Forum

[Omröstning] Skall vi byta till Binero? 19/7 t. 26/8

[Omröstning] Skall vi byta till Binero? 19/7 t. 26/8

Inläggav Roger » 2010-07-14 15.54

[Moderatorn flyttade traaden och tog bort anonym omroestning /MrPerfect72]
[Valförättaren tvingas nu döpa om tråden igen till Omröstning, eftersom förre moderatorn valde att flytta tråden hit. Nu har ju hela omröstningstiden gått...men jag lägger till datumen ändå för sakens skull och väntar 1 vecka ifall ngn skulle ha missat denna omröstning/ Magnus Gustavsson]

Skall vi byta till Binero? Tid för omröstning: 19/7 t. 26/8

Binero har fått bra betyg. Har färdiga installationspaket för Wordpress och 2000 GB trafik/månad till en kostnad av 828 kr/år. Jag kan stå för den initiala kostnaden då jag vill bidra med 5000:- till AD.
Länkar:
http://www.binero.se
http://www.idg.se/2.1085/1.309237/sveriges-basta-webbhotell---fjolarets-favorit-slar-till-igen
http://www.cint.se/sweden/asp20/tree.asp?id=3361
http://wp-support.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=5057&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Tillägg: (fascinerande att man kan i efterhand gå in och ändra på en omröstningsfråga så här :D )
Föregående diskussionstråd: http://www.aktivdemokrati.se/AD-forum/v ... ?f=7&t=872
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-14 16.40

Roger skrev:Tillägg: (fascinerande att man kan i efterhand gå in och ändra på en omröstningsfråga så här :D )Föregående diskussionstråd: http://www.aktivdemokrati.se/AD-forum/v ... ?f=7&t=872

Minst sakt lite rock'n roll just nu. inte bra.
1. konsensus om utformingen av omroestningen
2. omroestning
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-14 17.04

Okej då :evil:

Så vad tycker ni då?
Är "Skall vi byta till Binero?" okej att rösta ja eller nej på?
Jag tycker ja att vi skall starta en sån omröstning (eller skall vi ha konsensus på om vi skall ha en omröstning om en omröstning också. :wink:)
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Gutenisse » 2010-07-14 18.14

Jag röstar Ja angående formuleringen och Ja på själva frågeställningen.
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav pH7.3 » 2010-07-14 19.58

Mina begränsade erfarenheter från Binero har varit positiva. Klart bättre än web10.

Ja!
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-14 22.08

Om Jonas och webgruppen inte har några invändningar så kommer jag att rösta ja.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 08.32

Har tittat lite djupare, vilket jag antar att ni alla gjorde innan ni svarade "ja", i olika artiklar bloggar och forum och jag tycker inte att det verkar helt perfekt. Att byta aer dessutom meck. Det borde utredas djupare med tanke paa vaara behov, phpBB och wordpress.. Efter valet eventuellt.
Nu i valspurten? - Nej tack.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-15 14.05

Anledningen till att jag vill byta till Binero snarast är:

1) 2000 GB trafik/månad! Ex: 1 miljon besök á 1 MB trafik innebär 1000 GB. Har inte sett något annan som kan garantera så mycket trafik för så billig summa. Jag vet inte hur bra det klarar en kväll med hård belastning dock, men servrarna ligger i Phoneras lokaler i Kista, så antagligen är det ok. Det kan vara bra inför valet att klara detta + långsiktigt om vi skall ha ett demokratisystem igång.

2) Installatron-program som gör att man enkelt kan installera CMS och Wordpress. Jonas kan då jobba på Binero med den nya webbsajten. Parallellt under tiden kör vi AD mot Web10. Databasen för phpBB kopieras strax före ompekning av AD-domän?

3) Har fått bra betyg. Se länkar som jag gav tidigare.

Och med ett byte så slipper vi danskan och Web10's:
"Service Unavailable
The service is temporarily unavailable. Please try again later."

Vad tycker du, Jonas?
Senast redigerad av Roger 2010-07-15 15.56, redigerad totalt 1 gång.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-15 14.07

MrPerfect72 skrev:Har tittat lite djupare, vilket jag antar att ni alla gjorde innan ni svarade "ja", i olika artiklar bloggar och forum och jag tycker inte att det verkar helt perfekt. Att byta aer dessutom meck. Det borde utredas djupare med tanke paa vaara behov, phpBB och wordpress.. Efter valet eventuellt.
Nu i valspurten? - Nej tack.


Inget jag tittat på är 100% perfekt. Vad har du hittat för något som talar emot Binero när du grävde djupare?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav pH7.3 » 2010-07-15 18.04

MrPerfect72 skrev:Nu i valspurten? - Nej tack.


Service Unavailable
The service is temporarily unavailable. Please try again later.

Ja, försök igen, efter valet när vi har fått tummarna loss och bytt leverantör.

Men fatta att vilken leverantör vi än väljer så blir det bättre än The W service E is B temporarily 10 unavailable.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-15 18.40

Men det borde väl gå relativt smidigt med byte eftersom vi kör med Web10 fram tills vi väljer att peka om AD till webbsajten på Binero? För att vi startar igång med utveckling på Binero innebär inte att det påverkar Web10-sajten.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav pH7.3 » 2010-07-15 18.43

Givetvis. Så gjordes vid bytet loopia -> binero for wiki.sobr.se - det gick relativt smidigt.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-15 19.18

pH7.3 skrev:Ja, försök igen, efter valet när vi har fått tummarna loss och bytt leverantör.

