Forum

Skall endast partimedlemmar beviljas konto?

Inläggav MrPerfect72 » 2006-07-29 01.15

Jag anser att detta varit en diskussion och inte en omröstning eftersom den startades utan en föregående diskussion. Nu har vi i allafall klara alternativ.

Det jag vill göra är att flytta denna "diskussion" till "partiets utveckling" och att vi SEDAN genomför följande omröstning under "omröstning":

------------
Välj mellan följande alternativ:

A. icke-medlemmar ska vara med på vårt forums "användarlista" och de ska kunna delta fullt ut på hela forumet förutom under omröstningar trots att detta sannolikt medför:
* ökat inslag av dubbelregistreringar
* odemokratisk diskussion (d.v.s. en person kan figurera under annat namn och hålla med sig själv och på så vis påverka odemokratiskt med masspsykologi-effekt som kan vara mycket kraftfull och odemokratisk.)
* Trolling (http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll)
* Förvirrad ickedemokratisk poesi med länkar till lagvidrigt material.
eller

B: Icke-medlemmar ska vara välkomna på vårt gästforum men INTE kunna påverka den demokratiska processen i partiforumet. För att kunna påverka partiet ska man vara en fullvärdig medlem så som är brukligt i alla föreningar. Man ska kunna vara anonym, men inte för medlemsadministratören.som kontrollerar att identiteten ej är fejkad.
* "Användarlistan" skall endast vara för medlemmar och heta "Medlemslista".
* Medlemmar ska kunna diskutera med varann på det gemensamma forumet och veta att bakom varje namn finns en svensk medborgare över 18 år som inte finns under annat fingerat namn i samma diskussion.

Önskas några tillägg i alternativen? Är det ok att jag gör denna rokad på forumet?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Jonas_helander » 2006-07-29 10.40

Nu finns det inget alternativ om man vill behålla dagens system (som det fungerade när jag var medlemsadmin iaf). Det är inte som alternativ A, eftersom man som icke medlem inte kan rösta i frågor som rör partiet, man kan endast rösta i opinionsundersökningar i de andra trådarna. alltså borde det finnas A. B. C där den ena innebär fulla möjligheter för alla registrerade forummedlemmar att rösta i allting och skriva i alla forum. Den andra innebär att endast partimedlemmar kan besluta i partifrågor, och den tredje innebär att endast partimedlemmar ska kunna logga in på forumet.

Min röst skulle givetvis ligga på mittenalternativet med lagom mycket frihet och lagom mycket säkerhet.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-07-29 15.25

Du har inte förstått vad jag menar, Jonas. Tio ickemedlemmar kan vara Göran Persson i förklädnad i så fall. Läs mina argument noggrant, Jonas.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-07-31 01.10

"- Är det inte bättre att trollingen pågår på Gästforumet så medlemmarna slipper detta tramseri? "

-Jo, men då har vi ju fortfarande problemet att fria debattörer inte kan ta sig ett login utan de blandas med alla andra!

"- Problemet uppstår när öppenheten är för stor, eftersom det inte hjälper med banning p.g.a. möjligheten att registrera ny användare och ha nytt IP från gång till annan. Du var ju med sist det begav sig så jag behöver inte redovisa detaljerna. "

-Jag vet inte vilken händelse du tänker på men jag anser inte vi haft de problemen än.
Deesutom kan vi ha aktivering av admin (har vi ju) så nya användare måste vänta på att en admin godkänner det nya alteregot.
IP-adresserna har väl inte med detta att göra?

"Jag håller med om det, men räcker det inte att argumenten med yttre influenser finns på gästforumet, speciellt nu när det är helt gratis att bli medlem? "

-Nej, se tidigare argument.

"-Det är ett bra argument för, Magnus, ditt viktigaste. Det är också ett utmärkt argument emot på samma gång eftersom det finns all anledning för den fria debattören att bli medlem..... För om han verkligen påstår sig vara "fri" så är vårt forum som gjort för honom eftersom det är "fritt" inom ramen för modereringsreglerna. Om den fria debattören ex. vill var "ren" från nedsvärtning på nätet genom att någon annan utger sig för att vara honom, så ökar istället anledningen att alla registrerar sig ordentligt. Den "fria" debattören kan t.o.m. lägga en länk till sin blogg på vårt forum (det "öpppna forumet" eller "medlemsforumet" om han väljer att bli medlem). Så fria är vi faktiskt. "

-Men så fria är inte de som redan är medlemmar i andra partier t.ex...
Från nu tycker jag vi skiljer på partimedlem och forumanvändare...

