Forum

Jakten ..varg björn mm

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Jakten ..varg björn mm

Inläggav Mackan » 2006-09-13 07.33

Bamsejon..sent som i förra vecka så blev en varg Avskjuten då den gjoirde utfall mot två st vuxna i en hage ,, den ena var från länstyrelsen då de inspekterade en incident med varg..
Det är enkel t att säga att man ska skydda både björn och varg då man inte har den inpå knuten där man bor..

jag kan sitta i köksfönstret och ibland se viltlivet ,björn, järv o björn med kikare några hundra meter bort. Och jag VET att i vissa områden ska jag bara inte vistas då jag går ut med hund och barn.. Men så här har det ju inte varit jämt de kommer inpå de bebyggda områdena..
Soptunnor blir dagligen välta och länsade..

Och då är INTE jag ändå bosatt direkt på vishan ,,
Tex grannkommunen..alfta / ovanåker som är värst drabbat blev den normala Älgavskjutningen blev i år mer än halverad.. från 320 (ca) till under 130 (ca) och detta beroende på den naturliga avrivningen av björn och varg.. där har åtskilliga attacker på både hundar männinskor och tamdjur förekommit och debatten är stor..
Det är bara en tidsfråga tills någon omkommer..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inpå knuten

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 07.43

Jag bor förvisso i Falun och här så har vi inte mycket varg. Men från början så kommer jag från Skattungbyn, och där finns vargen inpå knuten. Jag har lite svårt att förstå att man är rädd för vargen som människa, jag förstår att man ser det som ett problem när varg river tamdjur, men man ska knappast vara orolig att den är en fara för människor. Detta är en myt!
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Mackan » 2006-09-13 08.15

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=30567
http://pokjellberg.blogspot.com/2006/09 ... valet.html

Problemet är ju att frågan är starkt vinklad.. Vem kan säga på allvar att varg inte skulle kunna göra det som många Hundar gör.. vem vill säga till barnföräldrar att de var de första att bli drabbade när det länge varit ett problem ..
Det är ingen myt det finns ganska många dokumenterade fall. de som säger att detta är en myt är helt enkelt oinsatta..
Nu är jag ingen förespråkare för jakt, jag bara fruktar för den dagen de kommer för nära en skola, dagis eller en grupp barn i skogen..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Myter

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 09.03

Det största problemet är att vi alla har vuxit upp med sagor och berättelser, mestandels från Hollywood, där man säger att vargen är otrligt farlig och in. Forskning av vargens beteénde har istället visat att vargen är en skygg varelse i normala fall.

Allting är relativt och måste anta rätt proportioner. Det är t.ex. mycket farligare att ha sina barn på ett dagis inne i stan nära vägar och trafik än att ha ett dagis nära skogen. Vargdebatten har tagit upp alltför stora dimensioner och man börjar skönja fanatiker, som har tappat fakta och som omöjligt kan lyssna och ta åt sig vad den andra sidan säger.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

varg o björn ..

Inläggav Mackan » 2006-09-13 09.36

JO precis ..
I storstan sätter vi 30 på vägarna. staket och allt som kan göras för att göra miljön säker.. men att prata om vildlivet som kan vara en fara.. då skriker miljörörelsen... jag förstår det inte..
OM man vet att det kan vara risker med både varg o björn.. varför inte agera på detta.. att säga att det bara är en myt är direkt dumt..
Hade du velat ha dina barn ute lekande i områden som du VET är besökta av både varg o björn .. eller skulle du låsa in dem ?

Kan du garantera att varg eller björn aldrig skadar någon ??

