Forum

Hur ska vår organisation se ut?

Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-01-27 22.41

Hur ska vår organisation se ut nu efter nästa steg av partiets utveckling (som ska ske, låt säg, inom 6 månader).

Här är några av mina tankar: Vi behöver ett sätt ta ta hand om alla de som VILL hjälpa till. De behöver veta vart de ska vända sig, vad det finns för grupper och uppgifter, och de behöver få stöd och resurser att utföra uppgifterna. Vi behöver ha en organisation som kan hålla uppe energin, intresset och kontinuerligt expandera. Och vi behöver ha sätt att kontrollera att viktiga uppgifter sköts och möjlighet att täcka upp ifall någon faller ifrån.

Så ge mig en lista på grupper som ska finnas och poster som ska besättas.

Vi har redan prövat att publicera att-göra-listor. Det har inte varit tillräckligt att peka på vad det finns att göra. Jag tror vi behöver aktiva grupper med regelbundna möten, som ansvarar för ett specifikt område, och som kontinuerligt fördelar arbetsuppgifter och följer upp och rapporterar resultaten. -- Det finns många sorters verktyg som skulle kunna underlätta i detta arbetet. Men vi måste kunna gå vidare med vad vi har just nu!

Vi har ett antal personer valda för funktioner inom partiet. Denna lista behöver utvecklas.
http://aktivdemokrati.se/om/styrelse-och-funktionarer/

Titta gärna på piratpartiet eller andra partier och organisationer, stora som små, för beskrivning av organisation, roller, grupper, uppgifter, osv.

Vi kommer att prata om och börjat att besätta posterna vid vårt nationella möte, så använd gärna det dokumentet för att ta fram en organisation.
http://typewith.me/y6Sse75Vhj
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav joasi » 2011-01-29 13.08

En viktig poäng i sammanhanget tycker jag är att engagemang inte bara handlar om att utföra uppgifter utan om att skapa uppgifter. Så frågan är hur nya engagerade medlemmar kan få möjlighet att sätta sin prägel på arbetet och styra vad som ska göras.

I teorin bestäms ju allt av medlemmarna via omröstningar men i praktiken tror jag många beslut kommer att tas av den exekutiva makten, d v s de engagerade medlemmar som faktiskt tar initiativ och arbetar för partiet.

Och risken som jag vill undvika är då att vi får en ordning där etablerade medlemmar bestämmer vad som ska göras och nya engagerade medlemmar förväntas utföra de uppgifter som redan har satts upp på en att-göra-lista. Inflytandet över vad som ska göras bör på något sätt stå i proportion till hur mycket man bidrar i praktiskt arbete (inte historiskt utan nu och framåt). Oavsett om man är en ny eller etablerad medlem.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-01-29 13.24

Var och en kan ju även själv bestämma vad de vill göra. Listorna kan ses som tips. Det kan också vara problem att listorna är för långa och ospecifika.

Så å ena sidan är alla fria att göra vad de vill.
Å andra sidan kan man behöva vara konkret och inte ge för många val för att det ska vara lättare att göra något.

Vad vill du själv göra?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav joasi » 2011-01-29 13.39

jonas skrev:Vad vill du själv göra?

Diskutera ideologiska och organisatoriska frågor.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Målet: 250.000 röster 2014

Inläggav jonas » 2011-01-29 15.05

Vi behöver ca 250.000 röster 2014.
Hur behöver vår organisation se ut för att det ska bli verklighet?

Vad är våra delmål?

Vad ska vi sikta på för medlemsantal, etc för
2011 kvartal 1
2011 kvartal 2
2011 kvartal 3
2011 kvartal 4
2012 kvartal 1
2012 kvartal 2
2012 kvartal 3
2012 kvartal 4
2013 kvartal 1
2013 kvartal 2
2013 kvartal 3
2013 kvartal 4
2014 kvartal 1
2014 kvartal 2
2014 kvartal 3

Och hur uppnår vi dessa mål?
Vem gör vad?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav joasi » 2011-01-30 14.45

Jonas, stämmer det att bloggadministratören har i uppgift att godkänna alla blogginlägg innan de publiceras i AD's namn? Vart finns det beslutet? Jag kan inte hitta det när jag söker igenom gamla omröstningar. Det behöver i så fall föras in i Reglementet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Piratpartiets organisation

Inläggav jonas » 2011-02-01 21.15

För att fundera på hur vår organisation skulle kunna utvecklas tittade jag lite på hur piratpartiet gör. Här är mina anteckningar om hur de har satt upp det, tillsammans med ett par anteckningar angående tillämbarhet för oss.

