Forum

Vilka applikationer Verktyg används

Vilka applikationer Verktyg används

Inläggav jerry.gabrielsson@telia.com » 2011-02-27 12.13

Hej,
Jag har några funderingar/synpunkter.

Detta gäller beträffande de punkter som jag har tagit upp i ämnes raden.
1. Redigering av dokument internt och externt, vilka editorer/applikationer används här?
2. Presentation av informationen samma här, vilka verktyg använder man?
3. För kommunikation vilka används här?

När man tittar på utvärderar vad som är lämpligt att använda, får man inte bara titta på senaste tekniken, det är mera viktigt att den som så önskar skall kunna ta till sig och använda produkterna.
Vi måste tänka på att alla som vill skall kunna använda, titta, och på ett enkelt sätt kommunicera med och i dessa verktyg.
Det som är ytterst viktigt, är att AD skall vara ett sätt att kommunicera för alla, mellan alla utan djup kunskap och kännedom hur?
Det är dessutom viktigt att verktygen som skall användas externt är tillgängliga utan fritt utan licenser för den enskilde, opensource och utan krav köpa licenser (fri programvara och applikationer).
jerry.gabrielsson@telia.com
 

Re: Vilka applikationer Verktyg används

Inläggav jonas » 2011-02-27 12.59

Hej. Om du vill få notifiering vid svar behöver du nog registrera dig här...

Förstår inte riktigt frågan.

Vi använder webben för redigering av dokument, presentation av information och kommunikation.

Huvudsakligen Wordpress och phpBB. Mer info här:
http://aktivdemokrati.se/member/om-webbplatsen/

Alla komponenter är open source så vitt jag vet.

Vi har inte någon nedskriven policy för exempelvis grafik, men vår logotyp är exempelvis gjord i inkscape som är FOSS.

Något mer du tänkte på?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Vilka applikationer Verktyg används

Inläggav gilroitto » 2011-02-27 13.21

Angående formatering finns inga höga krav idag, så gemensamma dokument skrivs på typewith.me. Information placerad på webbsidan är gjord i valfritt verktyg som hjälper dig med html-skapandet, men där man försöker så gott man kan följa formatering som är på andra sidor, så vitt jag har förstått det rätt. Jag är själv nyfiken på vad t ex Jonas använder där.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Vilka applikationer Verktyg används

Inläggav jonas » 2011-02-27 13.30

gilroitto skrev:Angående formatering finns inga höga krav idag, så gemensamma dokument skrivs på typewith.me. Information placerad på webbsidan är gjord i valfritt verktyg som hjälper dig med html-skapandet, men där man försöker så gott man kan följa formatering som är på andra sidor, så vitt jag har förstått det rätt. Jag är själv nyfiken på vad t ex Jonas använder där.


Emacs! :twisted:

WP har en inbakad editor som funkar tillräckligt bra för det mesta. Det går att klippa och klistra text från exempelvis webbsidor. Men gör man det så följer stilmallar med och det kan bli ganska komplex html-kod och utseende som inte följer den allmänna stilen. Därför kan det vara bättre att först klistra in texten i en vanlig text-editor för att ta bort all stil-data och sedan klistra in en ren kopia in i editorn i WP. (Det finns även en funtkion i WP editor för att rensa bort stil-data från texten.) Kommer inte ihåg vilken htmleditor WP använder. Men det är en av de större som används i många andra ramverk också. Dock med ett ganska begränsat urval av funktioner påslagna.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π