Forum

Själv-presentation...

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-25 16.35

Hej...Mitt namn är Michael och jag bor i en liten by utanför Rättvik i Dalarna, och har precis i dagarna betalt års-medlemsavgiften på 75:-...(om det är för 2011 eller 2012 visar sig väl)...Jag har gått med i detta parti av ren nyfikenhet, eftersom jag aldrig någonsin tidigare varit intresserad av politik öht., trots att jag ändå alltid röstat vart fjärde år....(på skiftande partier i de flesta val, dock)... förrän Occupy-rörelsen blev omtalad och tillgänglig på olika Internet-forum, där jag också hörde talas om detta parti (av Jonas?)...Efter att ha läst litegrann om partiet på första-sidan av siten och inte hittat något direkt fel där, gick jag vidare till stadgarna...där hittade jag däremot en hel mängd textmässiga fel, om än inget fel i sak...eftersom jag fortfarande är nyfiken på detta möjligen framtida politiska alternativ, så skulle jag vilja få möjligheten att rätta till de uppenbara text-fel jag fann som förekommer i stadge-dokumentet, för att på så sätt förhoppningsvis bidra med något litet konstruktivt, samtidigt som jag fördjupar mitt eget intresse för partiet...är detta möjligt?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-12-25 18.20

Varmt välkommen Micke!

Många har tyckt som du när de först sett våra hemsidor och dokument!
Alltså att de i princip inte hittar några fel, bara lite språkliga fel.
Mycket roligt tycker vi som jobbat med detta länge!
Men det betyder inte att vi tycker allt är perfekt, tvärtom.
Språkliga fel, såväl som övriga, allt behöver uppdateras med tiden och nya ögon ser bättre än gamla.
Så shoot, please, och ifrågasätt allt vad du kan!

Glöm bara aldrig att du har precis lika stor makt som vem som helst annan i detta parti.
Och utnyttja den makten!

God Fortsättning!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-25 19.29

Aaahhh...tack för snabbt svar....sååå...hur gör jag? ska jag bara räkna upp de förändringar jag önskar göra i ett mail, eller hur går jag tillväga?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-12-25 20.40

Micke skrev:Aaahhh...tack för snabbt svar....sååå...hur gör jag? ska jag bara räkna upp de förändringar jag önskar göra i ett mail, eller hur går jag tillväga?


Den normala arbetsgången vi har är att man skriver ett inlägg i detta foum.
Här pågår t.ex en debatt om stadgarna:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1480&start=0
Om du hellre vill hålla isär saker o ting så kan du starta en egen tråd på samma ställe, "partiets utveckling", eller på annat ställe som du finner lämpligt.
Var inte rädd för att återupprepa vad andra har skrivit, vi kan säkert hantera det ändå, vi är inte så många aktiva debattörer (än)!

Och stå på dig om du tycker det går för långsamt!
Du kan alltid utnyttja din makt och starta en omröstning om förändringar, men bäst resultat nås oftast om man diskuterar ämnet först i foumet, då kan man dessutom använda den tråden som officiell diskussionstråd, vilket varje omröstning måste ha.
Se t.ex. här:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121463
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Själv-presentation...

Inläggav joasi » 2011-12-26 00.18

Sammanfattningsvis så börjar man med att starta en diskussionstråd där förslaget till omröstning presenteras, diskuteras och ev. justeras. Sedan lägger man upp förslaget till omröstning i GOV med en länk till diskussionstråden. Tycker du det är svårt att lägga upp omröstningen så kan du be någon annan att göra det eller förklara hur man gör.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-26 00.23

Magnus Gustavsson skrev:
Micke skrev:Du kan alltid utnyttja din makt och starta en omröstning om förändringar, men bäst resultat nås oftast om man diskuterar ämnet först i foumet, då kan man dessutom använda den tråden som officiell diskussionstråd, vilket varje omröstning måste ha.

