Forum

Hur går det med dem som inte har interenet?

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav Jonathan Granlund » 2012-09-23 12.11

Hej! För det första vill jag säga stort tack för att någon tar upp frågor så viktiga som verklig demokrati! För det andra är jag finländare och inte svensk men väljer ändå att ta upp min fråga här. Jag såg nyligen att ett systerparti också startat i Finland, vilket jag blev mycket glad över, men eftersom de inte har någon svenskspråkig hemsida ännu så hoppas jag att det är okej om jag ställer mina frågor här :)

Jag undrar hur ni har tänkt lösa problemet med att alla faktiskt inte har internet? Speciellt den äldre generationen hamnar lätt utanför, och de måste ju också få vara med och påverka lika mycket som alla andra, eller hur? :)

Jonathan Granlund
Jonathan Granlund
 

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav Jonathan Granlund » 2012-09-23 12.41

oops, *internet :D
Jonathan Granlund
 

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav joasi » 2012-09-23 14.49

Bra fråga! Här kommer mitt svar.

Eftersom flytande demokrati inte fungerar utan internet så är det oundvikligt att de som inte har tillgång till internet hamnar i underläge.

Men vi kan göra ett antal saker för att minska det problemet i framtidens direktdemokratiska samhälle:

1) Låta tillgång till internet vara en medborgerlig rättighet som staten måste tillhandahålla för alla individer. Tekniken finns redan för att nå ut med mobilt bredband till alla, så det är mest en politisk fråga i vilken utsträckning man vill låta en sådan garanti belasta statsbudgeten. Men tillgång till internet för alla borde bli ungefär lika självklart som tillgång till vägnät för alla är idag.

2) Inrätta lokala valkontor där personer som permanent eller tillfälligtvis inte har tillgång till dator och internet, eller som saknar nödvändig kunskap, kan gå och få hjälp att rösta. Man kanske inte kan nyttja den fulla demokratiska uttryckskraft som flytande demokrati erbjuder men man får i alla fall utöva sin rösträtt i minst samma utsträckning som idag, och när man vill dessutom. Valsystemet borde även kunna göras tillgängliga via knapptelefon, bankomater, eller vad som nu kommer att efterfrågas.

3) Börja ubilda invånarna i flytande demokrati tidigt i skolan så att processen känns självklar och naturlig när det väl är dags att börja utöva sin rösträtt.

Tyvärr är det nog alltid så att gamla halkar efter när samhället omvandlas, men det går nog i alla fall att kompensera så de inte hamnar helt utanför.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav haja » 2012-09-23 18.31

Äldre personer med funktionshinder osv. kan använda ombud, precis som nu.

Sedan behöver man inte krångla till det. man har redan bra system redan nu. Man skulle kunna använda sitt kreditkort och rösta i en bankomat. Man ska kunna rösta med mobilen. Teknik finns, infrastrukturen finns, säkerhet och autentiering (identifiering) finns redan. Det enda är en lagstiftning som tillåter elektroniskt röstning. (Elektronisk röstning finns i andra länder och är tillräckligt säkert. Men inte i Sverige som räknas som ett av världens mest framstående IT-nationer. Vilken paradox!)

När det gäller information kan synskadade få det genom text-tal program. Dessa program finns på de flesta kommuners webbsidor och ska egentligen finna enligt lag.

Sen kan man ju alltid ta fram appar. Kan man föra över pengar och göra betalningstransaktioner på mobilen eller en tablet (Ipad) så kan använda dem för röstningar också.
Det kan också vara så enkelt att sända ett SMS som man gör vid omröstningar i tittartävlingarr, som Idol eller godkänna sin egna självdeklaration.

En annan sak. Man kan rösta på partier som förut i val under överskådlig tid. Så ingen behöver vara orolig om man inte kan hantera datorer.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav haja » 2012-09-23 18.41

Jonathan. I Finland finns nationellt medborgarinitiativ där det krävs 50.000 namnunderskrifter som kan samlas in elektroniskt, mycket enkelt.

Har det fungerat bra? Har det varit några medborgarinitiativ i Finland?

I Sverige saknas det en lag för nationellt medborgarinitiativ. Tyvärr. Det finns Folkinitiativ till kommun och landsting och medborgarinitiativ till EU. Men som sagt var, inte till Riksdagen.

