joasi skrev:I egenskap av valförrättare diskvalificerar jag den här omröstningen, som därmed får status av diskussionstråd.
Motivering:
* Otydlig formulering av vad omröstningen ska leda till:
Är tanken att nuvarande partiprogram ska ersättas av ett nytt partiprogram med en kort och en lång version? Det framgår inte.
* Länken till fastställt dokument som omröstningen ska ta ställning till fungerar inte
* Och framförallt: Frågeställningen som omröstningen gäller (kortversion av partiprogrammet) har inte diskuterats i länkad diskussionstrod (i god tid före omröstningen)
utdrag från reglementet:3. Omröstningar
§3.1 Omröstningar ska föregås av diskussion. Diskussionstråd ska finnas länkad från publicerad omröstning.
Hans Jangeby skrev:Jag ska nu gå lugnare fram i partiet och vara mer långsiktig som det var meningen med tidigare engagemang.
Hans Jangeby skrev:joasi skrev:* Och framförallt: Frågeställningen som omröstningen gäller (kortversion av partiprogrammet) har inte diskuterats i länkad diskussionstrod (i god tid före omröstningen)
§3.1 Partiprogram hade föregåtts av diskussion som jag också hänvisat till i denna omröstning
Summa:
Jag tycker inte skälen du uppgivit räcker för att avbryta omröstningen. Däremot upplever jag ett stort motstånd där din tolkning av regler får förträde.
joasi skrev:T ex anser jag inte att det finns något beslut som hindrar webmaster att byta ut nuvarande länk till partiprogram mot ett annat eftersom nuvarande partiprogram inte har fastställts i en omröstning.
Hans Jangeby skrev:Alla verkade dessutom överens om att nytt partiprogram behövdes
Hans Jangeby skrev:I stället kunde joasi gått vidare med hjälp och kontinuerlig omröstning om ett mycket viktigt dokument. Diskussionen kunde alltså fortsatt i hänvisad tråd och med hjälp eller rättelse av joasi för att uppfylla formalia om så behövdes, i stället för att helt sonika avbryta omröstningen för andra gången.
Hans Jangeby skrev:joasi skrev:T ex anser jag inte att det finns något beslut som hindrar webmaster att byta ut nuvarande länk till partiprogram mot ett annat eftersom nuvarande partiprogram inte har fastställts i en omröstning.
Tack joasi.
Men varför ska vi då ha omröstning om nytt partiprogram? Det är ju bara att be webmaster att byta ut det. (retorisk fråga eller inte?)
gilroitto skrev:Ok, trots valdeltagande eller inte är jag väldigt intresserad av att få ett utbytt partiprogram.
Att ifrågasätta legitimiteten hos nuvarande partiprogram är helt centralt för att avgöra om vi kan ändra det utan föregående omröstning eller inte. Vad jag har förstått så har MrPerfect ändrat det ganska radikalt i omgångar utan föregående omröstning, så jag ser inte varför vi inte kan fortsätta med den ordningen tills vi har ett beslut bakom en officiell fastställd version av partiprogrammet.jonas skrev:2. Det mesta som rör partiet har förändrats över tiden. Medlemmar har försvunnit och tillkommit. Jag tycker inte vi bör ifrågasätta legitimiteten i vad som existerar utan istället ändra på det om så önskas.
jonas skrev:3. Vi har ett beslut på att behålla partiprogrammet som det är, även om det var få som deltog i det. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=801.
gilroitto skrev:Så nu önskar jag att vi om 1 vecka startar en ny omröstning där nytt program röstas om.
gilroitto skrev:Kan vi inte rösta om 1 vecka att ta bort det nuvarande partiprogrammet så att det inte är tilgängligt tills vi har ett nytt på plats?
jonas skrev:gilroitto skrev:Kan vi inte rösta om 1 vecka att ta bort det nuvarande partiprogrammet så att det inte är tilgängligt tills vi har ett nytt på plats?
Ser inte behov av att vänta en vecka. Vore ganska enkelt att göra en version av programmet utan negativa formuleringar.
Så kan vi ha en omröstning med alla alternativ som föreslagits fram tills nu.
gilroitto skrev:Fine, jag går med på vad som helst, nuvarande partiprogram med små förändringar, att vi bara byter ut partiprogrammet, att vi TAR BORT partiprogrammet tills vi har gjort en stor ansträning på nya partiprogrammet osv.
Men det gamla partiprogrammet måste bort. Det finns inlänkat på många ställen och är inte alls svårt att komma till. Och det är sjukt pinsamt. Jag har ingen som helst lust att göra något innan det är borta, jag är glad att vi är så få idag och att vi inte har någon uppmärksamhet riktad mot oss, så pass pinsamt tycker jag det är. Det får oss att framstå som världsfrånvända och paranoida, och helt ute och cykla i superesoteriska resonemang som skulle få Ron L Hubbard att bli stolt.
joasi skrev:Samtidigt, som jag har sagt tidigare: Ni som inte kan leva med nuvarande partiprogram - var lite rebelliska! byt helt enkelt ut partiprogramslänken på hemsidan mot något ni kan leva med.
Hans Jangeby skrev:Att behålla nuvarande partiprogram är inte ett alternativ - det är en börda för AD som skrämmer iväg de flesta intresserade.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst