Ja, då var det gjort iaf!
Vad jag sett på olika forum runt om håller detta inslag av Insider redan kultstatus som ett av de roligaste programmen på flera år...
Även om vissa oseriösa inslag/debattörer fick lite väl mkt utrymme så kan man ju å andra sidan fråga sig om de torra utfrågningarna i public service-TV är så mkt bättre på att skapa engagemang och intresse för politik. Man vet ju nästan precis svaren i förväg när en etablerad politiker är tillfrågad.
Programmet skall tydligen finnas för nedladdning för de som missat det.
Jag tänkte här kort försöka kommentera hur det var i studion och varför jag sade som jag sade alternativt inte sade;
Allt vi fick veta var att filmerna först skulle köras, ev. med några korta frågor om den till vissa partier.
Sedan var det tänkt en mer eller mindre fri debatt.
Vi frågade hur gången var, om man skulle räcka upp handen eller så, men de svarade :Nej, för fan, kör bara på.
Blir det för många som pratar i mun så styr Robban upp det.
De poängterade säkert 5 ggr att vi måste ta för oss så mkt som möjligt, ingen kommer att tilldelas någon "egen tid" eller så.
Kör på, avbryt, gör vad ni känner för. (Och blir det reklamavbrott så får ni försöka hålla ångan uppe så ni kan fortsätta efter avbrottet!)
Detta var alltså förutsättningarna.
Sedan visade det sig att Robban trots allt förberett några diskussionsämnen att utgå från.
Jag konstaterade rätt snabbt att om jag inte hittade på något att säga på de ämnen som kom upp så skulle jag inte få ngt sagt alls.
Inga angrepp eller frågor verkade kunna komma om vårt parti.
När sedan rasisterna/de invandrarbegränsade hade fått mothugg ett tag av kommunisterna så fattade jag ett snabbt beslut att ifrågasätta hela deras resonemang (rasisternas). Dvs den uppfattning de försöker sprida om att invandringen och segregationen är ett så stort och kostsamt problem att det överskuggar allt annat i princip.
Alltså den förenkling av samhällsproblemen som kännertecknar dessa partiers politik.
Jag försökte komma in på hur vi i AD vill minska segregationen men det första inlägget blev inte så bra som jag tänkt mig, tänkte avslutat med en bättre beskrivning på hur vårt system kan skapa delaktighet och medbestämmande.
Trodde ND-killen ifrågasatte vårt direktdemokratiska system men hörde sedan i efterhand att han frågade mig om det fanns andra länder där integrationen lyckats. Sedan var mina sekunder ute och ngn annan tog ordet för den gången.
En annan sak jag tänkte ta upp i anslutning var att liknande förenklingar är höger/vänster uppdelningen som på samma sätt försöker erbjuda en förenklad världsbild men det hann jag ju inte.
Sådär kan det bli tänkte jag och började fundera mer på hur nästa inlägg skulle utformas för bästa effekt.
Nästa ämne var arbetslösheten.
Jag insåg att inte heller detta ämne var direkt relaterat till vårt partiprogram men såg en möjlighet att visa att de besparingar som blir möjliga genom att skära i toppen av pyramiden istället för i botten givetvis skulle ge utrymme för att sänka skatterna.
Höga skatter är inte ett egenintresse!
Hittar man ett sätt att sänka dem utan att dra ned på bidrag och vårdhänder så skall man sänka dem, det inser alla, utom möjligen konfiskationskommunister som är ute efter hämnd eller vad det kan vara.
Ihopkopplat med vad jag då tidigare hävdat ang. de i verkligheten relativt små kostnaderna som just invandringen och div. bidrag kostar staten menade jag alltså att det genom ett korrekt och noggrant budgetarbete skulle bli möjligt att kraftigt sänka skatterna UTAN att rasera den sk välfärden.
Kort sagt, även om det inte helt gick fram; dessa två första inlägg syftade till att få folk att inse att problemen inte är invandringen eller bidrag i största allmänhet och att vi dessutom ser möjligheter att sänka skatterna kraftigt.
De allra flesta inser att jobben då skulle bli betydligt fler. Det var min koppling.
Att alltså visa att AD:s system med riktig demokrati kan lösa alla problem, inte bara några och att vi inte jobbar med populism som flera andra i studion gjorde.
Det tredje ämnet om jag minns rätt, var jämlika löner.
På samma sätt förökte jag visa att problemet är den representativa demokratin och att det direkt skulle bli bättre om medborgarna själva fick styra de beslutande organ som sätter lönerna eftersom äldre män i kommuner och landstingsstyrelser då skulle kunna ersättas av 50% kvinnor.
Tyvärr missuppfattade Ashberg detta och trodde jag ville ha kvotering, ngt som jag inte uppfattade förrän efteråt. Men jag tror de flesta fattade vad jag menade iaf.
Slutligen då förbud. Nu närmade vi oss slutet och jag hade initialt svårt att komma på ngt förbud med tanke på vårt enkla partiprogram.
Men så kom jag på (före piratpartiet som väl var!) att är det ngt som är förbjudet enligt stadgarna så är det brist på insyn, öppenhet och yttrandefrihet. Därför nämnde jag det, och är få kan väl vara emot det.
Handuppräckningarna var ju typiskt Aschberg på ett sätt men...kul att se flera i studion som aldrig jobbat-betalt svart, eller begått ett enda brott..
På sluttampen hade jag med lite tur fått fram vårt förslag om valsamarbete men det hanns inte med.
Däremot är detta upptaget av korridor-teamet efter sändningen, liksom en lite skruvad debatt med skånepartisten som vill återstarta Barsebäck och använda så mkt el man kunde till att omforma CO2 till kol (som man gräver ned) och syre som man skall höja syrehalten i luften med (stort problem enligt honom..).
Sedan var det en liten diskussion om en film som heter 1200 miljarder (om slöseriet i statsapparaten) som tydligen Piratpartiet länkar till nånstans som jag o Rick talade om.
Detta extramaterial skall de klippa ihop och använda delvis vid trailers för Insider under hela säsongen så ni som har 3:an kan ju titta efter det.
Sammanfattningsvis så hade man naturligtvis önskat sig mer resonerande och en del följdfrågor, särskilt om våra direktdemokratiska ide'er.
Men dels så var jag ju oerfaren, dels är det mkt svårt att leda in en sådan här debatt i just den riktning man vill, man kan ju inte ignorera ett ämnesbyte helt så som tomten gjorde t.ex., vilket intryck ger det.
Jag försökte göra ett mer seriöst intryck och inte avbryta hela tiden eller spåra ur fullständigt och det lyckades jag med iaf enligt alla jag talat med efteråt.
Flera har särskilt uttryckt att det var bra att jag angrep ND/SD i början.
Konflikt är ju den bärande tanken i denna typ av program och då duger det inte att sitta och ge sitt tysta medgivande.
Något viktigt jag noterade både före och efter debatten:
Nästan alla de andra deltagarna verkade känna till oss och uttryckte respekt för våra ideer.
Det skall vi ta till oss, detta känns mkt upplyftande för framtiden!
Sammantaget var jag mkt nöjd direkt efter programmet med tanke på omständigheterna, men givetvis kan mycket göras bättre i kommande framträdanden. (Som vi får hoppas kommer snart i mer seriöst forum)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus