Forum

Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-13 18.29

Hej!
Ja jag är ny här dock inte när det gäller kamp för demokrati och mänskliga rättigehter det har jag hållit på med i över 32 års tid, Tills vidare är jag medlem i Folkpartiet Liberalerna men är besviken på dom pga deras otroligt dåliga sätt att fånga upp nya medlemmar och aktivera dom.Min lokalavdelning utanför Stockholm har inte skickat mig ett enda mail om medlemsmöte etc. Nu när jag såg er på nätet så tänkte jag att jag med min enorma kunskap om demokrati och mänskliga rättigheter faktiskt kan vara en rejäl tillgång för er. Låt mig nu berätta, mellan åren 1979-1983 var jag involverad i Estlands frihetskamp mot sovjetmakten. Jag var själv arresterad av KGB sommaren 1980 i Tallinn. KGB tom skuggade mig utanför Stockholm 1981 då var tom Säpo inblandade. Jag har jobbade ihop med dom främsta frihetskämpar på andra sidan järnridån, jag har sett sovjetdiktaturen inifrån på ett för en svensk mycket, mycket unikt sätt, jag vet vad det innebär att kämpa för det vi här i Sverige och väst tar så för givet. Demokratin måste errövras varje sekund,minut timme,dag,vecka, ja jag kanske låter krånglig men så är det. Dom som sitter i Sveriges riksdag vet inte ett skit om vad demokrati egentligen innebär, men se det vet dom frihetkämpar för vars frihet jag jobade för på 80 talet. idag är jag och min man vänner med dess fd frihetskämpar. Jag jobbar idag för dissidenten och proffessorn i historia vid Archangelsk universitet Michael Suprun. Han var arressterad av FSB hösten 2009 pga att han tog upp dokument om Stalins Gulagläger. Jag har gjort flera demon utanför ryska ambassaden i Stockholm till förmån för Suprun bla med en kollega. Kan även säga att idag är jag själv bevakad i Sverige av FSB, jodå ni läste rätt den ryska säkerhetstjänsten FSB kollar mig nu, även Suprun och mina skypesamtal har varit avlyssnade hela tiden dom tom bröt vårt skypesamtal vid 4 tillfällen på 30 min i sommras. Suprun har sagt att FSB nu vet vem jag är, ja tom vet vart jag bor, Säpo har varit inkopplade. FSB har precis samma metoder som föregångaren KGB hade på den tiden. Läs gärna min bok " Mitt möte med KGB " som handlar om min hjälp till den estniska oppositionen mot sovjetmakten mellan 1979-1983. http://www.contra,nu Contra förlag, men som sagt kan jag hjälpa till med föredrag etc etc inom Aktivdemokrati så gör jag det ni har allt att vinna pga min mångåriga erfarenhet // Ann-Mari Demokrat författare och
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav joasi » 2011-10-13 22.19

Välkommen in. Det ska bli intressant att se vilken roll du eventuellt kommer att spela i partiet i framtiden. AD har hunnit få några år på nacken men är fortfarande väldigt ungt och (i mina ögon) ofärdigt. Och det finns stora möjligheter att skapa sig en framträdande roll om man vill och har förmågan.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-14 09.41

Hej!
Tack Joasi önskar att flera skrev här, // Ann-Mari
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-14 17.32

Hej!
Ja så få som svarat här undrar jag om inte namnet Inaktivdemokrati vore mer på sin plats // Ann-Mari PS Det tycks mig som om ni inte riktigt vill ge järnet när det gäller fight för demorkati men rätta mig gärna om jag har fel, jag är så van vid munläder i sverige mycket prat lite verkstad heter det visst //
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav jonas » 2011-10-14 18.10

Vilka är "ni"?
Vi behöver flera tusen nya medlemmar. Hur får vi det?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav joasi » 2011-10-14 18.12

Jag tror "ni" syftade på medlemmarna i AD.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-20 17.36

Hej!
Efter en tid av fundering vill jag nog inte bli medlem i Aktivdemokrati för jag tycker inte att det händer något här så jag återgår till mitt traditionella Alliansparti där jag är medlem för där händer det ju saker men det verkar det nte att göra här jag har respekt för ert arbete men tyvärr så märken man inte mycket av det så tack för mig lycka till // Ann-Mari
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav gilroitto » 2011-10-21 21.02

Jag är tyvärr ingen aktivist. Jag applåderar din insats och kanske den gör sig bättre rättvisa bland andra som spenderar sin tid till konkreta åtgärder. Jag drar mitt strå till stacken för ett sytemskifte som har möjlighet att aktivera de övriga 8000000 miljoner "passiva" medborgare som med en direkt demokrati för första gången kan bidra med iaf något, t ex att de politiskt aktiva får någorlunda rättvis input och angagemang från nästan hela befolkningen.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-22 09.19

Hej!
Jag vill inte ha en röd regering men jag vill att den sittande regeringen gör bättre det dom gjort sämre förut // Ann-Mari
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-10-27 16.49

Hej!
Då jag har talat till totalt döva öron här så vill jag att mina inlägg tas bort och jag har redan sagt att jag vill INTE gå med i aktivdemokrati då allt är tomt prat utan handling, jag är själv en handlingsmänniska och gillar inte tomt prat man förändrar inget genom att prat hela tiden utan det ger bara muskelvärk i käken och inget annat genom konkret handling gör man det, jag ska försöka att få bort alla mina inlägg och dom två trådar jag öppnat sen är min del i ert forum över // Ann-Mari
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav Roger » 2011-10-27 18.55

Irja, du kan ändra dina inlägg genom att klicka på Ändra-knappen ovanför dina inlägg. Radera din text och ersätt t ex med "-". Fast du kan förståss inte ändra andras inlägg som kanske citerar dig.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-10-29 18.57

