Forum

Ny logotyp

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2010-10-30 23.46

De ser alla hemska ut, bra logga för ett halloween party. Jag är personligen inget fan av någon av gräs/gräsrots alternativen. Den nuvarande är bättre so far.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-10-31 00.23

robwe skrev:Satt och begrundade floran av övriga partiers logotyper, och tänkte lite på vad som skulle kunna passa in enligt denna stil. Alla partiloggor fungerar att visa som väldigt små, eftersom de är väldigt förenklade, så jag försökte ådstakomma samma sak. Jag har gjort roten ännu mer förenklad, och helt tagit bort alla delar av själva grässtråt.

Notera att jorden är mera mörkgrå/svart snarare än brun. Detta är dels för att ingen ska får för sig att brun är vår partifärg. Det vore dessutom olyckligt, eftersom brun en färg med viss politisk belastning rent historiskt sett.


Snyggt :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav joasi » 2010-10-31 12.32

Jag är liksom gilroitto inte helt övertygad om att gräs och gräsrötter är rätt bildspråk för loggan.

Men här är i alla fall ett försök att kombinera (gräs-)rötter med piechart. Idén är att partiet får sin näring från samtliga väljares olika politiska åsikter och ideologier och spränger sönder blockpolitiken liksom gräs kan spränga sönder asfalt och betong.

Förslagen ska mer ses som en illustration av idén än en skiss på en färdig logotyp.
adlogga.jpg
adlogga.jpg (22.94 KiB) Visad 3871 gånger
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-31 13.05

Bra ide att på ngt sätt försöka behålla piechart tanken!
Den visar på medvetenhet om att det finns begränsade resurser/tillgångar som man måste komma överens om hur de ska fördelas.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-11-02 22.55

Angående några tankar som diskuteras här. Jag har kommit till insikt om att en logotyp måste vara extremt enkel för att inte se komplicerad och klumpig ut bland andra partiers logotyper. Den måste till exempel fungera i diagrammen för partistöd.

Min gissning är därför att en logotyp endast kan föreställa en sak, på sin höjd två. Det är därför jag gick ifrån att först ha gräsrot + grässtrå + bokstäverna AD, till att först bara ha grässtrå + gräsrot för att till sist bara ha en gräsrot.

Så om man till exempel ska ha idén med tårtdiagram, så tror jag att det i praktiken blir nästintill omöjligt att kombinera med gräsrotsidén på den lilla bildyta vi ofta har till handa.

Det är nog därför som den nuvarande "segelbåts-logotypen" är svår att slå, just för att den är så enkel... Samtidigt är detta något som irriterar mig, eftersom den inte har så jätte tydlig symbolik. :)

Så....

Varför jag kämpar på med gräsroten är just för att den har så underbar symbolik. Man förstår direkt att roten är det som ligger till grund för alla andra blommorna som de övriga partierna har. Det är en symbol som direkt syftar till att "underminera makten". Jag är säker på att marknadsförare för de övriga partierna skulle bli avundsjuka på detta... Men då återstår bara att lyckas få med den på något sätt.

Mina senaste alster, "halloween logotyperna", föll tydligen inte vissa i smaken. Min fru gillade den inte alls, och tyckte den liknade en snirklig kinesisk drake till bildspråket, och att den var för manlig.

Jag har tagit till mig denna kritik. Vad sägs om lite kubistisk stil istället? Lite Picasso känsla över det hela! Han var mästare på att förenkla former, se t.ex. http://27.media.tumblr.com/ASRyRFXXDk0zp7x2Uulav3Dso1_400.jpg

Detta gör även att logotypen blir ännu bättre på att visas i litet format!

Det finns lite olika varianter som ni ser. Vissa mer skissartade, vissa fragmenterade, vissa kursiva. En variant med raka utskott liknar lite fredssymbolen kan man notera. Jag har även skissat lite på att få tillbaka "AD" men jag vet inte riktigt om det är en så bra idé, då jag personligen tycker att den första varianten är bäst av dessa.

Vad jag gillar med detta är också att den på ett enkelt sätt etablerar vit/ljusgrå som partiets färg.

