Forum

Obundet politiskt diskussionsforum

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav dsjolie » 2012-12-10 14.34

Hejsan!

Min fundering gäller egentligen inte AD men det kändes ändå vettigt att prova att ställa den här då det finns ett överlapp i ADs ambitioner och vad jag är ute efter.

Finns det något forum online i Sverige för att diskutera politik som är politiskt obundet i sig självt men samtidigt har kontakter med det politiska etablissemanget och inbegriper representation från tex riksdagspartierna? Jag kan då inte hitta något, vilket jag tycker är synd o skam i dagens Sverige!

Överlappet med ADs ambitioner är främst att jag ser transparens som en riktigt stor poäng här, och jag skulle väldigt gärna ha en gedigen databas med omröstningar osv som kan visualiseras och presenteras för att ge en bra överblick över deltagares och partiers ståndpunkter. Skillnaden är att jag inte är ute efter någon direkt politisk makt här, utan främst väl strukturerade mötespunkter för två-vägs-kommunikation med etablissemanget.

Jag kommer ofta på mig med att fundera på en fråga och önska att jag kunde ställa den till en specifik målgrupp, tex ett parti eller folk med en specifik åsikt generellt. Som en början tänker jag mig ett forum med delforum för olika partier, med tex en hårt modererad avdelning och en fri avdelning. Enda forumet jag vet om i Sverige där "allt kan diskuteras" är flashback, men där är det så vitt jag vet inte så mycket vare sig etablissemang eller moderering.
dsjolie
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2012-12-10 14.06

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav Roger » 2012-12-10 18.33

Det finns politiker som följer twitter och ibland kan du kommentera på politiska bloggar. Politometern listar de flesta politiska bloggar.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav dsjolie » 2012-12-12 20.45

Tack för tipsen.

Kring val brukar det dyka upp en massa partitest osv överallt. Det finns inget sådant på något centralt ställe så här i mellanvalstider?
dsjolie
 
Inlägg: 2
Registrerad: 2012-12-10 14.06

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-12-16 15.04

Välkommen dsjolie!

Jag tror du har helt rätt, ADs forum är helt unikt när det gäller det politiska innehållet.
Jag ser inga problem att ha en avgränsad del i forumet som fyller den funktion du efterfrågar.
Sk partitest brukar bara finnas inför valen, och mkt från alla parter raderas, troligen med partiernas goda minne.
Är ju dumt att ha kvar en pinsam historik...
Här inne skulle det finnas kvar för alltid.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav MrPerfect72 » 2012-12-18 22.27

dsjolie skrev:... jag skulle väldigt gärna ha en gedigen databas med omröstningar osv som kan visualiseras och presenteras för att ge en bra överblick över deltagares och partiers ståndpunkter.


Hej dsjolie!

Jag gjorde en undersökning när jag fortfarande var officiell ordförande och medlem i AD. Den använde jag för att visualisera partiets ståndpunkt i olika frågor vid denna tidpunkt, så att människor kunde se var vi stod just då. För det var det folket ville veta inför valet och det har man ju rimligen en moralisk rätt till när man ska rösta på ett parti, anser jag.

Dessutom innehöll denna undersökning en skattekurva, samt en budget för olika inkomster som tagits fram med medianmetoden.

Denna skrotades av en majoritet av medlemmarna innan förra valet ... om jag inte minns fel ... eller så skrotades den när sidan uppdaterades. Då försvann även en massa nyttiga direktdemokrati-citat och demokrati-citat på både engelska och svenska med bilder på viktiga människor. I vems intresse detta gjordes ifrågasätter jag givetvis, men att det gjordes är oomkullrunkeligt. Det är därför jag inte tillåter liknande kupper i mitt nya parti.

Visserligen är det "demokrati" om majoriteten tystar minoriteten på detta vis, men det är inte resonabelt och rimligt. Då blir det en korkad demokrati.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav jonas » 2012-12-20 14.09

MrPerfect72 beter sig olämpligt och skriver på ett sätt som får många att bli illa till mods och tappa lusten och lämna forumet. Vi i AD håller inte med det MrPerfect72 skriver om.

Det är problematiskt när störande moment som MrPerfect72 förstör för oss andra. Vi vill hålla forumet öppet, men vi kommer troligen att se över modereringsreglerna för att se hur detta ska hanteras.

MrPerfect72 kommer med falska påståenden. Men att gå in i debatt tar en massa tid och energi och har sälla lett någonstans. Det måste få vara var och ens frihet att välja var man lägger sin tid och energi. Man skulle kanske skriva en generellt hållen dementi och bara hänvisa till den varje gång han spyr ut sig en ny dumhet.

Jag skrev iaf ett svar i samband med att han gick ur partiet i oktober 2010:
http://aktivdemokrati.se/demokrati/2010/angaende-martins-avhopp/

Vid tidigare diskussion har vi landat i att det bästa alternativet vore att göra forumet direktdemokratiskt där författare och inlägg kan få negativa betyg och filtreras bort från de som inte vill se allt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav Roger » 2012-12-21 20.44

dsjolie skrev:Kring val brukar det dyka upp en massa partitest osv överallt. Det finns inget sådant på något centralt ställe så här i mellanvalstider?

valpejl.se kan du matcha dina åsikter mot partier. På riksdagen.se så tror jag det redovisas hur riksdagsledamöter röstar. riksdagsrosten.se visar hur folket röstar och hur riksdagen röstade. Gällande samlande opinionsundersökningar så googla på "poll of polls Sverige".
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Obundet politiskt diskussionsforum

Inläggav jonas » 2013-02-24 19.25

Jag har lagt upp valpejl i länklistan nu.

Där finns även exempelvis http://folketsparlament.se/ som kanske är vad ni söker.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π