Irja,

Det var roligt att se att du hittat AD!
Respekt till folk som du, som orätt har stått upp för vad du tror på!
Jag undrar dock vad du menar med att inget händer?
Visst, jag kan också sitta med armarna i kors och hoppas att någon "gör något".
Tyvärr får vi nog jobba alla som kan. Jag är också besviken på takten i ideellt arbete, särskilt i brinnande frågor som de AD vill jobba med.
Men det hjälper ju ingenting att bara titta på andra, vad kan jag själv göra, hur kan jag engagera andra? - det är de relevanta frågorna alla i ett litet parti måste ställa sig själva.
Kanske tom liberalerna tycker så här.
Skillnaden på dem och oss är dock att vi har en solid demokratibas att stå på.
Vi har rensat bort partieliten och smusslandet redan i stadgarna. Vi har världens bästa online-demokratisystem under utveckling, och vi har svar på massor av de frågor andra partier bara famlar i mörkret efter!
Om du väljer att elitistiskt parti för att du tycker det gör ett bättre jobb än röda laget så stoppar du bara huvudet i sanden, och förlänger våra och dina egna plågor.
Men välkommen tillbaka när du insett detta!

Bästa demokratihälsningar,
Magnus Gustavsson
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav irja » 2011-11-02 18.24

Hej!
Magnus jag är antikommunist uti fingerspetsarna, tillskillnad från dig har jag sett insidan av sovjetdiktaturen på 70-80 talet och jag begriper inte hur idioter i vårt land kan vurma för detta // Ann-Mari PS " DIE DUMME SCHWEDEN "
irja
 
Inlägg: 12
Registrerad: 2011-10-04 20.57

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav fiddur » 2011-11-03 08.47

Att få kommenterar en enkild tråd i forumet betyder inte att det inte görs något.

Valsystemet är under aktiv utveckling, vilket är grunden för att kunna påvisa hur AD kan fungera när vi väljs in i riksdagen.

Idéer bollas och möten hålls på olika platser i landet och över nätet.

ADs idéer sprids till andra, t ex genom Democracy now-rörelsen och närvaro bland occupy-rörelsen.

Mycket snack och lite verkstad skulle det vara om alla aktiva skulle sitta här och svara på din berättelse istället för att utforma praktiken och sprida idén till fler.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav haja » 2011-11-04 11.10

irja skrev:Hej!
Magnus jag är antikommunist uti fingerspetsarna, tillskillnad från dig har jag sett insidan av sovjetdiktaturen på 70-80 talet och jag begriper inte hur idioter i vårt land kan vurma för detta // Ann-Mari PS " DIE DUMME SCHWEDEN "

AD är ingen stor organisation med tusentals medlemmar och partibidrag. Vi är några få entusiaster som driver detta parti -ideella förening, utan arvoden eller stor ekonomi. Tvärtom -vi få ta den tid vi har från arbete och fritid och vara engagerade för att utveckla demokratin i Sverige.

Sedan Irja, tycker jag ruskigt illa om dina uttryck att kalla andra idioter, oavsett var de tycker. Det är respektlöst!
Jag vet inte var du får "Die dumme Schweden" ifrån och vem det riktar sig till. Kommunister, Magnus, Fredrik, mig eller svenskar i allmänhet. Bara att uttrycka så har du själv talat om vem du egentligen är.
För mig handlar demokrati också respekt för andra människor. Som MEDmänniska oavsett bakgrund. Naturligtvis har inte vi dina erfarenheter men du har inte heller andras erfarenheter. Men det skadar inte att du visar lite ödmjukhet och nyfikenhet hur vi jobbar för att långsiktigt öka demokratin och minska partiväldet oavsett var och hur det ser ut. Alla är lika mycket värda i det jobb man gör för att utveckla demokratin.
Så lite ödmjukhet och respekt för andra tycker jag du borde ha. Det kommer du längre med än att idotförklara andra och att svenskar är dumma i huvudet.

Men blanda inte för guds skull ihop det med din kamp mot Sovjetunionens och östeuropas kommunistiska diktatur. Det är viktigt för att påminna oss om att vi varje dag måste kämpa för demokrati och utvidgad demokrati. En demokrati som nu verkligen hotas både i västvärlden och i Putins Ryssland.

(Dessutom finns den kommunistiska diktaturen ju kvar i Vitryssland som västvärlden inte kan förmå ändra förrän Ryssland upphör med sitt stöd. Icke att förglömma Nordkorea och Kina. Fast Kina har också en råkapitalistisk ekonomi som också gett mer välstånd än tidigare. Kina kommer med säkerhet bli en demokrati med tiden fredligt eller med våldsamheter. Det var också nära att Kina tog en trolig demokratisk inriktning efter demonstrationerna på Fredens Torg 1989.)

Sätt dig in gärna i hur direktdemokrati fungerar och hur AD försöker förverkliga mer demokrati i Sverige. AD behöver verkligen mer support och eldsjälar som du men som också kan visa respekt för andra -som inte har delar din bakgrund.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Demokratiaktivisten Ann-Mari berättar //

Inläggav Gäst » 2011-11-07 14.10

Kul att se att AD får kvinnligt tillskott.

Folkpartiet har valt att gå i allians med ett av de partier som genom historien motverkat rösträtt. Det säger väl allt. Kul att du insett FPs hyckleri. Idag är de flesta partier i riksdagen demokratifientliga.

Hoppas att du med samma frenesi tar dig Guantanamo och bombhögern som du gjorde med Gulag. Lycka till! http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1427&blogg=1082
Gäst
 


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π