Vad sägs?
Bilagor
logotype cubic.JPG
logotype cubic.JPG (15.54 KiB) Visad 3861 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-11-02 23.08

robwe skrev:Angående några tankar som diskuteras här. Jag har kommit till insikt om att en logotyp måste vara extremt enkel för att inte se komplicerad och klumpig ut bland andra partiers logotyper. Den måste till exempel fungera i diagrammen för partistöd.

Min gissning är därför att en logotyp endast kan föreställa en sak, på sin höjd två. Det är därför jag gick ifrån att först ha gräsrot + grässtrå + bokstäverna AD, till att först bara ha grässtrå + gräsrot för att till sist bara ha en gräsrot.


Jag tror du är på rätt väg. Det börjar bli bra. :-)

Gillar också den översta av dem som är lite kursiv. Och då kan man ju även ha en tonad variant kanske på webbplatsen om man vill. Som du säger att det kan finnas lite olika versioner av samma.

Jag gillar tanken på vitt som partiets färg och ljusgrå som bakgrund kan vara bra komplement.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-11-02 23.28

Ett sätt att försöka balansera upp det röda och blåa i piechart-spåret är att låta blå vara bakgrund, till priset att det gröna blir lite undanträngt.

Fast ju mer det riktigt ser ut som ett pie-chart, desto tråkigare och kontorsmässigare ser det ut, och det blir svårare att urskilja "AD". Personligen föredrar jag också en logotyp som ser bra ut i enfärgstryck, även om jag kan hålla med om att det kan vara trevligt med färgglatt i många andra sammanhang.

Nä, jag tycker nog att gräsrot är ett häftigare tema tills någon bevisar motsatsen.
Bilagor
logotype piechart.JPG
logotype piechart.JPG (4.33 KiB) Visad 3860 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-11-02 23.36

jonas skrev:Jag tror du är på rätt väg. Det börjar bli bra. :-)

Gillar också den översta av dem som är lite kursiv. Och då kan man ju även ha en tonad variant kanske på webbplatsen om man vill. Som du säger att det kan finnas lite olika versioner av samma.

Jag gillar tanken på vitt som partiets färg och ljusgrå som bakgrund kan vara bra komplement.


Ja, precis. Den sista i raden är exakt som den översta, fast tonad och med skugga. Den skulle man kunna ha i bannern till exempel.

Ja, jag misstänker att man blir tvungen att ha ljusgrå som komplement, t.ex. om TV får för sig att visa valdiagrammet mot vit bakgrund. (Lite som att fotbollslagen har två uppsättningar matchtröjor för att kunna undvika att se för lika ut som motståndarna)
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2010-11-02 23.44

Ser riktigt lovande ut!

Sista kubiska ko-varianten är värd att gå fundera på. Smalare streck, svart på grått och lite mer konst-känsla tilltalade mig.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-11-03 17.51

Ja, kanske kan man spinna vidare på kubismen :-).

En annan fråga är vilket utförande som bäst harmonierar med Delvoriahs design av webbsida. Här är ett försök till detta, men kanske finns det fler sätt att göra det på, t.ex. utan så mycket svart.
Bilagor
logotype homepage 2.JPG
logotype homepage 2.JPG (21.33 KiB) Visad 3845 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-11-03 18.08

robwe skrev:Ja, kanske kan man spinna vidare på kubismen :-).

En annan fråga är vilket utförande som bäst harmonierar med Delvoriahs design av webbsida. Här är ett försök till detta, men kanske finns det fler sätt att göra det på, t.ex. utan så mycket svart.


Färger kan ändras. Jag flyttar resten av svaret till annan tråd.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-11-09 21.38

Jag berättade om gräsrotslogotypen för min mamma, om själva idén. Hon skrattade och tyckte att det var en rolig och pricksäker idé. I vanliga fall brukar hon inte gilla något som har med detta "konstiga parti" att göra, ja, i största allmänhet ska det nog till en hel del för att imponera på henne, så detta ska nog ses som ett väldigt positivt tecken för detta tankespår... :)
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-11-09 22.49

robwe skrev:Jag berättade om gräsrotslogotypen för min mamma, om själva idén. Hon skrattade och tyckte att det var en rolig och pricksäker idé. I vanliga fall brukar hon inte gilla något som har med detta "konstiga parti" att göra, ja, i största allmänhet ska det nog till en hel del för att imponera på henne, så detta ska nog ses som ett väldigt positivt tecken för detta tankespår... :)


Jo. Jag tycker det är en bra idé.

