Forum

Direktdemokrati är framtiden!

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav joakim.gu » 2012-11-02 15.33

Hej!
Jag har länge varit intresserad av direktdemokrati och blev väldigt glad när jag upptäckte att det faktiskt fanns ett parti med denna inriktning. Det ligger ju verkligen i tiden!

Internet svämmar över av vanliga medborgares kritik mot makten världen över. Mängder av omröstningar på nätet har skapat stora förändringar i samhället. Tror att en naturlig fortsättning på detta blir att folk mer direkt kommer vilja vara med och påverka samhället de lever i. De man pratar med tycker ofta att det låter väldigt sunt, men för att folk verkligen ska se det som ett seriöst alternativ så är det ju viktigt att ta plats i medierna. Fria tidningen t ex är "särskilt intresserade av andra perspektiv än de som mest dominerar i media" , enligt tidningen själv. Nätverket IOPS, för en deltagande ekonomi, kan ju också vara ett bra internationellt forum att använda. Detta är ju säkert inga nyheter för er andra men men.. lite av mina tankar bara..

OBS hur går det med mitt medlemskap? Anmälde och betalade 25/10..

/Joakim Gustafsson, Kungälv
joakim.gu
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2012-10-23 10.33

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav Roger » 2012-11-04 18.03

Välkommen Joakim! Kassören är en upptagen man. Prova med att mejla honom om du har bråttom.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav MrPerfect72 » 2012-11-06 12.46

Direktdemokrati är framtiden? - Precis så kände jag när jag hittade några grabbar som börjat med detta.

...men nu är jag mer balanserad och tror på en helt annan mer kvalitativ struktur, detta efter att ha medverkat i AD under två valperioder och mött människorna som engagerar sig i politiken. Om du finner motivationen att undersöka detta påstående djupare så är du givetvis välkommen att göra det.

"Democracy disciplined and enlightened is the finest thing in the world." / Mahatma Gandhi

Martin Gustavsson
Olivgröna partiet
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav joakim.gu » 2012-11-07 17.10

Vad menar du är problemet med direktdemokrati? (representativ)
joakim.gu
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2012-10-23 10.33

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav MrPerfect72 » 2012-11-08 14.03

Vi behöver människor med både hjärta EQ och hjärna IQ som skapar politiken genom djupt tänkande och logiskt resonerande. Vi behöver människor med förmåga och vilja att se långsiktigt, människor med hjärnor som fungerar och har den kompetens som krävs för att kunna säkerställa en riktigt långsiktig bra politik som även gynnar framtidens generationer.

Vi behöver vetenskapsmän som sätter agendan eller åtminstone människor som vill lyssna på riktiga vetenskapsmän. Varken DD eller RD säkerställer detta.

Enligt egen erfarenhet är det precis tvärt om, tyvärr. Jag tror det kan bero på religiös barnavel som gör att de resonabla helt enkelt är i minoritet i alla partier numera....utom Olivgröna partiet givetvis...där alla som kan och vill tänka långsiktigt är varmt välkomna!

Martin Gustavsson
Olivgröna partiet
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav joakim.gu » 2012-11-09 19.47

Vem ska avgöra vilka människor som är bäst lämpade för att säkerställa denna långsiktiga politik?

Hur vet vi att dessa vetenskapsmän i så fall har allas bästa som högsta prioritet? Forskning bedrivs ju mest inom de områden som gynnar näringslivet.

Jag tror att representativ direktdemokrati kan öka vanliga medborgares intresse för att själva påverka samhället mer direkt än nu. Detta kan i sin tur leda till att de själva söker kunskap och fortbildar sig för att bättre förstå vad som egentligen är viktigt i samhället. En folkbildning är ju självklart nödvändig. Medborgarna behöver först förstå att det är de själva som bäst kan styra samhället/landet.

Att vanliga medborgare har sunda åsikter tycker jag ofta framgår i stora statistiska mätningar. Vad folk egentligen tycker går ofta tvärtemot med hur de sedan röstar i riksdagsvalet. Många röstar "med hjärtat" och efter hur självsäker partiledaren verkar vara i Tv-debatterna.

När man röstar om något lokalt beslut som man själv påverkas av så blir det ju mer konkret än att lämna över alla beslut till någon välbetald tjänsteman som måste ha väldig bredd i sitt kunnande för att fatta kloka beslut.
joakim.gu
Medlem i partiet
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2012-10-23 10.33

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav haja » 2012-11-09 22.51

Har följt hur den representativa demokratin har stelnat där många maktmänniskor har hittat en arena. Med lojalitet, dolda lojaliteter, utpressning, partipiska och blockpolitik utövar maktmänniskor press på sin omgivning och ibland sina väljare.

Folkinitiativ är en protestyttring mot gällande majoritet i fullmäktige i kommuner. Engagerade människor känner vanmakt att politiker inte vill lyssna på majoriteter eller tar hänsyn till stora minoriteter.
Ett stort antal folkinitiativ är på gång eller håller på att genomföras. Och folkinitiativen är bara toppen på väljarnas vanmakt i olika sakfrågor.

Folk vill vara med och bestämma i sakfrågor som är viktiga. Men maktfullkomliga politiker vill inte diskutera. De vill inte ha dialog, för det går emot partiets ideologi eller partiblock. Det här blir väldigt tydligt ibland. Son nu när Värmdöpolitiker polisanmäler sina väljare för hot och vägrar lyssna. En polisanmälning från politiker mot väljarna har lagts ned och så kommer troligen att ske med den andra också.

