Hej alla aktiva i Aktiv Demokrati och Direktdemokraterna.
I livliga diskussioner har liheter och skillnader mellan AD och DD blötts och stötts. Bl a i dessa trådar:
viewtopic.php?f=3&t=673
viewtopic.php?f=3&t=675
viewtopic.php?f=3&t=680
viewtopic.php?f=3&t=676
viewtopic.php?f=7&t=670
Slutsatserna är många och skillda. Som ett par resultat har AD återigen tagit upp frågan om att förändra och förenkla sina stadgar samt partiprogrammet:
viewtopic.php?f=7&t=640
viewtopic.php?f=3&t=671
Och DD har börjat formulera stadgar för att formalisera medlemmarnas inflytande över partiet:
http://www.direktdemokraterna.se/index. ... 338&R=2338
Dessa stadgar och partiprogram kommer givetvis färgas av partiernas bakgrund, visioner osv. Och de är ingalund de slutgiltiga dokumenten. Ett partiprogram och annan definiernade text för partierna måste för tydlighetens skull beskriva konkret HUR man vill genomföra sina visioner.
Att AD och DD skulle kunna enas om stadgar eller partiprogram ser ut som en väldigt lång och kanske omöjlig process utifrån nämnda diskussioner. Och vad händer när ytterligare ett direktdemokratiskt parti tillkommer eller vi ska kunna ta ut vår politik i EU eller i övriga världen?
Tittar man utanför vår egen direktdemokratiska värld så ser vi motsvarande problem mellan olika politiska, religiösa osv grupper. Dock har man ibland kunnat lösa de mest hektiska motsättningarna genom i alla fall kunna enas om en viss grund eller vision. På så sätt kan man iaf skriva under på en viss samhörighet och samstämmighet mellan målsättningar.
Därför skulle jag vilja föreslå att AD och DD slår sina kloka huvuden ihop och formulerar ett generellt och universellt visionsdokument som anger VAD vi vill åstadkomma och som skippar alla formuleringar HUR man vill åstadkomma det. Detta dokument ska inte bara ange att man vill verka för direktdemokrati, utan att man även vill verka för saker som är nödvändiga för att detta ska kunna bli en verklighet. T ex att röstningen ska vara tillgänglig, pedagogiskt förståelig, säker osv. Att partiets stadgar ska trygga den direktdemokratiska strävan. Osv.
En förslag på en början på ett sådant dokument anges nedan. Jag har börjat fylla i lite under RÖSTNINGSSYSTEM för att ni ska se vad för typ av formuleringar jag tänker mig i dokumentet. Är min tanke om ett visionsdokument värt något? Är dokumentet på fel nivå?