Forum

Den nya direktdemokratiska hyresgäsföreningen (ny start)

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Den nya direktdemokratiska hyresgäsföreningen (ny start)

Inläggav Martin G » 2006-05-21 07.48

Den nya direktdemokratiska hyresgäsföreningen börjar här

Hej!

Mitt namn är Martin Gustavsson och jag är initiativtagare till den ”direktdemokratiska hyresgästföreningen”. Jag har varit med vid grundandet av det opolitiska partiet http://www.aktivdemokrati.se och ser denna utveckling av direktdemokrati över internet som ett logiskt steg i den nya tid vi lever i. Det nya kommer successivt ersätta det gamla.

Stadgeförslaget som jag skapat lägger inte fram fastställda mål förutom direktdemokrati och hur den fungerar rent praktiskt, men låt er inte förledas av detta. Om man tar och granskar andra stadgar, ex. den gamla hyresgästföreningens stadgar så finner man att den är full med positiva och värdeladdade ord som inte har mycket med verkligheten att skaffa ändå.

Bättre då att lämna värdeladdade ord utanför och beskriva verklig funktion och verkliga mål som har förankring i verkligheten. Dessa verkliga mål ska hyresgästerna själva formulera tillsammans.

Varför denna förening?

* Ett sjunkande medlemstal i den vanliga HF.

* Minskande påverkansmöjlighet för medlemmarna.

* Många äldre styr och de unga ges ingen plats.

* Uppfattningen om att medlemsavgiften är för hög.

* Det pågående ”samarbetet” med hyresvärdar och politiker istället för att värna hyresgästernas intressen.

* Uppfattningen om att vänskapskorruption pågår i föreningen.

* Effektiv utestängning av människor som inte uppfattas som ”lojala” med den partibundenhet som finns trots att den inte skall finnas enligt stadgarna.


Fördelarna med DDHF jämfört med HF.

* Eftersom den nya föreningen fungerar över internet kommer fler ungdomar lockas till att vara med och påverka. Det är bra för framtiden.

* Internet ger också en ökad påverkansmöjlighet och insyn för medlemmarna.

* Internet medför lägre kostnader och därmed en lägre medlemsavgift.

* Om medlemmarna har mer insyn och direkt makt blir korruption svårare.

* Direktdemokrati ger ökad möjlighet att påverka även om man tillhör en annan politisk åsikt än den etablerade.

Anmäl ditt intresse till martinvaxjo snabelrulle yahoo punkt com eller i denna tråd så drar vi igång när vi är tillräckligt många.

MVH
Martin Gustavsson
070-2797374
Martin G
 

Stadgeförslag

Inläggav Martin G » 2006-05-21 07.52

Stadgar

§ 1 Stadgar för den direktdemokratiska hyresgästföreningen
Detta är stadgarna för den direktdemokratiska hyresgästföreningen, i det följande omnämnt som “föreningen”. Stadgarnas funktion är att övergripande beskriva hur föreningens arbete ska organiseras. I reglementet finns kompletterande bestämmelser. Såväl stadgar som reglemente ska finnas tillgängliga för allmänheten via föreningens hemsidor.

§ 2 föreningens fullständiga namn
Föreningens fullständiga namn ska vara “den direktdemokratiska hyresgästföreningen”, som även kan förkortas ddhf. Föreningens hemsidor ska vara tillgängliga på Internet via domänen http://www.ddhf.se

§ 3 Föreningens ambition
Föreningens ambition är att styras med kontinuerlig direktdemokrati av sina medlemmar. Med kontinuerlig direktdemokrati menas att varje medlem ska ha lika stor möjlighet att påverka varje gemensamt beslut. Dessutom ska föreningens administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt. Denna paragraf beskriver föreningens hela ideologi och vision.

§ 4 Värdegrund
Varje enskild medlem står för värdegrunden som sammantaget med alla andra medlemmars värdegrund utgör den gemensamma värdegrunden. Det är viktigt att alla medlemmar själva kan välja vilket rättskydd de vill ha, utskick de vill ha och gåvor de vill ge m.m. så att medlemskapet i sig kan vara gratis. Detta för att säkerställa att medlemmar som befinner sig i en ekonomiskt pressad situation inte blir uteslutna ur gemenskapen. Gemenskapen och kontakten med andra är nämligen det viktigaste stödet för den som är utsatt för dåligt boende eller olaglig påtryckning från fastighetsägare.

