Forum

Mycket rörigt detta.

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Mycket rörigt detta.

Inläggav Orolig » 2006-08-20 14.06

Det är ingen tvekan. Ni är det partiet jag saknat i flera år.
Ni saknar inte visioner, vilket är bra men ni saknar en lättbegriplig handlingsplan. Var börjar ni?
Jag får en känsla av att ni vill starta hela svenska folket med en gång.
Det går inte. Inte med små resurser i.a.f.
Två stora hot mot folkstyret är förvanskad fakta och vår egna ovilja att engagera oss (lathet). Det senare kommer att bli ett hot mot er. De etablerade partierna kommer att hävda sin betydelse när folk inte sätter sig in i sakfrågorna och engagerar sig. Deras egen förträfflighet blir på ett sätt en självuppfyllande profetia.
Lyckas de nu lura i folket att det är bättre utan AD så blir resultatet vid kommande val att folket tycker att "vi har prövat detta men det fungerade inte". I längden så är det ett totalt hot mot den verkliga demokratin ni vill fixa åt oss.

Jag föreslår att ni väljer att börja någon stans.
Ni måste förenkla, förenkla & förenkla.
Jag skulle föreslå att ni tydligt talar om att nå total demokrati tar tid men att det är något vi måste sträva efter och varför.
Detta gör ni på er förstasida.
Att ni inför nät-omröstningar som en demo runt politiska beslut på er hemsida. Den behöver inte vara totalt fusksäker.Den kommer att demonstrera att ni behövs. Det kommer att fungera.
Att ni talar om var ni börjar och hur ni tar oss mot visionen via vissa delmål.
Tills vi når total demokrati så skadar det inte att ni driver en politisk demokratireform med era egna förslag. Även om det strider mot era principer till en början.
Att inte bryta mot sina principer är ett täcken på fanatism.
Kom ihåg det Marx sa
"Jag har mina principer och gillar du dem inte så har jag andra!"
...Graucho alltså.

Hoppas ni köper detta
En som kanske röstat blankt för sista gången.
Orolig
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-20 14.47

Tack för dina synpunkter, Orolig!
Du har rätt i mkt och vi inser att behovet av förenklingar och enkla demos är stort.
Arbete med detta pågår men kunde gå snabbare.
Dock tror jag att de etablerade partierna kommer att låtsas som vi inte finns så länge som möjligt.
Sedan kommer de att köra en del fula knep, inte tal om annat.
Men vår totala öppenhet är också mkt svår att angripa.
Du är mkt välkommen att hjälpa oss bli bättre på det sätt du finner bäst!

MVH/
Magnus Gustavsson
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-20 15.29

Jag kände precis som du när jag kom in i partiet. Jag tänkte: Äntligen, men vad gör vi nu då?

Min slutsats: -Det är jag själv som måste leda mig själv. Detta parti kan inte planera och beordra. Detta parti kan enbart tala till andras goda vilja och till sitt eget engagemang.

Jag kan bara tala för mig själv och mitt engagemang. Det bottnar sig i min egen strävan efter lycka. Jag blir lyckligare ju mer jag bidrar till detta som jag anser vara gott. Det ger en varm känsla som helt tar bort det faktum att världen inte är så bra alla gånger. Jag sover gott, för jag har i alla fall valt att försöka göra världen bättre genom mina handlingar, INTE bara för mig själv utan samtidigt för alla andra och det finns ingen motsättning om man lär sig att värdera det som jag själv verkligen anser är viktigt.

Jag tycker att du bidrar till upplysning med dina texter på http://mediekritik.lege.net/ Det märks att du undersöker och gräver fram saker. Jag ser det som en alternativ nyhetsförmedling i democracy.org-anda.

Ja, om vi kunde starta hela svenska folket med en gång så skulle vi göra det. Kan vi det? Snart, kanske. Det beror på hur många som är villiga att satsa och hur mycket de är villiga att satsa.

Jag har säkert redan delat ut 10000 valsedlar i Växjö som jag betalat för själv och jag gör det med ett leende. Min kondition är på topp. Jag är frisk och har muskulösa ben. Jag mår toppen, helt enkelt. Ett billigt sätt att hålla sig i toppform.

