Forum

With love from 'a surveillance society'

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

With love from 'a surveillance society'

Inläggav Jonas_helander » 2008-06-13 10.04

Hej!
Efter ett år i Birmingham kan jag säga att mersmaken har låtit vänta på sig och det är helt enkelt dags att bege sig till Skandinaviska breddgrader igen, rättare sagt Vadstena!

Det finns mycket som skrämmer mig här. "for your safety, CCTV is in operation 24/7" är mitt bestående intryck från the UK. Mest inressant är en liten skylt på en byggnad nära skolan med två ögon och texten "We are watching you". Den absoluta anledningen till att vägra att FRA-lagen röstas igenom är inte att den kan vara ett utmärkt verktyg för framtida totalitära makthavare. Nej, detta är fortfarande ganska avlägset. Däremot kommer det att bli mycket mer aktuellt när vi Svenskar matas av denna skrämselpropaganda varje dag. Vi kommer att vänja oss vi övervakning, och förlika oss med att det är nödvändigt, precis som i UK. När vi gick till val visste vi inte var riksdagsledamöterna stod i den här frågan så det är dessutom odemokratiskt.

Nog om detta, vad kan man egentligen ta med sig från ett nästan stagnerande land där bara 61% röstar och det finns en allmän skepsis mot allt tekniskt (Hur många gånger har jag inte förbannat mig över att badrummen har två kranar, en med iskallt och en med kokhett vatten). Jo, integration! Jag insåg detta först i Paris förra sommaren att jag faktiskt reagerade över att se en svart man i kostym. Att jag överhuvudtaget reagerade som om jag knappt har sett något liknande förut säger en hel del om Sveriges misslyckade integration. Här i UK verkar det inte finnas någon tydligt skillnad på hur långt man kan gå beroende på hudfärg. I gårdagens the Guardian publicerades även en artikel som visade att invandrare jobbade mer än engelsmän och att de var dessutom mer uppskattade av arbetsgivare och ansågs som 'punktliga, flitiga och pålitliga'. Jämför detta med hur vi behandlar våra invandrare som människor i behov av hjälp och bidrag (dessutom verkar det inte vara alltför lätt att få jobb som invandrare trots hög utbildning i annat land).

Hur som helst, kul att se att hemsidan börjar få en schysst layout och att mailen fortsätter att komma. Mer sånt!

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Re: With love from 'a surveillance society'

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-13 19.54

Hej Jonas!
Välkommen tillbaka från Storbritannien.
Sanslöst: "We are watching you"....men det blir ju konsekvensen även här om Alliansens totalitära ledare får som de vill.
Håller med dig om att det är odemokratiskt.

Att invandrare i Storbrittannien anses var bättre än urbefolkningen förvånar mig föga efter att ha mött den generellt sett dumdryga massan på resande fot.

Tack för berömmet av hemsidan.
Utskicken? - Menar du mitt privata mail till dig, Medlemsutskicket eller menar du de automatiska utskicken från forumet?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: With love from 'a surveillance society'

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-14 12.51

Roligt med reserapporter, Jonas!
Det värsta med FRA-förslaget tycker jag är att det ju först togs fram av Bodström vilket gav det föga smickrande glåpordet, "Bodströmsamhället", viket inte sällan användes av borgerliga valarbetare inför valet 2006.
Ni är plötsligt förslaget omarbetat (OK för ett år sen), och då är inte vänsteroppositionen sena med att dissa förslaget.
Alltså, det är ju tydligen samma aningslösa och inkompetenta skock i hela riksdagen.
Hur kan det vara möjligt att företrädare för "demokratiska partier" i Sverige år 2008 inte ser några problem med att upphäva t.ex brevhemligheten???

Helt obegripligt.

Se även:
viewtopic.php?f=66&t=416
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: With love from 'a surveillance society'

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-14 19.11

Om mina aningar är korrekta så är det en stackars hjärnskadad mupp med hörlurar i Pentagon som ligger bakom detta.... :D

http://youtube.com/watch?v=cp5PtUFc6kw

...och stackars svenska politiker som antingen är fega eller korrupta eller båda delar.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: With love from 'a surveillance society'

Inläggav gilroitto » 2008-06-20 11.09

Säkerhetsmässigt ett korkat förslag. Extremt enkelt att kryptera sina mail idag. Bara politiskt förvirrade människor kommer att fastna i FRAs nät, inte de som verkligen vill göra något.

Ett enkelt program som fungerar både för outlook och webmail och som alla klarar av att använda finns här:
http://sourceforge.net/projects/clipsecure

Det är inte ett installationsprogram. Om man vill att det alltid ska startas så kan man göra en shortcut till exe-filen och sedan lägga denna shortcut i Startup i menyn.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: With love from 'a surveillance society'

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-21 12.02

Tja, visst kan man kryptera sina mail men jag tror inte att den som verkligen vill dölja sina uppsåt ens kommer använda denna teknik. Ett krypterat mail signalerar att man vill bli övervakad. De kommer givetvis använda helt andra tekniker som inte kan kodas av.

Ex. kan man använda:
En nyckel där olika ord betyder olika saker som man på förhand kommit överens om.
På så vis kan ingen dator eller kryptolog i världen veta vad som pågår eller ens att det är ett kodat meddelande.

Nej, det handlar om folkets frihet. Det finns de som vill att du ska ha mindre frihet eller åtminstone att du ska betala dem för den. Det är därför de vill övervaka dig. Med ett enda ord. Pengar.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π