Forum

Ny logotyp

Re: Ny logotyp

Inläggav georgsvensson » 2011-05-01 13.02

Jag tycker följande:
Aktiv demokrati verkar för ett ökat medbestämmande, det gör sig primärt gällande på lokal nivå. Människor som berörs måste få mer makt över ett beslut än människor som inte berörs. Sedan kan man skala uppåt, vissa frågor berörs många av och då skall de många få besluta i frågan och diskutera den givetvis.

Symbolen som fungerar bäst för mig är fraktaler, de symboliserar självorganiserande och full frihet de har ett likadant mönster oavsett hur myckat man går in i eller ut ur bilden.

Så ett träd eller löv eller snäckan är fina bilder eller så kan man stilisera den hårt och då kan den bli jättefin.
georgsvensson
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2011-02-27 22.44


Re: Ny logotyp

Inläggav Roger » 2011-05-01 18.17

Jag frågar mig hur min demokratiblomma kan hamna på andra plats med min enda röst? :D Jag lade upp den som ett nytt alternativ nyss. Risk för kupper i valsystemet kanske? Dvs lägga in ett nytt alternativ strax före röstavslut, så att inga minus-röster hinner registreras på alternativet.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2011-05-01 19.01

Roger skrev:Jag frågar mig hur min demokratiblomma kan hamna på andra plats med min enda röst?


Ja det är en bra fråga. :) ... Jag tar en titt på hur rankningen beter sig.

Alla är välkomna att kontrollera på egen hand med hjälp av röstlistan:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=7004

Och se hur GOVs resultat jämför sig med hur algoritmen beskrivs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ranked_pairs
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2011-05-01 20.27

Roger skrev:Jag frågar mig hur min demokratiblomma kan hamna på andra plats med min enda röst?


Nu har jag tittat på detta fallet och det ser ut att stämma.

Tanken med hur jag lagt upp prioröstningen är att alla alternativ man inte har rangordnat lägger sig i mitten mellan det gröna och röda fältet. De får en viktning av 0. De gröna har en positiv vikt och de röda har en negativ vikt.

När resultatet räknas samman så jämförs alla alternativen parvis för att se hur många som rankar det ena alternativet högre än det andra.

I den här omörstningen har många lagt många alternativ i det röda fältet vilket betyder att de får en lägre rank än det nya alternativ du lagt upp.

De som automatiskt vill att nya alternativ ska rankas lägst kan göra så genom att enbart sortera upp alternativen till det gröna fältet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2011-05-02 14.27

Jonas: Vad tror du om att samla alla rötterna lite tätare, så att de inte spretar lika mycket? Den krökta peace symbolen skulle då likna ett bakvänt S mera, men ge mindre utav de associationer som du pekade på. De gröna och blå fälten skulle då bli större också...

Förresten, den här omröstningen är ett oerhört bra exempel på varför man oftast vill att prio-omröstningar ska fortsätta utan tidsbegränsning. Om något alternativ nu plötsligt "vinner" trots att den kreativa processen inte är helt över, så skulle det bli att vi riskerar landa vid ett sub-optimalt förslag, och tvingas starta en ny omröstning senare.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2011-05-02 14.29

georgsvensson: Bra idé, själv är jag också väldigt förtjust i fraktaler. Helt klart tänkvärt, även om steget från idé till en färdig logotyp har visat sig vara längre än vad man hade kunnat ana.

Annars håller jag inte med om att subsidaritetsprincipen är den absolut viktigaste. Majoritetsprincipen (symboliserad av pie-chart bland annat) är minst lika viktig.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2011-05-03 09.12

robwe skrev:Jonas: Vad tror du om att samla alla rötterna lite tätare, så att de inte spretar lika mycket?


Jag tror att den här tråden tar energi från betydligt viktigare saker.

Vi behöver fylla på ordlistan med mer texter bland annat:
http://aktivdemokrati.se/lista/?catname=ordlista
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2011-05-05 10.12

Jaha, men du förutsätter att jag skulle ha haft för avsikt att arbeta fokuserat och målinriktat. Detta var aldrig min mening.

Jag är till naturen en ostrukturerad och o-fokuserad person. Jag tror mera på att flyta runt mellan de aktiviteter som intresserar mest för tillfället, snarare än att planera och strukturera projekten. I en värld som går i rakt motsatt riktning har detta blivit en av mina livsfilosofier.