§ 5 Medlemskapet
Alla har rätt att på begäran bli medlem i föreningen enligt föreningens regler. Föreningsmedlem har rätt att när som helst utträda ur föreningen. Man betraktas som medlem månaden efter den månad som man registrerade sig. Medlemskapet kommer utgöras av flera steg i vilka man kan betala olika mycket beroende vad man vill ha ut av medlemskapet.

§ 6 Uteslutning
Medlemskap i förening som kan ha motstridiga intressen med hyresgästerna kan leda till uteslutning. Uthyrning av egen fastighet till hyresgäster kan leda till uteslutning. Person med politisk post eller företagsbefattning som kan anses ha motstrigigt intresse med hyresgästerna kan uteslutas. Medlem som vid upprepade tillfällen bryter mot lagen på föreningens internetsidor kan uteslutas. Uttalanden som strider mot föreningens ambition att styras direktdemokratiskt kan leda till uteslutning. Uteslutning beslutas av medlemmarna och verkställs av medlemsadministratören. 2/3 majoritet krävs.

§ 7 föreningens beslutande organ
Föreningens högsta beslutande organ utgörs av ett valsystem. Valsystemet är föreningens högsta beslutande organ men när valsystemet förklarats vara ur funktion eller under utveckling tar styrelsen och medlemsmötet över visst beslutsfattande vilket regleras i detalj av dessa stadgar.
Då dessa stadgar använder begreppet "föreningens beslutsordning" avses föreningens alla beslutande organ efter prioritet. När ett beslut fattas av föreningens ordinarie beslutsordning så fattas beslutet således i första hand av valsystemet, i andra hand av medlemsmötet och i sista hand av styrelsen. Vilken instans som ska fatta ett visst beslut framgår i detalj av dessa stadgar samt svensk lag.
Då dessa stadgar använder begreppet "föreningens medlemsgrundade beslutsordning" så avses föreningens beslutsordning med styrelsen undantagen.

§ 8 Valsystemet
Medlemmarna utövar sin makt över föreningen genom valsystemet som tillhandahåller kontinuerlig direktdemokrati i enlighet med § 3. Valsystemet fungerar till att börja med genom Internet, men kan också utökas till att omfatta ex. telefoni eller annan kommunikation.

§ 9 Valsystemets status
Valsystemets status kan antingen vara reglementsenligt, temporärt eller ur funktion.

§ 10 Valsystemets beslutanderätt
När valsystemet är reglementsenligt utövar det föreningens fulla beslutanderätt med undantag av att valsystemet självt inte kan besluta om valsystemets status. När valsystemet är reglementsenligt fungerar det enligt föreskrifterna i reglementet.
När valsystemet är temporärt utövar det föreningens fulla beslutanderätt med undantag av att valsystemet självt inte kan besluta om valsystemets status. När valsystemet är temporärt behöver det inte fungera enligt föreskrifterna i reglementet, men ska tillhandahålla direktdemokrati med rimlig kvalité.
När valsystemet är ur funktion eller under uppbyggnad utövar det inte någon beslutanderätt.

§ 11 Valsystemets tillgänglighet
Valsystemet ska vara tillgängligt via föreningens hemsidor.

§ 12 Valförrättarens uppgift
En föreningsmedlem “valförrättaren”, har det yttersta ansvaret för drift och underhåll av valsystemet. Valsystemet får hanteras manuellt av valförrättaren i enlighet med reglementet. Valsystemet får också automatiseras helt eller delvis. All programvara som härvid används ska om möjligt vara helt baserad på öppen källkod som finns tillgängligt via föreningens hemsidor. Valsystemet ska ha den tillförlitlighet, användarvänlighet och prestanda som krävs för en fungerande direktdemokrati.

§ 13 Extra medlemsmöte då valsystemet är ur funktion
I händelse av att valsystemets förklarats vara ur funktion i en sammanhängande period om 30 dagar, måste styrelsen kalla till ett extra medlemsmöte som hålls inom ytterligare 30 dagar.

§ 14 Styrelsen
Styrelsens huvudsakliga funktion är att ansvara för att valsystemet fungerar enligt föreskrifterna i stadgar och reglemente. Styrelsen är också ytterst ansvarig för föreningens ekonomi.

