Forum

Hur vi kan sälja oss..

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Hur vi kan sälja oss..

Inläggav Mackan » 2006-09-10 07.45

Om man tänker på hur man förklara iden.. vi är ett parti som inte står för något alls.. ett parti utan valmanifest.. osv ..
man skulle ju kunna säga att vi står för en tjänst i riksdagen.. direktröstning..
utan krusiduller med politiker..
partilös demokrati-- jag tror att det kanske är lättare att sälja iden då
fördelen blir således att varje person kan sakrösta i saker som är viktiga för dem--

om vi försöker att sälja oss som vanliga partier blir det svårt för dem vi sak värva att förstå då vi inte fungerar som vanliga partier. .

Men om vi säljer oss som en ny tjänst... !!!
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 11.23

ja, det är ju en bra idé, men sluta säga att vi inte står för något! Det gör vi visst:

http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... .php?t=134

+ partiprogram + pamfletter

Vi är för äkta demokrati och mot korruption, exempelvis. Ett ämne som de etablerade skyr som pesten och t.o.m. bestämt förnekar att det överhuvudtaget finns i Sverige eftersom att inte känna till det gör att de omger sig med ett skimmer av att korruption och att det i alla fall inte finns i närheten av just dem. De känner ju inte ens till att det finns, ju. :lol:

Vi ska ta upp detta ämne som något vi driver, anser jag, eftersom vi faktiskt försökt komma bort från detta med direkta åtgärder. Något som andra partier inte verkar ha gjort.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-10 11.36

+ Stadgar!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

länkar..

Inläggav Mackan » 2006-09-10 15.50

när ni ger länkar som ligger i ett admin område kan jag som inte är betrodd läsa dem .. :(
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

åsikter ,,

Inläggav Mackan » 2006-09-10 16.00

Jo det är klart vi står för en massa åsikter.. men inte som andra partier i sakfrågor.. det va det ja menade -
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 16.40

Mackan, alla är betrodda att läsa allt. Öppenhet är ett av våra fredliga vapen. Här pågår inget i hemlighet. Det finns ingen anledning. Vi står för vad vi säger. Det står vi för. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-09-10 17.37

Jag tycker att vi inte borde stå för något. Sedan kan ni, i partiet, själva driva era hjärtefrågor.

Jag fattar inte ens vad ni menar med korruption. Och det låter populist-överdrivet.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav ropix.org » 2006-09-10 17.39

Korruption brukar betyda att ta emot pengar för att ta ett visst beslut. Att påstå att det finns en sådan kultur i Sverige känns i alla fall löjligt.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 17.53

Vad gäller bestickning så finns denna lag i Sverige för att stävja mutbrott som givetvis är väldigt svårt att bevisa. I USA har man rätt att provocera fram brott och större möjligheter för buggning och där är siffrorna för sådana brott betydligt högre.

Annars vill jag vänligen hänvisa till:

* Vänskapskorruption (ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sosseadel)
* Svarta pengar
* Kartellbildning (Elbolag, bensinbolag, asfaltskarteller, byggföretag etc etc.)
* Previlegiekorruption (representant som erhåller previlegier representerar sina väljare dåligt p.g.a. helt nya egenintressen som följer med privilegierna)
* Valberedningskorruption i föreningar och partier.
*Företagsledningskorruption där styrelsen beslutar höga arvoden till varann.

Det finns säkert mycket mer att nämna, men jag orkar inte mer just nu. Jag mår dåligt när jag påminns om det. Det är äckligt med dessa lortar till människor.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-09-10 18.28

Varför skulle just såna konspirationsteorier vara inskrivna i partiprogrammet? Varför har just det blivit spikat?

Att förbinda sig till sån dysterhet kan skrämma bort folk. Jag mår faktiskt sämre av politikergnället. Det är bättre att man, liksom när det gäller alla andra frågor, får jobba för dem på egen hand, genom att samla folks medhållande.

(Ilska över "lortar till människor" är dessutom destruktiv moralism. Läs om moral på åsikt 3 på denna sida: http://www.ropix.org/opinion.html )
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 19.40

Daniel. Det är inga konspirationsteorier. Gör en enkel sökning på nätet!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-09-10 20.58

Antingen skriver man in saker i partiprogram eller så röstar man om det. Jag tycker att vi ska rösta om även detta förhållningssätt. Jag gillar inte partiprogrammet.

Ska vi säga "de korrupta polikerna" trots att bara VISSA politiker är korrupta? Det känns inte speciellt hederligt att göra. Om man kan anta att vårt system kommer att leda till mindre korruption, kan man inte då få inse det själv?