Varför vi tar upp det här med logotyp beror ändå på att jag råkar tycka att det är en ganska viktig sak, som dessutom är lätt att skapa engagemang kring. Det är därför jag har försökt föra ut diskussionen på Facebook i syfte att locka fler användare. Det var en kul sak som gav människor i periferin energi!

För övrigt, att planera tillvaron och sätta upp mål och prioritera "viktiga" saker ökar bara stressen och risken för ut-bränning och riskerar att man helt tappar engagemanget i något. I höstas var jag nära att bli utbränd på jobbet, och gick bland annat hos psykolog, så att jag medvetet försöker arbeta ofokuserat har en orsak.

Sedan så inser jag naturligvis att du arbetar målinriktat med detta drar därför ett oerhört stort lass i det här projektet. Du är vår hjälte som offrar så mycket av ditt engagemang i detta, och når verkligt bra resultat! Ingen kan förneka detta. Men det finns en orsak till varför alla inte kan vara hjälte. Alla har helt enkelt inte den energin.

Så, vad gäller fabrikationen av bättre texter så väntar jag på att "andan ska falla på", eller på att "jag ska känna mig inspirerad". Det kan dröja ett tag.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav robwe » 2011-05-05 10.16

För övrigt är det bra att du påminner om ordlistan. Det väckte min nyfikenhet, även om jag som sagt aldrig kan garantera något strukturerat engagemang.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny logotyp

Inläggav Josef Boberg » 2011-05-05 11.51

robwe skrev:Jag är till naturen en ostrukturerad och o-fokuserad person. Jag tror mera på att flyta runt mellan de aktiviteter som intresserar mest för tillfället, snarare än att planera och strukturera projekten. I en värld som går i rakt motsatt riktning har detta blivit en av mina livsfilosofier.

Så, vad gäller fabrikationen av bättre texter så väntar jag på att "andan ska falla på", eller på att "jag ska känna mig inspirerad". Det kan dröja ett tag.

Robert - strålande väl formulerat, verkligen... :idea: - och det stämmer in med mina egna utgångspunkter - såväl här på AD-forumet och AD-bloggen som på min egen blogg.

Dock... - det kan vara så att dom som ej har "sprungit i väggen" ordentligt någon gång (jag gjorde det riktigt grundligt för första gången 2005 = jag fick en s k reaktiv Arbetsförmedlings-depression) - kan ha mindre lätt för att anamma det förhållningssättet.

Som princip har ju alla tillräckligt små barn förhållningssättet - att ENBART "ta emot vad livet självt har att bjuda på" dag för dag. Det går ju väldigt bra för dom - tills vuxna har lyckats med att ”förtrollat” dom till att i huvudsak ägna sig åt att KÄMPA = KRIGA - för att kunna få ett existensberättigande i vuxenvärlden, tyvärr tyvärr... :cry:

Men därföre var nog barnen helt inställda på att ENBART njuta i frid och fred, med allt och alla, under sina liv som varelser födda i kött.

Det är det som jag försöker komma ihåg att numera göra varje dag. Gissa om det är ett annorlunda sätt att leva :?: = varje ny dag blir mera åt hållet ett spännande äventyr.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Ny logotyp

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-05-12 11.34

1. Jag tycker också tråden tar viktig energi.
Att man är ostrukturerad och helst springer runt på det som ser mest intressant ut är inget skäl att inte få det påpekat för sig att det vore bättre om man ägnade sig åt ngt väsentligt.
Roberts förhållningssätt har tyvärr varit allt för vanligt i AD historiskt sett, med känt resultat.
Som väl är så har vi fler med annan filosofi i partiet numera och jag är mkt glad över utveckling på senare tid.

2. Jag är positiv till en ny logga, men om det ska bli fredstecken och/eller roterande symboler av det så tycker jag det är bättre med ngt helt annat.
Röstade därför på att behålla nuvarande logga tills ngt bättre alternativ finns.

3. I princip gillar jag "rot"-tanken, men jag tror den gör sig bäst intill en skriven logotyp, dvs intill partinamnet. I ett runt märke som vi alla vill se på TV i nästa valvaka är det något annat som måste till, och då funkar faktiskt dagens logga utmärkt.
Bla kan man inte ha för mkt små detaljer i en rund liten logga.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2011-05-12 11.56

Magnus Gustavsson skrev:1. Jag tycker också tråden tar viktig energi.


Välkommen tillbaka. :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2011-05-12 19.18

jonas skrev:
Roger skrev:Jag frågar mig hur min demokratiblomma kan hamna på andra plats med min enda röst?


