Jag vill på denna tråd diskutera en socioekonomisk strategi som ni som parti kanske kan tänka er att driva mellan valen som gott pr och produktivt arbete med tanke på era mål.
Starta en fond där ni samlar människors frivilliga donationer och låt denna fond med ränta eller andra medel växa sig tillräckligt stor för att ni i folkets namn kan köpa upp mark eller produktionsmedel som ni sedan kan låta folket som samlad enhet eller de anställda i gemenskap styra över. Detta är en god taktik av flera skäl:
1. Det skapar ett gott och demokratiskt ansikte utåt.
2. Det skapar intäkter om ni gör upp avtal med de som förvaltar marken eller produktionsmedlen eller om ni på annat sätt tar ut en procentuell vinst på arbetet (en slags skatt) som ni sedan kan använda antingen i kampanjer eller i uppköp av fler produktionsmedel.
3. Det eliminerar nödvändigheten av en fackförening som bara kommer betala avgifter till en överskodd elit av pampar.
4. Det lär de berörda parterna vikten av demokrati och kan tjäna som övning för folket innan de får juridisk makt och kan göra som de själva vill, dvs det skapar en ansvarskänsla.
5. Det kan i slutändan skapa en internationell federation som inte hämmas av geografiska gränser eftersom det är förankrat i kapitalet.
Federationens enda gemensamma nämnare blir en federal kapitalreserv vilken alla medlemmar i federationen har medbestämmanderätt till.
Denna reserv kan på så sätt bli den marknadsekonomiska drivkraften till att skapa nya företag (demokratiska givetvis) eller andra strukturer med anslag från Federationen som motivation. Detta förutsätter givetvis att folket vill ha en marknadsbaserad ekonomi framför en centralt planerad ekonomi, demokratisk eller inte.
6. Allt detta är fullt möjligt i dagens samhälle att skapa med tillräckliga medel. Det enda som kan vara ett hot är ett eventuellt kuppmakeri av det synarkistiska militärindustriella komplexet i någon form.
Jag har även en fråga:
Många av er här - får jag intrycket av - verkar vara negativt inställda till alla former av ismer men kan ni tänka er att verka för federalism som ett mål? I ert program påstår ni att ett av era mål är att föra beslutsfattandet närmare de berörda parterna.
Eftersom min version av rättvisa är den gyllene regeln att ENDAST ha medbestämmanderätt i beslut som påverkar min individ och inget utöver det vill jag självklart ha större lokal självbestämmanderätt och direktdemokrati framför centralism som verkar vara en av de viktigaste elementen i skapandet av korrupta byråkratier av den östländska modellen.
Federalism verkar även vara på modet då t.o.m. ärelystna skitstövlar som Lars Leijonborg tar ordet till sig och påstår sig stödja denna modell.