Forum

Demokratins fallgropar.

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Demokratins fallgropar.

Inläggav OveRFalun » 2012-01-31 17.13

-Nu ska vi ha demokrati, skrek alla barnen och började klösa ögonen ur varandra för demokrati för dem, det var att alla ska bestämma och alla ska få göra vad de vill.
Det fattar ju vem som helst att så fungerar det inte.
Eller gör alla det?
Förstår verkligen alla som vill ha demokrati att demokrati är ansvar, över sig själv, andra och allt annat.
Den lärare som försökte att inför demokrati genom att förklara att nu ska alla få vara med och bestämma gav upp efter fem minuter, skrek ut att nu djävlar är det diktatur och det är jag som är diktatorn.
Allt fungerade då, mest för att ingen tycket att gap och skrik var speciellt trevligt, faktiskt väldigt otryggt.
Nu när det var diktatur i klassen så var det tyst, alla visste vad de skulle göra och tryggheten var ett faktum. Det är så med oss människor, vi väljer hellre en fungerande diktatur än en kaotisk demokrati.
Det är bara att se sig om, även kommunisterna gör så fast de låtsas att de inte gör det.
Åh, tänker ni, vad sorgligt, det går inte att införa demokrati, då?
Joviss, säger jag då käckt, så klart att det går men man måste vara listig och det är svårt i vårt bråttomsamhälle.
Och försiktig.
Och säker på att man ska lyckas.
När jag arbetade som lärare så var det alltid lika spännande att träffa eleverna första gången.
Då kunde jag nämligen avgöra på vilket sätt jag skulle arbeta med just den här gruppen.
Ibland fick jag klasser som var långt på väg i sin demokratiska utveckling och då var det bara att fortsätta den tidigare lärarens arbete och utveckla arbetet dit jag ville.
Ibland var det klasser som rev skolan och då fick jag börja från början.
Viktigt är att inte gå in och förfalla till diktator. Väldigt ofta så råkar jag ut för det att elever tror att bara för att man inte säger åt dem att vara tysta så är man en vek och osäker lärare som inte vågar säga ifrån.
Då är det intressant när de tillslut måste ifrågasätta min auktoritet och jag svara att jag är inte där för att be dem vara tysta, jag är där för att försöka förmå dem till att bli goda människor.
Om de på något sätt har fått för sig att de kan gapa och skrika på lektionerna så är det ju ett programmeringsfel och ansvariga för det är ju deras föräldrar som ju uppenbarligen inte har förstått hur man uppfostrar sina barn.
Om inte föräldrarna har sagt åt dem att gapa och skrika, vilket föräldrar aldrig har gjort, då är ju problemet verkligen allvarligt. Då måste det ju vara något fel på den som gapar och skriker vilket tyder på att de som gapar och skriker har hamnat på fel plats.
Alla håller ju inte på som en samling galningar.
Jag samtalar också om hur det är att komma till en plats där man hindras att vara en individ med all den rätt som vi påstår att varje individ skall ha med tanke på sin egen utveckling. Jag antyder också att om man tillåter sig själv att förstöra för sig själv och alla andra så hindrar man sig själv från att utvecklas på bästa sätt.
Jag har aldrig varit med om att elever tycker att man ska hindras i sin positiva utveckling, däremot att det är trist att det finns människor som hindrar den.
Skolans mål och mening är mycket intressant att diskutera med barn, varför går man i skolan, vad är den till för.
Jag anser också att om någon tycker att skolan är meningslös så skall man inte gå till den av flera olika skäl, det främsta är att man hindrar andra från att tycka om den.
Några elever har fått lämna skolan och vara hemma tills de kan ge mig en godtagbar anledning till att de ska vara där.
Det vanligaste skälet att komma tillbaka är kamraterna i klassen. Oavsett vilket skäl de har så är eleven välkommen tillbaka och ingen förstör för sina kamrater.
I skolan arbetar man inte med något som inte stimulerar. Är matematik tråkigt, skit i den då, är engelska urdjävligt så gör något annat.
Historia kan vara Bellmanhistorier, historia som historia och vem farao är på fullt allvar intresserad av landskapsblommor och modala hjälpverb.
Sakta går det upp för eleverna att de får göra precis vad som helst men det finns en hållhake, det är inte godkänt att störa någon, inte någon. Vid behov tränar jag dem att röra sig i klassrummet, i skolan och utanför.
De tränas i att uppträda artigt, tacka för maten och att klä sig vårdat.
De får hemuppgifter som går ut på att glädja föräldrar och andra, de får komma när de vill och gå när de vill.
Bara de inte stör någon.
Eleverna tilldelas en viss summa pengar, pengar som de själva har fått räkna ut att de har rätt att få och som skall täcka kostnaderna för det material som de förväntas behöva i skolan.