Tills vi kan bli några stycken som har engagemang nog att göra en rejäl satsning så växer vi sakta genom ryktesspridning. Vem vet, kanske det räcker. Internet är ett helt nytt medium, ett helt nytt sätt att tänka.

Jag är faktiskt inte helt säker på längre att det kräver resurser för att lyckas. När vi som är medvetna varje år, varje månad och varje dag pratar med människor om denna nya möjlighet så kommer det ske snabbare om folk tar det till sig.

Det går alltid bättre med en positiv vänlig och förstående attityd.

Du har rätt. Förvanskad fakta är inte så bra. Massmedia är styrd av kapital och/eller politisk ideologi och har den största delen av folket i ett järngrepp, men Internet förändrar detta sakta men säkert. Åttitalister och nittitalister är en helt annan generation med kunskaper som åsidosätter gamla spelregler. Så jag ser det långsiktigt.

Folk är inte lata om/när de fyller sig själva med motivation och postivitet.
När de tar ledarskapet över sina egna liv och väljer bort offer-mentalitet så kan det ske underverk och det gör det ständigt. Det är ett inre val.

Ja, politiker kommer finnas kvar genom vårt delegeringsystem, men folket kommer kunna byta politiker daligen och ha full insyn i vad deras mandat går till i alla frågor. Det kommer främja ödmjuka politiker och minska korruption tror vi.

Många tror att förenkling är svaret, men det är nog inte så enkelt. Vi har börjat med enkelhet av nödvändighet (ex.phpBB-forumet), men samtidigt vill vi ha visioner om en framtid där komplexa problem löses med nya metoder och ny teknik.

Vi talar om att total demokrati inte är avsikten utan en nivå som varje individ bestämmer själv genom direktröstning och delegering.

Vi genomför nät-omröstningar på vår hemsida under "omröstningar". Vi har startat några opinionsundersökningar under de öppna forumen också.

Tja, man kan planera hur mycket som helst, men i slutändan hänger det på varje enskild individ och dennes engagemang vad resultatet blir. Om folk väljer att inte göra saker för denna idé så kommer inget att hända. Så enkelt är det. Vi har nu massvis med människor som känner till oss, många som tycker idén är bra, några som registrerat sig och några aktiva. Problemet är att folk (i allmänhet) är försoffade och vill att allt ska serveras på silverfat.

Jag bryter ibland mot mina principer och förändrar dem med nya fakta, men när jag bryter mot de principer jag tror på känner jag ett starkt behov att göra extra mycket gott för att kompensera. Jag tror på detta. Jag tror inte samvetet mår bra av att man går emot sina eget valda principer. Jag tror inte heller att någon Gud/Allah/Buddah förlåter den som inte i handling försöker kompensera det onda som åsamkats. Det är självbedrägeri, anser jag.

Vi är oeniga om vissa saker, men jag tror att det är mindre spörsmål i sammanhanget. :D

Att du röstat blankt för sista gången låter som om du hittat rätt. :-)

- Vad vill du göra för partiet rent konkret?
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-08-25 00.17, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Gäst » 2006-08-24 20.57

[quote="Martin Gustavsson"]
... Problemet är att folk är försoffade och vill att allt ska serveras på silverfat.


Vi är oeniga om vissa saker, men jag tror att det är mindre spörsmål i sammanhanget. :D

Att du röstat blankt för sista gången låter som om du hittat rätt. :-)

- Vad vill du göra för partiet rent konkret?[/quote]

Jag skulle ju kunna börja med ett konkret råd.
Att tala om för väljarna att de är försoffade och borskämda, vinner ni inte många röster på. Hur rätt det än är.
En bättre framtoning är att förklara för väljarna hur de sakta luras in i en framtid där ordet "demokrati" aldrig översatts till svenskans "folkstyre".

Om ni såg på TV idag så förklarades det bl.a. hur mängden folkomröstningar kan (kommer att) leda till ytterligare ointresse för hur människan kan (ska) påverka sin framtid. Rena lurendrejerifasonerna om ni frågar mig. Använd detta.