Partiledare
Partisekreterare

Kampanjgrupp med leadare (AKTEVISM / Marknadsföring)
* genomföra kampanjer
* distribuera flygblad, etc
* eventuellt utforma material

Kommunikationsgrupp med ledare (Partiets utveckling)
* Strategier
* Utforma texter

Utbildningsgruppen med ledare

Mediagruppen med ledare (Press)
* Planera utspel
* Mediaträning

Korrläsningsgruppen

Organisationsutvecklingsgruppen

Kompetenssutvecklingsgruppen (behövs ej)

Ekonomiansvarig

TEKNIK

Admin & driftgruppen med ledare

Mailgruppen (behövs ej)

Webbstrategi- och utvecklingsgruppen (Verkstad Webbplatsen)

Forumgruppen (Verkstad Forum)

Supportgruppen


Distriktsledare
* utnämning av en fungerande operativ organisation
* lokal budget.
* valsedelsdistributionsorganisationen
* större events inom ditt distrikt.

Kommunledare
* budgetansvar och kan ingå avtal inom den budgeten
* hålla regelbundna kommunmöten
* vallokalstäckningen och distributionen
* vara anträffbar för medlemmar
* kontakt med lokal media

Ungdomsledare
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Organisation

Inläggav jonas » 2011-02-01 21.39

Här är mitt förslag på organisation.
'=' betecknar roller som vi redan har och som jag placerat in i grupper jag tänker att de relaterar till.
'#' är tänkt att markera ansvarig ledare för gruppen.

Min ambition är att hitta och tilldela en ledare per grupp som har ansvar för att arbetet fortskrider inom sitt ansvarsområde. Alla är fria att deltaga i alla grupper. I detta läget handlar det om att hitta så många som möjligt som vill ta på sig arbetsuppgifter. Så fort vi har möjlighet kommer förtroendeposter att tilldelas direktdemokratiskt.

Alla med förtroendeuppdrag (förrutom revisorerna) kommer att förväntas deltaga på våra styrelsemöten (via Mumble) varannan vecka. Kan man inte deltaga ska man avge rapport skriftligt eller via en annan deltagare. Är personen fråvaranade vid flera möten behöver förtroendeuppdraget gå till en ny person.

Jag hoppas vi kan hitta frivilliga till alla grupper. Men jag kommer att se till att vi till att börja med hittar någon att leda gruppen "SUPPORT" som på sätt och vis tar rollen som "valberedning" för att fylla övriga poster.


LEDNING
# Ordförande
= Vide-ordförande
= Sekreterare
Se till att organisationen fungerar.
Håll koll på alla grupper.
Tillsätt nya personer vid behov.
Utveckla organisationen.

TEKNIK
= Valsystemsförättare
= Webbgruppens direktör
= Webbgruppens vice-direktör
= Forumadministratör
= Forummoderator
= Bloggadministratör
= Facebook-administratör
Programmering
Utveckling

EKONOMI
# Kassör & Medlemsadministratör
= Revisor
= Revisors-suppleant
Bokföring
Medlemsadmin

DISTRIKT Nord, Öst, Syd, Väst

KOMMUN...

VÄRVNING
Kontakta personer. Uppsökande.
Telefon
E-post
Besök

AKTEVISM
Kampanjer
Dela ut flygblad
Mässor, etc
(Ungdomsgrupp)

SUPPORT
Personligt välkomna nya medlemmar
Återta kontakt med gamla medlemmar
Svara på frågor
Nyhetsbrev
Utbildning!
(Korrläsning)

PRESS
Kontakt med media
Tillhandahåll material
Pressmeddelanden
Filma
Fotografera
Intervjua
Reportage

TANKESMEDJA
= Talesperson i Sverige
= Talesperson Internationellt
Formulering av texter
Forsknings-referenser
Broschyrer
Webb
Presentationer
Partners nationellt
Partners internationellt

JURIDIK
Stadgar
Avtal
Ansökan om bidrag

DESIGN
Illustrationer
Layout
Animationer
Filmer
Ljud
Webb
Trycksaker

KNAPPTRYCKARE
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-03 22.11

joasi skrev:Jonas, stämmer det att bloggadministratören har i uppgift att godkänna alla blogginlägg innan de publiceras i AD's namn? Vart finns det beslutet? Jag kan inte hitta det när jag söker igenom gamla omröstningar. Det behöver i så fall föras in i Reglementet.

Jonas - varför svarar Du ej - som huvud-administratör av AD - på en direkt fråga ifrån en AD-medlem :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-03 22.23

Josef Boberg skrev:
joasi skrev:Jonas, stämmer det att bloggadministratören har i uppgift att godkänna alla blogginlägg innan de publiceras i AD's namn? Vart finns det beslutet? Jag kan inte hitta det när jag söker igenom gamla omröstningar. Det behöver i så fall föras in i Reglementet.

