Forum

Ny logotyp

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-10-19 13.32

robwe skrev:Nytt försök... känns som att vi har hållit på i år med att försöka hitta en riktigt bra logotyp till det här partiet... hoppas att vi ska lyckas någongång. Här är i alla fall mitt bästa försök hittils :-)


Snygg! :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-19 20.55

Liten finputsning. Till sist lyckades jag hitta skalningsfunktionen i Gimp, så jag gjorde bladen lite större för bättre balans. Jag tonade ner färgintensiteten på jorden för ett mer sobert intryck. Finputsade rötterna lite.

Vad tycker ni, börjar det bli bättre än den nuvarande? Jag är nyfiken på hur den skulle göra sig i den nya webbsidedesignen...

Den enda farhågan med den här typen av logotyp, är möjligen att folk tror att vi är grönsaksodlare :-)
Bilagor
Gräsrot small but new.jpg
Gräsrot small but new.jpg (11.67 KiB) Visad 3594 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav Delvoriah » 2010-10-19 21.17

Jag tycker att idén är ok, men att logotypen ser ganska handritad ut...
Har idag skissat lite på en kombination av din idé och en av joasis tidigare idéer.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-19 21.31

Delvoriah skrev:Jag tycker att idén är ok, men att logotypen ser ganska handritad ut...
Har idag skissat lite på en kombination av din idé och en av joasis tidigare idéer.


Jag betraktar den fortfarande som en "skiss". Om den är av intresse, så kan jag lägga ner mödan på att ren-rita den så att alla kanter blir skarpa och att skuggor, toner och sånt blir rätt.

Meningen är väl delvis att den ändå ska se handritad ut i slutändan för att förstärka intrycket av att det är en symbol, och inte ett fotografi. En fråga är bara om den ska se airbrushad ut i slutändan, eller om man ska köra med mer impressionistisk stil. Jag tänker mig någon slags mellanvariant. Airbrushad, men inte med allt för hög detaljrikedom.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-10-20 07.54

robwe skrev:Meningen är väl delvis att den ändå ska se handritad ut i slutändan för att förstärka intrycket av att det är en symbol, och inte ett fotografi. En fråga är bara om den ska se airbrushad ut i slutändan, eller om man ska köra med mer impressionistisk stil. Jag tänker mig någon slags mellanvariant. Airbrushad, men inte med allt för hög detaljrikedom.


För nån dag sedan sparade jag ned nuvarande logga som EPS direkt från originalet. Det mesta sparade i vektorformat, men brusfiltren resulterade i en filstorlek på ca 15MB. Då var loggan ungefär i A4-storlek med 300 dpi. (För press-material)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-20 14.29

jonas skrev:
robwe skrev:Nytt försök... känns som att vi har hållit på i år med att försöka hitta en riktigt bra logotyp till det här partiet... hoppas att vi ska lyckas någongång. Här är i alla fall mitt bästa försök hittils :-)


Snygg! :)


Ser betydligt vettigare ut nu, utan text. Handritad är helt klart trevligt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny logotyp

Inläggav Roger » 2010-10-22 19.49

Jag anser det vara ett krav att AD-loggan skall vara vektoriserad innan ett ev. byte av logga kan accepteras! Helst SVG skapad från gratisprogrammet InkScape, för att alla skall kunna köra det och ha råd med det. CAD-program kan vara dyra! Det är förståss okej med initiala förslag i rastergrafik skapade i andra program. Förövrigt anser jag att loggan skall tåla att visas upp i en liten storlek. Se ex.vis partiernas loggor på valpejl.se.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-22 21.45

Håller med om att vi bör ha en vektoriserad logotyp innan vi beslutar om att byta logotyp.

IncScape verkar vara ett bra tips! Jag använde Adobe Illustrator förut när jag gjorde streckgubbarna i partiprogrammet, men jag har inte det programmet installerat just nu.

Det finns en "informel" omröstning som bara uttrycker vilken logotyp som partiet "önskar sig": http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/AD-forum/viewtopic.php?f=15&t=1279. Genom att rösta där så hjälper du oss att se vilken idé som är mest populär hittills, vilket kan underlätta arbetet.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-23 07.26

Roger skrev:Jag anser det vara ett krav att AD-loggan skall vara vektoriserad innan ett ev. byte av logga kan accepteras! Helst SVG skapad från gratisprogrammet InkScape, för att alla skall kunna köra det och ha råd med det. CAD-program kan vara dyra! Det är förståss okej med initiala förslag i rastergrafik skapade i andra program. Förövrigt anser jag att loggan skall tåla att visas upp i en liten storlek. Se ex.vis partiernas loggor på valpejl.se.


Självfallet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny logotyp

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-26 09.24

robwe skrev:Liten finputsning. Till sist lyckades jag hitta skalningsfunktionen i Gimp, så jag gjorde bladen lite större för bättre balans. Jag tonade ner färgintensiteten på jorden för ett mer sobert intryck. Finputsade rötterna lite.

Vad tycker ni, börjar det bli bättre än den nuvarande? Jag är nyfiken på hur den skulle göra sig i den nya webbsidedesignen...

