Forum

Manuell delegering

Manuell delegering

Inläggav gilroitto » 2011-03-14 13.33

Tills vi har ett färdigt omröstningssystem, skulle vi inte kunna ha en superenkel öppen lista eller en inställning i våra profiler där vi kan ange en eller flera delegater. Inget fullfjärdat eftersom det kommer att dröja evigheter innan vi har diskuterat igenom eller implementerat, utan bara något vi kan få på plats snart.

Jonas, ett custom field i User Profile som är bara en textruta borde väl inte vara svårt? Dock tror jag man behöver kunna aggregera upp dessa värden i en gemensam lista som är synlig på gemensamt ställe för att det ska vara praktiskt och demokratiskt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Manuell delegering

Inläggav jonas » 2011-03-14 13.51

gilroitto skrev:Tills vi har ett färdigt omröstningssystem, skulle vi inte kunna ha en superenkel öppen lista eller en inställning i våra profiler där vi kan ange en eller flera delegater. Inget fullfjärdat eftersom det kommer att dröja evigheter innan vi har diskuterat igenom eller implementerat, utan bara något vi kan få på plats snart.

Jonas, ett custom field i User Profile som är bara en textruta borde väl inte vara svårt? Dock tror jag man behöver kunna aggregera upp dessa värden i en gemensam lista som är synlig på gemensamt ställe för att det ska vara praktiskt och demokratiskt.


Det tar ungefär lika lång tid att fixa GOV som att göra detta så jag tänker prioritera GOV.

Men det hindrar inte Valsystemsförrättaren att hantera en sådan lista.

Prenumerationsregistret i WP är dolt för alla utom administratörer. En del av uppgifterna i registret syns för de som skrivit blogginlägg i AD. Därmed behöver vi också hantera både tillgång till fälten och sammanställning. Det är inte trivialt om inte valsystemsförättaren har full åtkomst till medlemsregistret.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Manuell delegering

Inläggav jonas » 2011-03-14 13.54

Å andra sidan har vi i nuläget relativ öppen access till "prenumerationsregistret" i BB som i vissa delar är en kopia av WP. Det finns även där möjlighet att lägga in egna fält. Men det blir ändå en fråga om exempelvis hur valsystemsförättaren ska kunna se om någon har ändrat sin inställning utan att behöva manuellt gå igenom varje enskild medlem.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Manuell delegering

Inläggav gilroitto » 2011-03-14 14.48

Oki, jag förstår.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Manuell delegering

Inläggav jonas » 2011-03-14 14.52

Vi behöver dessutom en historik på när delegeringsinställningarna ändrats så att det går att gå tillbaka och verifiera beräkningen av tidigare valresultat.

GOV har denna historik och har även multippel delegering osv.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Manuell delegering

Inläggav joasi » 2011-03-14 20.01

Om någon skriver t ex "Jag delegerar till Aaron i den här frågan" så tar jag hänsyn till det när jag sammanställer rösterna. Men om många börjar delegera så blir det jobbigt att sammanställa manuellt.

Jag skulle önska att GOV-utvecklarna prioriterade de mest basala funktionerna som möjligheten att rösta enligt reglementet, men vi kanske får acceptera att vi inte har något omröstningssystem i sikte helt enkelt. Och hoppas på en ny IT-bubblekrasch kanske...
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Manuell delegering

Inläggav jonas » 2011-03-15 00.49

joasi skrev:Jag skulle önska att GOV-utvecklarna prioriterade de mest basala funktionerna som möjligheten att rösta enligt reglementet, men vi kanske får acceptera att vi inte har något omröstningssystem i sikte helt enkelt. Och hoppas på en ny IT-bubblekrasch kanske...


Jag blir ledsen när du säger så.

Jag vill återigen påpeka att du och andra har möjlighet att ge förslag på vad som ni tycker är viktigast via prio-omröstningen här:
http://ad.alternativ.se/proposition/display.tt?id=1480

Det du syftar på är vad jag där kallar "EndTime resolution method", som för tillfället är högst prioriterat i vår gemensamma prio-lista.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π