Det vore bra att leta ganska noga runt om på nätet för liknande loggor. Om vi ska byta logga vore det nog smart att varumärkesregistrera den i samma veva så får vi även hjälp från myndigheterna. De kommer säga nej ifall den liknar något annat varumärke...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav haja » 2011-03-05 18.00

Gör här ett litet inlägg in denna tråd

Med utgångspunkt från hur presumtiva väljare ska uppfatta AD så tänker jag mig:

AD måste också attrahera kvinnor, unga och äldre.
AD måste vara enkelt att förstå även för de som inte är intresserad av politik, IT och statistik.

Vi måste särskilja oss från andra. Därför har jag tagit fram detta förslag för vidare förfining men detta är en utgångsidé för att särskilja oss vara optimistiska, vara "rundare" vara enkelt för flertalet, framtidsinriktade och flexibla.

*Jag har utgått från att vi är i princip ett internetparti
*Att vi alla har politiska olika åskådningar i olika frågor
*Att alla kan vara med oberoende av politik åsikt
*Googleloggan är en förebild med olika färger och som kan ändras utan att förlora igenkänning
*AD-loggan ska kunna ändras beroende på årstid och händelser
*Smileys (emoticon) kan användas och beskriva händelser på ett enkelt sätt i vår kommunikation som alla känner till
*Små bokstäver i början av aktiv och demokrati. Det gör partinamn och logga mer tillgängliga och öppna.
*lätt att vidareutveckla logotyper som appletssymboler i ikoner på skrivbordsbakgrund, i filmer, i Iphone, Ipad och Android som anpassade symboler.
Bilagor
ad logotypeförslag enkelhet och med smiley.gif
Obs! Detta är förslag för vidarebearbetning. Det är inte färdigt. Men förslaget kan utgöra grunden för framtida inrikningar och flexibilitet precis som Google har det.
Bilden med många smileys kan användas som fraktal som kan "målas" i andra sammanhang. Smileysarna är i olika färger som partier med olika politiska ideologier. Smileysarna skull kunna formas som en blomma....
Obs! Detta är förslag för vidarebearbetning. Det är inte färdigt. Men förslaget kan utgöra grunden för framtida inrikningar och flexibilitet precis som Google har det.
Bilden med många smileys kan användas som fraktal som kan "målas" i andra sammanhang. Smileysarna är i olika färger som partier med olika politiska ideologier. Smileysarna skull kunna formas som en blomma....
De många smileysarna kan arrangeras även som en blomma som blomma pga fraktalmöjligheten. De olika färgerna symboliserar några av de olika partifärgerna i Sverige
ad logotypeförslag enkelhet och med smiley.gif (22.47 KiB) Visad 3779 gånger
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2011-03-05 21.14

@ tecknet har varit uppe förut i logga, men allt internet eller dator associerat ger en felaktig bild av att vi inte är en ny demokratirörelse utan en liten internetföreteelse. Anser jag iaf. Likaså är smileys lie 90-tals internet för mig, men andra föränderliga figurer eller föremål skulle funka.

Sen gillar jag många av dina andra tankar, men har inte på rak arm mer konkret att tillföra till dem.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav haja » 2011-03-06 03.32

gilroitto skrev:@ tecknet har varit uppe förut i logga, men allt internet eller dator associerat ger en felaktig bild av att vi inte är en ny demokratirörelse utan en liten internetföreteelse. Anser jag iaf. Likaså är smileys lie 90-tals internet för mig, men andra föränderliga figurer eller föremål skulle funka.

Sen gillar jag många av dina andra tankar, men har inte på rak arm mer konkret att tillföra till dem.


