger
Kort nytt partiprogram.pdf
(37.96 KiB) Nerladdad 139 gånger
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-15 19.20

Attachments fungerar inte! Men baserat på det som står i typewith.me röstar jag:

JA!

Även om jag tycker det är olyckligt med en total omförändring minuterna innan startad omröstning, samt en oklar beskrivning i omröstningen huruvida denna kortversion helt ska ersätta det nuvarande partiprogrammet, samt en ovilja att ta med min begäran om prioritetsomröstning. Jag respekterar din ambition och tycker personligen resultatet blir acceptabelt, men hoppas på tillägg i reglementet som reglerar en godtycklighet propositions- i omröstningsförfarandet, vilket jag anser ger upphov till sämre beslut generellt sätt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-15 23.45

Ja till den nya korta versionen

Håller med Gil, jag önskar att det skulle finnas mer tid och med olika alternativ. Men då kan vi inte vara med i omvalen och få mandat.
Se inte detta partiprogram hugget i sten utan att det är en grund för fortsatt utveckling.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-15 23.54

Hans: Attachment fungerar inte!!
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-16 09.08

Jag vet inte vad som är fel. Jag har bara laddat upp dokumenten som man ska kunna göra i forumet. Ska kontakta Jonas. Under tiden kan du och andra se dokumentet här nedan som jag kopierat in.


Partiprogram

Aktiv Demokrati (AD)


Aktiv Demokrati vill förstärka och utveckla demokratin
Aktiv Demokrati (AD) vill förstärka demokratin genom att ge alla röstberättigade möjlighet att påverka de politiska besluten fortlöpande mellan allmänna val.

Bakgrund
Aldrig någonsin i historien har människan kunnat dela med sig och ta emot tankar information och kunskap så lätt. IT är ett verktyg som frigör, befriar och ökar människors tankar idéer och frihet.
Vårt samhälle är nu väldigt olikt det samhälle som fanns bara för femtio år sedan -det är totalt förändrat jämfört med för över hundra år sedan, då de flesta av dagens politiska partier grundades och deras ideologiska inriktningar grundades.

Dagens partisystem med val av partier och partiideologier vid allmänna val växte fram i en tid då inte IT fanns och människor var hänvisade till brev, papper och penna och hade låg, eller nästan ingen utbildning.
Dagens kunskaps och informationssamhälle har välutbildad befolkning jämfört med tidigare industri och jordbrukssamhälle. Men vi har fortfarande samma slags politiska system som för hundra år sedan.

Nuläge
Nu har vi snabb och effektiv kommunikation av tankar och idéer med hjälp av mobiltelefon och internet med informations och kunskapsutbyte i bloggar, email och social media som t.ex. Facebook.
I princip har alla i Sverige tillgång till internet och mobiltelefon. Dessa tekniska hjälpmedel gör människor mer informerade om politiska beslut och kan ta ställning i olika sakfrågor. Redan nu kan vem som helst skapa en kraftig opinion i en aktuell fråga som får genomslag i politiska frågor men utan direkt inflytande. Det vill vi i AD ändra på.

Vad AD vill
I AD vill införa representativ direkt demokrati. Med AD som parti kan du rösta direkt i sakfrågor som engagerar dig i kommun, landsting, riksdag och EU. På så sätt slipper du ta ställning till “paket” av åsikter från olika partier, där du inte har något inflytande alls mellan val.

Varför rösta på AD?
Ju fler mandat AD får i allmänna val, ju mer kan du påverka sakfrågor som engagerar dig mellan val. I andra frågor kan du överlåta din röst till den du har förtroende för som också kan vara en organisation som t.ex. naturskyddsföreningen i miljöfrågor.
Med AD kan du själv ta fram förslag som drivs vidare i AD valda representanter. Du kan vara samhällsengagerad i olika frågor och samtidigt aktiv i kommun, landsting, riksdag och EU.
Med AD får du helt enkelt en röst att påverka politiska beslut när som helst mellan val och på vilken nivå du vill.
Senast redigerad av haja 2011-03-16 09.33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-16 09.18

I egenskap av valförrättare diskvalificerar jag den här omröstningen, som därmed får status av diskussionstråd.

Motivering:
* Otydlig formulering av vad omröstningen ska leda till:
Är tanken att nuvarande partiprogram ska ersättas av ett nytt partiprogram med en kort och en lång version? Det framgår inte.
* Länken till fastställt dokument som omröstningen ska ta ställning till fungerar inte
* Och framförallt: Frågeställningen som omröstningen gäller (kortversion av partiprogrammet) har inte diskuterats i länkad diskussionstrod (i god tid före omröstningen)
utdrag från reglementet:
3. Omröstningar
§3.1 Omröstningar ska föregås av diskussion. Diskussionstråd ska finnas länkad från publicerad omröstning.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Omröstning] Nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-03-16 09.24

Hans: Kör gärna på med det du tycker behöver göras inför omvalet. Om det inte finns ett beslut som hindrar dig så är det i princip fritt fram (så länge övriga medlemmar inte protesterar för mycket förstås). T ex anser jag inte att det finns något beslut som hindrar webmaster att byta ut nuvarande länk till partiprogram mot ett annat eftersom nuvarande partiprogram inte har fastställts i en omröstning.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π