Forum

AD:s TV-medverkan i TV3

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-13 12.10

Du faller nu in i de gamla spår som etablerade politiker krö i för jämnan.
Det är jag som skapat detta, du får göra något själv så får vi se vem som vinner...
Vi har inte tid med sånt tjafs nu så därför föreslog jag att vi skulle samarbeta om ett förslag istället.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-13 16.09

Jag har inget emot andra förslag. Tävling är positivt. Påminner om kapitalism fast på ett mycket värdigt sätt i detta fall. :wink: Må bästa förslag vinna! Jag glädjer mig om ett bättre kan skapas och deltar gärna som "språkrör" (om så önskas), men manusskrivandet lägger jag inte mer tid på nu.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-13 22.22

Ja, ja..att manus är det viktigaste det spelar mindre roll..
Jag börjar väl med att skriva ut ditt manus:

Hej,
Jag tänker rösta på Aktivdemokrati.
Vi vill skapa direkt demokrati över internet.
Det innebär att du som medborgare kan delta och direkt påverka genom röstning
i de frågor som du brinner för.
Det kan exempelvis gälla fildelning, TV-licens eller politikernas löner.
I vårt parti kan man vara både vänster och höger på den politiska skalan, och minoritetens
röst räknas alltid.
Om exempelvis 90% av folket vill avskaffa TV-licensen, så röstar 90% av våra representanter
för att avskaffa den.
Det kallar vi för demokrati.
Så nu kan vi sluta gnälla på politikerna och istället påverka direkt genom Aktivdemokrati.
Vill du veta mer så gå in på vår hemsida!, http://www.aktivdemokrati.se
Tack och hej!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-13 22.58

Bra jobbat Martin!
Katarina tyckte också det såg bra ut!
Jag har då några synpunkter på vad som borde komma med på vår lilla minut:

Först en korrigering av texten:
Har lagt till några viktiga bitar och petat lite.

Hej,

Jag tänker rösta på Aktivdemokrati.
Vi vill skapa direktdemokrati över internet.
Det innebär att du som medborgare kan delta och direkt styra våra riksdagsmän genom röstning i de frågor som du brinner för.
Det kan gälla fildelning, TV-licens, miljön eller landets budget.

Om t.ex. 90% av medlemmarna vill avskaffa TV-licensen, så röstar 90% av våra representanter för att avskaffa den, minoritetens röst räknas alltid.
Det kallar vi demokrati.

Så nu kan vi sluta gnälla på politikerna och istället påverka direkt genom Aktivdemokrati.
Vi har genomskådat de etablerade partiernas retorik som alltid står mellan den goda sidan och den onda.
Verkligheten består inte av två läger, höger eller vänster utan av sakfrågor!
Vi vill utveckla demokratin med beprövad teknik och låta alla komma till tals, ingen partielit, ingen korruption, inga budgetuppgörelser på nätterna.

Vill du veta mer, gå in på vår hemsida!, aktivdemokrati.se

Sedan måste ljudet bli bättre, det bästa är nog om man tar upp det på en MP3-spealre eller dator, synkmöjlighet skall visst vara bra då..

Slutligen skulle det vara mkt roligt om vi kunde varva speakern med några bilder som beskriver t.ex. den kontinuerliga omröstningen, trötta riksdagsmän och kravaller.
Man kan även börja med en rullande text, typ "Finns det inget bättre sätt...?
Något som får en att haja till i början helt enkelt.
Förslag på bättre knorr än min vore också bra..
Jonas logo/info tycker jag också duger, men vi kan putsa mer på den senare när vi vet exakt hur filmen blir.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-14 07.17

Texten har blivit längre och då räcker kanske inte minuten om man ska läsa det tydligt, tyvärr. Vill du skära i ditt textförslag Magnus eller anser du att jag ska försöka trycka in det på en minut?

De andra förslagen låter intressanta, men jag kan inte göra sådana förslag personligen, tyvärr. - Vem kan göra detta?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-14 07.36

"landets budget" är kanske inte det vi ska ta upp under denna minut, eller?

"Vi har genomskådat..." lite självgott kanske? Bättre med "Har du också genomskådat..."

"goda sidan och den onda" Personligen skulle det kännas lite mysko att uttrycka sig så i detta sammanhang. Räcker det inte med att vi tar upp höger och vänster i nästa mening?

"korruption" och "budgetuppgörelser"är ord som inte klingar så positivt och naturligt trots att de är relevanta.

Vi får inte verka gnälliga, anser jag. Vi ska framstå som positiva problemlösare som vill hjälpa alla inklusive de hederliga politikerna, för det är ju det vi vill, eller hur!?

Om vi ska nämna missförhållanden ska vi göra det med en tolerant hållning. ex. "Nu skulle man kunna peka på att politikerna sitter och höjer sina egna löner, men vi är delvis ansvariga eftersom vi hittills tillåtit det genom vår passivitet, så vi ser istället framåt på lösningarna hur vi kan avskaffa ohederligheten aktivt. (Källa : Boken "Retorik i praktiken")
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-14 07.58

NYTT FÖRSLAG:

Hej,
Hoppas att ni har det bra där hemma. :-)
Nu skulle jag kunna sitta här och gnälla på politikerna och att de höjt sina egna löner och hur de fattat beslut som missgynnat medborgarna etc. etc.

.... men det tänker jag inte göra för VI, DU och JAG, är delvis ansvariga eftersom vi hittills tillåtit just detta genom VÅR PASSIVITET.

... Vi har faktiskt själva röstat in dem gång på gång.... så nu ser vi istället framåt på LÖSNINGARNA och hur VI kan avskaffa ohederligheten aktivt TILLSAMMANS. :-)

Vi vill skapa direkt demokrati. Det innebär att du som medborgare kan delta och direkt påverka genom röstning i de frågor som du brinner för.

Det kan exempelvis gälla fildelning, TV-licens eller politikernas löner.

I vårt parti kan man vara både vänster och höger på den politiska skalan.

Om exempelvis 90% av folket vill avskaffa TV-licensen, så röstar 90% av våra representanter för att avskaffa den.

Ta reda på mer! Partiets namn är: http://www.aktivdemokrati.se

Tack och hej!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-14 08.06

Att vi har lösningar för mer än de exempel du tog är viktigt att få fram.

Självgodhet och gnällighet...inte för att jag vill kalla dit förslag för mesigt men varje mediakunnigt proffs håller nog med mig om att man måste sticka ut hakan lite i bruset, de andra ser detta som ett krig mer eller mindre och då kommer vi inte långt genom att spela Dalai-Lama.
Sådant kan komma i det faktiska handlandet och det inser man om man besöker vp hemsida efteråt.

"korruption" och "budgetuppgörelser"....jag förstår inte varför vi inte skulle ta upp de två viktigaste skälen till hur det ser ut i politiken idag?
Genom att visa att vi genomskådat detta kommer vi att betraktas med andra ögon än "rättvisepartiet -vi vill allt skall bli bra, vi lovar"..


Mina hakutstick är främst ämnade att få folk att haja till, tänk på hur många välklädda yngre män som kommer att stå och bara försöka låta trevliga.
Folk kan få den biten från de etablerade partierna 100 ggr om.

OBS att jag absolut inte anser min text fulländad eller färdig, jag vill gärna fila på den tillsammans med er andra.

Att den är ngt längre är inget problem, dels kan man klippa onödigt långa konstpauser, dels har jag provat att 2 ggr utan allt för mkt övning läsa den på under en minut.

Betr. andra filmklipp så är vi ju fler eller hur.
Jag skall titta lite på detta med att få tillgång till andra filmklipp.
Kan ngn titta på lämpliga bilder som beskriver en kontiuerliga omröstningen, delegereing, etc från partipogrammet eller helt nya?
Tänk på att man kan göra mkt i t.ex. powerpoint eller motsvarnade.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-14 08.08

En annan mening som kunde vara med:
Nu kan du gå från passivt stöd till aktivt deltagande.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-14 20.11

Fila gärna färdigt, Magnus, för i morgon skriver jag ut och spelar in ditt förslag. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-15 12.07

Nej, vänta, det beror lite på vad för mer material vi använder!
Funderar på delar av dagens partiledardebatt som avskräckande exempel.
SR är ju lite mer generösa än SVT med sitt material..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-06-16 12.16

Passivitet och aktivitet kan vara bra ord att få in. Men om vi ska provocera så ska vi provocera tittarna att gå in på vår hemsida, inte provocera eventuella politiker som skulle möjligtvis se inslaget. (Som nämnt förut, det är vårt/ert fel att politiken ser ut som den gör)

Jag menar inte att korruption och budgetförslag är oviktiga, men vi måste tänka lite som när man ska skriva baksidan på en bok. Jag tror att max ett exempel på hur vi vill att demokratin ska fungera räcker, vi kan inte bara rabbla upp så många argument som vi hinner på en minut.

Det är bättre att ha få ord som verkligen går fram, än många som bara blir ett långt flöde.

Sen kan vi ha mycket mer utförlig information som kan finnas på hemsidan Partiprogrammet räcker inte för att få folk intresserade, det måste vara mycket mer lättläst.

Ang. ljudet så blir det tydligare med equalizer, jag har testat, men tyvärr krånglar mov formatet så jag har inte lyckats få in ljudet i videon ännu. =/
Utomhusinspelning är ju alltid ganska svårt med tanke på vind och dylikt. Antingen att man använder en nära placerad dynamisk mick (kanske en liten som man har fastsatt på tröjan), eller att man har en kondensatormick med vindskydd (sån där puff) på ett lagom avstånd. Men detta innebär ju lite extra jobb med att synka ljud och video om man nu spelar in de på olika apparater.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-16 16.46

Bra synpunkter Jonas!
Synkning är inget problem om vi bara fixar "klappa"..
Strix synkar sedan.
Ljudet är VIKTIGT! Om man inte har så borde man nog köpa en mick med puff om man är utomhus.
Ett alternativ kanske är en mobil med MP3-inspelningsmöjlighet + ett headset men det får man ju prova.

Vi får jobba vidare på manuset. SR verkar ha svårt att fatta att de skall lägga ut en kopia på partiledardebatten nu snart :x
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav freiholtz » 2006-06-17 08.10

Det hade varit trevligt om någon kunde hantera ett avancerat videoredigeringsprogram för specialefekter som Adobe After Effects. Då skulle man kunna göra rätt snygga animationer som mellansekvenserna i "Hundra höjdare" ungefär. Jag kan det tyvärr inte än :( men om man får tid så tänker jag lära mig det förr eller senare. :D
//Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-17 20.09

Hmm... Kanske kan låna en sådan mp3-spelare på måndag. Vet dock inte om den mikrofonen är bättre.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-18 20.48

Har nu en ny upptagning + mp3-fil med ljud. Lägger in dem på måndag.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-19 08.35

Även om inte micken i en MP3-spelare är bättre än den i kameran så sitter den i närheten av dig, inte borta på kameran.
Så att säga grunden för all ljudinspelning, skall fångas nära källan.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Förslag mg1.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-19 09.29

Nytt förslag på lite kortare manus:

...ett antal klipp med ljud/bild från partiledardebatter...ca 10 sek.
Var det verkligen så här det var tänkt?
Retorik istället för logik?
Konfrontation istället för argument?
I Aktivdemokrati jobbar vi med sakfrågorna!
Aktivt deltagande istället för passivt stöd.
I Aktivdemokratis system avgörs frågorna i takt med hur stort intresset är. Det kan ta veckor eller år, antal röstande avgör.
Du väljer själv dina hjärtefrågor.
Du kan också delegera vissa eller alla frågor.
Alla vill ju ta ledigt ibland.
En delegering kan återtas när du vill.
Nu är de slut på valfläsk, partielit, korruption och nattliga budgetuppgörelser!
Vill du veta mer? Gå in på vår hemsida! : Aktivdemokrati.se
Senast redigerad av Magnus Gustavsson 2006-06-19 09.40, redigerad totalt 1 gång.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Förslag mg2

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-19 09.39

Ett ngt mesigare utkast:

...ett antal klipp med ljud/bild från partiledardebatter...ca 10 sek.
-Finns det verkligen inget annat sätt?
Varför inte jobba med akfrågorna istället?
I Aktivdemokrati gör vi inget annat?
Bara demokrati; en medlem - en röst.
Här finns inga tillbakasatta, inga förfördelade.
Alla medlemmar har samma rätt att sätta dagordningen, allas argument skall bemötas.
Våra riksdagledamöter röstar som våra medlemmar.
Med modern teknik är detta inget problem utan en självklarhet.
Aktivdemokratis system låter antalet röstande i en fråga styra hur snabbt den avgörs, från några veckor till flera år.
Vill du veta mer? Gå in på vår hemsida: Aktivdemokrati.se
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-19 11.08

Har kortat dem ytterligare och förändrat dem så att jag kan läsa dem på mitt sätt. Försökte få med det viktiga i budskapet. Hoppas att det är ok för dig Magnus.

De olika varianterna ska filmas nu... Lägger upp dem på hemsidan i kväll eller i morgon kväll. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π