Håller med i det du skriver om 90-tal.
Men handen på hjärtat, är vi inte en liten internetföreteelse just nu :D?
34 medlemmar är knappast en folkrörelse.... :roll:

Smileys har hög igenkänningsfaktor och de har en stor potential. Det kan bli roligt med en del smileys i logga och för att kommentera händelser liknande som Google använder sig av.
Tänk på reklamfilmer. Humor gör att människor kommer ihåg. Det visar att vi tar oss själva på inte så fullt allvar och att vi saknar prestige. Humorn är det bästa sätet att avväpna motståndare.... :mrgreen:
Ironi och annat kan komplettera texten med emiticon. Kanske kan göra egen AD-emoticon med oändliga varianter....

Men jag förstår dig och dina invändningar. För jag har tittat/läst i det mycket lååååånga diskussionsträdet om logotypen -jag håller med om att loggan måste förändras. Nuvarande är svårtydbar och är också 90-tal -med konvex knapp som har diffust ljus uppifrån vänster (och nerifrån höger!)

Jag ser gärna andra förslag som uppfyller kriterier som jag skrivit om tidigare.
Bara så att alla vet. :D
Det är som med partiprogrammet det är dags att ändra. Att hålla fast vid det gamla är bara värrre. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2011-03-06 19.16

Den nuvarande är inte så illa förutom ljuset tycker jag.

Jag håller med om att prestigelöshet och humor är helt rätt utgångspunkter. Men emoticons måste skilja sig från den sedvanliga floran som plågar oss i msn, shareware siter osv, helst något helt annat än emoticons men som har samma funktion. En maskot?

Jag är här för att ideerna vi har verkligen är trovärdiga och något som kan ge ett oerhört mervärde i samhället. personligen brinner jag vid tanken att det ger oss möjlighet att reagera på människors vardagslidande pga brister i domstolars handläggningstider, sjukvårdsförsäkringsregler som slår fel osv, som ger oss möjlighet att prioritera bättre. Därför är jag helt ointresserad av en gullig internetfluga, utan vet att värdet i våra politiska ideer håller för en seriös rörelse som kommer att locka folk i mängd om vi bara har en trovärdighet att det är just vi som kan vara bärare av dessa ideer.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav joasi » 2011-03-27 21.40

En lite förenklad version med pie-chart och rötter + partinamnet
Symboliserar:
* AD är en fredsrörelse (fredsmärket i form av vita rötter)
* AD förenar de olika politiska ideologierna (rött, blått, grönt och svart)
* AD formar sin politik direkt på "gräsrotsnivå" (gräsrötter)
* AD's politik sammanställs proportionerligt utifrån folkviljan via omröstningar (pie-chart)
* AD's partifärg - orange = frihet (?)
* i:et kan stå för "internet" eller "individ"
adlogga2.jpg
adlogga2.jpg (18.7 KiB) Visad 3763 gånger
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2011-03-28 00.15

Inte illa förutom peace symbolen. Bara en reflektion: själv när jag funderat på logga snöar jag lätt in på symboliken. Slår inte en snygg logga all symbolik? Kanske det är en bättre utgåångspunkt, bara en tanke.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav dhatman » 2011-03-28 01.23

Jag tyckte bättre om din första version joasi, men jag skulle vilja ha det lite mer stiliserat och möjligtvis andra färger, som ADs nuvarande. Själv tycker jag symboliken är väldigt viktig, särskilt till en organisation och absolut i en politisk organisation, men att det är estetiskt tilltalande är kanske viktigare. Jag skulle för den skull inte tumma på symboliken, men om symboliken blir mindre tydlig till fördel för det som är mer estetiskt tilltalande gör inte så mycket - bara den finns kvar på nåt vis. Jag tror dock inte det är några större problem att få till joasis förslag till något riktigt bra.

Jag ska ta mig tid nu i veckan att fila fram nåt, men med inspiration från joasi så känns det ganska självklart för min del. Det är ett rätt så tidslöst tema på den loggan, men det passar dessutom synnerligen bra för den tiden som är nu.. på tal om (gräs)rötter.
dhatman
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2010-07-17 22.12

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π