Forum

Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 13.35

Jag vet inte vilka organisationserfarenheter ni har, men det låter enormt naivt. Veranda tok med oändligt mycket tid kommer att hitta till nya spännande företeelser som Aktiv Demokrati är, det är många organisationer som har upplevt det. Och jag är absolut en anhängare av tokar, tycker de är viktiga och att vi absolut inte ska ha en elitistisk eller storebrors organisation. Tvärtom vill jag att vi hittar bra riktlinjer för att förhindra allvarliga skador så att vi slipper ha ett kontrollerande av personer.

Jag tror inte nån av er blir glada över om alla tokar går ut i media i Aktiv Demokratis namn och skadar partiet. Tror ni t ex Sverigedemokraternas medlemmar är glada över det här:
http://www.youtube.com/watch?v=g9dJtGUvtcE

Människor som satsar sin tid i en organisation vill oftast uppleva att det finns någon kvalitet i partiets arbete, och kan tappa tron om en massa taflligheter försiggår i viktiga frågor. Även taffligheter har en plats, men inte där det kan skada partiet och därigenom får medlemmar att tappa lusten och tron på partiet.

Jag vill tvärtemot hierarikisk kontrollstruktur, skapa enkla riktlinjer som tar bort osäkerhet som finns kring de "dolda regler" som finns i varje organisation, och gör det tydligt vad man har frihet i, och var det finns önskemål om lite kvalitetskontroll. T ex vill vi verkligen kasta in alla kassa programmerare att sabba vårt viktiga omröstningssystem för att vi är för snälla att säga nej?

Min erfarenhet är att även det minsta prov eller andra krav för vissa uppgifter, håller borta 90% av oseriösa eller helt okunniga. Då blir det inte en öppen personbedömning utan enkla regler som gör livet lättare för oss alla.

Hjälp mig här! Lite kommentarer från fler skulle uppskattas. Är jag den enda med de här tankarna?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-26 13.53

gilroitto skrev:Jag vet inte vilka organisationserfarenheter ni har, ...
Min erfarenhet är att även det minsta prov eller andra krav för vissa uppgifter, håller borta 90% av oseriösa eller helt okunniga. ...
Hjälp mig här! Lite kommentarer från fler skulle uppskattas. Är jag den enda med de här tankarna?

1. Själv har jag ENBART haft arbetsledande uppgifter i företag - enskilda och offentliga - sedan jag var 25 år ung. Därav under ca 6 år som vd.

2. Alla är barn i början.

3. Nej - Du är ej ensam - och i stort tycker jag att Du och jag drar åt samma håll - fast med lite olika ordval. Så bör det ju också vara. Mångfald övertrumfar ju ALLTID enfald mångfalt, bokstavligt talat - i mitt perspektiv sett.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-26 15.10

gilroitto skrev:Hjälp mig här! Lite kommentarer från fler skulle uppskattas. Är jag den enda med de här tankarna?


Jag håller med dig.

Och jag föreslår lösning genom att bygga upp organisation så att fler kan arbeta aktivt inom de olika områdena i partiet.

I början blir valet mellan att ha någon eller ingen alls för en viss uppgift. När vi är fler kan vi istället välja ut den bästa. Så nu är det bra att ta kontakt med personer och se vad de kan göra och aktivera dem.

Piratpartiet har en trepersons-regel. Hittar inte officiell sida om det. Men går ut på att när tre personer inom partiet går samman så kan de göra saker i partiets namn. Antar det finns begränsningar, men i princip är det en sak som kan funka tror jag.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-02-26 15.32

instämmer med Jonas :arrow:
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-26 15.36

jonas skrev:Piratpartiet har en trepersons-regel. Hittar inte officiell sida om det. Men går ut på att när tre personer inom partiet går samman så kan de göra saker i partiets namn. Antar det finns begränsningar, men i princip är det en sak som kan funka tror jag.

Jo... - Jonas - men PP är väl ett mer eller mindre fullfjädrat partikrati-parti - eller :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 16.05

3-personsregeln är ju rätt brilljant, det är alltid oändligt svårare att vara totalt obetänksamma i grupp än ensam. Jag är för din tanke Josef att det är bättre att vara fria och rätta till fel i efterhand, men många fel undviks och även då utdömning av någons insats om det bara finns t ex en enkel lista:

Detta råder full frihet i:
Detta bör tas upp i diskussion först:
Detta kräver en grupp större än X:
Detta måste gå till omröstning:
Detta måste man först ha klarat ett prov för att få göra:
Dessa uppgifter är förbehållna vissa förtroendevalda eller kan tas upp till omröstning:
Osv.