Är det prestiga inblandat i partiprogrammets existens? Vem har skrivit det? Kommer någon att känna att skrivjobbet är bortkastat?
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 21.53

"de korrupta polikerna" syftar alltså på de politiker som valt att vara korrupta. Du gör ofta grova generaliseringar, Daniel, och använder ord som "sann". Det ringer alltid en varningsklocka hos mig när individer uttrycker sig så.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2006-09-11 23.15

Kanske vi inte vinner något på ett för starkt raljerande över politikers korruption. Man kan skriva om generall problem, t ex "Politiker är också människor och påverkas av sin omedelbara närhet. Vänner, släktingar och företag med ekonomiska intressen i dess närhet, påverkar på ett sätt som en politiker ofta inte klarar av att hålla sig objektiv gentemot, och en skev politik blir ofta resultatet. Ett fåvälde får oundvikligt dessa problem, och kan bara avhjälpas med en bred folklig styrning."

Partiprogrammet är lysande med väldigt bra illustrationer. Kanske lite långt ibland. Men dessa starka formuleringar håller även jag med om att vi borde byta ut till ett mer konstruktivt resonomang som jag tror folk lättare kan ta till sig. Om det blinkar varningslampor om "konspirations-idéer" för oss, torde även fler reagera så. Korruption och egenintresse hos politikter är en verklighet, men vi måste presentera det på ett sätt som folk kan ta till sig.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav ropix.org » 2006-09-11 23.34

För mig kommer inte alla inlägg upp när jag klickar på "Nya inlägg sedan ditt senaste besök". Denna tråd missade jag tidigare idag. Vad beror det på?

Ilska och upprördhet är ingen bra grogrund för att skapa framgångsrika organisationer.

Det har sagts att folk på stan vill veta vad partiet står för.

Vi borde inte söka efter folk på stan, vi borde söka efter dem som vill vara med om en så pass häftig internetgrej som detta kan bli.

Vi kan inte tillfredsställa partiprograms-efterlysarna med ett partiprogram som är så pass avskalat som vårat. Då är det bättre att inte ha något partiprogram alls.

Att just talet om "korruption" finns inskrivet i partiprogrammet gör att jag känner mindre lust. Så skulle även andra kunna känna. De flesta är inte arga. Kolla på fi:s siffror.

Om framhävning av andras korruption är något som blir framröstat i vårt system, är jag okej med det. Jag är dock inte okej med att det ska vara spikat för all framtid, av de som råkade skriva partiprogrammet i partiets begynnelse.

Är det meningen att partiprogrammet ska ändras? Hur då, i så fall? Om alla användare ska komma överens om formuleringar i ett sådant, ser jag stora samarbetssvårigheter framför mig. Det är bättre att man enbart får starta sina egna omröstningar och rösta i andras omröstningar. Utan att medverka till ett partiprogram som är tänkt att passa alla de personer som röstar på oss för tillfället.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-11 23.40

Partiprogrammet liksom en del andra dokument är framtagna demokratiskt mha en wiki.
Det kan säkert modifieras en smula om vi vill det.
Men kan vi ta det efter valet?
Vi har annat som är viktigare nu.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-11 23.43

OT: Sökfunktionen "nya inlägg sedan mitt senaste inlogg" i dessa forum kan krångla ibalnd, det är ett känt faktum.
Ett sätt som verkar pålitligt att komma runt det är at alltid börja med att välja "Se nya meddelande" eller "Du har inga meddelanden".
Gör man det som första sak och sedan går till "nya inlägg sedan mitt senaste inlogg" så brukar det fungera.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav gilroitto » 2006-09-12 00.51

Självklart behöver vi ett partiprogram. Vad annars ska nyfikna läsa för att veta vad AD handlar om.

För ett helhetsgrepp och inte alltför utspridd diskussion om och om igen vad som ska stå i partiprogrammet, på hemsidan, på våra flygblad, vid mediala framträdanden osv, föreslår jag följande heltäckande handlingsplan i tråden:

http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... =1974#1974
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav ropix.org » 2006-09-12 00.57

Man kan istället läsa det på en FAQ.

Det är just alla åsikter och känslosamma formuleringar som jag vill ta bort från partiprogrammet. Om man tar bort sådant, kan man knappast kalla dokumentet för ett partiprogram.

Och då kan man lika gärna köra med den intresseskapande frasen "vi har inget partiprogram".
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-12 00.59

Ett partiprogram behöver vi, annars blir folk onödigt förvirrade.
I AD:s fall är det mer en vision än ett åsiktspaket.
INget konstigt i det tycker jag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Nästa

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π