Mycket bra...tack för svar...eftersom jag är här först och främst för att lära mig av andra, så lär nog ev. förslag om förändringar dröja ett tag...att jag själv definitivt bör bli "varm i kläderna" inom AD innan jag börjar föreslå något bevisas f.ö. omgående av det faktum att jag skrev fel redan i mitt presentationsmail... jag syftade på felskrivningar i parti-programmet...inte stadgarna...till stadgarna har jag inte hunnit än... :)
Hur-som-helst, I´ll get to it...jag börjar med förslagen till förändringar i partiprogrammet först...
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2011-12-26 02.12

Vi har en forumkategori för projekt och ett projekt är att ta fram nytt partiprogram:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=129&t=1444&p=13082#p13082

Denna är dock bara skrivbar för partimedlemmar.
Jag kan rekommendera medlemskap. :-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-12-26 11.45

Micke gjorde flera rätt iaf, bla är han redan medlem! :D :lol:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-26 19.19

Magnus Gustavsson skrev:Micke gjorde flera rätt iaf, bla är han redan medlem! :D :lol:

Tackar för stödet... :) Det är min uppfattning också, men kanske inte medlemskapet blivit registrerat än, eftersom jag inte, som i denna tråden, hittar någon "besvara"-knapp i den ovannämnda tråden?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2011-12-26 20.18

Jag kan inte se att Micke ansökt om medlemskap
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-26 20.25

jonas skrev:Jag kan inte se att Micke ansökt om medlemskap

Nä, jag kanske går händelserna lite i förväg...jag betalade medlemsavgiften via internet, men skickade själva ansökan via "snigelposten"...men för övrigt står det ju "blev medlem: 2011-12-19 13:57" bredvid min signatur i mina inlägg? ...och min signatur finns upptagen i medlemsregistret?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2011-12-27 12.36

Micke skrev:
jonas skrev:Jag kan inte se att Micke ansökt om medlemskap

Nä, jag kanske går händelserna lite i förväg...jag betalade medlemsavgiften via internet, men skickade själva ansökan via "snigelposten"...men för övrigt står det ju "blev medlem: 2011-12-19 13:57" bredvid min signatur i mina inlägg? ...och min signatur finns upptagen i medlemsregistret?


Det heter medlem när man registrerat sig i forumet. Jag syftar på partimedlemskap vilket bland annat betyder inbetald medlemsavgift och att man skickat bland annat personnummer till partiets medlemsadmin. Jag har mailat medlemsadmin@aktivdemokrati.se för att se om snigelposten kommit fram.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2011-12-29 17.22

O.K.
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav fiddur » 2012-01-03 13.51

Micke skrev:
jonas skrev:Jag kan inte se att Micke ansökt om medlemskap

Nä, jag kanske går händelserna lite i förväg...jag betalade medlemsavgiften via internet, men skickade själva ansökan via "snigelposten"...men för övrigt står det ju "blev medlem: 2011-12-19 13:57" bredvid min signatur i mina inlägg? ...och min signatur finns upptagen i medlemsregistret?


Jag har inte fått något. Jag ser nu när jag ser efter att det är en gammal adress på sidan för "Bli medlem", och vidarebefordringen avslutades för en månad sedan...

Jag ändrar adressen där nu, till min nuvarande adress:

Fredrik Liljegren
Hökås gård
511 98 HYSSNA

Du bör ha fått din första ansökan i retur, om du angett avsändaradress.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2012-01-04 00.39

fiddur skrev:
Micke skrev:
jonas skrev:Jag kan inte se att Micke ansökt om medlemskap

Nä, jag kanske går händelserna lite i förväg...jag betalade medlemsavgiften via internet, men skickade själva ansökan via "snigelposten"...men för övrigt står det ju "blev medlem: 2011-12-19 13:57" bredvid min signatur i mina inlägg? ...och min signatur finns upptagen i medlemsregistret?


Jag har inte fått något. Jag ser nu när jag ser efter att det är en gammal adress på sidan för "Bli medlem", och vidarebefordringen avslutades för en månad sedan...

Jag ändrar adressen där nu, till min nuvarande adress:

Fredrik Liljegren
Hökås gård
511 98 HYSSNA

Du bör ha fått din första ansökan i retur, om du angett avsändaradress.

O.K. Tackar för uppdaterad info.
Jag skickar en ny ansökan...

