Forum

Åldersgräns för medlemskap

Åldersgräns för medlemskap

Inläggav jonas » 2010-09-25 20.55

Enligt våra stadgar § 5 Medlemskapet: "Med undantag av § 6 äger alla medborgare med rösträtt i val till Sveriges Riksdag rätt att på begäran bli medlem i partiet enligt partiets regler."

Vi fick just en förfrågan om att bli medlem från en person som ännu inte fyllt 18 år.

De flesta partier har ungdomssektioner. Jag tycker att vi borde tillåta medlemmar som kommer att få rösträtt i val till Sveriges Riksdag inom 3 år. Det borde inkludera ungdomar och en del ny-svenskar.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav fiddur » 2010-09-26 04.54

Att ha medlemskapet helt obegränsat kräver nog att vi har en annan regel om rösträtt inom partiet. Jag skulle gärna se yngre medlemmar, men det blir svårt att definiera hur gränsen går.

Till att börja med skulle en rimlig gräns ur valarbetessynvinkel vara att de som kommer att ha rösträtt i nästa allmänna val till riksdag, landsting eller kommun också kan bli medlemmar med rösträtt i AD...

Kanske skulle alla med svenskt personnummer kunna få bli medlemmar? Fast jag skulle inte vilja se en massa 3-åringar anmälda som bara ger föräldrarna fler röster...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav joasi » 2010-09-26 10.35

Kan vi ha en grupp medlemmar som saknar rösträtt? Då kan de delta i alla diskussioner och ta del av all information, de saknar bara behörighet att posta i omröstningstrådar. Jag tycker inte att vi ska ha någon annan rösträttsålder än vad som gäller i riket.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav fiddur » 2010-09-26 15.12

joasi skrev:Kan vi ha en grupp medlemmar som saknar rösträtt? Då kan de delta i alla diskussioner och ta del av all information, de saknar bara behörighet att posta i omröstningstrådar. Jag tycker inte att vi ska ha någon annan rösträttsålder än vad som gäller i riket.


Ja, det är givetvis fullt möjligt att ha typer av medlemskap. Vi kan kalla det stöd-medlemskap, för alla som inte har rösträtt i sveriges allmänna val ännu.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-27 06.46

Jag aer foer saenkt roestraettsaalder, men var drar man graensen?

Jag aer foer ett demokratitest som goer att alla, inte enbart barnen kaenner foertroende till sina grundkunskaper om demokrati innan de deltar. Att de kan skilja paa demokrati och partikrati och oligarki exempelvis.

Ett test som goer att vi slipper tjata om fakta som vi tar upp i FAQ och partiprogram vore ju dessutom effektivt.

Ja. Svenskt personnummer (vilket jag antar betyder medborgarskap) aer givetvis ett krav.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav fiddur » 2010-09-27 07.42

MrPerfect72 skrev:Jag aer foer saenkt roestraettsaalder, men var drar man graensen?


Jag anser att det mest korrekta är att i dagsläget utgå ifrån rösträtt till riksdag/landsting/kommun, vad gäller fullvärdigt medlemskap i AD. Sedan kan vi utöver det ha ett medlemskap utan rösträtt, men som kan stötta partiet, vara del i vårt arbete, få ansvarsposter om de blir valda osv - och den typen av medlemskap borde egentligen inte ens behöva avkrävas svenskt medborgarskap.


MrPerfect72 skrev:Jag aer foer ett demokratitest som goer att alla, inte enbart barnen kaenner foertroende till sina grundkunskaper om demokrati innan de deltar. Att de kan skilja paa demokrati och partikrati och oligarki exempelvis.


På tidigare debatter där du tagit upp detta förslag har det ombetts att du skriver ett exempel på ett sådant test; vilka frågor och vad för svarsalternativ du anser är de korrekta. När du gjort det kan du ta upp förslaget igen. Själv är jag väldigt mycket för principen en medborgare = en röst.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Åldersgräns för medlemskap

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-27 11.40

Jag anser att testet aer speciellt viktigt om man vill ha med barn, inte foer att jag tror barn aer saemre aen vuxna, tvaert om. De aer oftast positivare, kaerleksfullare, baettre och mer aerliga. Det viktiga med testet aer att ge barnet kunskaper som skyddar barnet mot ex. negativ NLP. Saa att barnet sjaelvt kan fokusera positivt och NLP:a fram positivitet med kaerlek mot de som inte funnit barnets oeverlaegsna intellekt.

Historiakunskaper kan ju vara bra och kunskaper om vissa ord som vi anvaender mycket och vad som skiljer dem aat. Jag har gjort ett test tidigare och det togs vael emot och alla klarade testet som gjorde det. Hittar det inte nu, men jag vet att det skickades ut saa kanske naagon annan gammal AD:are kan finna det i sin mail?

Jag vill att fraagorna ska vara objektiva och inte alltfoer svaara att finna svaren till genom ex. wikipedia.
En annan aspekt aer tilliten till det egna taenkandet och att barnen ska kaenna sig tillraeckliga och modiga att delta trots att de inte aer perfekta i allt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π