Bara acceptera att det finns risker och att man måste agera efter detta.
om åtgärderna är jakt eller omplacering det spelar ingen roll.. men förneka inte problemet, det är att underskatta människors rättigheter
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Myt

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 09.47

Så länge det inte finns faktaunderlag som styrker det så vill jag kalla det för en myt.. Björn är en annan femma, där finns det väldokumenterade fall om överfall av björn. jag försöker bara vara opartisk och se på fakta, ingenting annat.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Mackan » 2006-09-13 10.12

som du skrev ... det finns inga dokumenterade fall.. FEL. .det finns en hel del fall där varg har attackerat människor
den senaste :http://www.expressen.se/index.jsp?a=678672

sen säger du att VI mäste lära att leva med dom i naturen ,, javist men kom inte och säg att det inte är ett problem . vargen har oftare och oftare setts även i sthlms orter att säga att detta endast är ett problem ute på vishan eller i skogarna är fel.. Vargen rör på sig och kommer närmre hela tiden
Ska vi vänta på att vi får bevisning eller agera innan ?
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Dokumenterat

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 10.26

Det du beskriver som dokumenterat är inte dokumenterat utan är baserat på hörsägen. Inga bevis finns för att vargen har anfallit.

Om man tittar och analyserar de oberoende forskarrapporter som finns om vargens beteénde så är risken för att bli attackerad av en varg mycket få, med undantag om den har rabies eller liknande..

Jag säger inte att man ska förbjuda skyddsjakt, men den bör vara väldigt restrektiv. Många går fortfarande efter ord och rykte vad gäller vargens beteende, och inte fakta och undersökningar.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-13 12.36

I Ryssland är vargen skygg för människor för där jagas den, samtidigt är deras jakthundar naturligt skygga för varg. När folk säger att vargen är ett problem så ser de inte grundorsaken, nämligen att de själva som människor utgör ett problem för vargen.

När vi har attityden att mänskligheten och dess verksamhet ska tillväxa i oändligheten är inte vargen det stora bekymret. Det är antalet människor som är problemet.

En balans av rovdur och människor som jagar rovdjur är inget problem och kommer göra rovdjuren naturligt skygga för människor. Att jaga betyder inte alltid att döda. Man kan jaga med kamera för att få se varg och för att skrämma den så att den blir rädd för människor.

Om det skulle visa sig att människor råkar illa ut i vargangrepp, anser jag att människor måste beväpna sig på ett bra sätt som gör att konflikter kan minska och rovdjurens skygghet ökar.

Vi måste värna livskraftiga stammar av världens alla rovdjur om vi menar allvar med biologisk mångfald.
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-09-13 12.39, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Kanon

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 12.39

Kan inte annat än att hålla med dig i allt du säger Martin!
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

varg o björn ..

Inläggav Mackan » 2006-09-13 14.08

I rest my case ..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-15 15.16

Att ett rovdjur kan angripa en människa är fullständigt självklart, t.o.m. en häst som inte är ett rovdjur kan sparka sönder skallen på vem som helst, för att inte tala om hur många människor som dör av malariamyggan.

Några vargangrepp per år motvierar inte att vargen utrotas, lika lite som att några hajangrepp per år inte heller motiverar att alla hajar utrotas.

Om vargar äter några människor per år av 9 miljoner människor så är det absolut inget man ska överreagera på, anser jag. Jag reagerar mer på antalet "9 miljoner människor" som för mig låter fullständigt horribelt i en jämförelse med ex. 500 vargar.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Precis

Inläggav bamsejon » 2006-09-15 15.38

Precis, diskussionerna om varg har tagit orimliga dimensioner. Älg orsakar t.ex. väldigt många dödsolyckor på människor, rent statistiskt så borde vi då istället utrota älgen än vargen om man ska gå på det mottot!
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-15 15.45

Jag bor i skogen och skulle snarast bli jätteglad om jag fick visa min dotter en varg i närheten.
I princip anser jag en varg vara en skygg hund.
Sådana har jag ingen skräck för, iaf inte utomhus.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

varg o björn ..

Inläggav Mackan » 2006-09-17 06.18

jag blir lite förvånad att ni säger er stå för demokrati, men inte läser mer utan går på dumma argument..
för mycket varg STÖR den balans vi tidigare haft i naturen..
jag tror säkert att du skulle vilja visa varg för din dotter ...
men skulle du låta henne leka ute ensam där du visste att det dagligen förekom varg som river djur ??
LÄS vad andra skriver innan ni kommer med era haranger ...
ingen minns en fegis..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

varg o björn ..

Inläggav Mackan » 2006-09-17 06.19

det har aldrig varit på tal om att utrota något eller ????
kan jag läsa det någonstans ????
LÄS...
ingen minns en fegis..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π