Jonas - varför svarar Du ej - som huvud-administratör av AD - på en direkt fråga ifrån en AD-medlem :?:


Off topic. Frågan är besvarad i ny tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=104&t=1352
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-04 18.01

Hjälp mig med att bygga upp organisationen så får jag mer tid till annat.

Alla delar behöver utvecklas parallellt.

Om vi får en ledare till supportgruppen inom en vecka så kan jag börja om ca en vecka. Annars kommer det ta längre tid.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-07 11.59

Utvecklingen av tekniken kommer att fortgå under lång tid.

Men det behövs utveckling av organisationen också. De behöver gå hand i hand.

De som inte utvecklar tekniken kan göra andra saker som i sin tur resulterar i fler utvecklare och fler medlemmar. Alla delar behöver växa.

Och vi behöver fungera som en ORGANISM. Vi behöver arbeta tillsammans för att fungera som en helhet. Så att vi tillsammans kan nå våra mål. Därför behöver vi ta på oss olika roller som understödjer varandras funktioner.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Förslag från haja

Inläggav jonas » 2011-02-08 00.00

a) Finansieringsfrågor -fundraising
b) IT-frågor, utveckling av webben
c) Medlemsfrågor
d) Samarbeten med andra partier
e) PR-frågor
f) Marknadföring i sociala medier


Jag har i mitt förslag försökt sammanställa många olika idéer som framkommit till ett fåtal grupper. Antalet grupper skulle kunna vara mer, men jag försökte hålla det totala antalet grupper på en rimlig nivå och ändå få med så mycket som möjligt. Dvs vara heltäckande.

Nedan genomgång är huvudsakligen för att få klargörande i vad du tänkt ingår i respektive grupp.

a) Fundraising har jag lagt in i den grupp jag kallat JURIDIK. Tanken är att de personer som har intresse och kompetens om att formulera ansökningar om stöd från stiftelser, och statliga verk, även har koll på lagar och skulle kunna ansvara för sådant som avtal och lagar i förhållande till partiet och dess planer.

b) IT-frågor, vad jag kallat TEKNIK.

c) Medlemsfrågor. Syftar du på medlemsadministrering, vilket, eftersom medlemsadmin och kassör innehavs av samma person, jag lagt på EKONOMI, vilket syftar på bokföring etc. Men om du syftar på att svara på frågor från medlemmar, etc, så är det vad jag lagt i gruppen SUPPORT.

d) Samarbeten med andra partier. Med småpartier, riksdagspartier, kandiderande riksdagspartier eller med dd-partier? I sverige eller internationellt?
När vi väl har ett verktyg som är av intresse att använda som plattform för delegater så som andra partier, blir situationen annorlunda. Men jag lagt denna typ av relationer i gruppen TANKESMEDJA. Finns många sorters organisationer av olika slag man kan ha olika sorters sammarbeten med. Då detta troligen kommer röra sig om hur DD är tänkt att fungera ansåg jag att det var mest rimligt att lägga detta i gruppen TANKESMEDA som har hand om att utveckla DD-modellen.

e) PR-frågor. Vad syftas med detta? Konkret? I allmänhet är väl alla grupper ansvariga för att hålla god relation med omvärlden? Kanske du syftar på kontakt med media, vilket jag lagt under gruppen som jag kallat för PRESS.

f) Marknadföring i sociala medier. Marknadsföring sker i många kanaler. Även via bloggande och genom omröstningswidgets, när vi har sådana. Vad gäller marknadsföring har jag tänkt mig att det är vad grupperna DESIGN ansvarar för. TANKESMEDJAn tar fram innehåll och Design-gruppen gör en presentation av innehållet på ett tilltalande sätt. Tanken här är att separera på kompetensområden. Rapportering av händelser i partiet, för marknadsföringssyfte, hade jag tänkt mig gruppen PRESS kan sköta.


Du nämner även "Försäljnings-gruppen". Vad är tanken med den gruppen?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

ORGANISATION

Inläggav jonas » 2011-02-08 23.24

Här är mitt uppdaterade förslag på organisation. Jag har lagt in förslag på saker vi kan göra under respektive grupp.

Min ambition är att hitta och tilldela en ledare per grupp som har ansvar för att arbetet fortskrider inom sitt ansvarsområde. Alla är fria att deltaga i alla grupper. I detta läget handlar det om att hitta så många som möjligt som vill ta på sig arbetsuppgifter. Så fort vi har möjlighet kommer förtroendeposter att tilldelas direktdemokratiskt.


http://aktivdemokrati.se/member/organisation/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav SimonB. » 2011-02-09 08.48