Om de kan ordna billigare böcker eller annat så får de använda sina tilldelade pengar till vad de vill bara det är saker som skall användas i skolarbetet.
Alla frågor de ställer till mig skickar jag tillbaks till dem och beslutet blir något som de själva har tagit.
Som till exempel frågan om de ska välja en viss bok, ett visst ämne eller ett speciellt sätt att redovisa så svarar jag att jag vet hur jag skulle ha gjort beroende på att jag är vuxen och varit med om det förut men, jag vet faktiskt inte vad du ska välja. Om jag säger till dig att ta den där boken och så visar det sig att den inte är bra för dig, då kommer ju du att skylla på mig och det vill inte jag. Om du väljer själv så har du lärt dig att det kan bli fel ibland, du har också lärt dig att det går att byta bok och det viktigaste är att du lärt dig att om det blir fel så är det inte hela världen när man är ett barn.
Om någon frågar om det går att dricka svavelsyra så svarar jag så klart att det går det men man dör under fruktansvärda plågor, jag har ingen personlig erfarenhet av det men jag har lärt mig att ibland ska man lyssna på goda råd och jag är övertygad om att när jag fick det rådet så var ett av dem.
Eleverna får lära sig att göra sitt eget personliga arbetsschema som bygger på att jag är i klassrummer mellan 07.30 och 16.00 och jag har för mig att de skall vara 1060 minuter i veckan i skolan.
En del börjar 8, en del 9, en del arbetar in en dag ibland för att kunna åka med mamma och handla, en annan tar ledigt för att vara hemma och baka med pappa.
Denna process är tidskrävande och jag blir nöjd om jag har en klass som fungerar något så när efter ungefär ett år.
Belöningen för det slit som vi tillsammans har utstått är desto mer värd och nu börjar föräldrar, som uteslutande har gråtit av skräck över att deras barn har hamnat i klorna på en galning, också se att det har skett betydande förändringar med deras barn.
De sitter hemma och läser läxor, som de gett sig själva, utan tjat, de vill till skolan trots att de är sjuka, de uppträder mer belevat och de gör saker som glädjer andra människor i allt större utsträckning. De är på väg att bli demokratsikt fungerande människor.
Nu påbörjar jag det demokratiska fostrandet där alla beslut fattas genom att eleverna själva sköter alla möten som rör skolans angelägenheter.
Inköp, möblering, schematekniska problem, skolresor, olika grupperingar och en hel del andra saker.
Mötena sker i allt striktare former och alla elever är med och framför sina åsikter helt öppet.
Ibland kan det vara krav på förändringar i skolarbetet, hur någon upprepade gånger stör, önskemål om ändrade tider i matsal eller förändringar i skolan miljö. Jag finns med som representant för skolan och vidarebefordrar alla synpunkter till ansvarig och följer också upp om besluten genomförs.
Det händer att jag ibland inte deltar på dessa möten utan blir informerad av ordföranden efteråt och då tillsagd avd jag förväntas göra.
I Idrottshallen genomför nu eleverna sin idrott på egen hand och en större del av undervisningen sker utanför skolan men redovisas där.
Det tredje året skulle jag kunna vara borta större delen av arbetstiden eftersom eleverna nu klarar sig på egen hand, de vet var de söker kunskap, vilka som går att fråga och hur man redovisar det man har inhämtat. De löser också konflikter själva och strävar efter att skapa en så positiv arbetsmiljö som möjligt.
De har alltså blivit demokratisikt fungerande människor.
Hela denna process tar lång tid att genomföra men resultatet är desto bättre.
Tyvärr så har vi en av de mest inkompetenta myndigheter som går att uppbringa på denna jord, nämligen Skolverket och dess avknoppade verksamhet Skolinspektionen. De rekryterar uteslutande människor som saknar all kunskap och erfarenhet om demokratisk fostran vilket gör att vi idag har en skola som dalar alltmer i internationell jämförelse. När två av de mest idiotiska människor jag mött kom in på SEBOR friskola i Borlänge hade vi arbetat endast tre månader med barn vars tidigare skolgång varit allt annat än tillfredställande.
De förstod ingenting av de såg.
Borlänge har några av Sveriges sämsta skolor, 26 elever där går övehuvudtaget inte till skolan och Sverigedemokraterna gjorde ett rekordval.
Om vi ska få en fungerande demokrati måste vi förstå att arbetet med att få människor att förstå och kunna använda sig av demokratiska metoder för att kunna skapa det samhälle vi ofta skriver om här så måste vi inse att det arbetet är mycket tidskrävande.
Mycket tidskrävande.
Tyvärr finns inga genvägar.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav gilroitto » 2012-01-31 23.56