Ja det är en bra fråga. :) ... Jag tar en titt på hur rankningen beter sig.

Alla är välkomna att kontrollera på egen hand med hjälp av röstlistan:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=7004

Och se hur GOVs resultat jämför sig med hur algoritmen beskrivs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ranked_pairs/quote



En låsning för nya förslag en vecka innan avslutat omröstning hade löst det problemet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav joasi » 2011-05-12 20.34

Med risk för att själa energi från någon så vill jag vända mig emot det här resonemanget om att någons positiva engagemang för något skulle själa energi från någon annan.

Det enda som själ energi är när vissa försöker mästra andra om vad de ska använda sin tid och sitt engagemang till. Robert med fler är i sin fulla rätt att tycka den här tråden är intressant och givande, vilka skälen till det än kan vara. De som inte finner frågan om logotyp intressant är i sin fulla rätt att ignorera tråden.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav joasi » 2011-05-13 21.14

Nytt förslag:
adlogga6.jpg
adlogga6.jpg (24.98 KiB) Visad 5208 gånger
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav gilroitto » 2011-05-13 23.46

Det är en rolig tråd iaf, det ena förslaget kreativare än det andra. "Maktens skräckhandsskugga" är min nya favorit.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Ny logotyp

Inläggav Josef Boberg » 2011-05-14 08.20

Som jag ser det så har AD potential för - över lite tid sett - att bli en möjlighet för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av MedBorgarna i världens alla länder - att ta över de nuvarande PyramidMaktHavarnas och deras medlöpares vanstyren av nationer såväl som världen i stort.

Att då välja logga, såväl som partinamn, som ej kan förväxlas med någon gammal eller ny PyramidMaktHavar-skit har nog sin FUNDAMENTALA betydelse - i mitt perspektiv sett.

Jorden Terra är HELA människosläktets vagga såväl som födkrok. Jag tycker därför att det vore logiskt att välja en satelitbild på jorden Terra som AD´s logga. Jag menar att Wi ALDRIG kan påminnas för ofta om att Wi ALLA sitter i samma båt, bokstavligt talat. Som varelser i kött får Wi ju ALLT, bokstavligt talat, av det Wi behöver ifrån jorden Terra.

Jorden Terra är en SuperIntelligent planet = varelse (precis som alla andra planeter är det) i Universum (video ca 64 min), som jag ser det, och som KONTINUERLIGT förändras.

Ifall mänskligheten FRAMGENT väljer att gå hand i hand med jorden Terra - så blir helt automatiskt framtiden ljus för mänskligheten som ras på jorden Terras ytteryta. Ifall ej det sker - så blir det per automatik ett fortsatt värre och värre rent helvete.

Det valet är upp till mänskligheten som ras att överväga - för jorden Terra kommer ALDRIG någonsin att rätta sig efter - eller ens i någon gnutta anpassa sig efter - wåra nuvarande PyramidMaktHavares girighet eller andra vansinnigheter.

En av "oändligt" många sattelitbilder på jorden Terra finns HÄR.

Tack för ordet. / Josef
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Ny logotyp

Inläggav joasi » 2011-05-14 09.14

Jonas, jag har tittat på röstfördelningen (som presenteras under detaljer) för de två första alternativen som ligger lika.

Utifrån den information som finns tillgänglig ser det ut som att nuvarande logotyp borde leda klart över fredsrötterna.
Röstfördelning:

Segelbåt:
Förstaplaceringar 3 (7.5%)
Främjar 7 (17.5%)
Neutrala 3 (7.5%)
Motar 1 (2.5%)

Fredsrötter:
Förstaplaceringar 1 (2.5%)
Främjar 6 (15.0%)
Neutrala 3 (7.5%)
Motar 2 (5.0%)

Du kanske kan felsöka och se om det är fel på algoritmen eller om det stämmer när man räknar på det fullständiga prioriterings-datat.

Maila gärna det fullständiga datat till mig också så kan jag testa det med lite olika algoritmer och se om man får olika resultat.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny logotyp

Inläggav jonas » 2011-05-14 11.36

klicka "visa alla röster" så får du all data. Statistik om antal förstaplaceringar etc är inte användbart för att ta fram vinnare. Skulle vi ta hänsyn till det skulle det leda till taktikröstning, vilket vi vill undvika.

Men jämför gärna om det blir någon skillnad mellan den jag använder "ranked pair" och den som verkar vara den bästa "schultze".
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π