§ 15 Styrelsens beslutanderätt
Styrelsen har ingen beslutsrätt under perioder då valsystemet fungerar reglementsenligt, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs styrelsen i dessa stadgar. Styrelsen kan besluta om valsystemets status, men kan inte i efterhand revidera valsystemets beslutshistorik.
Då valsystemet är ur funktion eller under utveckling innehar styrelsen valsystemets hela beslutsrätt mellan medlemsmöten, men får endast fatta beslut som syftar till att få valsystemet att fungera reglementsenligt.
Styrelsen har även rätt att fatta beslut som enligt dessa stadgar måste fattas av föreningens beslutsordning, men som inte valsystemet har fattat beslut om trots att det fungerar reglementsenligt.

§ 16 Styrelsens sammansättning
Styrelsen ska bestå av lägst tre och högst elva föreningsmedlemmar. I styrelsen ska ingå ordförande, sekreterare och kassör. Styrelsens ordförande fungerar också som föreningens ombud samt föreningsordförande. En styrelseledamot har rätt att när som helst avgå, under förutsättning att föreningen informeras skriftligen härom med bekräftelse.

§ 17 Val av styrelse
En styrelse väljs av föreningens medlemsgrundade beslutsordning. En styrelse väljs för ett verksamhetsår. En ny styrelse måste väljas av föreningen innan utgången av aktuellt verksamhetsår. Vid val av styrelse utses även ordförande, vice ordförande och kassör.

§ 18 Styrelsemöten
Styrelsen kan endast fatta beslut på styrelsemöten. Styrelsemöte kan även ske via Internet eller telefon. Kallelse måste gå ut till alla styrelseledamöters senast kända e-postadress. I händelse av ej mottagen kvittens kan inte mötet starta före en vecka efter kallelsens utsändande.
Styrelsemöten ska protokollföras och protokollet ska undertecknas av samtliga deltagande styrelseledamöter. Mötets ordförande ansvarar för att protokollet så snart som möjligt görs tillgängligt för allmänheten via föreningens hemsidor. Beslut fattas med enkel majoritet av det totala antalet styrelseledamöter, oavsett antal deltagande. Beslut som inte protokollförts på ovan beskrivet sätt äger ingen giltighet. Styrelsemöten kan ej pågå en längre tid än 24 timmar.

§ 19 Medlemsmöte
Medlemsmötets huvudsakliga funktion är att se till att valsystemet fungerar enligt föreskrifterna i stadgar och reglemente samt att en styrelse finns tillsatt för varje verksamhetsår.

§ 20 Medlemsmötets beslutanderätt
Medlemsmötet har ingen beslutanderätt under perioder då valsystemet fungerar enligt reglementet, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs medlemsmötet i dessa stadgar.
Då valsystemet är ur funktion eller under utveckling övertar medlemsmötet valsystemets hela beslutsrätt, men får endast fatta beslut som syftar till att få valsystemet att fungera reglementsenligt. Medlemsmötet har även rätt att fatta beslut som enligt dessa stadgar måste fattas av föreningens beslutsordning, men som inte valsystemet har fattat beslut om trots att det fungerar reglementsenligt.
Ett medlemsmöte har alltid rätt att välja styrelse; ordförande, vice ordförande, , sekreterare, kassör, revisorer och revisorssuppleant, för kommande eller påbörjat verksamhetsår om detta inte redan gjorts av valsystemet. Information om ett sådant val kan finnas med i kallelsen till föreningsmötet.

§ 21 Kallelse till Medlemsmöte
Kallelsen till ett medlemsmöte sker via föreningens hemsida och post till samtliga medlemmars senast kända e-postadress. Kallelsen ska vara medlemmarna tillhanda senast två veckor före utsatt dag för medlemsmötet. I kallelsen till ett medlemsmöte ska följande handlingar vara tillgängliga:
Valförrättarens rapport
Styrelsens beslut om valsystemets status
Förslag till dagordning
Om valsystemets status är ur funktion eller under utveckling när kallelsen sker kan även följande handlingar ingå i dagordningen:
Styrelsens förslag
Medlemmarnas förslag
föreningens samtliga mötesprotokoll ska finnas tillgängliga via föreningens hemsida.