Det behöver inte ens vara en "lag", utan bara riktlinjer så att man vet vad kulturen är.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-26 16.13

gilroitto skrev:3-personsregeln är ju rätt brilljant, det är alltid oändligt svårare att vara totalt obetänksamma i grupp än ensam. Jag är för din tanke Josef att det är bättre att vara fria och rätta till fel i efterhand, men många fel undviks och även då utdömning av någons insats om det bara finns t ex en enkel lista:

Detta råder full frihet i:
Detta bör tas upp i diskussion först:
Detta kräver en grupp större än X:
Detta måste gå till omröstning:
Detta måste man först ha klarat ett prov för att få göra:
Dessa uppgifter är förbehållna vissa förtroendevalda eller kan tas upp till omröstning:
Osv.

Det behöver inte ens vara en "lag", utan bara riktlinjer så att man vet vad kulturen är.

Jo... - Gilroitto (jag är urless på de här pseudonamnen. Vad heter Du på riktigt ?) - det kan ju vara ett sätt i o f s - men måhända lite knökigt att i förväg kategorisera allt - enär det hela tiden kommer upp nya okända frågeställningar.

Men varför ej testa och se vart det bär :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 18.55

Ja det vara bara ett förslag, det kan ju finnas bättre sätt att uttrycka det på. Oavsett vad bör det vara tillräckligt brett formulerat för att inte varje ny variant ska falla utanför dessa riktlinjer.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-26 21.05

Gil Roitto heter jag. Har uppdaterat signatur till /Gil Roitto och bild till något mindre gammal bild.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Joppan » 2011-02-27 15.35

jonas skrev:Vi har nu två stycken som söker praktikplats hos Aktiv Demokrati.

Arbetsförmedlingen kan bevilja praktikplats hos föreningar och organisationer.

Vad handlar detta om? Fas 3 i jobb- och utvecklingsgarantin? Illa, illa i så fall.
Användarvisningsbild
Joppan
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2011-02-11 08.29
Ort: Uppland

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-27 15.57

Joppan skrev:Vad handlar detta om? Fas 3 i jobb- och utvecklingsgarantin? Illa, illa i så fall.


Varför illa? En praktikplatsansökan bör prövas på individuell basis där personens kunskaper matchas med möjliga arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifterna som jag har fått klart för mig är handhavande med email till partiet, uppstyrning av adminstrativa uppgifter som t ex ändra partiets adress osv. Men jag tror att Jonas och de andra som sitter på kunskap om de flesta behoven gör bra i att lista dem här så att den kunskapen sprids och vi kan hjälpa till att prioritera bland mest behövliga uppgifter.

Några ideer jag har:
- Dokumentmallar (utifrån en grafisk profil) för websidor och dokument.
- Korrekturläsning, förbättring av texter.
- Organisationssammanfattning (Vem gör vad och varför och med vilka krav)
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Praktikplats i Göteborg

Inläggav jonas » 2011-03-09 23.18

Vad är status för praktikplatsen i Göteborg?

Vi behöver ett formellt beslut för detta också.
"Per capsulam" http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_capsulam

Om ingen kommer med något annat förslag så går jag vidare med en omröstning enligt min formulering tidigare i denna tråd.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-03-10 11.14

ställer samma fråga ang. praktikplats status?
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav TommyS » 2011-03-10 13.22

Hej Alla.

Nu har jag fått besked, praktikjobbet blev tyvärr inte godkänt. Vad AF främst invände emot var att jag skulle få sitta ensam och arbeta, att det inte fanns flera som arbetade i lokalen och som kunde handleda på plats.

Men som jag lovade så har jag nu undersökt möjligheten att genom Af ordna personal som hjälper till med organisationen och uppbyggnadsarbetet inför verksamheten i riksdagen.
Ett skarpt försök som hade resulterat i en heltidsanställning om det gått igenom.