"- Mja, isåfall bör det inte heta "medlemslista" utan "forumanvändare". Men varför ska man över huvud taget kunna befinna sig mitt i smeten om man inte är medlem? Varför ska man överhuvudtaget vara medlem om man ändå kan delta fullt ut ändå? Jag tycker verkligen att gästforumet är väl tilltagen frihet och förmodligen kommer t.o.m. den behöva avskaffas abrupt i framtiden. Ursäkta min negativitet, men det tror jag verkligen. Jag vill verkligen vara moderator och medlemsadmin även i framtiden men att moderera och administrera anonyma troll känns verkligen som bortkastad tid."

-Just det, vi måste skilja på dem.
Var inte negativ brukar du säga...
I detta fall håller jag med dig..
Faktiskt snavar du på ett av dina bästa argument FÖR inloggade forumanvändare..
Det öppna forum kan mkt riktigt fyllas snabbt av skräp.
Så icke med de inloggade användarna.
Så är det nåt som borde bort är det isåfall det öppna forumet.
Se dig omkring på internet och visa mig var det inte fungerar med inloggade användare.

Fö är det bra om du flyttar till patiets utveckling så länge.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-07-31 02.29

Antar att du ville kalla Micke för en "fri" debattör, men jag har en helt annan syn än du. Micke är ingen "fri" debattör, ingen är helt "fri". Jag vill ha medlemmar som ställer upp på grundidén. Tills man blir medlem har man tillgång att läsa ALLT och t.o.m. skriva på "öppet forum". Det är inte alls illa om man jämför med många andra partier och organisationer som har helt dolda forum, men när man väl vill stödja kampen så är det DESSUTOM GRATIS att bli medlem hos oss. Om inte det är generöst så vet inte jag vad som är generositet.

Jag vill slippa folk som bara vill babbla strunt och inte bidra. Ska de vara någonstans så är det på gästforumet och INTE i hjärtat av vår verksamhet och det säger både jag och Experten.

Magnus skrev: "-Jag vet inte vilken händelse du tänker på men jag anser inte vi haft de problemen än."

- kanske har jag ett ovanligt bra minne då, Magnus. Kommer du verkligen inte ihåg de antisemitiska teckningarna på wikin?

Magnus skrev: "Dessutom kan vi ha aktivering av admin (har vi ju) så nya användare måste vänta på att en admin godkänner det nya alteregot."

-Ja, jag godkänner inte vem som helst. Varje medlem blir godkänd först efter att medlemsuppgifterna har skickats in.

Magnus skrev: "IP-adresserna har väl inte med detta att göra?"

- Jo, problemet sist med den antisemitiske marodören var att det inte hjälpte att spärra IP-adressen, eftersom han alltid utgick från publika terminaler. Så i princip skulle han kunna regga ny användare fritjof och sen nisse etc. etc. Sånt vill jag slippa som admin, moderator och som medlem.

Partimedlemmar från andra partier som ställer upp i riksdagsvalet, vill jag inte ha på våra sidor. Stadgarna tar faktiskt upp det indirekt också. Det finns en poäng med att inte ha dem med. De är välkomna i gästforumet eller genom att gå ur sitt parti och gå med i vårt parti. I en förening måste det vara någon djävla ordning.

Det går inte skilja fingerade användare från riktiga användare om man inte gör dem till registrerade medlemmar och sedan gör kontroller av äktheten.

Magnus srkrev: "Det öppna forum kan mkt riktigt fyllas snabbt av skräp.
Så icke med de inloggade användarna. "

-Varför skulle inte en inloggad ickemedlem som heter Göran P kunna fylla vår sida snabbt med skräp med hjälp av tio fingerade användare?

Magnus skrev:"Så är det nåt som borde bort är det isåfall det öppna forumet."

- Det kommer nog förr än du anar, tyvärr.

Magnus skrev: "Se dig omkring på internet och visa mig var det inte fungerar med inloggade användare."

- Det är väl en tolkningsfråga. Jag ser bristerna hos andra forum som inte håller rent. -Vi har lite högre krav på funktion eftersom disussionsprocessen och besluten fattas genom forumet, eller hur. Ska vi över huvud taget bli aktuella att rösta på måste vi ha ordning i partiet, anser jag.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Stratop » 2006-07-31 11.19

Självfallet ska vi undvika att bråkstakar kommer hit och förstör.
Stratop
 
Inlägg: 10
Registrerad: 2006-07-07 20.42
Ort: Växjö

Föregående

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π