Forum

Förslag: kompetenspool

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-15 12.11

Hej!

Jag har kikat runt lite, läst en del, funderat och växlat ett mail med MrPerfect72.

Jag får intrycket av att ett fåtal vill göra väldigt mycket men det finns varken tid eller kompetens för det. Jag tycker det verkar rörigt, svårt att se vilka förslag som är aktuella, vad som är uppe för omröstning. Det känns som att man måste plöja igenom en hel del foruminlägg och hoppas att bitarna faller på plats. Det går väl an om man som jag har semester och passar på när barnen sover. Men för många andra tror jag nog att det både är frustrerande och avskräckande. Synd.

Nåväl, nu tror jag att jag hittat någorlunda rätt så jag lämnar mina idéer här. Först ut: Förenkla ovanstående. Sedan: Jag tror det hade varit bra med en kompetenspool. Låt folk tala om vad de är bra på (t.ex. copywriting) eller skulle vilja bidra med och i en uppskattad omfattning (t.ex. 1 timme/veckan). Utnyttja sedan den kompetensen.

Tack!

// Paul
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-16 07.48

Vaelkommen in i partiet Paul!
Jag tycker din id'e laater bra saa haer allmaent. Vore kul att se naagot mer konkret.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-16 10.02

Ja, vad kommer först, hönan eller ägget (förslag på ny website med bl.a. kompetenspool, eller kompetens för att genomföra det)? Jag tror att en enkel lösning på en kompetenspool kommer först. För att vara med i kompentenspoolen bör man vara medlem. Så först kommer nog en databas och den bör redan finnas, eller? Sedan en enkel sida för att kunna tala om vad man kan, (och evt. vad man vill engagera sig i) och hur mycket tid man har att erbjuda. Detta första steg behöver inte vara så komplicerat.

MySQL databas [innehåller bl.a. tabeller för medlemmar, och kompetenspool]

Websida för att meddela intresse för kompetenspoolen. PHP kopplingar till databas.

Sedan ska man då utnyttja poolen, något som kanske kräver mer eftertanke. Men ta det här med tankarna på att använda en WIKI. Vad jag förstår har det varit på tapeten de senaste tre åren, men ännu har inget hänt. Detta kunde vara något för kompetenspoolen, där man skickar uppdraget till alla i lämpliga som sinsemellan på något sätt får komma fram till ett eller flera förslag för omröstning.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-17 13.19

Valkommen, Paul!
Jag tycker dina ideer ar mkt intressanta, och att vi tex inte kommit langre med en wiki beror till storsta delen pa tidsbrist, men ocks[ pa precis det du skriver, kompetensbrist.
Jag vill i mangt och mycket att vi bor jobba som Piratpartiet, de har manga bra saker vi skulle kunna stjala, och jag tror de aven har en databas pa kompetenser inom partiet.
Jag har tron att vi behover bli lite fler innan vi kanske kan organisera oss som PP, men med lite mer aktiv marknadsforing skulle vi snart kunna vara dar.
Darfor skulle jag garna se att du, och alla andra intresserade, helt enkelt korde pa, starta en trad om saken pa lampligt stalle nar ni kommer pa ngt som ni tror skulle hjalpa partiet.
Kanske ngn annan har liknande ideer och ni kan direkt borja jobba pa en losning tillsammans.
I vissa fall det kanske kravs en omrostning for att infora ngt skarpt, men i andra fall, som med en ny hemsidesavdelning av ngt slag kanske den kan sjosattas pa en gang.

Hur som helst, som medlem i AD har man lika mkt makt som vem som helst annan medlem, och har man en ide ar det bara att lagga fram den, jag hoppas du redan kanner den friheten!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-20 08.19

Jag förstår tidsbristen. Därför är en wiki viktig för oss eftersom det låter fler användare redigera innehållet. Som det är nu - om jag förstått det rätt - ska det i princip göras ett färdigt förslag som läggs upp på någon server med påföljande omröstning. Det är just det att producera ett färdigt förslag som blir en hög tröskel - vem har tid att göra detta?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-20 11.21

Japp, en wiki hoppas jag få igång i nästa vecka. Databas för medlemmar får du gärna hjälpa mig med. Vi kan starta en ny mysql bas på webhotellet för det ändamålet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-20 12.05

Menar du en enkel php front-end?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-20 21.23

Jag tror det... Enda är väl att det ju är rätt noga med säkerheten om det finns personuppgifter i basen.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-20 21.51

Jag tror att man får börja enkelt och bygga bättre och säkrare system allteftersom.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-21 05.17

De som vill formulera foerslag genom en wiki kan goera det tycker jag, men det viktiga aer att det aer ett redskap foer dem som vill anvaenda det. Inte ett krav paa medverkan. Jag gillar personligen inte wiki-redskapet.

Jag aer foer en wiki som fungerar daer det tydligt staar i oeverskriften att detta endast aer ett arbetsdokument och att de gaellande dokumenten roestas in genom valsystemet och finns paa hemsidan.

Om inte detta fungerar paa ett demokratiskt vis saa aer jag starkt emot wiki-loesning.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-21 14.13

Det är en viktig tanke förstås. För att förenkla det för oss kan man ha två stycken likadana wikis; en skarp där ingen eller ett begränsat antal sidor kan redigeras hur som helst, och en förslags-wiki där friheten är betydligt större. Min tanke är förstås att man även i förslags-wikin direkt han se hur det fungerar tillsammans med övrigt material och grafisk profil utan att man själv behöver lägga ner något arbete på det.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-22 10.10

En foerslagswiki (som aer mycket tydlig med att den aer en arbetswiki/foerslagswiki) blir bra tycker jag, samt att faerdiga foerslag ur wikin sedan kan laeggas som ett foerslag i forumet foer vidare diskussion utveckling och debatt och eventuell inroestning.

Jag tycker inte att naagon ska tvingas in i multipla inloggningar och olika wikis som inte vill det.

Jag tycker att beslut om foeraendringar ska gaa genom endast en kanal, naemlingen forumet/voteringssystemt.

Vi ska inte sprida ut partiet med en massa olika inloggningar och olika system. Vore bra med samma login i forumet och wikin. Existerar det loesningar paa detta?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag: kompetenspool

Inläggav pH7.3 » 2009-08-22 16.40

Det låter rimligt, att beslut går genom en kanal.

Rent tekniskt är det ju inga problem med gemensamt login i de olika systemen, men man får troligtvis skriva om de olika systemen för att ha ett gemensamt login.

Ytterligare en anledning till att jag tror på dubbla wikis (skarp/förslag), är att jag tror att det underlättar för admin att införa de förändringar som har röstats igenom. När nu tidsbrist är en faktor blir detta ett viktigt argument.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π