Forum

Kan man vara för demokrati och vara moderat?

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?


Re: Kan man vara för demokrati och vara moderat?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-10-29 18.46

Tja, om du tycker det behövs någon slags motvikt mot de senaste veckorna skandaler kring sosseledaren så..
Faktum är ju att alla de representativa partierna har massor av lik i garderoben.
AD handlar om att ta bort garderoberna, dvs att göra oss själva ansvariga för våra beslut, och inte att vi ska lämna över allt till okända eller hemliga förhandlingar i bakom lyckta dörrar.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Kan man vara för demokrati och vara moderat?

Inläggav jan.angmo » 2011-10-30 05.57

Ordet demokrati är missbrukat.
Ursprungligen kommer ordet från det antika Grekland och har definierats på flera sätt genom historien.
Själv har jag fastnat för; Demokrati=mötet under eken.
I den definitionen ryms inte möjligheten att skicka representanter, alltså representativ demokrati.
Min lärare i statskunskapen Birger Hagård var en stark moderat och riksdagsman. Han anslöt sig även han till den definitionen men tyckte ändå att man kunde modernisera begreppet demokrati lite.
Om it funnits på den tiden, är jag säker på att Birger Hagård valt aktiv demokratis sätt att se på det demokratiska beslutfattandet.
Ordet demokrati kan alltså, beroende på hur distinkt historiskt sätt man vill se på saken, vara användbart för alla politiker i debatten.
Varför inte börja använda ordet -folkviljan- lite mer frekvent som ett alternativ till ordet demokrati.
Jan
jan.angmo
 
Inlägg: 1
Registrerad: 2011-09-09 07.00


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π