Forum

Marknadsföringsstrategier

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav pH7.3 » 2009-08-24 21.11

MrPerfect72 skrev:Via inbetalningen antar jag att kassoeren kan spaara vem som betalade.
Personnummret kan ge uppgifter hos skattemyndigheten om ex. adress.
Adressen ger ofta ett telefonnummer hos ex. eniro.se eller hitta.se.
Personen kan kontaktas foer verifikation via detta verifierade telefonnummer eller denna verifierade adress.


Så i mitt fall hittar du inget telefonnummer som du kan ringa. Det betyder att du måste skicka ett brev. Det här tidsödande förfarandet kanske funkar när man är 40 medlemmar, men jag tror inte på det när vi börjar få lite snurr på medlemskarusellen - inte ens med telefonnummer.

Jag tycker att vi åtminstone ska undersöka möjligheten till en e-leg/Bank-ID lösning. Vad kostar det? Vilken infrastruktur krävs?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-25 03.29

Ju fler medlemmar desto fler medlemsadministratoerer utspridda i Sverige och desto stoerre chans att de kan traeffa varann iofoer sig.

...och hur maanga saknar telefon-listning i eniro.se idag? Hmm.. Hur maanga personer finns med i telefonkatalogen eniro.se ? ...Hmm.. Hittar uppgiften 34000 sidor. ( http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... px?id=3556 )
Hur maanga namn per sida?
Naagon som har en katalog?
Hur stor andel av sidorna aer privatpersoner?
Hur maanga personer har i genomsnitt samma nummer?

Hur maanga medlemmar kan vi raekna med?
Om vi lyckas samla piratpartiet och andra smaapartier kan vi kanske raekna med 10000 medlemmar, eller vad tror ni?

Kan naagon med telefoknatalog goera ett oeverslag paa hur maanga utskick av brev eller privata ID-kontroller det blir?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav pH7.3 » 2009-08-25 05.30

MrPerfect72 skrev:Kan naagon med telefoknatalog goera ett oeverslag paa hur maanga utskick av brev eller privata ID-kontroller det blir?


10000 medlemmar till valet 2010 -> ca 30 kontroller om dagen (inkl helger). Nu har jag inte fått svar på hur lång tid en kontroll tar, men kontakt med SKV, sökning på eniro och telefonsamtal borde ta 10 min minst. Det motsvarar en heltidstjänst.

I dagsläget, såsom upplägget med medlemskap ser ut, tror jag att det är få som röstar AD som inte själva är medlemmar i AD. Då räcker inte 10000 medlemmar.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-25 13.35

10000 medlemmar till valet 2010 -> ca 30 kontroller om dagen (inkl helger).

Vad baserar du det paa?

Nu har jag inte fått svar på hur lång tid en kontroll tar, men kontakt med SKV, sökning på eniro och telefonsamtal borde ta 10 min minst. Det motsvarar en heltidstjänst.

En kontroll tar ca 20 sekunder - 2 minuter om du befinner dig paa skattekontoret. Ibland har folk valt att aendra sitt namn fraan ex. Alexander till Alex och det kan givetvis strula till soekningen.

I dagsläget, såsom upplägget med medlemskap ser ut, tror jag att det är få som röstar AD som inte själva är medlemmar i AD. Då räcker inte 10000 medlemmar.


Nja. Vi hade vael ca 9 betalande medlemmar och fick 85 roester ... enligt de som raeknade valsedlar...

Eftersom ingen faatt fram en telefonkatalog goer jag en egen estimering:
Antal sidor : 34000
Antal poster per sida ca 300st
Procentuell andel sidor med privatpersoner ca 50%
Antal myndiga personer per telefonnummer: ca 1,5

Antal personer med telefonnummer listade i Eniro: 34000x300x0,5x1,5 = 7'650'000 personer
10 miljoner invaanare ger att 76,5% aer listade i Eniro.

76,5% av 10000 medlemmar ger 7650 medlemmar som kan kontrolleras mot skatteverket genom ett telefonsamtal.
En minut per kontroll + en minut i kontrollsamtal ger 7'650*2= 15'300 minuter = 255 timmar
255timmar * 100kr/timme =25'500kr
Samtalskostnad ca 1kr per samtal ger 7'650kr i telefonikostnader.
23,5% av 10000 medlemmar ger 2350 utan telefonnummer i Eniro ger 2350 brev* ca 10kr = 23'500kr.

Summa kostnader: 25'500kr + 23'500kr + 7'650kr = 56'650kr
Medlemsavgifterna ger: 20kr*10'000 medlemmar = 200'000kr.

Kvar blir: 143'350 kr till annat, ex. PHP-programmering.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav pH7.3 » 2009-08-25 19.13

10000 medlemmar till valet 2010 -> ca 30 kontroller om dagen

Detta bara ett exempel för att visa på den tid som krävs. Ska man kolla 10000 pers under ett år blir det ca 30 om dagen.

MrPerfect72 skrev:En kontroll tar ca 20 sekunder - 2 minuter om du befinner dig paa skattekontoret.

Nu tar du bara en liten del av processen, att kolla personnummer hos SKV.

MrPerfect72 skrev:Nja. Vi hade vael ca 9 betalande medlemmar och fick 85 roester ...

Fanns det icke-betalande medlemmar? :) För litet sample för statistik... S hade en faktor 20, M hade 30. Rimligtvis bör AD ha ett sämre förhållande eftersom dagens upplägg kräver medlemsskap för att AD ska ha någon mening för den som röstar. Är man klartänkt inser man att det går alldeles utmärkt att rösta utan att vara medlem och sedan bli medlem efter valet om det visar sig att AD kommer in i riksdagen. Men varför chansa på att folk i allmänhet är så pass klartänkta? Eller så är man så långt från klartänkt att man inte inser att man måste vara medlem för att få inflytande. Vi kanske ska hoppas på det senare. :)

MrPerfect72 skrev:egen estimering

Imponerande uppskattning! Men varför så omständligt? På sidan du refererar till står det 5 miljoner privatpersoner. Enligt val.se (http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R ... oster.html) har vi ca 7 miljoner röstberättigade. Det ger ca 70% i katalogen.

Nåväl, om vi nu antar att hela processen tar 2 minuter, så blir kostnaden i snitt ca 6 kr per medlem. Då ska jag kolla vad Bank-ID lösningen skulle kosta och hur många registreringar som skulle krävas för break-even. :)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-27 01.45

Det jag skulle vilja veta fraan hacker haall aer hur trygg denna e-legitimation verkligen aer. aer det vaert besvaeret? Kan man dessutom lita paa utfaerdarna av e-legitimationen? Banker?

Jag tycker att vi ska ha helt vanlig manuelll medlemskontroll oavsett om vi koer med e-legitimation eller ej och att man traeffas lokalt med jaemna mellanrum saa att eventuella felaktigheter kan upptaeckas och att hackning blir avsevaert svaarare utan att bli upptaeckt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Marknadsföringsstrategier

Inläggav pH7.3 » 2009-08-27 19.10

Jag tror inte att du kommer att få reda på den informationen. Som sagt, SKV förlitar sig på e-leg.

Däremot finns det ju inget som säger att man måste välja det ena eller det andra. Man kan ha e-leg som första koll och om det sedan finns tid och möjlighet kan man köra manuell kontroll. Man kan nöja sig med stickprovskontroller.

Oavsett tror jag inte det största är problemet ev hackning av e-leg i sig utan snarare trojaner och andra mer sofistikerade hackerattacker.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Föregående

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π