Forum

Vad är tanken bakom AD-loggan?

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Vad är tanken bakom AD-loggan?

Inläggav fredblomson » 2011-03-23 21.54

2011-03-23
JK1 VAD ÄR TANKEN BACKOM AD LOGGAN?

Jag tycker inte om AD loggan.
Vitt är summan av alla färger men det finns bättre alternativ!
Jag anser att alla medlemmar borde komma med förslag till medlemsömröstningar. Det är inte bra när beslut fattas av rörelsens fåtaliga toppelit.
Jag föreslår till omröstning bilden av det blågröna jordklotet som rörelsens logga.
JÄMLIKHETSRÖRELSE (JK)
(En rörelse om direktdemokratisk nomokrati)
Jag föreslår till omröstning namnet ”Jämlikhetsrörelse” istället för Aktivdemokrati som ”låter politiskt” och associerar till gammaldags representativ demokratisk politik som många ogillar och inte vill ha att göra med.
Ordet jämlikhet är ett ytterst viktigt nyckelbegrepp som associerar till FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna och kan mycket lättare accepteras av alla medborgare.
Ordet parti måste systematiskt undvikas. Ett viktigt mål av Jämlikhetsrörelsens alla mål, är att avskaffa alla partier och att ena alla medborgare genom att samsas att rösta fram lagar lika för alla.
mvh Fred Blomson, http://www.nomokrati.wordpress.com

Citat:
Aktiv Demokrati
Partiet för kontinuerlig direktdemokrati
Vad är tanken bakom AD-loggan?
Postat 2011-03-23 av Webbgruppen
• Den har formen av initialerna AD
• Den liknar delvis seglen till en båt
• Den innehåller färger från både höger och vänster i politiken
Aktiv demokratis färg är vit. Summan av alla färger.
Användarvisningsbild
fredblomson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 49
Registrerad: 2010-04-07 19.42

Re: VAD ÄR TANKEN BACKOM AD?

Inläggav gilroitto » 2011-03-24 07.46

Det ska aldrig få finnas en toppelit,, om jag eller någon anna aktiv framstår som toppelit så agerar vi antingen fel eller så misstolkas vårt engagemang och ur mycket vi syns som att vi bestämmer något mer än någon annan. Jag ser gärna att alla kommer med förslag till omröstning. Idag är omröstningsförfarandet lite odefinierat så det blir lite svårt för nya att komma igång med att skapa nya omröstningr, men reglemente arbetas på som ska definiera förfarandet bättre och ett omröstningssytem kommer att underlätta myclet.

F.ö. Kan jag bara bekräfta att samtliga här strider mot varandra i olika frågor på ett demokratiskt sätt, och även om det inte behöver vara något fel med en informell kompiskonstellation så kan jag i dagsläget inte definiera ett enda kluster av människor som hejar på varandra. Generellt så måste vi tro på människans vilja, det direktdemokratiska arbetssättet uppmuntrar motstridiga viljor och borgar för demokratisk dynamisk kamp som ger upphov till bättre beslut - ett uppmuntrat kaos som genom olika regelverk, arbetssätt och system leder fram till ordnade beslut. En stor utmaning men en fantastisk möjlighet att komma ifrån det sedvanliga inre-klick förfarandet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: VAD ÄR TANKEN BACKOM AD?

Inläggav gilroitto » 2011-03-24 07.53

Jämlikhet associeras med antirasistisk medborgarrättskamp och feministiska rörelser, så det är inte ett oproblematiskt ord.

Se tidigare diskussion om problemen med att vi skulle utgå ifrån FNs Stadgar om mänskliga rättigheter:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&hilit=Mänskliga+rättigheter&start=20
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: VAD ÄR TANKEN BACKOM AD?

Inläggav haja » 2011-03-24 14.11

gilroitto skrev:Jämlikhet associeras med antirasistisk medborgarrättskamp och feministiska rörelser, så det är inte ett oproblematiskt ord.

Se tidigare diskussion om problemen med att vi skulle utgå ifrån FNs Stadgar om mänskliga rättigheter:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1375&hilit=Mänskliga+rättigheter&start=20


Håller med, för jag tycker verkligen så. Det är ett självständigt beslut som sammanfaller med Gil Roittos förklaring.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Vad är tanken bakom AD-loggan?

Inläggav lotte.johansson » 2011-12-11 15.16

Härligt att se människor som engagerar sig tycker namnet Aktiv Demokrati och loggan fungerar bra (ny)
lotte.johansson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2011-11-27 22.33
Ort: Gustavsberg/Stockholm


Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

π