Ok , jag uppfattade tidigare inte sarkasmen på "Please try again later." :lol:

Det är väsentligt att få in Jonas synpunkt. Så jag upprepar igen:
Vad tycker du, Jonas?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-16 05.16

Nej Roger, inget aer ju 100% perfekt, inte ens MrPerfect72 och WE absolut B inte 10. Jag aer ingen expert paa webhotell, men borde det inte finnas fler alternativ aen ett alternativ i denna traad och en jaemfoerelse mellan dem som fokuserar paa vaara behov? Dessutom tror jag att det vore bra med en koll av foeretagens ekonomi och hur de finansierats. Att kanske veta mer om maenniskorna som befinner sig vid servrarna vore ju givetvis ocksaa intressant.

Helst skulle jag vilja att Magnus bodde i Centrala Goeteborg tillsammans med vaar server och att han var expert paa att hantera servern, vidare att han var en programmerare i klass med joasi och alltid var motiverad och glad som Josef. Sen skulle jag vilja att han var en paranoid djaevel som installerade pansardoerr och dunderbra laas och annan saekerhet runt det hela. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-16 09.01

Ok, jag har kikat vidare. AB med 7 anställda med 7,5 miljon i omsättning. Vill man ha fler företagsuppgifter så kan man betala Bolagsverket. På Bin e ros hemsida finns "Om oss" och där får man veta lite om personerna. Jag googlade lite på VD, snabbkollade de första länkarna och hittade inget negativt. Observera Jonas att i deras blogg kan man hitta filmer på hur man installerar och konfigurerar Wordpress 3!

Jag tror inte att en privatperson i centrala Göteborg skulle ha tillräcklig bandbredd för att ta emot 100000 besökare på en kväll på en server. T ex efter en TV4-debatt med AD, SD, PP, FI, JL (de som inte fick vara med i SVT partiledardebatt). Troligen måste man ha flera lastbalanserade dedikerade servrar för att klara en sån belastning (vilket vi inte har till att börja med på ett webbhotell heller, eftersom vi inte har ekonomi för detta).

Kan du hitta andra bättre alternativ så får någon annan gräva vidare. Space2u tycker jag verkar bra med snabba hemsidor, men de har ju låg gräns på trafik/månad.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav fiddur » 2010-07-16 09.46

MrPerfect72 skrev:Helst skulle jag vilja att Magnus bodde i Centrala Goeteborg tillsammans med vaar server och att han var expert paa att hantera servern, vidare att han var en programmerare i klass med joasi och alltid var motiverad och glad som Josef. Sen skulle jag vilja att han var en paranoid djaevel som installerade pansardoerr och dunderbra laas och annan saekerhet runt det hela. :D


Hehe, fina mål. Jag vet att Jonas är beredd att husera AD på sin server, som är välskött och placerad i vällåsta och larmade lokaler i alla fall. ...sedan behöver servern uppgraderas hårdvarumässigt då den börjar bli lite gammal. Det har framgått att du inte har mycket tilltro till Jonas (Liljegren), och mitt ord som hans bror kanske inte väger så tungt heller, men jag kan i alla fall intyga att han är en duktig programmerare med bra koll på serveradministration, och har en mycket hög nivå av idealism som kan garantera att han inte skulle göra något med hemsidan som inte är formellt överenskommet i partiet.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav pH7.3 » 2010-07-16 15.57

Det är inte rimligt att göra den omfattande bakgrundsundersökning som Martin efterlyser. Jag undrar hur det gick till när man bestämde sig för web10.

Att sikta på ett system som hanterar en i det närmaste utopisk trafik är inte heller rimligt i dagsläget. Bättre att skaffa en server/leverantör som fungerar väl för våra behov så som de ser ut idag. Blir vi fler har vi mer pengar och kan - om behovet finns - uppgradera till en bättre lösning.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-16 16.26

B ine ro låter väl bra, och vi kan som sagt givetvis jobba fram en ny webplattform där först, för att sedan peka om domänen när det är färdigt.
Sedan kan gamla hotellet vara backup med samma innehåll, eller ett enklare, och kopplas in vid behov.
Sorgligt att se Martins paranoia växa vidare :-(
Jag blev inte ens glad över att helst skulle se mig i alla poster... (men tack ändå, Martin, jag litar på dig också!)
Ni som känner er träffade av paranioa, strunta bara i avsändaren, detta är ett direktdemokratiskt parti, utan personkult eller maktkamper!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav pH7.3 » 2010-07-16 21.22

Egentligen är vi tillbaka till frågan om webbgruppens befogenheter. De som jobbar med och engagerar sig i websidan bör ju också kunna bestämma hur hostingen ska se ut, något av en mer teknisk detalj som inte behöver röstas igenom av alla medlemmar.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Diskussion] Skall vi byta till Binero?

Inläggav Roger » 2010-07-16 21.59

Jag väntar på klartecken från Jonas.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π