Långt men mycket inspirerande! Att berätta en historia är en bortglömd konst i vår 1-minuts värld.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav OveRFalun » 2012-02-01 19.43

gilroitto skrev:Långt men mycket inspirerande! Att berätta en historia är en bortglömd konst i vår 1-minuts värld.


Därför är demokrati väldigt svårt att acceptera, demokrati är något långsamt och skapar eftertanke och tilltalar förnuftet.
Jag har hört att det finns någonstans ett naturfolk som löser alla frågor gemensamt, alltså demokratiskt. Mitt i byn där de bor finns en stor kulle som är slät upptill. Där får hela byn plats och när de hamnar i ett läge där de inte omedelbart kan enas så samlas de där och ingen får lämna kullen förrän enighet har uppnåtts.
Hemma hos oss är kullen utbytt mot köksbordet. Där pratar vi ihop oss och är måna om att ingen går därifrån utan att känna sig lyssnad på. Olika uppfattningar om rätt och fel dryftas och den som har det mest hållbara argumentet anses vara den som har rätt tills motsatsen är bevisad.Vi tillåter inte varandra att förolämpa någon, alla har rätt att ha olika åsikter utifrån vad personen har upplevt och någon absolut sanning brukar sällan finnas.
Det gör att i vår familj respekterar vi varandra och ett beslut anses nästan aldig missgynna någon eftersom alla får förmåner när någon känner sig priviligierad.
När jag överförde detta tänkande in i skolan så visade det sig att det fungerade väldigt bra men det tog, som jag beskriver, lång tid att få en grupp människor att fungera demokratiskt.
Nu vet jag ju förstås inte om det där naturfolket finns men det är en bra tankelek att de finns och att det fungerar att göra så som de gör.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-02-06 16.27