Emellertid...efter att en gång till ha frankerat och klistrat igen ett kuvert...infinner sig också så smått frågan Varför? ...varför skall jag bifoga mitt person-nummer till min ansökan om medlemskap i Partiet, när efter vad jag förstår Partiet är organiserat som en vanlig ideell förening, där det såvitt jag vet brukar räcka med att uppge namn och adress tillsammans med inbetalningen av medlemsavgiften? ...dessutom uppmanas jag ju via diverse informations-källor att "skydda min identitet"...? t.ex. via denna:
http://johan79.wordpress.com/2011/05/21/hur-du-kan-skydda-din-identitet-och-minska-risken-for-att-bli-drabbad-av-identitetsstold-del-1/
där det står under punkt 1, citat:1. [i]Skydda Ditt Personnummer. Ditt personnummer är nyckeln till det mesta; Bank, Kreditkort, Sjukvård och mycket mer. Tyvärr kan det om det hamnar i fel händer användas i någon annans syfte och illgärning.--- Använd det restriktivt och på begäran fråga kritiskt vad syftet är med att behöva lämna ut hela personnumret. Många gånger kan det räcka med att bara lämna ut födelsedatumet utan de fyra sista siffrorna. Många företag och organisationer har dålig kunskap om vad som gäller vid hantering av personuppgifter, särskilt om Personuppgiftslagen, PuL. För vidare information om lagen hänvisar jag till http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen//i., slut citat.

Eftersom jag huvudsakligen använder Internet till att lära mig mer om sådant jag ännu inte känner till, i kombination med min uppfattning att Partiet fortfarande befinner sig i utveckling, antar jag samtidigt att denna fråga inte är ny, utan troligtvis behandlats tidigare i någon omröstning...? ... så innan jag skickar iväg ansökan bör jag nog läsa på om de demokratiska grunderna till varför Partiet begär person-nummer vid medlemsansökan...finns det en sådan?
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav OveRFalun » 2012-01-10 22.48

Hej Micke och välkommen till Aktiv Demokrati i Sverige och i Dalarna, naturligtvis. Vi har precis dragit igång här och var på en mycket intessant konferens i Göteborg där vi träffade en del likasinnade, du kan läsa mer om den både på Facebook och på AD;s hemsida eller varför inte höra av dig så berättar vi mer IRL så att säga.
Om du vill så bjuder vi in dig till vår facebooksida där du får möjlighet att bekanta dig med oss i Dalom, skriva inlägg och vara allmänt trevlig. Vi har pratat lite om att ha ett möte här där vi går igenom lite om framtiden och funderar tillsammans om vad AD har för nytta av oss.
Jag heter Ove, bor i Falun och har en del fingrar med i det politiska spelet, i Hedemora har du Erika som får presentera sig själv, vi finns på Facebook båda två och vi hittas lättast där om du går in på AD Dalarna.
Så, än en gång, välkommen till AD,
Ove
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2012-01-11 00.24

Micke skrev:Emellertid...efter att en gång till ha frankerat och klistrat igen ett kuvert...infinner sig också så smått frågan Varför? ...varför skall jag bifoga mitt person-nummer till min ansökan om medlemskap i Partiet, när efter vad jag förstår Partiet är organiserat som en vanlig ideell förening, där det såvitt jag vet brukar räcka med att uppge namn och adress tillsammans med inbetalningen av medlemsavgiften?


En vanlig fråga är hur omröstning på internet kan göras säkert.

I Aktiv Demokrati vill vi styra oss själva direktdemokratiskt på liknande sätt som vi vill möjliggöra att styra hela Sverige direktdemokratiskt.

Därför försöker vi göra omröstningarna inom partiet säkrare för att pröva hur vi sedan kan göra omröstningar i exempelvis riskdag säkrare.

I ett sådant röstsystem behöver vi kunna kontrollera 1: till vilket valdistrikt personen hör, 2: att personen har rösträtt i kommun, landsting, riksdag eller EU, 3: att samma person inte har skaffat medlemskap i röstsystemet under flera identiteter.

