Forum

Valanalys och framtiden för AD

Valanalys och framtiden för AD

Inläggav haja » 2011-01-08 01.14

Har nu gått igenom AD website som ny medlem och och fått en hyfsad bild av partiet och den grundläggande ideologin som jag delar helt och hållet.
Det arbete som lagts ner av hängivna medlemmar är omfattande och därför borde nå större framgångar.
Att inte fler jobbar aktivt för AD eller röstar på AD, har fler orsaker. Men det viktigaste är tilltron på att dd kommer att fungera. Finns förtroende och tilltro, kommer röster och finansiering att lösas av sig självt. För aldrig tidigare har folk haft så lätt att byta parti. Det har otaliga studier visat och att folk är trötta på den nuvarande politiska strukturen.
Enligt min analys för att nå framgångar i nästa val och senare, gäller att jobba på med dessa saker:

1) Se till att AD hemsida främst delas in i olika politiska områden t.ex. kultur, försvar, vård, med kommentar och omröstning (poll). Bara för att se var opinionen finns någonstans.
Naturligtvis måste det finnas avspeglingar på kommun och landstingsnivå.
2) Länka nya artiklar till FB.
3) Konkretisera genom exempel: FRA/IPRED -lagar som saknade svensk majoritet. Bytyg i skolan, budget m.m.
4) Publicera varje fråga för omröstning i riksdagen, länka till SOU och annat underlag för beslut och ha en egen röstning (Poll) Publicera omröstningsresultatet på FB.
5) Skapa en fundraising-grupp för att få in pengar.
6) Se till att hemsidan på första sidan inte blir så kantig och minska textmassan till ingresser och mer bilder.
7) Sondera för samarbete/sammanslagning med andra DD-partier.
8 ) Stimulera till att folk kan skapa lokala grupper med regelbundna fysiska träffar

Det är Nu som grunden byggs för att ha en chans i framtida val. Låt det inte dröja 3 år, då är det för sent.

Vad tycker ni?
(Förresten, kan admin se till att jag kan skapa en poll (avstängt)här i forumet?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Valanalys och framtiden för AD

Inläggav jonas » 2011-01-10 10.42

Det mesta av det du beskriver har jag sorterat in under "valsystemet". Det är iaf så som jag själv vill implementera det. Där ska man kunna rösta och diskutera olika frågor.

Det är något som står högst på mångas önskelista och har gjort så länge. Och det är vad jag själv anser vara det viktigaste nu när webbplatsen börjar fungera som den ska.

Vanliga polls är inte tillräckliga och eftersom de är vår "kärnverksamhet" har vi också högre krav på dem och diskuterat dess detaljer mycket ingående. Det finns ett antal sådana system. Vi har också en version som fungerar med verifierbarhet, historik, delegering, etc. Den är inte klar och den fungerar bara för ja/nej-omröstningar, men den följer iaf vår specifikation.

---> http://ad.alternativ.se/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valanalys och framtiden för AD

Inläggav haja » 2011-01-10 15.06

Håller med dig Jonas, omröstningar tillhör "kärnverksamheten".
Antar "valsystemet" medför medlemmar kan föreslå omröstninger med egna förslag. Men också "skugga" fullmäktigemöten och riksdagsbeslut där vanligt folk kan "skuggrösta".

Håller med omockså att använda polls är ett mycket förenklat sätt att rösta i någon fråga -men bättre än inget alls. Valsystemet ger säkert betydligt mer. Men i väntan på valsystemet går det lätt att ladda ner både poll och survey, som extension i WP eller som Mod i PHPBB, som diskussionsforumet baseras på. Om det dröjer flera månader innan valsystemet är igång så bör temporär omröstningsmöjlighet ordnas, som jag beskrev ovan. :D

När kan vi börja använda valsystemet? Kan jag hjälpa dig på något sätt?

Var tycker ni andra om mina punkter i mitt enkla försök till valanalys?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Valanalys och framtiden för AD

Inläggav jonas » 2011-01-10 20.40

Hans Jangeby skrev:Håller med dig Jonas, omröstningar tillhör "kärnverksamheten".
Antar "valsystemet" medför medlemmar kan föreslå omröstninger med egna förslag. Men också "skugga" fullmäktigemöten och riksdagsbeslut där vanligt folk kan "skuggrösta".


