Forum

Hälsar mig själv välkommen, då.

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav OveRFalun » 2011-12-01 22.07

Hallå alla demokrater, jag är en ganska ilsken man i mina sämsta år som av en händelse snubblade in här på Aktiv Demokratis sida.
Jag har haft en hemskt infekterad strid med folk i Sverigedemokraterna, där jag varit medlem men blivit utkastad, och där jag tyvärr förlorade min dröm om ett nytt parti där det demokratiska arbetet skulle vara det som styrde vårt gemensamma slitande för det rättvisa samhälle som jag kämpat för under större delen av mitt liv.
Hur i hela fridens namn kunde jag tro att Sverigedemokraterna skulle vara ett parti som hade dessa ideal, undrar ju ni då förstås och det kan jag förklara.
Jag har varit med i Miljöpartiet, varit nära Socialdemokraterna och haft vänner inom både kommunisterna, Folkpartiet och andra och efter hand funnit att demokrati, det sägs ofta och skrivs ännu mer men i praktiken finns den inte förutom några veckor vart fjärde år.
Sverigedemokraterna, i alla fall de som jag träffade i början, var vanliga hyggliga tröttapåpolitiken-människor som sökte nya vägar för att nå de mål som de allra flesta av oss söker, nämligen ett Sverige där varje människa är värd att lyssna på, inte som nu värda att lyssna på när de står vid valurnorna.
Småningom utkristalliserades en skara människor ur Sverigedemokraternas massor som hade allt annat än demokrati i sin agenda.
Vi som protesterade blev ju självklart först hotade och sedan uteslutna när vi inte gav oss, en uteslutning som på inget sätt är skämmigt, kanske tvärt om.
I alla fall så vill jag vara en av de debattörer som diskuterar vår gemensamma framtid men jag vill lyssna på vad andra har för åsikter innan jag fattar besluten.
Jag har en enorm fördel i denna fråga eftersom jag sitter med i Kommunfullmäktige i Falun fram till 2014. Jag kan alltså där börja arbeta för just de ideal som jag föreställer mig att Aktiv Demokrati arbetar för, alltså en aktiv demokrati. Jag kan i praktiken gå ut och kräva av medlemmarna i Falu kommun att höra av sig till mig, antingen via telefon eller genom min e-post som är offentlig och på så sätt inför valet 2014 testa de ideer som jag läst här och som jag länge sökt efter.
Tilläggas kan att jag inte på något sätt kan sammanblandas med den lite vissna politik som Sverigedemokraterna står för, utan har i mitt politiska uppdrag varit mycket tydlig med min uppfattning om demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet.
Jag har en god utbildning, har endast haffats av länsman för fortkörning någon gång och lever under ordnade förhållanden, som det heter.
Så, jag hälsa alltså mig själv välkommen och hoppas att jag i detta forum skall hitta likasinnade demokrater.
Ove Raskopp
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav jonas » 2011-12-01 23.24

Välkommen.

Vad sägs om att starta en lokalavdelning för Borlänge?

Har du fler som vill ha en verklig demokrati?
Vårt mål är att finnas i alla kommuner.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav OveRFalun » 2011-12-02 09.33

OveRFalun skrev:Vad sägs om att starta en lokalavdelning för Borlänge?

Har du fler som vill ha en verklig demokrati?
Vårt mål är att finnas i alla kommuner.


Falun, som är min hemstad just nu och där jag sitter med i fullmäktige blir ju naturligast men Borlänge ligger bara en mil bort och vi räknas ju in i en gemensam region, även Dalarna.
Ja, jag är intresserad av att tillsammans med några starta en lokalavdelning som skall arbeta för att sprida ideerna kring verklig demokrati, jag har länge, alldeles för länge, funderat i dessa banor och ser fram emot att arbeta tillsammans med människor som vill och kan fungera i en demokratisk värld. Här har vi massor av frågor som lämnat den enskilde kommunmedlemmen och nu beslutas över huvudet på dem, vargfrågan, VM -2015, vindkraftverk, skolutvecklingen och regionala frågor, tågtrafiken, handelscentrum, listan kan göras oändlig och intresset bland kommunmedlemmarna likaså.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav gilroitto » 2011-12-02 18.05

Välkommen!