Fantastiskt inspirerande inlägg, Ove!
Själv har jag börjat misströsta rejält gällande den svenska skolan då jag har en dotter i 2:an själv för närvarande.
De börjar med Ipadar och leker mest tycker jag.
Att lära sig att skriva t.ex. är inte så noga tydligen, minns lite från när jag själv gick i skolan och tyckte att det var tråkigt att nöta på att skriva snyggt etc.
Idag verkar man inte jobba alls med sånt.
Det verkar som man ger full frihet åt allt, men någonstans på vägen blir allt fel, för där finns ingen med din långsiktiga plan mot en självständigt tänkande demokrat.
Istället blir det mesta kaos, och utan någon som helst uppföljning.
Och istället använder man den fria filosofin till att lämpa över så mkt som möjligt på oss föräldrar, som ska sitta där nästan hela tiden och göra läxorna tillsammans med barnen.
Det känns som det på de flesta håll är mycket långt till den helhetssyn som du har Ove, tyvärr.
Och som att den nya friheten inte alls syftar till att forma självständiga demokratiska individer som tar ansvar själva för vad de gör.
Utan bara till att förenkla för lärare och skolledning som slipper planera så mkt..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-06 19.29

Ibland, tycks det mig, aer dock saerskola noedvaendig...
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav OveRFalun » 2012-02-06 22.02

MrPerfect72 skrev:Ibland, tycks det mig, aer dock saerskola noedvaendig...

Om vi accepterar urskiljning av barn så accepterar vi också ett samhälle där vi skall leva åtskiljda utifrån begåvning, läs inkomst.
Jag har arbetat med barn som haft olika förutsättningar och fått barn att förstå att alla är nödvändiga, alla tillför något.
I den skola vi har så skall barn sorteras utifrån vad de lyckas komma ihåg från en viss text. Det gör att vi uppfostrar barn till att bli intoleranta och tävlingsinriktade, ett förhållningssätt som inget samhälle kan överleva på.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav haja » 2012-02-06 22.54

Ett tips:
Det demokratiska klassrummet. En TV-serie på UR som handlar om demokrati.
http://www.ur.se/Produkter/164725-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Experimentgymnasiet?q=demokratiska
Se gärna TV-serien, den är väldigt givande! Den kan även ses i SvtPlay.
Senast redigerad av haja 2012-02-08 15.39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav WERY » 2012-02-08 00.33

Ja det var en intressant historia. Den förklarar ju tydligt att det krävs ett individuellt ansvar och det är något man måste börja lära ut tidigt så att barnen kan påbörja sin utveckling. Den som kan ta eget ansvar är den som lär sig skapa en trygg framtid
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-08 02.02

Om vi accepterar naturligt urval i naturen bör vi också acceptera urskiljning av barn i skolan.

Att leva åtskiljd utifrån mental begåvning är för mig naturligt och behagligt för alla inblandade.

Jag ser absolut inte 10 miljarder människor som nödvändiga eller att alla tillför något. En del av dem gör det, andra förstör för den naturliga balansen och är direkt onödiga och det har inte med IQ att göra men med valt sinnelag.

Man kan vara fullkomligt ointelligent på viktiga områden såsom ex. att kunna tänka själv och se samband (IQ) och samtidigt ha ett väldigt gott minne. Var och en kan försöka utveckla sina förmågor och delta på ett optimalt sätt.

Var man på rätt plats!

Intolerans är något som vissa har och andra är toleranta. Så föds vi. Vissa är tävlingsinriktade, andra inte. Men i min egen värld lär sig barn bäst genom att skolan är rolig och jag ser inte det roliga i att en intelligent unge ska understimuleras, ej heller i att en mindre mentalt bemedlad skall överstimuleras.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-02-08 12.46

Men i min egen värld lär sig barn bäst genom att skolan är rolig och jag ser inte det roliga i att en intelligent unge ska understimuleras, ej heller i att en mindre mentalt bemedlad skall överstimuleras.


Och vem har påstått detta?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-09 00.17

[quote="Magnus Gustavsson"]Och vem har påstått detta?[/quote]
Jag svarade på OveRFaluns inlägg.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Demokratins fallgropar.

Inläggav jonas » 2012-02-10 18.28

Hjälp mig hitta bra bilder som kan användas som illustration huvudbild för ett blogginlägg med Oves text.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π