Ja. GOV, som vi kallat http://ad.alternativ.se/ har testats med automatisk import av riksdagsförslag som importeras från dess RSS. (Som skapades efter att friddur här efterfrågat det.)

Hans Jangeby skrev:Håller med om också att använda polls är ett mycket förenklat sätt att rösta i någon fråga -men bättre än inget alls. Valsystemet ger säkert betydligt mer. Men i väntan på valsystemet går det lätt att ladda ner både poll och survey, som extension i WP eller som Mod i PHPBB, som diskussionsforumet baseras på. Om det dröjer flera månader innan valsystemet är igång så bör temporär omröstningsmöjlighet ordnas, som jag beskrev ovan. :D


Vi har haft olika versioner av enklare polls genom åren. Jag tog bort en del av det eftersom jag och andra tyckte att det gav ett felaktigt intryck om vad AD förestpråkar. Oftast handlade det om enkla frågor liknande de i opinionsundersökningar så som "Ska sverige gå ut ur EU?", när vi snarare förespråkar ett aktivt deltagande i beslutsprocessen där det behövs en mycket djupare diskussion och där man behöver ta hand om alla effekter av beslut, osv.

Så alltså

1. Vi behöver demonstrera HUR vi tänkt att det här ska fungera. Och då ger enkla polls en felaktig bild.

2. En av våra viktigaste punkterna är att visa hur vi kan skapa ett representativt underlag genom delegering. En poll där 10 personer röstar är inte så intressant när det bara visar var just de personerna är intresserad av.

3. Det är lätt hänt att dessa polls ger ett intryck av vad Aktiv Demokrati tycker om den ena eller andra frågan. Det är viktigt att lägga upp det så att det här inte kan uppfattas som ADs ståndpunkt eller ens som "medlemmarnas" ståndpunkt. AD är tänkt att representera alla och inte bara de som röstar på eller är medlem i partiet.

(En poll är i sig själv inte tillräckligt. http://direktdemokraterna.se/ har en sådan. 4 stycken röstade om grundlagsändringen.)

Hans Jangeby skrev:När kan vi börja använda valsystemet? Kan jag hjälpa dig på något sätt?


Det finns en lång rad med saker som behöver göras. Och ju fler som hjälps åt, desto mer tid kan jag ägna åt exempelvis valsystemet.

Det finns flera system som vi skulle kunna bygga på. Demoex använder exempelvis ett. Dessutom så har vi bland andra:

* Det som används av skuggtinget på island:
https://github.com/rbjarnason/open-active-democracy

* Det som utvecklades baserat på vårt partiprogram:
https://github.com/redhog/DemoWave

* och senast nu GOV, som fiddur utvecklat åt oss:
http://git.para.se/?p=active_democracy.git
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=84&t=1105

* Med flera...

Och jag har ett helt komplex av hur systemet kan användas för personval, pojekthantering, prioritetslistor och vanliga omröstningar. Ju fler som är med, desto bättre.

Vi har beslut på att vi kan börja använda GOV och det är det system jag tror jag har enklast att implementera alla saker i.

Och vad gäller tiden så har jag under några månader jobbat med webbplatsen och det är fortfarande en del saker kvar som jag vill göra. Just nu handlar det om att skicka ut sammandrag med inlägg i forumet så att den stora massan medlemmar påminns om vad som händer. För just nu är det ganska lätt att missa att prenumerera så att man får notis om nya inlägg. Det måste göra individuellt för varje tråd eller varje underforum och det är lätt att missa något...

Hans Jangeby skrev:Var tycker ni andra om mina punkter i mitt enkla försök till valanalys?

1) Se till att AD hemsida främst delas in i olika politiska områden t.ex. kultur, försvar, vård, med kommentar och omröstning (poll). Bara för att se var opinionen finns någonstans.


AD behöver förbli opolitiskt. Men vi ska ge verktyg för alla som vill diskutera politik och för alla intresseorganisationer och grupper som vill ha förändring. Det ska ligga i valsystemet. Just nu ligger det temporärt i forumets avdelning för politiska diskussioner. Men den har aldrig varit särskilt aktiv. Jag tror det är bäst att använda http://val.aktivdemokrati.se/ eller liknande webbplats som en portal rakt in i omröstningarna och de politiska grupperna och diskussionerna.