Vi tänker oss att säkerheten i framtiden troligen kommer att kunna uppfyllas genom användning av elektroniskt ID. Men tills dess får vi använda enklare metoder.

Kom gärna med förslag på andra sätt att hantera detta.

http://aktivdemokrati.se/faq/2010/ar-det-sakert-att-rosta-over-internet/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav Micke » 2012-01-15 15.41

jonas skrev:
Micke skrev:Emellertid...efter att en gång till ha frankerat och klistrat igen ett kuvert...infinner sig också så smått frågan Varför? ...varför skall jag bifoga mitt person-nummer till min ansökan om medlemskap i Partiet, när efter vad jag förstår Partiet är organiserat som en vanlig ideell förening, där det såvitt jag vet brukar räcka med att uppge namn och adress tillsammans med inbetalningen av medlemsavgiften?


En vanlig fråga är hur omröstning på internet kan göras säkert.

I Aktiv Demokrati vill vi styra oss själva direktdemokratiskt på liknande sätt som vi vill möjliggöra att styra hela Sverige direktdemokratiskt.

Därför försöker vi göra omröstningarna inom partiet säkrare för att pröva hur vi sedan kan göra omröstningar i exempelvis riskdag säkrare.

I ett sådant röstsystem behöver vi kunna kontrollera 1: till vilket valdistrikt personen hör, 2: att personen har rösträtt i kommun, landsting, riksdag eller EU, 3: att samma person inte har skaffat medlemskap i röstsystemet under flera identiteter.

Vi tänker oss att säkerheten i framtiden troligen kommer att kunna uppfyllas genom användning av elektroniskt ID. Men tills dess får vi använda enklare metoder.

Kom gärna med förslag på andra sätt att hantera detta.

http://aktivdemokrati.se/faq/2010/ar-det-sakert-att-rosta-over-internet//quote



O.K. Jag tror jag förstår...att ett parti eller annan idéell förening vill "styra sig själv" är ju en sak, och den kan ju hanteras genom att medlemmarna uppger namn och adress på vanligt sätt för medlemskap i föreningen, och denna medlemslista utgör sedan röstlängden vid omröstningarna inom Partiet...att däremot börja "försöka" göra omröstningarna säkrare genom att "pröva" hur man sedan kan göra omröstningarna i riskdagen? säkrare är ingen vidare grund för att begära personnummer av medlemmarna i föreningen/Partiet IMO. Omröstningarna i riksdagen! kan väl inte bli mycket "säkrare" än vad de redan är? eftersom de som röstar där är fysiskt närvarande i riksdagshuset vid röstningen, vad jag förstår?
Ordalydelsen "vi vill ---- styra hela Sverige direktdemokratiskt." i ovanstående citat låter som vore det hämtat ur en James Bond-film... :) ...varför inte "hela världen" på en gång? :D
Ett annat förslag på hur man kan hantera denna frågeställning vore väl att varje medlem i föreningen/Partiet blev tilldelad eller fick välja ett "fejkat" personnummer, där det fejkade numret motsvarade dels medlemmen i föreningen/Partiet och även tillhörde ett eget fejkat valdistrikt...på så vis kan väl föreningen testa valsystemet utan att behöva testa med verkliga personnummer? Om allt fungerar och medlemsantalet i föreningen/Partiet växer, så är det väl sedan enkelt att med valmyndighetens hjälp "byta ut" de fejkade personnumren till medborgarnas riktiga...litegrann i stil med att byta från vänster till högertrafik?

Att det här med identiteter kan lösas på andra sätt framgår ju också t.ex. här:
http://dokumentarkiv.hh.se/hh_files/E679B65FAD9145B2.pdf
Senast redigerad av Micke 2012-01-15 16.07, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2011-12-19 12.57

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2012-01-15 15.49

Jag lägger upp en diskussion för omröstning om personnummer. Efter diskussion kan vi lägga förslag på att ta bort krav på personnummer.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Själv-presentation...

Inläggav jonas » 2012-01-15 15.53

Ny tråd om personnummer:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1697

Klistra in alla dina debattinlägg i frågan i denna tråden.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π