Ett annat problem är tid.
När någon lägger ett förslag så vill i.a.f. jag ha ett beslut nu! nu! nu!
En lösning på hur förslag snabbt kan läggas fram för beslut (som givetvis ska betraktas under rimligt lång tid och med viss debatt) är att låta organisationer & myndigheter ha förtur.
På SVT24 visades en Dansk modell under förmiddagen.
Flexicurity
Det var därifrån jag fick ide'en.
Den danska motsvarigheten till LO och Svenskt Näringsliv sammarbetar fram förslag till regeringen i Danmark. Det är alltså inte ett val i DK vart fjärde år som bestämmer om det är företagarnas tur eller arbetarnas tur ("tur" är väll rätt ord) att hamna nära makten.
Det viktiga är dock att när det finns två eller tre motstående organisationer/parter så får förslaget förtur när samtliga parter enats ang. innehållet.

Till sist lite frågor.
Utrikes Departementet/politik?
Säkerhets och krishantering?
Gäst
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-24 23.11

Att stryka väljarna medhårs är å andra sidan de vanliga partiernas uppgift..
Och de har blivit väldigt skickliga.
Jag tror folk innerst inne vet att det bara är skit och att man måste ta ett personligt ansvar. Men visst, vi behöver inte reta upp folk.

Detta med folkomröstningarna som ett bevis för att direktdemokrati är förkastligt har vi sett på många håll. Du har rätt, represetavisterna har detta som en favoritursäkt för att få bestämma själva istället.
Det roliga är att man i de sammanhangen aldrig hört landet Schweiz nämnas..
Där klickar logiken.

Beslut snabbt.
Javisst kan det kännas lockande. Men vi måste alla inse en av de få sanna konstaterandena från dagens politiker: Demokrati måste få ta tid.
Med menas att man kan inte prata om demokrati om inte alla som ingår i dne har fått en chans att reflektera, reagera, opponera och slutligen rösta om saken.
Modern teknik kan snabba på en del av de där stegen men inte alla.
Och vårt motargument mot att överge den kontiuerliga omröstningsmodellen där man inte kan avgöra hur lång tid en omröstning tar, det är att mkt få frågor faktiskt måste avgöras på en bestämd tid.
Så länge debatten är levande går saken framåt, fler och fler får kännedom om saken och därmed höjs legitimiteten i det slutliga beslutet.
Säg mig fö vilka frågor som måste beslutas snabbare än t.ex. ett år?

Och är man otålig så går det som sagt att skynda på det hela genom att skapa opinion åt endera hållet.

Och lyckas man inte med det så saknar troligen frågan intresse i tillräcklig grad. Kanske skulle den tagits upp på en annan nivå, kommunnivå istf riksdagsnivå t.ex.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-25 00.47

Mja, ibland är sanningen hård men rättvis. Folket väljer alltför ofta Bingolotto, VM i fotboll, Big Brother etc. framför att påverka samhället för sin egen skull och för sina barn. Man ska inte linda in folket i bomull. Det är att göra dem en björntjänst. Vi ska upplysa dem även om sanningen är hård eftersom det faktiskt är i deras eget intresse.

Visst är vi ute efter röster i valet men framförallt aktiva upplysta individer som sätter sig in i frågorna som voteras. Hela idén bygger på detta. Annars hade vi hetat Passiv Demokrati. :D

Det finns olika framtoningar. Den ena väcker kanske vrede den andra väcker kanske motivation, men de väcker båda något i tanken. Ibland funkar den ena varianten och ibland den andra.

Ja, elitens sätt att berätta för folket att deras elitstyre är bättre än demokrati är skickligt. Mycket retoriskt. Man målar upp demokrati som om det vore tråkiga folkomröstningar där folket är tvingat att delta och säger sedan att man räddat dem undan denna hemska demokrati.

Alla med grundläggande kunskaper i psykologi och retorik ser igenom vem som sänder detta budskap, hur det är tänkt att fungera och kan föreställa sig elitens önskade respons.

Nej. Att låta organisationer & myndigheter ha förtur är emot våra principer, anser jag. Det öppnar upp för korruption, vilket vi vill motverka.

* Utrikes Departementet/politik. Folket deltar och beslutar. Chefer tillsätts av folket.

* Säkerhets och krishantering. Folket deltar och beslutar. Chefer tillsätts av folket.

...allt enligt partiprogrammet.

-Så jag frågar dig nu igen. Hur vill du verka för detta rent konkret i dina handlingar?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π