Forum

lite kritik.. eller tankvärt..

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 07.55

Men alltså, 2 riksdagsledmöter får vi inte.
Det skulle möjligen kunna drabba Fårgutapartiet på Gorland om de fick Gotlands båda 2 mandat.
Vi kommer att ha vad är det 12 eller 14 mandat eller så.
I stort sett i alla fall kommer alla omröstningars resultat då att kunna avrundas till hela delar av våra mandat med tillräcklig rättvisa.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-08 15.52

4%-spärr medför 0,04*349 ledamöter vilket medför 13,96 st ledamöter, alltså avrundat 14 st knapptryckare i riksdagen.

Vid 14 ledamöter har alltså varje delegat 1/14= 7,14% av partiets totala påverkanskraft.

Representant-nr. och dennes spann
1: 0 - 7,14 (Varje representant har alltså ett spann på ungefär 7,14% i detta fall.)
2: - 14,28 ("-" betyder "f.r.o.m. föregående rads siffra. t.o.m.")
3: - 21,42
4: - 28,57
5: - 35,71
6: - 42,85
7: - 50,00
8: - 57,14
9: - 64,29
10: - 71,43
11: - 78,57
12: - 85,71
13: - 92,86
14: - 100,00

Mitt i dessa spann ligger alltså gränsen för ett ja/nej för varje representant.
Gränsen för den första delegaten ligger då på ungefär 3,57%
Den sista representantens gräns ligger alltså på ungefär 96,42%
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-09-09 12.17, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Tanke om när det väger precis!

Inläggav bussfantasten » 2006-09-08 23.05

Hej igen!

Låter ju bra att det inte är någon som konkret kan motbevisa systemet! :)

I de fall som rösterna inom AD skull hamna på precis 3,07% (säkerligen en massa decimaler efter det), vilket torde vara en ganska unik situation överhuvudtaget, så verkar det ju vara i partiets linje att den sista rösten läggs efter majoriteten. Men det ska ju vara bra precis för att det ska behöva tillämpas tror jag, i praktiken är det väl bara något som systemet ska veta innan, för sannolikheten för att det ska bli så är väl tämligen liten?

3vlig fortsättning tills nästa gång jag skriver!

Patrik
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-09 11.47

Mackan, bara så du vet...

Opensource är närmast en helig ko efter den misshagliga handel vi fått utstå från det privata bolaget membro.

Vi har också i tankar om säkerhet föredragit de argument opensourcerörelsen har vad gäller säkerhet där öppen källkod är en viktig bit i att öka säkerheten, hur konstigt det än kan låta vid första anblicken.

Bussfantasten,
Ja, det har du rätt i :D ju fler decimaler och ju fler röstande desto lägre sannolikhet för att man skulle träffa precis på en gräns å andra sidan belyser detta det faktum att en röst KAN komma att avgöra en riksdagsvotering.
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-09-09 12.30, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Mackan » 2006-09-09 12.04

jag har inget emot opensource.. annat än att utseendet kommer därefter och att det kanske kan vara lönsamt i dte långa loppet att välja annan väg..
tex ett eget stuk och design-- lösning.
Mycket av de framtida lösningarna kan bli beroende på att valet opensource gjorts från början.. det är inte allt för svårt att knacka ihop en bra lösning så att det skulle vara orsaken till att styra in sig i opensource..
och om man ska he ett röstningssystem och navigator.. forum och egna sidor mm kanske det vore bättre att skräddarbygga från skratch ..
säkerheten vill jag inte alls titta på i nuläget då jag anser att detta är en helt publik site.
det jag skulle vilja se är en fast vänsterframe som dynamiskt hänger med i trådarna , ämnen, meddelande osv .. ett realtids fönster för att förenkla navigeringen .. jag brukar säga och döma websidor att de aldrig är bättre än navigatorn som användts.. logiken i denna.
men visst är det en bra start med denna.. men ha gärna mina åsikter i era tankar.
Jag har bla varit utvecklare på många siter som fortfarande rullar.. jag bollar gärna ideer.
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Partiets utveckling

Inläggav Mackan » 2006-09-09 12.21

en fundering jag har.. ni pratade om invandrar fientliga frågor och hurivida vi ska / kan yttra oss i sakfrågor. i ett forum bara admin kan skriva i !!
jag tror att det är mestadels svenskfödda som ser detta med att invandrarpolitiken är felaktig som vi pratar om den .. invandrarna ser sig själv som utanför och inte del av det svenska samhället,, oavsett om de gör det valet själva eller ej ,, anledningen till detta är många: språket , kulturer , arbete, vänner , ja name it..
jag är gift med en tjej som är invandrade för 10 år sen.. och hon är svensk medborgare idag men säger sig fortfarande inte se sig som svensk.. hon har problem dagligen med språk och fördomar..
fördomar som att hon ses som idiot för att hon inte behärskar språket när hon talar.. men hon har bättre svenska än jag som är infödd.. hon är från england och jag kan ju bara tänka vilka problem hon haft med en tydligare invandrarbakgrund.. england är ju trots allt ok i de flesta ögon.
Att välja att inte tala om 'fientliga' åsikter är fördomsfullt och det borde vi lösa hellre diskutera.. kan man inte diskutera om allt har man ingen demokrati.. den försvarar jag med näbb och klor.. tom så mycket som att säga att vi måste ha ett försvar som gör detta med.. NATO är tex ingen lösning för att försvara vår demokrati.. ett exempel på detta är ju krisen i forna jugoslavien.. NATO kom efter alldeles för lång tid att hjälpa..
en tradegi för parterna där.. och om vi skulle förlita oss på NATO för att försvara vår frihet, demokrati och samhälle kan vi lika gärna sälja ut allt vi har redan idag.. det är ju en av grundideerna med DD..

det blev många hopp i den tråden.. har vi någon journalist i medlemsvänskapen ?
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-09 12.29

Mackan, som utvecklare förstår jag att du har denna åsikt. Som ingenjör tycker jag att default design duger.

