Forum

Farligt demokratiunderskott?

Farligt demokratiunderskott?

Inläggav haja » 2011-02-21 00.55

En nyckelfaktor för AD framgångar är att stora organisationer företräder väljare. (Vi kan inte heller utgå ifrån att t.ex. LO, TCO, Svenskt näringsliv andra blir delegater och kanske inte vill vara delegater. För de har starka bindningar till andra politiska partier som ger stora donationer.

Annars är jag övertygad om att nog bara är 1-2% -max 4% som röstar i olika omröstningar. Dels beroende på att det är många frågor det ska röstas om och att det krävs en del kunskap och information om det som ska röstningen handlar om.

Vad räknas som icke-röst? (har ej röstat ja eller nej.) Noll enligt partiprogrammet. Men vad innebär det egentligen för ett nationellt beslut eller en liten kommun?
Är det alla röstberättigade eller är det registrerade medlemmar eller medlemmar som betalat avgift? Om 98% inte röstar hur påverkar det att mindre antal ´får möjlighet att "kuppa" igenom en omröstning.
Jag tror att fler vill veta det och jag har inte tydligen inte förstått det i partiprogrammet.

Jag förstår partikonstanten. Men vad är det som styr partikonstanten? Vem-vilka styr partikonstanten? Är det en algoritm? Hur ser den ut i så fall och vad är den beroende av för faktorer/värden?
Partikonstanten är en väldigt viktig central del i omröstningar, kan någon förklara vad partikonstanten innebär och vad som styr den?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π