Eftersom detta är stället att diskutera logos, och jag precis fått tillträde här. Så postar jag det förslaget jag hade i en annan tråd som mynnade ut i denna.
Jag har funderat i banorna runt att det skall vara något som är gemensamt för att i partiet. Då vem som helst får vara med oavsett politiskt ställning. Så tycker jag det är osmart att ha blommor som tolkas och står för olika saker.
Detsamma gäller färger. Partier i dag har sina färger, och ett parti utan politisk ställning bör inte använda någon av färgerna. Så jag tänkte sveriges färger med tankar åt flaggan.... Meeen, det ses som nationalistiskt. Vilket få människor är, och pekar på ett ställningstagande.
Var i banorna om kungakrona, vilket också är väldigt svenskt. Men givet och politiskt då många vill avskaffa kungahuset.
Det enda jag kunde komma på är sverige i kartform. Den är inte sedd som nationalistisk eller främlingsfientlig. Även om någon antydde att det kunde uppfattas så. Jag har inte den känslan.
Själva kartan passar väldigt bra in i bokstaven A. vilket blev en bra kombination med förkortningen AD. Nu i efterhand så har jag funderingar på att bara ha A:et. Det räcker, inget parti har det som sin partibokstav vad jag vet. Och man kan läsa det som bara aktiv, för det är vad man kan vara i partiet, aktiv.
Svart och vitt är det enda neutrala färgerna jag vet. Vitt innehåller ju givetvis hela spektrat, vilket partiet skall vara tillför.
Jag tror även på effekt i endast svart & vitt. Som någon sa, så är rött den färgen man hajar mest på. Men alla kan inte ha rött. Och det fungerar med andra färger också. Viktigast är budskapet. Det skall vara enkelt och rakt. Svart och vitt står för just det.
det kan vara enkla budskap som "Du bestämmer!". "Andra partier vill bestämma åt dig, vi vill att du bestämmer", "En person, en röst", "Använd din röst"
Bestämma, tycka, välja, ta ställning... man får värlja vilket som passar och har bäst värde i sig. En del kan klanga dåligt medans andra låter bättre. Bara exempel och ni fårstår nog hur jag menar.
skall göra en med bara A:et också.