Mer information finns på
http://varmdoleaks.blogspot.se/2012/09/nu-klarnar-det-i-varmdo-kommuns-tvist.html
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Polisen-lagger-ner-utredning-om-politikerhot/
och https://www.facebook.com/ffdd.se

Det finns bevis för att politiker har begått brott både mot medborgare och grundlagar och är därför polisanmälda av flera kommuninvånare. Det finns även misstanke mot grundlagsbrott.

Maktpolitiker i Värmdö har nu visat sitt sitt rätta ansikte med förakt för demokrati och att respektera, diskutera olika sakfrågor med sina väljare/medborgare och komma fram med en bra lösning som alla kan acceptera.

Tyvärr är inte Värmdö ensamma om det här. Det finns maktfullkomliga politiker i princip varje kommun sam använder sina påtryckningar och använder hot, trakasserier mot andra politiker medborgare och tjänstemän som ska ta fram utredningar för beslut.

FFDD bevakar en del av dessa missförhållanden men räcker inte till. Alla behövs. Bli aktiva i kommunpolitiken. Gå på fullmäktigemöten. Efter ett par avsnitt ( möten) så börjar ni förstå att det ni ser framför er har större underhållningsvärde än en såpopera som Dallas eller en tragisk dokusåpa.

Var engagerade i kommunpolitiken, tala med vettiga politiker, ställ krav. Kräv svar. Lämna medborgarförslag. Osv.
Lär er spelreglerna. Då kan ni förändra politikens förutsättningar och få mer direkt demokrati.
Senast redigerad av haja 2012-11-10 11.53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav Urban » 2012-11-09 23.48

Mycket bra Haja och så riktigt. Jag hoppas att ni i Värmdö strax får till det så att det kanske t.o.m blir omval.
Hur många underskrifter behövs för det?
Eller huvudtaget går det?
Annars så torde nästa kommunalval bli ganska säkert till DD´ins fördel.
/ Urban :wink:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav haja » 2012-11-10 11.34

Det behövs 3.400 underskrifter. Kan vara klart på några månader. Men fullmäktige kan med enkel majoritet rösta att det inte ska ske pga att det då blir så nära ordinarie val.

Det som talar emot är, om folkinitiativet kräver nyval, är svårare att få ihop antalet underskrifter än om man begär som i Värmdö en ny skolorganisation.

Men det här kan vända. Vi undersöker just nu märkliga saker. Riktig korruption. Och det kan leda fram till, krav på omval.
I veckan som kommer får vi reda på det. Likaså alla polisanmälningar som sänts in mot politiker. Hot om polisanmälan som politikerna har gjort är detsamma som olaga hot.

Vad lär sig politikerna i partiskolorna igentligen?
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav Urban » 2012-11-10 11.47

Ja det kan man undra.
Inte är det att lära sig lyssna på dem man ska företräda, själva befolkningen. Den har man glömt, eller så är man hjärntvättad till det?
Jag hoppas att det löser sig till det bästa för er i Värmdö.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav MrPerfect72 » 2012-11-14 21.49

Ovanstående belyser återigen det jag tidigare sagt. Folk i allmänhet är inte byxade att välja politiker och politiker i allmänhet är inte byxade att leda. Innan man kan bli det måste man ha den inre motivationen att förstå saker på djupet. Gör det!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav jonas » 2012-12-04 23.07

joakim.gu skrev:OBS hur går det med mitt medlemskap? Anmälde och betalade 25/10..


Jag har nyligen aktiverat ditt medlemskap vilket också syns i samband med ditt namn nu i forumet.

(Vi behöver en ny kassör och ny medlemsadmin)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav haja » 2012-12-05 09.04

Om ni är intresserade av direktdemokrati i verkligheten med folkormöstningen i Värmdö så hjälper jag till med organisationen av den.

Just nu finns vi på FB i öppna grupper som Rädda Kyrkskolan nu! och Rädda Munkmoraskolan nu! Det kommer även att skrivas i en egen webbsida om någon vecka.

Kolla även i på FB-sidan FFDD.se där jag kommer skriva lite om folkinitiativet.

För er kännedom så går folk ihop i skärgårdskommunerna utanför Stockholm för att bevara och utveckla skärgårdsmiljön.
Det är Norrtälje, Haninge, Värmdö och Nynäshamn. Missnöjet är stort där också med eventuella nedläggningar av skolorna. Nedläggningar som inte är relevanta ur lärarsynpunkt som kommuner hävdar, enligt skolverket.

Opposition, näringsliv, småföretagare, arbetare, tjänstemän är emot skolpolitiken. Det är en riktig folkrörelse på gång i Värmdö, med direktdemokrati!
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav Roger » 2012-12-05 18.40

haja skrev:För er kännedom så går folk ihop i skärgårdskommunerna utanför Stockholm för att bevara och utveckla skärgårdsmiljön.

Kan här tipsa om Strandskyddarna.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Direktdemokrati är framtiden!

Inläggav haja » 2012-12-05 21.57

Roger skrev:
haja skrev:För er kännedom så går folk ihop i skärgårdskommunerna utanför Stockholm för att bevara och utveckla skärgårdsmiljön.

Kan här tipsa om Strandskyddarna.

:D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π