Under framtagningen av en lämpligt kontor så hittade jag bland annat en byggnad som kanske skulle passa om det framöver blir aktuellt att bedriva Aktiv Demokratis verksamhet från en egen kontorslokal. För eventuella sådana behov klipper jag in mitt mail till Robert som är kontaktman för lokalerna i huset Röda stjärnan på fjärde långgatan 8 B.

Att praktikplatsen inte blev godkänd nu betyder inte att en sådan här möjlighet att skaffa personal är utesluten för framtiden.
Dels om jag nu tillåter mig att spekulera i tänkbara möjligheter så finns det arbetslösa som är i andra ”faser” av arbetsmarknadspolitiska åtgärder än jag är. Dels så kan posten läggas upp som en vanlig anställning med arbetsmarknadsstöd till arbetsgivaren, som kan vara väl tilltaget. Och dels kan finansering för politiska partier framöver skapa andra grundförutsättningar för AD.

För min del så gick valprocessen vidare till medborgarskolans verksamheter.
Så jag får tacka för mitt lilla inhopp i AD och mitt engagemang kommer nu att tas i anspråk för Invandrarintegration som ju också är en viktig del i vårt samhälles utveckling.

Vänliga Hälsningar / Tommy


2011-02-23
tel 0737886971
info@kommunisterna.org

Hej Robert.

Ja vi pratades ju vid igår och vi i Aktiv Demokrati behöver en
kontorslokal för att kunna arbeta fram allt som behövs för att
möjliggöra direkdemokrakiska val i Sverige.

Arbetet i lokalen kommer inledningsvis att göras i formen av en
praktikplats på heltid, så vi behöver redovisa en adress där
praktikanten, som är jag, ska arbeta på, inför arbetsförmedlingen.
Vi har också tänkt oss att kunna ha partimöten i lokalen.

Arbetet bedrivs ideellt och vi har ingen stor budget, men föreställer oss en
månadshyra runt 2500:- för en lämplig lokal.

Nu har jag sedan vi talades vid funnit en lösning på den akuta lokalsituationen
men vi är intresserade av en mera permanent lösning på sikt och tar gärna
kontakt med dig igen längre fram när den fasta verksamheten funnit sin form.

Då kanske omflyttningarna i Röda Stjärnan kommit en bit och någon lämplig
lokal finns att tillgå.

MVH / Tommy
TommyS
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-02-18 23.09

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Josef Boberg » 2011-03-10 13.35

TommyS skrev:Nu har jag fått besked, praktikjobbet blev tyvärr inte godkänt. Vad AF främst invände emot var att jag skulle få sitta ensam och arbeta, att det inte fanns flera som arbetade i lokalen och som kunde handleda på plats.

Typiskt för Arbetförmedlingen skulle jag vilja säga. Jag råkade själv ut för detsamma för ca 10 år sedan. Det förefaller som om AF ej kan godkänna praktikplatser - som ej innefattar en storebror som kan övervaka den praktikarbetande.

Fy faen :evil:...
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-03-10 14.32

Nja inte att ge upp sas. Jag vet att föreningar och förbund använder sig av liknade i skåneland. Vet ej om det kan finnas sas. lokala avikelser. Om Ni tycker till så kör jag merängärna en "runda" i denna del av riket.
vänligen.
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Praktikant?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-06-07 10.51

I höstas var det väldigt hett att vi kunde få en praktikant, om inte tom 2, som kunde jobba för partiet med betald lön från AF.
Hur gick det med det, och var är den tråden?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Praktikant?

Inläggav jonas » 2011-06-07 12.25

Magnus Gustavsson skrev:I höstas var det väldigt hett att vi kunde få en praktikant, om inte tom 2, som kunde jobba för partiet med betald lön från AF.
Hur gick det med det, och var är den tråden?


Jag har flyttat in ditt inlägg i den tråden.

Praktikplatsen i Göteborg fick avslag.
Praktikplatsen i Skåne har vi inte gått vidare med, dels för att Hasseing inte vill bli medlem i partiet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-06-08 07.56

hej jonas o kamrater, hans ingemansson ÄR medlem i partiet . Och har för typ tre mån sedan inbetalt avgift. Vad menar du med denna upprepning av "icke medlem"?!
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-06-08 08.47

hasseing skrev:hej jonas o kamrater, hans ingemansson ÄR medlem i partiet . Och har för typ tre mån sedan inbetalt avgift. Vad menar du med denna upprepning av "icke medlem"?!


Vi saknar personnummer afaik.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π