Personsligen är jag inaktiv inom AD pga att jag fått samma känsla som Josef; att saker toppstyrs av de som är aktiva. Denna sorts "meritokrati" är normal inom fri mjukvaru-världen då den balanseras av risken att projektet "forkas" så att någon startar ett nytt parallellt projekt. För att lösa AD:s låsning som fått mig ointresserad ser jag 2 vägar; a) börja använda röstsystem så som ideologin förespråkar och b) göra det enkelt att starta upp flera parallella AD-liknande partier, dvs publicera så mycket information och kunskap som möjligt för att dessutom höja "bussfaktorn".
För att klara b) skulle AD behöva duktiga kommunikatörer. Jonas gör ett mkt bra jobb hittills, men risk finns för att det blir för mycket av det goda så folk drunkar i info. En icke-tekniker som pratar med sin "farmor" och för anteckningar över frågor och svar skulle kunna bli en bra grund för att göra en kort & snabb presentation av AD. Liksom PP behöver AD utbilda stora delar av Sveriges befolkning för att visa varför ideerna är rätt. Och de som gillar ideerna lär sedan kräva att a) fixas.

För att klara a) behöver röstsystemen kopplas in och börja användas. Gärna flera parallellt med varandra för att driva på evolutionen av dem. När en viktad majoritet bland röstsystemen får majoritetsresultat (viktat enligt antal deltagare, dvs system med 100 deltagare har 100ggr mer makt än ett system med 1 deltagare) så bifalles detta direkt. Sannolikt kan man lösa eventuella marginaleffekter genom ytterligare röstningar med hjälp av detta meta-system. (Där det inte går får man göra som det görs idag, dvs publik röstning direkt i forumet tror jag.)

Jonas, är det svårt att aktivera ditt system rakt på som det är? Finns det några fler system att ta av?

(Om det krävs ansvariga folk på poster som Jonas mer eller mindre självt tagit fram - obs jag är inte emot listan per se - så må så vara. Finns det ens nog med aktivt folk i AD för att fylla upp listan? Gör i så fall en god gärning och anmäl er preliminärt för de olika ansvarsposterna, så kan ni byta ut er själva när ngn mer intresserad dyker upp.)
SimonB.
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2006-06-22 10.58
Ort: Linköping

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-24 12.20

gilroitto skrev:Jag har varit dålig med att ställa upp på några ansvarsroler, men kan nu gärna tänka mig att hhjälpa till med en eller ett par supportfunktioner som är praktiskt möjliga. T ex välkomnande av medlemmar osv, om det inte blir myclet overhead med kommnikation med kassören som har medlemsadminfrågan. Något mer? -Svara på frågor, nyhetsbrev?

Angående personaladministration tror jag den rollen är meningslös innan bra arbetsuppgifter är definierade, då det kan var ett känsligt område. Men jag kan arbeta med att ta fram förslag på sådana arbetsuppgifter som partiet kan hålla med om och sen kan jag mycket möjligt hjälpa till även där.


Det som jag tror behövs mest är att ta personlig kontakt med alla medlemmar, lyssna på dem, svara på frågor, och ta reda på vad de kan och vill göra för Aktiv Demokrati. På så vis se till att alla de grupper som vi behöver blir aktiva. Då i första hand hitta självgående ledare för respektive grupp. -- Och dessa kontakter tror jag behöver göras via telefon.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-02-24 17.23

Diskussionsinlägg om valsystemets utveckling har flyttats till rätt kategori och ny tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=84&t=1409

Denna tråd är ämnad för organisationens utveckling
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav gilroitto » 2011-02-24 22.16

Jag kan ta på mig medlemssupport om alla samtycker. Jag får återkomma med ett väldefinierat förslag vad det innebär, men initilat föreslår jag följande (jag vöklkomnar fler förslag)

kontakta alla medlemmar och gå igenom följande:
- välkomnande, erbjudande om att ta kontaktom fler frågor uppstår
- berätta om olika grupp, arbetsområden osv. Fråga om särskilda kunskaper eller engagemang personen finns och försöka guida rätt hur det ska komma till sin rätt
- söka gruppledare och ge support till dem, samt kanske utforma gruppledarträffar (virtuellt) för utformning och råd till hur grupp bäst kan drivas.

Övriga uppgifter:
- svara på frågor från medlemmar (kan vidarebefordras till medlemssupport om ordförande eller anna person får dem och inte har möjighetn att svara direkt)
- utforma en medlemsguide

Det bör finnas en länk till medlemsguide och kontakt till medlemssupport i medlemsarea
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav gilroitto » 2011-02-25 22.17

Ny medlemssupport tråd har startats:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1412
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hur ska vår organisation se ut?

Inläggav jonas » 2011-12-14 01.20

Jag har påbörjat att skriva mer om vår organisation utifrån mitt gamla förslag på organisation.

Jag har även tittat på gamla förslaget på menystruktur.

http://aktivdemokrati.se/om/

Hur kan vi gruppera dessa i något färre delar?

Ännu bättre om vi skulle kunna göra en karta över det som ett diagram eller mind-map.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

π