/Gil Roitto
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav fiddur » 2011-12-05 06.02

OveRFalun skrev:I alla fall så vill jag vara en av de debattörer som diskuterar vår gemensamma framtid men jag vill lyssna på vad andra har för åsikter innan jag fattar besluten.
Jag har en enorm fördel i denna fråga eftersom jag sitter med i Kommunfullmäktige i Falun fram till 2014. Jag kan alltså där börja arbeta för just de ideal som jag föreställer mig att Aktiv Demokrati arbetar för, alltså en aktiv demokrati.


Det här ger oss en möjlighet att prova hur vårt system kan fungera i praktiken i kommunfullmäktige!

Om du är villig att implementera Aktiv Demokrati, så skulle vi alltså kunna sätta upp Falun som ett röstområde i vårt valsystem. Du kan då där lägga upp kommande omröstningar där, och alla medborgare i Falun kan registrera sig och gå in och rösta. Sedan åtar du dig att rösta i enlighet med vad valsystemet ger för utslag.

Om du vill prova det här så föreslår jag att vi startar en ny tråd om hur det kan fungera mer i praktiken. Det är en fantastisk möjlighet för oss om du vill ställa upp!
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav Vaken » 2011-12-05 15.40

Intressant presentation. :-) Läste lite artiklar om dig. Du gick alltså med i Sverigedemokraterna fastän du är för invandring? He he he. Mycket intressant taktik.
Vaken
 

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav jonas » 2011-12-08 11.03

Nu har jag satt upp ett lokal-forum för Falun.
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=132&t=1673

Var så god och bjud in folk. :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav OveRFalun » 2011-12-27 14.02

Vaken skrev:Intressant presentation. :-) Läste lite artiklar om dig. Du gick alltså med i Sverigedemokraterna fastän du är för invandring? He he he. Mycket intressant taktik.

Ingen speciell taktik, bara en önskan om att få tala fritt och öppet. Tyvärr utvecklar sig SD allt mer mot en sektliknande krets där alla som från början hade en önskan om att få ta upp och debattera de missförhållanden som blir allt mer påtagliga i Svedala blir angripna och ofta, som mig själv, uteslutna.
Demokratin i Sverige haltar betänkligt och när jag sökte på Internet efter något som skulle kunna ta tag i och utveckla vårt samhälle mot det som jag önskar, alltså ett demokratiskt jämlikt samhälle, så fann jag AD. Jag beslöt mig för att fortsätta mitt politiska engagemang inom detta parti för att utröna om det verkligen går att arbeta demokratiskt, något som jag tror skulle vara mycket tilltalande för de allra flesta människor, trots att det kräver mycket engagemang och knappast går att förena med sofflockets lockande kuddar.
Att jag är för invandring kommer jag att återkomma till men jag är inte för den urskilljningslösa invandring som nu sker till Sverige och som jag är ganska säker på kommer att leda till en total kollaps för det politiska system som vi idag föredrar. Tendenser finns redan och jag menar inte då enbart SD.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav OveRFalun » 2011-12-27 14.04

fiddur skrev:
OveRFalun skrev:I alla fall så vill jag vara en av de debattörer som diskuterar vår gemensamma framtid men jag vill lyssna på vad andra har för åsikter innan jag fattar besluten.
Jag har en enorm fördel i denna fråga eftersom jag sitter med i Kommunfullmäktige i Falun fram till 2014. Jag kan alltså där börja arbeta för just de ideal som jag föreställer mig att Aktiv Demokrati arbetar för, alltså en aktiv demokrati.


Det här ger oss en möjlighet att prova hur vårt system kan fungera i praktiken i kommunfullmäktige!

Om du är villig att implementera Aktiv Demokrati, så skulle vi alltså kunna sätta upp Falun som ett röstområde i vårt valsystem. Du kan då där lägga upp kommande omröstningar där, och alla medborgare i Falun kan registrera sig och gå in och rösta. Sedan åtar du dig att rösta i enlighet med vad valsystemet ger för utslag.

Om du vill prova det här så föreslår jag att vi startar en ny tråd om hur det kan fungera mer i praktiken. Det är en fantastisk möjlighet för oss om du vill ställa upp!


Jag funderar fortfarande på ditt förslag och återkommer när jag funderat klart.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Hälsar mig själv välkommen, då.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-12-27 17.08

Låter som ett utmärkt förslag!
Vad har du att förlora på det, Ove?
Vi har massor att vinna på det tillsammans!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π