Forum

Hej, hej

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Hej, hej

Inläggav PeaceWeaver » 2013-05-20 13.10

Hej,

Jag är fredsaktivist och bor i Malmö.

Jag skulle vilja se ett samarbete med partiet de fria och andra kulturföreningar även om jag själv inte är medlem i någon organisation.

Detta är min andra profil. Den första hade ett lösenord som inte gick att återställa (har försökt kontakta admin).

Jag tror vi hinner göra en hel del innan valet. Vad sägs om en stor direktdemokratifestival där man har bjudit in alla politiska organisationer som har viljan till samarbete.

Allt Gott,

Patrique Ståhl Dordevic
Malmö
PeaceWeaver
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2013-05-20 12.40

Re: Hej, hej

Inläggav peteri » 2013-05-21 07.35

Hej Patrique.

Välkommen (igen).

En demokratifestival är något vi diskuterat. Hur tänker du att det skulle gå till och var och så?

(Skicka ett meddelande till mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig med ditt lösenordsproblem)

//Peter
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Hej, hej

Inläggav PeaceWeaver » 2013-05-21 11.22

Peter,

Tack för snabbt svar.

Hur dennna festival ska gå till vet jag inte, jag har spånat på det i snart ett år med min fru och vi har en stor tomt som vi ska använda för just det ändamålet (någon typ av festivalverksamhet) och en mängd idéer. Det känns bra att ni haft samma tanke.

Hursomhelst så skulle syftet med festivalen vara att knyta kontakter och sprida direktdemokratiska idéer.

Egentligen är Aktiv Demokrati den enda organisation som iaf i teorin arbetar inklusivt (om AD lyckas leva upp till det vet jag inte), och därför den enda organisation som jag känner att jag kan söka medlemsskap i eftersom den kan samarbeta med alla. Problemet med medlemskap i någon förening, för min del, är att det kan användas mot mig. Det händer mig hela tiden. Jag blev häromdagen utesluten (trots att jag aldrig varit medlem i) ur sveriges största fredsrörelse för syrien pg a "ospecificerade politiska åsikter" vilket egentligen betyder att de uteslöt mig för att jag inte ville gå med i kommunistiska partiet. Enligt dem får man inte arbeta för fred i Syrien om man inte är kommunist =) (sidenote: jag har inget emot kommunism, alla ska få tycka och tänka som de vill)

Vet ni hur det går med Malmögruppens aktiviteter (vilka började i samband med OWS hösten 2011) och vilka de är? Jag vill gärna ha kontakt med dem och mitt telefonnummer finns i min profil.

Allt Gott
//Patrique
PeaceWeaver
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2013-05-20 12.40

Re: Hej, hej

Inläggav peteri » 2013-05-23 06.20

Hej igen Patrique.

Jag skulle vilja se ett samarbete med partiet de fria och andra kulturföreningar även om jag själv inte är medlem i någon organisation.


Samarbete med andra partier är något vi tittat på och ser på hela tiden. Det viktiga i ett sådant arbete är att vi håller fokus på de demokratiska idéerna i Aktiv Demokrati, så att det inte blir en indikation om att vi stödjer ideologi X eller Y eftersom vi är ett nollfrågeparti, eller sakpolitiskt neutrala, om du vill. Något som jag personligen är väldigt tacksam och glad över. Personligen ser jag ideologier som ett hinder för samarbete. Det går snarare ut på att övertala än att föra en öppen dialog.

Hur dennna festival ska gå till vet jag inte, jag har spånat på det i snart ett år med min fru och vi har en stor tomt som vi ska använda för just det ändamålet (någon typ av festivalverksamhet) och en mängd idéer. Det känns bra att ni haft samma tanke.


Idéerna kring hur en festival ska gå till är på idéstadiet hos oss. Men jag ska se över vilka tankar som framkommit och försöka sammanställa dom så att du kan reagera på dom.

Egentligen är Aktiv Demokrati den enda organisation som iaf i teorin arbetar inklusivt (om AD lyckas leva upp till det vet jag inte), och därför den enda organisation som jag känner att jag kan söka medlemsskap i eftersom den kan samarbeta med alla.


Just öppenheten och avsaknaden av ideologi är något som kommenteras och uppskattas. Och som du säger innebär den att vi kan samarbeta med alla eftersom det inte står ideologiska hinder i vägen. Vi har ganska nyligen, genom omröstning, beslutat att politiska diskussioner, som inte direkt handlar om hur direktdemokratiska idéer kan främjas, ska tas bort från webbplatsen.

Problemet med medlemskap i någon förening, för min del, är att det kan användas mot mig. Det händer mig hela tiden. Jag blev häromdagen utesluten (trots att jag aldrig varit medlem i) ur sveriges största fredsrörelse för syrien pg a "ospecificerade politiska åsikter" vilket egentligen betyder att de uteslöt mig för att jag inte ville gå med i kommunistiska partiet.


Det låter inget vidare, Patrique.

jag har inget emot kommunism, alla ska få tycka och tänka som de vill


Just det att "alla ska få tycka och tänka vad de vill" är en grundpelare i Aktiv Demokrati. Där är jag helt med dig.

Vet ni hur det går med Malmögruppens aktiviteter (vilka började i samband med OWS hösten 2011) och vilka de är? Jag vill gärna ha kontakt med dem och mitt telefonnummer finns i min profil.


Jag ska kolla upp vad status är i Malmö och återkommer till dig när jag vet mer.

Tack för dina idéer och ditt engagemang, Patrique. Vi behöver eldsjälar i AD! :)

MVH
Peter
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π