Det vore intressent om du kunde dela med av dina erfarenheter av medborgarinitiativ i Finland.
http://youtu.be/lOa3o3TwcP4
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav citronpoet » 2012-09-24 08.17

Nu har det hänt att nya lagen om folkinitiativ blivit kringgått genom att politikerna istället presenterat ett "nytt" förslag (med endast smärre ändringar). Därmed blev det ingen folkomröstning (Ångfärjetomten i Helsingborg). I Ängelholm underkände(!) politikerna folkomröstningen om Pyttebron, valdeltagandet var för lågt, 33 procent.
citronpoet
 
Inlägg: 6
Registrerad: 2012-04-18 14.50

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav haja » 2012-09-24 17.59

citronpoet skrev:Nu har det hänt att nya lagen om folkinitiativ blivit kringgått genom att politikerna istället presenterat ett "nytt" förslag (med endast smärre ändringar). Därmed blev det ingen folkomröstning (Ångfärjetomten i Helsingborg). I Ängelholm underkände(!) politikerna folkomröstningen om Pyttebron, valdeltagandet var för lågt, 33 procent.


Gå in på Facebook om du har det. Där finns Föreningen för Direkt demokrati https://www.facebook.com/FFDD.se som bildades i våras och börjar komma igång nu.
Föreningen har bevakat just Helsingborg som ett viktigt exempel att fullmäktiges nonchalans och arrogans mot väljarna. Tyvärr finns fler exempel på fullmäktiges totala dövhet mot väljarnas åsikter.
Just nu pågår ett insamling av underskrifter till folkinitiativ i Göteborg där fullmäktigemajoriteten redan har sagt att man ska rösta mot initiativet som handlar om trängselskatter och trafikpolitik. Man underkänner väljarnas kompetens i en komplex fråga som man själva inte förstår eller inser konsekvenserna av.

I förarbeterna till den nya lagen om förstärkt folkinitiativ står det att fullmäktige ska vara för folkomröstning om de legala kraven är uppfyllda om tillräcklig antal giltliga underskrifter överstiger 10% av de röstberättigade -och sakfrågan ligger inom kommunens beslutskompetens (Alltså ingen riksdagsfråga, landstingsfråga, internationell fråga mellan stater och inte heller om det direkt berör en annan kommun.) Fullmäktige ska inte bedömma vad omröstningen ska handla om, enligt förarbetena.

Gällande tolkning av folkomröstningsresultat så är det ett problem med lågt valdeltagande. Men det finns statistiska beräkningar som med säkerhet avgöra folkomröstningsresultatet. Det är i alla fel att fullmäktigemajoriteten formulerar folkomröstningsfrågorna och bedömer resultatet. Det är i vanliga fall jäv -hur tydligt som helst. Dessutom är folkomröstningsresultatet bara rådgivande. Fullmäktigemajoriteten kan bortse ifrån det faktiska resultatet.

Det som hände i Hälsingborg, Ängelholm och många andra kommuner också är ett utslag av skendemokrati och arrogans som lagstiftarna försökte mildra något med det förstärkta folkinitiativet som trädde i kraft från 1 januari 2011. Den stora anledningen var att mellan 1994 och 2008 röstade fullmäktige ned 90% av alla folkinitiativ och folk var vanmäktiga och tilliten till demokratin minskade. Då behövdes det bara 5% underskrifter men fullmäktige kunde avvisa folkinitiativ med enkel majoritet. Nu krävs 2/3 majoritet.

FFDD jobbar för att förbättra demokratin i samhället och är helt partioberoende. Du kan stödja oss genom att gilla facebooksidan och dela. Från med onsdag kan du även stödja vårt demokratiarbete genom att bli betalande medlem. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav Jonathan Granlund » 2012-11-10 11.42

haja skrev:Jonathan. I Finland finns nationellt medborgarinitiativ där det krävs 50.000 namnunderskrifter som kan samlas in elektroniskt, mycket enkelt.

Har det fungerat bra? Har det varit några medborgarinitiativ i Finland?

I Sverige saknas det en lag för nationellt medborgarinitiativ. Tyvärr. Det finns Folkinitiativ till kommun och landsting och medborgarinitiativ till EU. Men som sagt var, inte till Riksdagen.

Det vore intressent om du kunde dela med av dina erfarenheter av medborgarinitiativ i Finland.
http://youtu.be/lOa3o3TwcP4/
.


Åtminstone ett medborgarinitiativ har hittills godkännts, men jag tror inte att riksdagen har börjat behandla det ännu (lite svårt att veta då jag inte förstår vad som sägs i mitt eget lands riksdag, och man får förlita sig på tidningar och andra medier), men Svenska YLE skriver i alla fall att det första medborgarinitiativet, som vill ha ett förbud mot pälsfarmning, har fått de 50 000 namnunderskrifter som behövs. (http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/25/forbud-mot-palsfarmning-kravs-i-forsta-medborgarinitiativet)

Den officiella hemsidan för medborgarinitiativ verkar inte heller riktigt fungera på svenska ännu, men det tar väl sig med tiden ska vi tro :)
Jonathan Granlund
 

Re: Hur går det med dem som inte har interenet?

Inläggav MrPerfect72 » 2012-11-14 21.53

Senilitet är naturligtvis ett problem.... men inte för alla... http://cslacker.com/images/view/2174
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π