Det vore väldigt kul om varje användare (som bryr sig) genom ett klick kunde välja design/färger.

Förr hade http://attac.se/ denna möjlighet på sin förstasida, men nu verkar den vara borta.

I phpBB vet jag att det är möjligt att användarna själva kan välja i vilken design forumet ska presenteras, men jag har inte haft energi att sätta mig in i hur sådana ska installeras.
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-09-09 13.19, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

vad vi gör för att vinna valet ?

Inläggav Mackan » 2006-09-09 12.30

Jag gjorde en polisanmälan på socialdemokraterna den 6 sept..
för att de inte följer lagen , de bryter mot PUL 31§.. att de inte haft tillräckligt bra säkerhet på sitt intranet .. jag har tipsat tidningarna om detta sen den 6 ,,men ingen av AB, EXP , DN, SvD eller TT verkar vara intresserade av detta.. jag ser det som en möjlighet att få reda på huruvida sossarna skapat detta som en provokation eller ej .. polisen måste ju ta reda på OM det funnits så mycket skadlig information på detta intranet .. och straffsatsen för detta är 2 år.. ytterst ansvarig blir GP-..
DVS. endera måste sossarna medge att det var en fabrikation eller så hamnar GP i buren .. men media mörkar,, vad tycker ni kan det vara användbart ?
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-09 12.40

Ja, det har du kanske rätt i.

Jag tycker personligen att det är synd om dem. De är bara människor även om de är inkompetenta. Även om det kan vara lockande så är det inte min personliga strategi att trampa ner de som är inkompetenta. Inkompetens avhjälps bäst genom kompetenshöjning. Det är bättre att hjälpa dem och visa dem rätt väg. :)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

vad vi gör för att vinna valet ?

Inläggav Mackan » 2006-09-09 13.08

ja även om de kan tyckas vara inkompetenta är de ju kompetenta nog att använda intrånget i sin valkampanj... genom att påtala sin höga moral och lyckas få var det presssekreteraren hos FP att avgå.. bara för att han visste om det under en längre tid.. Jag är allvarligt förvånad om sossarna inte vetat om detta själva sen en bra tid tillbaka.. och hur moraliskt är det då att använda detta mot FP... är det olika för folk o folk.. ? detta skulle kunna komma fram med om det skrevs om det i media..
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-09 13.24

En husrannsakan hos sossarna vore kanske inte heller helt fel. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Mackan » 2006-09-09 14.19

ja undersökning har ju pågått sedan onsdags så de har väl redan varit där..
och konstaterat huruvida det fanns någor känsligt från säpo där eller ej ..
Och om det var så så är väl det ett bra bevis för att det SSU aren på DI planterat detta.. och hungriga FP nappat med hull o hår.
Mackan
 
Inlägg: 28
Registrerad: 2006-09-05 16.36
Ort: Arbrå

Kom på en sak igår....

Inläggav bussfantasten » 2006-09-10 08.50

Igår kom jag på ett förslag på lösning vid dött lopp. Antag att vi har en omröstning och får 10001 röster till bifall och 9999 röster mot och vi har 15 mandat. Då får vi alltså lägga 8 röster bifall och 7 röster mot. Men om det blir 10000 mot 10000 så får vi kanske då lägga 7 för, 7 mot och en nedlagd röst? Det tyckte jag i min tanke i går natt lät mest demokratisk om man jämför med till exempel lottning! (Fast problemet kan ju uppstå om vi har alla 349 mandaten, men dit tror jag inte vi når i detta valet.... :lol: )

Patrik
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 11.31

Det är bara att bestämma sig för en regel som man sedan följer.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: lite kritik.. eller tankvärt..

Inläggav JorjanKlykan1973 » 2009-02-17 18.23

Detta är ett specialfall och då rekommenderar jag att systemet eller en grupp människor utför en lottning om huruvida det ska bli ett ja eller ett nej. Ett annat alternativ är att säga att majoritetsförslaget i detta specialfall väger över.










--------------------------------
Installera Programvara
JorjanKlykan1973
 
Inlägg: 3
Registrerad: 2009-02-17 03.50

Re: lite kritik.. eller tankvärt..

Inläggav gilroitto » 2009-02-24 08.09

Orkar inte läsa hela debatten. Vill skriva ett par kommentarer:

Aktiv Demokrati står för "Representativ Direktdemokrati", dvs inte bara direktdemokrati. Dvs vi tror på att låta en medlem välja sin nivå av engagemang. Han/hon kan "ge bort" sin röst till en duktig och insatt representat som förfogar över rösten. Om representanten visar sig tappa i förtroende kan man byta representant när man vill. Man kan dela upp att olika representanter representerar en i olika slags frågor. Och man kan alltid rösta direkt själv i de frågor man vill. Vi väljer det bästa av 2 världar.

Att välja ut våra representanter till riksdagen kommer vara roligt. De som visat sig vara mest lyhörda att lyssna in medlemmarna och inte bara köra sitt eget race kommer att få förtroende. De som under en 4-års persiod inte delar med sig och förankrar allt i partiet kommer inte få nytt förtroende efter 4 år. Vi har tom möjligheter att införa stadgar som ger oss möjlighet att byta ut en av våra riksdagsledamöter om han/hon röstar som han/hon själv vill.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Föregående

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π