MrPerfect72 skrev:Att ha en symbolisk medlemsavgift aer ett bra saett att veta att det finns en riktig person bakom varje anvaendare som deltar i omroestningar.
Alias kombinerat med att alla har laesraettigheter ger i princip 100% verifierbarhet.
Ah, nu pratar vi om två olika saker
E-legitimation menar jag kan ge en (>99%-ig) säkerhet i att den inloggade representerar en fysisk person, och vi kan (om vi vill) kontrollera att personen är över en viss ålder osv...
E-legitimation är säkrare för att skydda inloggningen från en hacker, än vad den vanliga kombinationen användarnamn / lösenord är.
Att använda e-legitimation för att kryptera så att inte ens en administratör kan se vad en specifik person har röstat, dvs att ge systemet total anonymitet, är en annan historia, och inte det JAG kommenterat i alla fall
Jag tycker att alias kan vara godtagbart, men då är det också med medvetenheten att det går att koppla ihop med vilken fysisk person som har röstat på ett visst sätt. Ett litet skydd mot att så skulle ske kan ju ges med separata register och separata administratörer, men det är givetvis inte ett 100%-igt skydd mot en hacker det heller.
Rent tekniskt skulle det i alla fall vara enkelt att tänka sig att anmälan för att få ett konto sker till en plats, varifrån man får ett unikt ID. Denna plats skulle kontrollera ens fysiska identitet, så att varje person bara har ETT ID, t ex via e-legitimation. Vid den anmälan skulle man kunna ställa in om man vill vara icke-anonym. Detta ID skulle sedan meddelas själva röst-systemet, och bara inlkludera person-identitet om vederbörande valt det. I röst-systemet används detta ID för att skapa ett konto, och på det kontot kan personen ifråga själv välja om den har något intresse av att ställa in ett alias eller ej.
...sedan får man tydligt visa om en person är icke-anonym, så att ingen väljer ett alias som låter som någon annans namn...
/F