Forum

Svar till HrPerfekt72

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Re: Svar till HrPerfekt72

Inläggav Herr Anders » 2009-03-18 07.54

gilroitto skrev:Open source har som kompleterande syfta att man vågar använda det utan att vara rädd för framtida kostnader.


Det är förstås ett utmärkt argument. Men eftersom Direktdemokraterna äger rättigheterna till sin egen kod så är det heller inget problem.
Herr Anders
 
Inlägg: 199
Registrerad: 2007-02-09 19.10

Re: Svar till HrPerfekt72

Inläggav MrPerfect72 » 2009-03-18 13.02

... eftersom Direktdemokraterna äger rättigheterna till sin egen kod så är det heller inget problem.


Nu aer inte jag naagon klippa paa licencer, men aer det inte saa att den som aer upphovsman aeger raetten till det som skapas om det inte har oeverlaatits genom avtal eller har ex. en GPL - licens.

Det skulle i saa fall betyda att om Herr Anders har avtal med de som knackat koden att han aeger den saa aer den hans och han kan anvaenda den paa vilken domaen han oenskar.

.... verkar enklare rent raettsligt med GPL tycker jag. Jag vill inte riskera staemning mitt i alltihop om naagon av programmerarna ploetsligt anmaeler partiet.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Svar till HrPerfekt72

Inläggav Herr Anders » 2009-03-18 13.29

MrPerfect72 skrev:.... verkar enklare rent raettsligt med GPL tycker jag. Jag vill inte riskera staemning mitt i alltihop om naagon av programmerarna ploetsligt anmaeler partiet.


En GPL-licens kan mycket väl vara ogiltig, dvs att den består av stulen kod. Följden kan bli att du får en domstolsorder om att sluta använda den med omedelbar verkan.
Herr Anders
 
Inlägg: 199
Registrerad: 2007-02-09 19.10

Re: Svar till HrPerfekt72

Inläggav MrPerfect72 » 2009-03-19 04.03

En GPL-licens kan mycket väl vara ogiltig, dvs att den består av stulen kod. Följden kan bli att du får en domstolsorder om att sluta använda den med omedelbar verkan.


Koden kan alltsaa idag vara rippad och det finns alltsaa ingen som vet vilket (utom de som rippat). Mycket betryggande. :lol:

Hur bevisar man att koden kodades/gavs ut vid ett visst datum? Jo, genom att publicera den. :) Hur undviker man stoeld av kod? Jo, genom att publicera den och genom att anvaenda GPL-kod.

Om partiet uppmanas av domstol att ta bort kod kan vi staemma den som stulit koden...OM det finns naagon typ av historik ex.genom sourceforge samt ID-kontroll och medlemskap.

Nu tror ju jag att det finns bra vaegar runt att rippa kod eftersom jag programmerat sjaelv. Man kan foeraendra rippad kod till oiegennkaennlighet och samtidigt ha liknande funktioner. Men varje programmerare maaste vara villig att ta sitt personliga ansvar foer vad denne pysslar med och motarbeta saadant som kan skada partiet.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Föregående

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π