Den enda farhågan med den här typen av logotyp, är möjligen att folk tror att vi är grönsaksodlare :-)


Jag gillar den!
Detta med gräsrötter har ju varit med mkt länge som en ide för logga!
Ja, möjligen vi kanske kan lägga till något mer än rötterna som blixtar (eller utveckla blixtarna lite så man ser tydligare att det inte är vanliga är rötter), så folk inte tror vi är en bondeorganisation.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-28 13.05

Egentligen var det inte min första avsikt att rötterna skulle se ut som blixtar, utan jag utgick ifrån hur gräsrötter verkligen ser ut, och sedan råkade det bara få en lite kantig stil tack vare att jag ritade direkt på datorn. Fast onekligen finns vissa likheter...

Man kan arbeta lite med rotens "frissyr" för att den ska bli lagom spretig och lagom harmonisk :-)

Kolla förresten in den här bilden jag hittade. Jag vet inte om den kan vara inspirerande?
Bilagor
port_grassroots_01.jpg
port_grassroots_01.jpg (80.2 KiB) Visad 3522 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-10-28 13.07

Myror är ju aktiva och flitiga :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-28 16.50

Vi fortsätter jakten. Det finns inga genvägar till den perfekta logotypen.

Jag installerade IncScape och började bekanta mig med programmet. Jag passade samtidigt på att skissa ihop en ny variant på logotyp, där fokuset ligger ännu mer på just själva gräsroten. Samtidigt som jag har antagit en mer logotypvänlig stil.

Men notera att det fortfarande rör sig om en skiss. Man kan lägga bertydligt mer tid på att frissera roten rätt och få till skuggor och sådant bättre.
Bilagor
Vector logotype.JPG
Vector logotype.JPG (10.91 KiB) Visad 3515 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-28 22.39

Lite tillsnyggad vektoriserad gräsrot.
Bilagor
Vector logotype 2.JPG
Vector logotype 2.JPG (10.33 KiB) Visad 3512 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-28 22.44

Min fru kommenterade angående gräsroten, som hon spontant tyckte såg lite "vild och skrämmande ut". Jag vet inte vad andra skulle tycka. Det kan ju i och för sig vara en fördel att ha en logotyp som rör upp känslor och väcker uppmärksamhet.

På ett sätt tycker jag att åtminstone "vild" i viss mening är en ärlig beskrivning av vad en demokrati är. Människors viljor är olika och spretar åt olika håll. Att man dessutom bara ser roten på själva grässtråt tycker jag ger en intressant klang av "början". Det vill säga, aktiv demokrati står för en början, och sedan är det upp till de vilda gräsrötterna att visa vägen.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-28 23.05

Hmm... färgerna matchar kanske inte så jättebra den nya hemsidan... kanske man skulle ha mera orangetonad jord? Eller neutralt gråaktig? Sedan kan man undra om den fortfarande är för detaljerad?... Nä, nu ger jag mig för idag...

Hade inte Delvoriah någon idé på gång?
Bilagor
homepage test.JPG
homepage test.JPG (25.99 KiB) Visad 3512 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2010-10-29 00.26

robwe skrev:Lite tillsnyggad vektoriserad gräsrot.


Snygg den med. =)


En tanke..: De flesta partier har loggor med färger utan toningar eller iaf färre färger. Jag tror det är bland annat för att det ska vara enklare att använda dem på olika trycksaker. Om vi exempelvis beställer klistermärken så kanske de blir prickiga om man har färgtoningar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-29 09.29

jonas skrev:
robwe skrev:Lite tillsnyggad vektoriserad gräsrot.


Snygg den med. =)


En tanke..: De flesta partier har loggor med färger utan toningar eller iaf färre färger. Jag tror det är bland annat för att det ska vara enklare att använda dem på olika trycksaker. Om vi exempelvis beställer klistermärken så kanske de blir prickiga om man har färgtoningar.


Jo, jag har tänkt på detta. Vanligen så brukar olika företag numera ha logotyper i flera olika versioner. T.ex. Sony-ericssons logotyp fungerar både som tonad, och även som svartvitt. Det man får göra är något liknande.

Jag funderar lite på om man kan förenkla ytterligare genom att ta bort både jorden och toppen på grässtråt, och istället avgränsa roten med en skugga eller en kantlinje. Enklast möjligt brukar vara bra när det gäller logotyper. Får testa när jag får tid.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-30 23.17

Satt och begrundade floran av övriga partiers logotyper, och tänkte lite på vad som skulle kunna passa in enligt denna stil. Alla partiloggor fungerar att visa som väldigt små, eftersom de är väldigt förenklade, så jag försökte ådstakomma samma sak. Jag har gjort roten ännu mer förenklad, och helt tagit bort alla delar av själva grässtråt.

Notera att jorden är mera mörkgrå/svart snarare än brun. Detta är dels för att ingen ska får för sig att brun är vår partifärg. Det vore dessutom olyckligt, eftersom brun en färg med viss politisk belastning rent historiskt sett.
Bilagor
Vector logotype 3.JPG
Vector logotype 3.JPG (23.44 KiB) Visad 3493 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2010-10-30 23.24

Kanske ljusgrå inte är så dumt. Ser mer snällt ut.
Bilagor
Vector logotype 4.JPG
Vector logotype 4.JPG (7.48 KiB) Visad 3493 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π