Hans Jangeby skrev:2) Länka nya artiklar till FB.


Vi har kopplat WP till facebook och twitter. Folk kan föreslå artiklar och dessutom få nyss om nya via AD på facebook. Vi har även pratat om att utveckla en facebookapplikation kopplat till valsystemet så att polls ska kunna dyka upp direkt i loggen på facebook så att alla vänner ska kunna tycka till om en viss fråga.

Hans Jangeby skrev:3) Konkretisera genom exempel: FRA/IPRED -lagar som saknade svensk majoritet. Bytyg i skolan, budget m.m.


Jättebra med konkreta exempel på när folkvalda inte följer folkets vilja. Blogga gärna om det så kan vi länka in de blogginläggen från sidor som handlar om just detta via tags och länkar. Men vi bör göra det utan eget politiskt ställningstagande så länge det är info på aktivdemokrati.se. Samma saker kan bloggas om med sprakande passion och politisk övertygelse på oberoende bloggar och webbplatser som sedan länkar till AD som vägen till förändring. Dvs; "vinklade" argument är jättebra, men de får ligga på andra domäner.

Hans Jangeby skrev:4) Publicera varje fråga för omröstning i riksdagen, länka till SOU och annat underlag för beslut och ha en egen röstning (Poll) Publicera omröstningsresultatet på FB.


Flämt. Jag har tappat bort min länk till den nya svenska webbplatsen som med metadata och semantik syftar till att göra all myndighetsinfo tillgänglig. ... fiddur: vad var det den hette?! Ivf. Det finns flera som jobbar på att göra det lättare att bygga upp system för diskussioner.

Hans Jangeby skrev:5) Skapa en fundraising-grupp för att få in pengar.


Absolut. Jag har förberett för att ta emot pengar via payson och flattr. Utöver det så vore det jättebra med en grupp som jobbar på att få in mer pengar.

Hans Jangeby skrev:6) Se till att hemsidan på första sidan inte blir så kantig och minska textmassan till ingresser och mer bilder.


Textmassan är väsentligt nedkortat nu jämfört med tidigare. Estetiskt lagda människor, och speciellt de som kan reklam och marknadsföring är välkomna att fortsätta förbättra webbplatsen. Jag har utgått från en design som Delvoriah tagit fram och hon har även tagit fram nuvarande text på startsidan. Utöver det hag jag gjort så gott jag kunnat med att lägga in bilder i bloggposter.

Den mörkblå bakgrunden som ligger på sidan just nu är tänkt att ljusna i takt med att partiet nu vaknar upp efter vår vinterdvala. :-)

Hans Jangeby skrev:7) Sondera för samarbete/sammanslagning med andra DD-partier


Det är pågående. Men jag märker mer och mer att det där kommer av sig själv allt eftersom vi blir bättre och starkare i oss själva. :-)

Men det behövs fler människor som kan ta tag i detta och jobba vidare med organisationen och projekten för framtiden. Vi behöver en grupp personer som tar på sig organisatoriska uppgifter att bygga upp partiet.

Just nu så får vi många som är intresserade, men ingen som möter dem...

Hans Jangeby skrev:8 ) Stimulera till att folk kan skapa lokala grupper med regelbundna fysiska träffar


Absolut. Jag har i medlemsformuläret lagt in frågor om till vilken lokalgrupp de vill tillhöra. I forumet har vi även forum för Stockholm, Göteborg och Malmö. Och jag har haft flera lokala möten här i Göteborg. Vi behöver fler lokalgrupper runt om i landet. Vi behöver lokalgrupper i ALLA kommuner.

För i nästa val vill jag att vi ska finnas på valsedel för både Riksdag, Landsting och Kommun.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valanalys och framtiden för AD

Inläggav fiddur » 2011-01-22 09.39

Bra förslag Hans.

Flera av förslagen kanske kan användas för att utöka och modifiera texten under "Engagera dig". Vissa kräver mer samordnat engagemang än den sidan, som mer riktar sig till individen...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π