§ 22 Dagordning vid Medlemsmöte
Vid medlemsmöte ska följande punkter behandlas:

1.Val av mötesordförande och mötessekreterare.
2.Fastställande av dagordning.
3.Fråga om mötet är i behörig ordning utlyst.
4.Val av 2 justeringsmän tillika rösträknare, att jämte mötesordförande justera protokollet.
5.Kontroll att endast medlemmar ges rösträtt.
6.Rapport ifrån valförrättare och beslut om valsystemets status.
7.Fastställande av mötets fortsatta dagordning med ledning av valsystemets status.
8.Vid ordinarie medlemsmöte ska följande punkter behandlas här:
Verksamhetsberättelse
Fråga om fastställande av resultat och balansräkning
Framläggande av revisionsberättelse
Dessutom ska det ordinarie medlemsmötet besluta om följande såvida inte valsystemet redan gjort det:
Frågan om ansvarsfrihet för styrelser verksamma under gångna verksamhetsåret.
Fastställande av budget för kommande verksamhetsår.

2.Om valsystemet är ur funktion eller under utveckling ska följande punkter behandlas här:
Val av ordförande
Val av vice ordförande
Val av kassör
Val av sekreterare
Val av styrelseledamöter
Val av revisorer och revisors suppleant
Styrelsens motioner
Medlemmarnas motioner

3.Om valsystemet fungerar reglementsenligt eller är temporärt ska följande punkter behandlas här:
Tillsättande av styrelseposter som ej tillsatts av valsystemet
Tillsättande av revisorer och revisors suppleant om detta ej gjorts av valsystemet

4.Övriga frågor.

§ 23 Verksamhetsåret
Föreningens verksamhetsår följer kalenderåret.

§ 24 Det ordinarie medlemsmötet
Det ordinarie medlemsmötet hålls varje år före utgången av maj månad, vid den tidpunkt och plats föreningens beslutsordning beslutar om. föreningen kan också välja att enbart bedriva mötet kontinuerligt på föreningens hemsida. I kallelsen till ordinarie medlemsmöte ska även följande handlingar vara tillgängliga:

Verksamhetsberättelse.
Resultat och balansräkning.
Revisionsberättelse.
Verksamhetsberättelse, resultat och balansräkning samt revisionsberättelse skall årligen redovisas på föreningens hemsida.

§ 25 Val av revisorer
Två revisorer väljs av föreningen för ett verksamhetsår, men kan nyväljas under löpande verksamhetsår. Två nya revisorer måste väljas av föreningen innan utgången av aktuellt verksamhetsår. I samband med val av revisorer väljs även revisorssuppleant.

§ 26 Bokföring
Föreningens kassör ansvarar för bokföringen. föreningens ekonomiska transaktioner ska bokföras enligt kontantmetoden. Kalenderår är räkenskapsår. Bokföringen ska i sin helhet vara tillgänglig för allmänheten via föreningens hemsidor.

§ 27 föreningens firmatecknare
Föreningens firma tecknas av föreningens ordförande, vice ordförande samt kassör var för sig.

§ 28 Extraordinära händelser
Föreningens stadgar reglerar även extra medlemsmöte, förändring av stadgar samt föreningens upplösning.

§ 29 Extra medlemsmöte
Extra medlemsmöte kan hållas när styrelsen så önskar eller när minst 1/10 av medlemmarna så önskar.

§ 30 Förändring av stadgar
Stadgarna kan endast ändras genom valsystemet. Förändring är endast möjlig då styrelsen har deklarerat att valsystemet är antingen temporärt eller reglementsenligt.
Ändring av §3, §4, §5, §30 och §31 kräver 100% majoritet, eller 75% majoritet i två på varandra följande omröstningar med minst ett och högst två års mellanrum. Ändring av övriga paragrafer kräver 2/3 majoritet.

§ 31 föreningens upplösning
Beslut om föreningens upplösning kan endast ske vid årsmöte med 100 % majoritetsbeslut. Beslut om vad som skall ske med eventuella tillgångar tas vid beslut om upplösning. Eventuella tillgångar får vid upplösning ej tillfalla enskilda föreningsmedlemmar.
Martin G
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-05-21 19.46

Bra initiativ!
De sk folkrörelserna behöver moderniseras!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π